ایران پرسمان

آخرين مطالب

پاسخ‌ روحانی به سوالات داغ رسانه‌ها؛ از سقوط هواپیمای اوکراینی تا رایزنی با شورای نگهبان سیاست روز

پاسخ‌ روحانی به سوالات داغ رسانه‌ها؛ از سقوط هواپیمای اوکراینی تا رایزنی با شورای نگهبان
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آخرین خبر / رئیس جمهور در نشست خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی به سوالاتی درباره صلح هرمز، انتخابات، برجام، لوایح FATF، شایعه استعفا، حادثه هواپیمایی اوکراینی، حوادث آبان ماه، مکانیزم ماشه و ... پاسخ داد.
حسن روحانی، رئیس جمهور در واکنش به انتقادات از اظهارات جنجالی‌اش درباره انتخابات گفت: هر وقت مساله ای را عمومی مطرح کردم مردم بدانند اقدامات لازم‌ را پیش از آن انجام داده ام و‌اگر به نتیجه نرسیدم به مردم می‌گویم. اگر نگویم به مردم خیانت کرده‌ام. من به مردم خیانت نمی‌کنم. اینکه در شورای عالی امنیت ملی بحث کردیم و شورای امنیت ملی نماینده‌ای نزد شورای نگهبان فرستاد، نیاز به بازگویی ندارد. فکر می‌کنم وقتی اعلام عمومی می‌کنم تاثیر دارد کما اینکه نقد من تاثیر داشت.
مهمترین بخش سخنان حسن روحانی به شرح زیر است:
* ما هیچ لیستی به نام دولت و روحانی نداریم.
* من هیچوقت انتخابات را زیر سوال نبرده‌ام.
* همه ارکان کشور همانطور که رهبری گفته‌اند با انتخابات روی کار آمده اند.
* همه حرف من از روز اول این بود که نگذاریم انتخابات انتصابات شود. نه اینکه الان انتصابات است.
اصلا معنی ندارد در کشور یک جناح یا یک‌حزب حاکم مطلق باشد. این به نفع مردم و‌ کشور نیست.
* رسانه‌های خارجی در زمینه کشته های حوادث آبان اغراق کردند.
* در ابتدا من گفته بودم مشخص شود چه تعدادی از نیروهای خودی (بسیج و‌نیروی انتظامی و‌عابران و..) تفکیک شود و‌ به مردم اعلام شود.
* تعداد کشته شده‌ها در اختیار پزشکی قانونی است و‌ آنها می‌توانند اعلام‌کنند. آماری که ما داریم با آمار رسانه‌ها خیلی خیلی متفاوت است.
* در مساله هواپیمای اوکراینی یک اشتباه پیش امد. این اشتباه انقدر عجیب بود که همین الان هم باورش برای من سخت است.
* باید این مساله و‌بررسی زودتر اعلام می‌شد مثلا همان پنجشنبه. خب این تاخیر لطمه زد به ما اما تعمدی در کار نبود.
* شب چهارشنبه که رییس جمهور اوکراین با من صحبت کرد لحنش کمی متفاوت بود و اطلاعاتی دیگر کشورها به آن ها داده بودند . شب من با وزیر راه صحبت کردم و‌همچنان گفتند سانحه بوده چون پدافند کشور کزارشی نداده بوده است
* روز‌ پنجشنبه احتمالات ما بیشتر شد و‌ با مسئولان دیگری صحبت کردم. به یک مقام مسئول گفتم اگر شما الان به این نتیجه رسیده اید که خطای انسانی بوده همین الان اعلام‌ کنید گفتند هنوز شبهاتی هست.
* ساعت 4:30 بعد از ظهر روز جمعه رییس ستاد فرماندهی کل با من تماس گرفت و‌ مساله را رسما اعلام‌کردند. من گفتم همین الان اعلام‌کنند که تصمیم شد جلسه شورایعالی امنیت ملی تشکیل شود. جمعه شب جلسه شورایعالی امنیت ملی تشکیل شد و‌تصمیم نهایی اتخاذ شد که رسما اعلام‌کنیم. ساعت 12 شب دیدم اعلام‌ نشده تعجب کردم و‌پرس و‌جو‌ کردم که در نهایت صبح شنبه اعلام شد.
* دولت مسئولیتی برای کلیر کردن آسمان ندارد.
* سه لایحه مهمی که درباره مساله شفافیت و‌ تعارض منافع و‌ مبارزه با فساد دادیم هنوز رسیدگی نشده است.
