ایران پرسمان

آخرين مطالب

شکست ائتلاف اصولگرایان؛ مشارکتِ موردی اصلاح‌طلبان تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
5 روز تا انتخابات زمان باقی است. اصولگرایان احتمالا در این دوره به جهت تعدد و تکثر لیست انتخاباتی رکوردی تاریخی می‌زنند که با هیچ دوره‌ای قابل‌قیاس نخواهد بود. 7 فهرست انتخاباتی برای کم‌رقابت‌ترین انتخابات که قرار است نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را راهی «بهارستان» کند. لیست شورای ائتلاف اصولگرایان، لیست جبهه پایداری، لیست جبهه جوانان متحد اسلامی با عنوان یاس، لیست انتخاباتی مداحان با محوریت منصور ارضی، لیست جهادگران زیرنظر سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد و لیست ائتلاف مردم که بیش از هر چیز خود را با سمت و منصب‌شان در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد معرفی می‌کنند؛ بعضی از لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان است که تا این لحظه حضورشان به نظر قطعی است. علاوه بر این جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت به دبیرکلی سید شهاب‌الدین صدر نیز که مدعی شده‌بود در این شرایط فهرست انتخاباتی جداگانه‌ای ارایه خواهد کرد، دیروز فهرستی با سرلیستی غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت منتشر کرد که البته مشابهت‌هایی هم با لیست‌های مذکور داشت.
روایت شکستِ یک ائتلاف دست‌راستی
همزمان غلامعلی حدادعادل، رییس شورای ائتلاف هم دیروز طی نشست خبری که در خبرگزاری فارس برگزار شد، درباره «فهرست ایران سربلند» توضیحاتی ارایه داد. به گفته حدادعادل «وحدت فراگیر از همه نیروهای انقلابی، جوانگرایی، دخالت دادن مردم در فرآیند رسیدن به لیست واحد و مشارکت دادن بیشتر زنان، نفی سهمیه‌بندی، نفی تصمیم‌گیری از بالا به پایین، نفی تصمیم‌گیری از مرکز برای شهرستان‌ها و استان‌ها و...» ازجمله مبانی ایجابی و سلبی این شورا برای تهیه و تدوین لیست بوده که البته اعلام موجودیت 7لیست نشان می‌دهد، در تحقق این اهداف موفق نبوده‌اند. او البته تاکید کرده که اعتراض قالیباف به عدم حضور فراگیر نیروها و چهره‌های اقتصادی بوده که این مشکل مرتفع شده است. با این حال حدادعادل نیز در این نشست اذعان کرد که رسیدن به وحدت به دلیل اختلاف‌سلیقه‌ها میسر نشده و نمی‌توان از ارایه لیست‌ هم جلوگیری کرد. محسن پیرهادی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز در نشست خبری دیروز بر نقش مردم در انتخاب فهرست نهایی نیروهای انقلاب تاکید کرد و گفت: «شاکله لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با نظر‌سنجی مردم بود و این دوره متفاوت‌تر از گذشته و جریان‌های رقیب و حتی گروه‌های همسو بود. مشارکت مستقیم مردم در جمع‌بندی این لیست، نقطه عطفی در جمع‌بندی و سیاست‌گذاری‌هایی بود که در این اردوگاه انجام شد.» با این حال به نظر نمی‌رسد که این لیست به قول پیرهادی «مردمی» همه طیف‌های جریان اصولگرا را راضی کند که در این فرصت کوتاه در مسیری مشترک قرار بگیرند. در این نشست خبری البته مصطفی میرسلیم، عضو حزب موتلفه که در فهرست انتخاباتی نیروهای انقلاب گنجانده شده است نیز برخی اهداف و برنامه‌های این لیست را مرور و هشدار داد که به‌لحاظ مناسبات انتخاباتی رای ندادن به کل لیست 30 نفره امکان توفیق را نیز کم خواهد کرد.
