ایران پرسمان

آخرين مطالب

بازی به سبک ترامپ تحلیل روز

بازی به سبک ترامپ
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میثم سلیمانی / افراد وقتی که خارج از قدرت قرار دارند تا زمانی که در قدرت قرار می‌گیرند و در آن مستقر می‌شوند رفتارهای‌شان متفاوت است.
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا تا پیش از اینکه جایگاه جانسون در پست نخست‌وزیری مستحکم شود روابط بسیار خوبی با یکدیگر داشتند و بریتانیا روی روابط بسیار نزدیک با دولت ترامپ در دوره پسابرگزیت حساب ویژه‌ای باز کرده بود، اما حالا خبرها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که دوره ماه‌عسل میان ترامپ و جانسون رفته‌رفته به پایان می‌رسد و رفتارهای میان دو رهبر واقع‌بینانه‌تر از گذشته می‌شود. شاید هر دو توقعات متفاوتی از هم داشته باشند، به‌خصوص اینکه دونالد ترامپ به نظر می‌رسد که انتظار دارد بوریس جانسون به‌طور کامل پشت سر او حرکت کند و در راستای سیاست‌ دولت امریکا قدم بردارد. اما در بریتانیا هرقدر نخست‌وزیر همراه و همراستا با سیاست‌های دولت امریکا باشد نیز نمی‌تواند در همه شرایط کنار رییس‌جمهور امریکا قرار بگیرد، از همین رو حالا خبرهایی از بالا گرفتن اختلافات میان ترامپ و جانسون به گوش می‌رسد. روزگذشته بیزینس اینسایدر طی گزارشی عنوان کرد که بوریس جانسون سفر برنامه‌ریزی شده خود به کاخ سفید را پس از اینکه ترامپ در یک لحظه حین صحبت تلفن را به روی جانسون قطع کرده، لغو کرده است. گفته می‌شود بوریس جانسون بنا بود ماه آینده میلادی به صورت رسمی به واشنگتن سفر کند و با دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا در کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که نزاع میان ترامپ و جانسون بر سر موضوع هواوی در بریتانیا بوده است. جانسون بنا بود ماه دسامبر و اندکی پس از پیروزی در انتخابات سراسری این کشور به امریکا سفر کند، اما آن سفر به تعویق افتاد و این سفر یک‌بار دیگر برای ماه ژانویه برنامه‌ریزی شد و باز هم به تعویق افتاد و این‌بار هم برنامه‌ریزی سفر برای ماه آینده میلادی بود که در حال حاضر لغو شده است.
هر بار تعویق و لغو سفرها دلایل مختلفی داشته، یک‌بار اختلاف بر سر ایران، بار دیگر درخصوص مخالفت امریکا با استرداد همسر یک دیپلمات امریکایی به بریتانیا و اکنون نیز هواوی تبدیل به عاملی شده که روابط میان دو طرف شکرآب شده است. این در حالی بود که بسیاری امیدوار بودند دوره جانسون-ترامپ روابطی درخشان بین لندن و واشنگتن شکل بگیرد، اما به نظر می‌رسد هر بار یک اتفاق باعث می‌شود که اجازه شکل‌گیری و بهبود روابط داده نشود.
گفته می‌شود اختلاف اخیر جانسون و ترامپ در یک تماس تلفنی بوده که به نظر می‌رسد در وسط تماس تلفنی ترامپ به ناگاه تلفن را به روی جانسون قطع می‌کند. نکته اینجاست که حتی جانسون زمان دومی را برای این سفر تعیین نکرده، بلکه اعلام کرده که قصد ندارد تا اجلاس گروه 7 که در ماه ژوئن در امریکا برگزار می‌شود از این کشور دیدن کند. یک منبع آگاه در دفتر نخست‌وزیری بریتانیا تایید کرده که این سفر به‌دلیل احتمال بیشتر شدن اختلافات میان نخست‌وزیر و دونالد ترامپ لغو شده است. با این وجود دفتر نخست‌وزیری اصرار داشت علت لغو سفر را عادی جلوه دهد و عنوان کند دلیل این اتفاق تمرکز بیشتر جانسون بر برنامه‌های داخلی کشور طی ماه‌های آینده بوده است. لازم به ذکر است که بوریس جانسون به‌طور کلی در سال جاری میلادی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که سفرهای خارجی خود را کم کند و بیشتر به مباحث داخلی کشور بپردازد و کمتر سفر داشته باشد. اما طی ماه‌های اخیر و به‌خصوص پس از انتخابات به نظر می‌رسد که بوریس جانسون نسبت به ترامپ فاصله گرفته است و دیگر مثل گذشته با یکدیگر روابط نزدیکی ندارند. با این حال ترامپ این واقعیت را نمی‌تواند نادیده بگیرد که بوریس جانسون یکی از معدود متحدان نزدیک و بین‌المللی ترامپ به حساب می‌آید، به‌طوری که ترامپ بارها از جانسون به عنوان فردی فوق‌العاده و خوب یاد کرده بود و حتی او را به عنوان مدل انگلیسی خود می‌دانست.