* شورای نگهبان و‌مجلس با لوایح پالرمو و‌سی اف تی خوب برخورد کردند و‌مشکلی نداشت. متاسفانه این لوایح با روال غیرمعمول به مجمع تشخیص رفت. یک‌ چیز دیگری اخیرا مرسوم شده است که یک‌گروهی به عنوان هیات عالی نظارت درباره لایحه دولت و‌مجلس با مصوبات مجمع تطابق دهند. این روند در قانونگذاری سابقه طولانی ندارد. مجمع خودش شده یک‌طرف دعوا بین مجلس و‌ شورای نگهبان.
* من حضورا چندبار خدمت مقام معظم رهبری صحبت کرده ام و‌ ایشان گفته اند من نظر مخالفی ندارم اما به هرحال در مجمع گرفتار شده است.
* ما همه تلاشمان را می‌کنیم به لیست سیاه برنگردیم. ما در لیست سیاه بودیم این دولت توانست کاری کند از لیست سیاه خارج شویم. متاسفانه دوباره داریم برمیگردیم. در شرایط امروز روابط بانکی با دنیا نداریم اما همیشه اینطور نیست و‌ما از این شرایط عبور می‌کنیم. تنها کره شمالی در لیست سیاه است. باز ما امیدواریم این مساله حل شود.
* ظرف چند هفته آینده هیچ اتفاقی نمی‌افتد.
* آقای بورل گفت برای مدت نامعین این روند را تعلیق کردیم لذا نه ماشه‌ای در کار است و نه در ماه‌های آینده خبری خواهد بود.
* ما تحت نظارت آژانس فعالیت خود را ادامه می‌دهیم و امیدواریم اروپایی‌ها راه حلی بیابند تا به تعهدات برجام برگردیم. قول‌هایی دادند که امیدواریم به نتیجه برسد.
:شرح پرسش رسانه‌ها و پاسخ‌های رئیس جمهور به رسانه‌ها را در ادامه می‌خوانید
شبکه خبر
مدتی است که از طرح پیشنهادی ایران یعنی طرح صلح هرمز می‌گذرد. تلاش‌های دولت چطور بوده است؟
روحانی
* برای همه جهانیان روشن است که در این منطقه صلح و ثبات بدون مشارکت ایران امکان ناپذیر است.
* ثبات و صلح در منطقه با حضور کشور قدرتمندی مثل ایران امکانپذیر خواهد بود.
* برخی کشور به خوبی استقبال کردن و برخی کشورها هم پاسخ صریحی به ما ندادند.
* تاکید می کنیم از صلح و ثبات منطقه هم باید استفاده کنند.
* ما همچنان بر این طرح اصرار می ورزیم.


روزنامه اطلاعات
همانطور که گفته‌اید مدام پیغام‌هایی از کشورهای دوست برای میانجی‌گری در ماجرای برجام به ایران می‌رسد. شکست استیضاح ترامپ این مساله را مطرح میکند که بخت اول ریاست جمهوری در دور بعد هستند. پیش بینی شما چیست از اینکه ایا پیش از ان به یک‌توافق می‌رسیم؟
روحانی
* این سوال را باید بیشتر از آن طرف بپرسید.
* برای ما فرقی نمی کند چه حزبی در آمریکا حاکم باشد.
* آنچه که برای ما اهمیت دارد منافع ملی کشور ما است.
* دولت قبلی آمریکا معتقد بود باید با ایران تفاهم کرد.
* این تحریم و این فشار حداکثری شکست خورده است.
* اگر آمریکا به برجام برگردد و دست از تحریم ها بردارد می تواند در قالب 1+5 گفت وگو کند و تا زمانی که این اقدام انجام نشود امکان گفت وگو وجود ندارد.
تسنیم
کمتر از 5 روز تا انتخابات مانده است. در این بین جریان ضد انقلاب تاکید دارند با القای این نکنه که در ایران انتخابات سالم نیست تحت الشعاع قرار دهند. و‌می‌گویند انتخابات حضرتعالی محصول انتخابات ازاد نبوده است. پاسخ شما به این شانتاژهای رسانه‌ای چیست؟ فهرست یاران روحانی را تایید می‌کنید؟
روحانی
* خوشبختانه فضا مقداری نسبت به گذشته فرق کرده است.
* آمریکایی ها از حضور حداکثری مردم در انتخابات خوشحال نمی شوند.
* من از ابتدا نگران بودم نکند شرایط به گونه ای باشد که رقابت خوبی صورت نگیرد.