اصلاحات و دو لیست حزبی
اصلاح‌طلبان اما نسبت به اصولگرایان شرایط متفاوتی را تجربه کرده‌اند. برخلاف اصولگرایان که تعدد کاندیداهای آنها را به تعدد و کثرت فهرست‌های انتخاباتی رسانده، اصلاح‌طلبان از فرط نبود کاندیداهای مدنظرشان کنار کشیده‌اند و بر همین اساس نیز تصمیم کلی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان عدم ارایه فهرست انتخاباتی ذیل عنوان فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان شد. با این حال از آنجا که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دست احزاب و تشکل‌ها را برای ارایه لیست باز گذاشت، حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرد با فهرستی 30نفره در انتخابات حضور پیدا خواهدکرد. علاوه بر این روز گذشته لیست 8 حزب اصلاح‌طلب با عنوان «ائتلاف برای ایران» نیز منتشر شد که شاید نقطه اشتراک آن سرلیستی مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. با این حال هیچ‌کدام از این دو فهرست انتخاباتی، مربوط به جبهه اصلاح‌طلبان نیست و تنها حضور حزبی را نشان می‌دهد. کما اینکه اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز دیروز در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران جوان» تاکید کرد «همانطور که قبلا اعلام شد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به نام خود لیستی را منتشر نخواهد کرد و این صرفا لیست یکی از احزاب اصلاح‌طلب است. با توجه به اینکه ما در تهران و بسیاری از شهرستان‌ها نامزد نداشتیم، لیستی را ارایه نکردیم و در تهران هم به همین دلیل، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد که لیستی را ارایه نخواهد کرد.»
البته هیچ‌کدام از احزاب اصلاح‌طلبی هم که تصمیم به ارایه لیست انتخاباتی گرفتند، 30 نماینده حزبی از تهران معرفی نکرده‌اند؛ بلکه در دو لیست ارایه شده شاهد ترکیبی از تایید صلاحیت‌شدگان اصلاح‌طلبان حزبی و مستقل هستیم؛ چرا که برخی احزاب با وجود اینکه چیزی کمتر از 100 کاندیدا داشته‌اند اما تنها چند نفر از آنها تایید شده‌اند. در برخی احزاب البته وضعیت بدتر است. حزب اتحاد ملت هیچ کاندیدایی ندارد. از اعتمادملی تنها یک نفر تایید صلاحیت شده و آن‌طور که دیروز رحمت‌الله بیگدلی، رییس دفتر سیاسی حزب جمهوریت گفته این حزب نیز ازجمله احزابی است که کاندیداهایش از سد نظارت استصوابی سر سلامت به در نبرده‌اند و 100درصدشان رد صلاحیت شده‌اند.اگرچه برخی اصلاح‌طلبان دست به کار شدند تا لیستی ارایه کنند و گروهی چون کارگزاران ادله خود را در ارگان رسانه‌ای‌شان یعنی روزنامه سازندگی لیست کرده است اما همچنان برخی دیگر معتقدند که نباید به هر قیمتی در قدرت ماند. چه آنکه مصطفی معین، وزیر دولت اصلاحات نیز به خبرآنلاین در این مورد گفته: «قدرت و سیاست تنها ابزاری برای عمل به وظایف و مسوولیت اجتماعی است و نه بالعکس. نباید با هر شیوه و به هر بهایی به دنبال باقی بودن در قدرت یا به دست گرفتن افسار آن بود. حضور در صحنه می‌تواند در عرصه‌های آگاهی‌بخشی، تصمیم‌سازی و ارتقای توانمندی‌ها باشد.»البته با وجود اینکه اصلاح‌طلبان تاکید دارند که لیست انتخاباتی ارایه نمی‌کنند اما رویکرد آنها به انتخابات نیز تحریمی نخواهد بود و قریب به اتفاق آنها بر حضور موثر و رای دادن در راستای ارج نهادن به این رویه دموکراتیک اصرار دارند. همانطور که محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید در مورد انتخابات دوم اسفند گفته است: «جمعه آینده نیز یکی از رویدادهای مهم سال جاری رقم خواهد خورد که مردم وفاداری خود را به انقلاب نشان می‌دهند و بار دیگر سمت و سوی نظام را صندوق‌های رای مشخص خواهد کرد تا مجلس کارآمدتری تشکیل شود.» این طیف معتقدند حتی در شرایطی که یک جریان سیاسی عملا کاندیدایی در انتخابات ندارد نباید فرصت استفاده از صندوق رای را نادیده گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/105099/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است