با این وجود به‌رغم همه این موضوعات برخی صحبت‌ها و تهدیدات ترامپ و یک‌سری اقدامات دولت بریتانیا علیه دولت ترامپ شرایط میان روابط دوجانبه را به‌ شدت تحت‌تاثیر قرار داده است.
گفته می‌شود تماس توفانی میان دو رهبر ماه گذشته میلادی صورت گرفته است و فایننشال تایمز رسانه‌ای بوده که به آن دسترسی پیدا کرده و آن را گفت‌وگویی بسیار سخت و دشوار توصیف کرده است. گفته می‌‌شود در این تماس تلفنی دونالد ترامپ اصرار داشته که جانسون اجازه حضور شرکت هواوی در بریتانیا را برای راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت تلفن‌های همراه را ندهد، اما در طرف مقابل جانسون با این درخواست به‌شدت مخالفت می‌کند و همین موضوع باعث عصبانیت ترامپ می‌شود. دونالد ترامپ در این تماس تلفنی جانسون را بارها تهدید می‌کند و حتی در سطحی بالاتر نخست‌وزیر بریتانیا را تهدید کرد که در همکاری‌های امنیتی میان دو کشور بازنگری خواهد کرد، اما باز جانسون زیر بار درخواست ترامپ نرفت. ایالات‌متحده نگران آن است که فناوری هواوی با پشتیبانی دولت چین بتواند برای ساختار امنیتی امریکا چالش ایجاد کند.
گفته می‌شود دونالد ترامپ تهدیدهای شدیدی مطرح کرده و بیشتر دولت انگلیس را تحریک کرده که اجازه ندهد دونالد ترامپ به خواسته‌های خود برسد، از همین رو جانسون عملا از ارایه پیشنهاد جدید از سوی دونالد ترامپ ناامید می‌شود، زیرا به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ هیچ جایگزینی برای عدم پذیرش این توافق با چینی‌ها ارایه نداده است. مایک پنس، معاون رییس‌جمهور امریکا نیز در تماس دیگری ناامیدی خود از دولت انگلیس را به صورت واضح و روشن بیان کرده است.
دولت بریتانیا پس از توافق خروج با اتحادیه اروپا تا حدی نگرانی از سیاست رسیدن به توافق تجاری با امریکا به هر قیمتی را کنار گذاشته است، زیرا اگر بریتانیا بدون توافق از اتحادیه خارج می‌شد به هر قیمتی جانسون مجبور بود که برای توافق تجاری با امریکا تلاش کند. اما اکنون توافق با اروپا دست جانسون را برای این منظور زیر تیغ قرار نداده است و این امکان را به بریتانیا می‌دهد که از موضع نه‌چندان ضعیف با امریکا وارد مذاکره شوند. از سویی دیگر دونالد ترامپ به یک سیاست عادت کرده و آن درخواست‌های یک‌طرفه است. به صورت یک‌طرفه درخواست می‌کند ولی حاضر به امتیاز دادن نیست. این عادت تبدیل به یک سیاست غلط شده که لزوما بنا نیست در همه مراحل پاسخ مثبت شنیده شود. دونالد ترامپ و دولت امریکا هیچ وعده روشنی درخصوص توافق تجاری با بریتانیا نداده است و همین موضوع باعث شده که دولت بریتانیا در شرایط سختی قرار گیرد، زیرا هیچ وعده و قصد روشنی از سمت بریتانیا برای رسیدن به توافق نیست، بنابراین بریتانیا نیز قصد دارد همان اهرم فشاری که امریکا علیه آنها اعمال می‌کند را علیه امریکا استفاده کند. شاید اگر امریکایی‌ها وعده توافق تجاری به بریتانیا می‌دادند احتمالا جانسون نیز درقبال هواوی و توافق بر سر نسل پنجم اینترنت همراه بازنگری انجام می‌داد. جانسون اکنون مانند خود ترامپ عمل می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/105204/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

سقوط قیمت بیت کوین

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

پایان یکه تازی اردوغان؟