ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله سیاست روز/ دیپلماسی انقلابی خبر خوب

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - سرمقاله سیاست روز/ دیپلماسی انقلابی
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6040319
٢٩
٠
سیاست روز / « دیپلماسی انقلابی » عنوان سرمقاله روزنامه سیاست روز به قلم قاسم غفوری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
ملت بزرگ ایران، این روزها در حالی خود را برای برگزاری سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آماده می‌سازد که طی ماه‌های اخیر کشور دورانی بس حساس را سپری کرده است. در حالی چالشها و مشکلات اقتصادی مهمترین مساله کشور است اما ملت ایران طی این ماه‌ها بارها بصیرت و بیداری خویش را به جهانیان نشان داده و بار دیگر اثبات کرده که در صحنه حضور دارد و اجازه هیچ انحرافی را از مسیر انقلابش نمی‌دهد. به عنوان نمونه در حالی که دشمنان به دنبال سوء استفاده از اعتراض‌ها و مطالبات بر حق مردمی در آبان ماه با ایجاد فضای آشوب بود ملت با برپایی راهپیمایی علیه اغتشاش این فتنه را خاموش کرد.
در حالی آمریکا با ترو سردار سلیمانی، ابومهندس المهدی و همرزمانشان به دنبال تلخ کردن کام ایرانیان بود که ملت ایران با برپایی مراسم میلیونی بدرقه سرداران شهید مقاومت، این رویا را به کابوس آمریکا مبدل کردند. زمانی که آمریکا و همدستانشان بر آن بودند تا حادثه تلخ و جان سوز هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی را زمینه ساز اهمیت زدایی از عملیات موشکی ایران در هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق قرار دهند، ملت ایران با بصیرتی وصف ناپذیر که تجلی آن را در حضور میلیونی در نماز جمعه به امامت رهبر انقلاب می‌توان مشاهده کرد، این نیرنگ دشمن را خنثی و برگ زرینی دیگر را در کارنامه خود به ثبت رساند. اکنون ملت ایران آماده می‌شود تا حضوری دیگر را به رخ جهانیان کشیده و با برگزاری راهپیمایی پرشور 22 بهمن به جهانیان نشان دهد که همواره پشتیبان نظام و آرمان‌های انقلابی خود است. نکته مهم آنکه این حرکت عظیم می‌تواند پشتوانه ای مهم برای سیاست خارجی و عملکردهای دستگاه دیپلماسی کشور در تامین منافع ملی کشور باشد. ایستادگی ملت ایران در برابر فشارها و تهدیدات دشمنان و نیز اقدامات جمهوری اسلامی در برداشتن گام‌های کاهش تعهدات برجامی، در کنار اذعان جهانیان به نقش و جایگاه ارزنده ایران در مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت جهانی، موجب شده تا دشمنان انقلاب با محوریت آمریکا تحرکات گسترده ای را برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی به کار گیرند.
نکته قابل توجه آن است که رویکرد غربی‌ها در هفته‌های اخیر با مولفه‌هایی به نسبت جدید همراه است. در گذشته غرب محور طرح‌های خود را بر اصل فشار و تهدید همه جانبه از جمله ادعای گزینه نظامی قرار داده بود حال آنکه اکنون ادعای رویکرد و تعاملی را مطرح می‌سازد. سفر بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و نیز ادعای محافل رسانه ای غربی مبنی بر آغاز به کار بخش‌هایی از کانال مالی مشترک میان جمهوری اسلامی و اروپا نمودی از این رفتار است. نکته قابل توجه آنکه غرب حتی تا به آنجا پیش رفته که خرید دارو توسط ایران را گامی در جهت تحقق مراودات برجامی عنوان کرده و سعی دارد تا عادی ترین روابط را گامی برای بهبود مناسبات نشان دهد. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا غرب چنین رویکردی در پیش گرفته است؟ برخی بر این عقیده اند که اروپایی‌ها که چندی پیش فعال‌سازی مکانیزم حل اختلاف (مکانیزم ماشه) را مطرح کرده اند، با این طرح‌ها برآنند تا افکار عمومی جهان را برای تشدید فشارها بر ایران فراهم سازند. حامیان چنین تفکری بر این عقیده اند که اکنون ایران باید از این فرصت استفاده کرده و با کنار نهادن گام‌های کاهش تعهدات برجامی، از سرگیری مذاکره با اروپا، تصویب اف.ای.تی.اف و پالرمو، انجام مذاکرات موشکی و منطقه و منطقه‌ای، رضایت غرب را جلب و از فرصت‌های ایجاد شده برای رسیدن به منافع بهره گیرد.
این دیدگاه در شرایطی مطرح می‌شود که عملکرد غرب نشان می‌دهد که آنها سیاست تحریم و فشار از مدتها پیش به حداکثر رسانده اند و در عین حال سفر بورل به تهران با دستان خالی بوده و حتی ادعای کانال مشترک مالی نیز یک نمایش تبلیغاتی است که حلقه تکمیلی آن را تحریف خبر خرید دارو توسط ایران به کارکرد برجامی تشکیل می‌دهد. با توجه به این شرایط دلیل عقب گرد کنونی غرب را در جایی دیگر باید جستجو کرد که ورای میز مذاکره و دیپلماسی است.
غربی‌ها طی ماه‌های اخیر چند سناریو را محک زده اند که اصلی ترین آنها را ایجاد فضای آشوب و بلوا در کشور با موج سواری بر اعتراض‌های مردمی به شرایط اقتصادی و نیز ایجاد فضای دلسردی در میان مردم از آینده نقش منطقه‌ای و امنیت جمهوری اسلامی با ترور سردار سلیمانی تشکیل می‌داد. این سناریوها در حالی پی گیری می‌شد که ملت ایران با برپایی تظاهرات ضدآشوب، برگزاری مراسم باشکوه بدرقه پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمانشان، و نیز بصیرتی که در قبال حادثه جان سوز برخورد موشک با هواپیمای اوکراینی از خود نشان دادند، سناریوهای دشمن را نقش بر آب کردند. حضور میلیونی مردم در نماز جمعه به امامت رهبر انقلاب به جهانیان نشن داد که ملت پشت سر رهبر خویش آماده مقابله با هر توطئه ای است.
حلقه تکمیلی این مساله انتقام گیری موشکی نیروهای مسلح از ترور کنندگان سردار سلیمانی با هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد تشکیل می‌دهد که به همگان نشان داد هیچ گزینه نظامی علیه ایران قابل اجرا نخواهد بود.
بر این اساس می‌توان گفت که رویکرد غرب به سیاستهای جدید نه ناشی از مذاکره بلکه برگرفته از حضور مردم در صحنه، پاسخ قاطع موشک نیروهای مسلح به ترور کنندگان سردار سلیمانی بوده است. مواضعی که بیانگر نهادینه بودن اصل مقاومت در میان ملت ایران است و دستگاه دیپلماسی با پیروی از این دیپلماسی انقلابی می‌تواند از آن به عنوان مولفه‌ای کارآمد در برابر تهدیدات غرب برخوردار شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/100416/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

دره های زیبای الموت قزوین

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از کنترل خارج شده و باید مهار شود

فرمانده ارتش به فرمانده سپاه پیام داد

وداع تلخ مادر با کودک خردسالش که در بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسید

آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید در کره شمالی

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان