ایران پرسمان

آخرين مطالب

تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان وزرای‌ تعاون،کار و رفاه اجتماعی و آموزش‌وپرورش درآینده امضا می‌شود/شریعتمداری: مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان در اثر آموزش‌های تربیتی مدارس در جامعه تجلی پیدا می‌کند وزارت رفاه

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - نشست مشترک شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور محمد شریعتمداری و محسن حاجی میرزایی برای بررسی زمینه‌های مشترک همکاری و انعقاد یادداشت تفاهم در آینده نزدیک، در محل ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری با ابراز خرسندی از فعالیت تعداد قابل توجه دانش‌آموزان در حوزه مهارت آموزی اظهار داشت: بخش عمده شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان در محیط مدرسه اتفاق می‌افتد و سپس وارد آموزش عالی و بازار کار می‌شوند. توجه به شکل‌گیری شخصیت در دو بعد مادی و معنوی بسیار مهم است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اهمیت دوران تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس اشاره کرد و افزود: آینده و زندگی اجتماعی، مسئولیت‌پذیری و وفای به عهد دانش‌آموزان در اثر آموزش‌های تربیتی مدارس در جامعه تجلی پیدا می‌کند.
وی گفت: اگر دانش‌آموز در حوزه اجتماعی مهارتی بیاموزد در جامعه فردی مفید خواهد بود و مشکلاتش کم خواهد بود. اگر با پرورش صحیح و درست، افراد خوبی را تحویل جامعه دهیم میزان ناهنجاری‌ها در جامعه بسیار کم خواهد بود.
شریعتمداری ادامه داد: صبوری، صبر، خشم، استقامت، مسوولیت‌پذیری و ... در دوران شکل‌گیری شخصیت فرد و آن‌ هم در مدارس اتفاق می‌افتد و اگر این آموزش‌ها به نحو مطلوبی صورت گیرد و همراه آموزش‌ها، رفتار افراد دخیل در این آموزش هم مناسب باشد، در آینده نتیجه خوبی بر جای خواهد گذاشت.
وی افزود: بر همین اساس معلم نقش مهمی در تربیت افراد دارد. فهم کار جمعی از کودکستان آغاز می‌شود و باید در مدارس فرهنگ کار جمعی به خوبی آموزش داده شود. من به عنوان یک شهروند این مسائل را مطرح می‌کنم و متخصصان وزارت آموزش و پرورش به خوبی به این امور واقف هستند.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شکل گیری مجلس دانش‌آموزی یک نمونه بسیار خوب از کار جمعی بود، افزود: اکنون بسیاری از همان افراد، در مکان‌های مختلف، مسئول هستند.
شریعتمداری با بیان اینکه من هنوز آموزش‌های دوران مدرسه از قبیل جوشکاری، لحیم‌کاری، نقشه‌کشی و ... را فراموش نکرده‌ام، گفت: آموزش‌ها باید در سن مناسب صورت گیرد و هنرستان‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای مکان های بسیار خوبی برای اینگونه آموزش‌ها هستند.
وی تاکید کرد: برای فرهنگ‌سازی کار، آموزش‌های لازم، بازار کار، فرهنگ‌سازی کار جمعی و ... نیازمند کمک نظام آموزش و پرورش هستیم.
وزیر کار درباره همکاری دو جانبه این دو وزارت‌خانه هم گفت: باید چند کار مهم و شاخص انتخاب و اولویت‌بندی شود و برای اجرای آن‌ها تلاش کنیم. باید ساماندهی کنیم تا دانش‌آموزان، کار اقتصادی را از طریق تعاونی‌های کوچک یاد بگیرند. در حوزه رفاهی، کودکان بازمانده از تحصیل هم می‌شود همکاری خوبی را انجام داد.
علی اوسط هاشمی : 40 درصد از ورودی ها به مراکز فنی و حرفه ای کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند
علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت : هم اکنون سالیانه حدود 40 درصد از ورودی ها به مراکز فنی و حرفه ای کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی به خود اختصاص داده اند .
وی افزود : هدایت شغلی دانش آموزان با توجه به استعداد آنها یکی از نکاتی است که آموزش و پرورش می تواند در این زمینه برنامه ریزی کند.
معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تصریح کرد: در خصوص ارایه استانداردهای جدید در حوزه مهارت آموزی هم آمادگی کامل وجود دارد .
وی افزود : علاوه بر این دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان نیز می توانند با مرکز تربیت مربی همکاری مشترک داشته باشند و از امکانات این مرکز برای تربیت مربیان آموزش و پرورش استفاده کند .
هاشمی توجه به منزلت اجتماعی مهارت را یادآوری کرد و گفت : کمک به سرفصل های جدید آموزشی و ارایه استانداردهای آموزشی یکی دیگر از موضوعاتی است که می توانیم همکاری داشته باشیم .
وی ارزش گذاری مهارت را مورد تاکید قرار داد و گفت : توانمندی انسانی باید ارزش گذاری شود به نحوی که اگر این ارزش گذاری شکل گیرد مشوق خوبی نیز برای جهت گیری ها و هدایت افراد خواهدبود .
میدری: شکاف یاد گیری را می توان با طراحی مناسب کتب درسی از بین برد
احمد میدری معاون رفاه اجتماعی در ادامه به نتایج تحقیق برندگان جایزه نوبل در خصوص فقر آموزشی پرداخت و گفت : نتایج تحقیقات مذکور نشان داد که سیستم آموزشی در کشورهای در حال توسعه باید بازآفرینی شود . یعنی همه بچه ها بتوانند به مدرسه بروند و آن چیزی که در مدرسه آموزش داده می شود همگان بتوانند آن را یاد بگیرند و همچنین آموزش و پرورش بتواند آینده شغلی را تضمین کند .
وی تصریح کرد: بر اساس نتایج این گزارش ، شکاف یاد گیری در بین دانش آموزان وجود دارد . به عبارت دیگر طراحی کتب درسی باید متناسب با همه دانش آموزان باشد. بر همین اساس پیشنهاد شده برای اینکه شکاف یاد گیری را بتوان از بین برد باید طراحی مناسب کتب درسی انجام شود . از سوی دیگر توجه به آموزش های فنی و حرفه ای نیز از نکاتی است که در این تحقیق جهانی برآن تاکید شده است .
قبادی دانا :افراد دارای معلولیت بتوانند در مدارس عادی حضور پیدا کنند
قبادی دانا، معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور نیز گفت : ما به دنبال تلفیق اجتماعی هستیم. یعنی دانش آموزان معلول در سطوح مختلف از مهد کودک گرفته تا مقاطع بالاتر بتوانند در کنار سایر دانش آموزان ادامه تحصیل دهند .
وی افزود : بر همین اساس مبنا باید در آموزش و پرورش این باشد که افراد دارای معلولیت بتوانند در مدارس عادی حضور پیدا کنند . یعنی شرایط مدرسه ، معلمین ، کادر آموزش و شرایط فیزیکی مدارس به گونه ای باشد که آنان بتوانند در این مدارس ادامه تحصیل دهند .
وی برای حل مسلئله کودکان بازمانده از تحصیل که دارای معلولیت هستند پیشنهاد کرد : باید مناسب سازی مدارس و دستورالعمل های مناسب سازی مدارس مورد استفاده قرار گیرد .
قبادی دانا افزود: : برای پیشگیری از معلولیت ها موضوع غربالگری و آگاه سازی ژنتیکی که در دستور کار سازمان بهزیستی قرار دارد می تواند مبنای همکاری مشترک با آموزش و پرورش باشد.
وی افزود : آموزش سبک زندگی و مهارت های زندگی و ارتباط موثر با توجه به مجموعه غنی مراکز مشاوره روانشناسی که در اختیار بهزیستی است می تواند از دیگر محورهای همکاری مشترک با آموزش و پرورش باشد .
منصوری خبر داد : اعلام آمادگی وزارت کار برای برگزاری جشنواره کارآفرینی دانش آموزی
عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : هم اکنون همکاریهای خوبی میان دو وزارتخانه در حوزه های مختلف وجود دارد البته می توان این گونه فعالیتها را نهادینه کرد.
وی افزود : در حوزه فرهنگ کار بویژه در حوزه تهیه محتوی و روش کار می توان تیم کاری مشترک داشت، در بخش اشتغال بویژه در بحث تطبیق آموزشها با نیاز بازار کار می توان همکاری ها را گسترش داد، در بخش هدایت شغلی هم باید چارچوب همکاریها را تنظیم کنیم .
وی بحث آموزش مربی ، محتوی و آموزش گیرنده ( دانش آموزان ) را در حوزه کارآفرینی مورد تاکید قرار داد و در خصوص برگزاری جشنواره کارآفرینی دانش آموزی هم اعلام آمادگی کرد .
وی همچنین به نتایج تحقیقات مربوط به آینده شغل در جهان اشاره کرد و اشتراک گذاری آن را مورد توجه قرار داد .
کبیری تاکید کرد: تشکیل تعاونی های دانش آموزی
محمد جعفر کبیری، معاون امور تعاون هم در پایان این نشست گفت : در حوزه تعاونی ها ، ادغام تعاونی ها ، تشکیل فروشگاههای زنجیره ای و نیز تشکیل تعاونی های دانش آموزی آمادگی کامل برای همکاری با آموزش و پرورش وجود دارد .
کتاب‌های درسی نباید فقط دانش معیار باشد؛ باید زمینه‌های به کار بستن این دانش را دانش‌آموزان فرا بگیرند
محسن حاجی‌میرزایی ، وزیر آموزش و پرورش در ابتدای این نشست با بیان این که مهارت‌آموزی یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های آموزش‌وپرورش است و در سند تحول بنیادین نیز آمده اظهارکرد: قرار است هر فارغ‌التحصیل یک مهارت را آموخته باشد بنابراین دراین راستا تلاش می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه زمینه‌های همکاری زیادی بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد، گفت: بنابراین یکی از این حوزه‌ها مهارت است. در حوزه‌های مهارت‌آموزی به عنوان مهمترین ماموریت آموزش و پرورش که هم در سند تحول و هم در قانون وظایف آموزش و پرورش بر آن تاکید شده است، همکاری‌های خوبی وجود دارد. همچنین در حوزه تعاونی‌ها، کودکان بازمانده از تحصیل هم‌اکنون همکاری و تعامل بین دو وزارتخانه را شاهدیم .
وی ادامه داد: موضوع تعاونی‌ها از جمله تعاونی مسکن و تعاونی مصرف کارکنان ... ، موضوع کودکان بازمانده از تحصیل که تعدادی از آنها شناسایی شدند اما به علت فقر قادر به تحصیل نیستند و... مسائلی از این قبیل می‌تواند از زمینه‌های مورد همکاری دو وزارتخانه باشد.
وزیرآموزش‌وپرورش اضافه کرد: حمایت از دانش‌آموزان که دارای مهارت‌های فرهنگی و هنری هستند می‌تواند از موارد همکاری دو وزارتخانه باشد.
حاجی میرزایی ادامه داد: تغذیه دانش‌آموزان مناطق محروم، پوشش خدمات دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، ایجاد مراکز کارآفرینی، برگزاری کلاس‌های کارآفرینی در مدارس استعدادهای درخشان وحمایت از نخبه‌های المپیادی از مواردی است که می‌تواند موضوع همکاری باشد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پشتیبانی تامین اجتماعی از دانش‌آموزان بیمار، برگزاری کلاس‌های کارآفرینی در مدارس استعدادهای درخشان، حمایت از مدال‌آوران المپیادها و پشتیبانی از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ... از دیگر مواردی است که می‌تواند با همکاری وزارت کار به خوبی دنبال شود.
35 درصد دانش‌آموزان تحت پوشش رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش قرار دارند
علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در این نشست به مباحث حوزه مهارت‌آموزی اشاره کرد و گفت: در حوزه فنی و حرفه‌ای موضوع مهارت آموزی، استانداردسازی مربوط به رشته‌های کاردانش، اصلاح قوانین حوزه مهارتی از جمله موضوعاتی است که انتظار می‌رود مورد همکاری دو وزارتخانه قرار گیرد. اکنون 35 درصد دانش‌آموزان معادل 950 هزار دانش آموز تحت پوشش رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش قرار دارند.
وی ادامه داد: در بحث صدور گواهینامه‌های فنی و حرفه‌ای برای دانش‌آموزان واجب التعلیم مشکلاتی وجود دارد که نیازمند مساعدت هستیم. آموزش‌های مهارتی کوتاه مدت برای بیش از 444 هزار نفر ارائه شده است. کمبود منابع مالی نیز از مشکلات حوزه مهارت‌آموزی است بنابراین در مناطق محروم خانواده‌ها نمی‌توانند هزینه را بپردازند و دگرگونی در روش‌ها ضروری است.
کمرئی گفت: نداشتن نیروی آموزش دیده در بحث کتاب‌های تحولی آموزش مهارت‌ها و‌ همچنین کمبود امکانات و‌ تجهیزات دو مشکل مهارت آموزی است که نیازمند مساعدت سازمان فنی و حرفه‌ای هستیم.
آموزش و پرورش 750 تعاونی مسکن و 472 تعاونی مصرف دارد
علی اللهیار ترکمن نیز در ادامه گفت: تعاونی‌های وزارت آموزش و پرورش شامل تعاونی مصرف و‌ مسکن است. آموزش و پرورش 750 تعاونی مسکن و 472 تعاونی مصرف دارد که تعدادی از آن‌ها غیرفعال شده و اصلا گردش مالی ندارند. بحث هدایت بازار کار با همان هدایت تحصیلی ارتباط دارد و اگر بحث آشنایی با مشاغل سیستماتیک دنبال شود، موثر واقع می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش همچنین بر حمایت‌های مناسب از مدارس و دانش‌آموزان شبانه‌روزی تاکید کرد.
در این نشست که با حضور معاونان دو وزارتخانه برگزار شد، هر کدام از آن‌ها با بیان نظر و پیشنهادهای خود، زمینه‌هایی متعدد همکاری‌های دو جانبه را مورد بررسی قرار دادند و در پایان مقرر شد دو طرف محورهای همکاری را نهایی کرده و یادداشت تفاهم وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آینده ای نزدیک به امضای محسن حاجی میرزایی و محمد شریعتمداری برسد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/100607/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلاوت زیبای دختر بچه خردسال در برنامه محفل

ضربات کاری گوسفندان به چوپان نگون بخت

آیا Starship به انتقال انسان به مریخ موفق خواهد شد؟

سردار شکارچی: ملت‌ها از دولتمردان خود بخواهند سفارتخانه‌های رژیم اسرائیل را تعطیل کنند

رئیسی در دیدار با نخاله: انفعال سران برخی کشورهای اسلامی در قبال فلسطین، موجب تأسف است

آمریکا تمام اطلاعات حمله تروریستی مسکو را به روسیه نداد

بازداشت افراد مرتبط با داعش در افغانستان

پوتین در کمین ناتو

گوناگون/ شرح دعای سحر؛ سلطنت مطلق از آن خداست

تولید ارزان‌قیمت الکتروکاتالیست‌هایی برای عرضه هیدروژن سبز

به ادب با همه سر کن

عکس سفیر ایران با یک زن خارجی جنجالی شد!

حدادعادل: نوه‌هایم در پیش‌بینی فوتبال قائل به پیغمبری من هستند!

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

عاملان حمله اخیر مسکو تروریست اعلام شدند

«محمد مصطفی» نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد

مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در حومه دمشق

زهرا شجاعی، زنی که «زنان» و «بانوان»‌ را جانشین «خواهران» کرد

تفاوت عجیب فرهنگ کشورهای مسلمان با سایرین

طراحی شبیه‌ساز آموزش پزشکی با قابلیت ویزیت مجازی بیماران

شعرخوانی چند بیت از مولانا از زبان الهی قمشه ای

رهبر انقلاب در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین: رژیم صهیونیستی قادر به شکست نیروهای مقاومت نیست

بررسی معطلی 10 ساله برخی از توافقات و قراردادهای بین‌المللی با حضور رئیسی

قالیباف: عملیات طوفان‌الاقصی نقطه عطفی در تاریخ فلسطین، جهان اسلام و تمام دنیا است

امیرعبداللهیان: رایزنی‌ها با ترکمنستان در زمینه انرژی و ترانزیت ثمربخش بود

آمریکا: اوکراین اخبار جنگ را سانسور می‌کند

اکونومیست: روسیه برای عملیات بزرگ بهاری در اوکراین آماده می‌شود

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟

برگزاری محفل انس با قرآن ویژه دهه سوم ماه مبارک رمضان در کیش

جمعیت بازدید کننده از تخت جمشید

مناجات خوانی حاج محمود کریمی در شب هفدهم

مشکل فضاپیمای «وویجر 1» حل می‌شود

آرزو کردم بعد از تو عاقل نشوم

انتقاد رسانه اصلاح‌طلب از موضع‌گیری اخیر علی مطهری درباره نوروز

روایت ناطق نوری از دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین

انتقاد صریح برنی سندرز از جنایات اسرائیل؛ مردم آمریکا نمی‌خواهند در قتل عام کودکان غزه شریک باشند

جنایت جدید صهیونیست‌ها؛ بیش از 200 آواره فلسطینی در بیمارستان شفا اعدام شدند

یک تروریست بلندپایه داعش در مرز عراق و سوریه کشته شد

رقابت انتخاباتی دشوار در استانبول و آنکارا

گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در 50 سال گذشته را شکل داد

تلاش شبانه‌روزی برای تسهیل خروج بیش از دو هزار و پانصد خودروی گردشگران از حزیره کیش

تاکید سازمان منطقه آزاد کیش بر اهمیت استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش

احیای قدر در جزیره/ مراسم دعا و مناجات شب‌های قدر کیش با سخنرانی حجت‌الاسلام سرلک و مناجات حاج سیدمهدی میرداماد برگزار می‌شود

ثبات مدیریتی؛ خبر خوش عبدالملکی به کیشوندان

ورزشکاران جانباز و توان‌یاب سال جدید در مسابقات پارا المپیک پاریس شرکت می‌کنند

زیرِ ناخن‌های کثیف در دنیای میکروسکوپی چه خبره؟

گوشه ای از مراسم نوروزی چوار در دهستان «مورت»

معاون رئیسی: در آینده نزدیک اسرائیل و آمریکا باید پاسخگو باشند

حمله اردوغان به ساکتان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی

لتونی: ناتو آماده اعزام نیرو به اوکراین نیست