* گزارش وزارت کشور قبلا به من داده بود این بود که 70 حوزه غیررقابتی است و این موضوع مرا نگران کرد.
* امروز ظهر از وزارت کشور پرسیدم که وضع آن 70 حوزه بهتر شده است یا خیر. آخرین خبری که به من دادند این بودکه 44 حوزه از 70 حوزه باقی مانده رقابتی است.
* در حزب رقیب هم می شود افرادی را مردم انتخاب کنند که اصلح تر هستند .
* ما هیچ لیستی به نام دولت و روحانی نداریم.
ایسنا
از عمر دولت شما یک سال و‌نیم باقی مانده اما این اواخر شایعات استعفای شما مدام مطرح می‌شود. ایا شما خسته شده اید و‌میخواهید استعفا دهید؟
روحانی
* استعفا که به نظر من معنا ندارد.
* ما پای وعده و قول خود تا ساعت آخر خواهیم بود.
* هیجوقت در ذهن من مسئله استعفا مطرح نبوده.
* در ذهن من چیزی آمده بود، پیش از تنفیذ به رهبری گفتم دولت آمده خدمت کند و اگر شما فکر می کنید.
* ایشان فرمودند من دلم می خواهد تا روز آخر شما به خدمت خود ادامه دهید.
* در سال 97 باز من بنا به دلایلی مطرح کردم.
* ایشان مطرح کردند من اجازه نمی دهم یک ساعت دولت دست از فعالیت خود بردارد.
* من این شایعه را تکذیب می کنم.
تلویزیون المسیره یمن
وزیر امورخارجه ایران در مونیخ گفتند پیام‌هایی از ایران به عربستان داده شده که پاسخ آنها مثبت بوده اما بعد نظرشان عوض شده. تحلیل شما چیست؟
روحانی
* همواره کشورهایی در این زمینه فعال بوده اند. دولت پاکستان و‌حتی دولتهای اروپایی. ما هیچ مشکل پیچیده غیر قابل حل با عربستان نداریم. مهمترین مساله الان مساله یمن است برای همه. عربستان سعودی اشتباه بزرگی درباره یمن کرد. تا امروز هم خودش گرفتار شده و هم مردم مظلوم یمن.
* اگر عربستان دست از تجاوز در یمن بردارد شرایط برای گفتگو بسیاز بهتر خواهد شد. ما معتقدیم مساله یمن باید در داخل کشور خودشان حل شود.
فارس
چندی پیش از کلمه انتصابات در انتخابات مجلس و‌شورای نگهبان به کار بردید
روحانی
*اگر رییس جمهوری اینطور که شما گفتید حرف بزند خیلی بد است.
* من هیچوقت انتخابات را زیر سوال نبرده‌ام. انتخابات یک رکن رکین است.
* همه ارکان کشور همانطور که رهبری گفته‌اند با انتخابات روی کار آمده اند.
* همه حرف من از روز اول این بود که نگذاریم انتخابات انتصابات شود. نه اینکه الان انتصابات است. اگر انتخابات نیست پس من چرا این‌همه اصرار و‌ التماس می‌کنم که مردم در صحنه بیایند. از شورای نگهبان خواستم سختگیری را کمتر کنند.
* آن انتصابات برای رژیم گذشته بود. ما حتما انتخابات داریم. البته ممکن است در همین مسیر ما به فرایندها انتقاد داشته باشیم. اما این دلیل نمی‌شود مشارکت نکنیم.
* من افتخار میکنم سال 92 با رای مردم روی کار آمدم. نه من حتی مجلس. برای همین از مردم خواهش می‌کنم پای صندوق بیایند.
ایلنا
به نظر می‌رسد جریانی کاملا هدفمند در برابر آنچه شما وعده دادید ایستادند. از شما می‌خواهیم‌به صراحت بگویید چه کسانی در داخل همسو با ترامپ فعالیت میکنند. چرا درباره کشته‌های ابان و مقصران حادثه هواپیمای اوکراینی صحبت نمی‌شود. اینها سوالات مردم است. چرا انتخابات درون حزبی برگزار می‌شود؟
روحانی
* اصلا معنی ندارد در کشور یک جناح یا یک‌حزب حاکم مطلق باشد. این به نفع مردم و‌ کشور نیست.
* اینکه می‌گویید به اعتماد مردم اسیب رسیده درست است. در ابان علامت غلطی داده شد و‌ آن غروب جمعه بود. تا ظهر جمعه و‌بعد از سهمیه بندی ما مشکلی نداشتیم.
* از غروب جمعه تحرکاتی در فضای مجازی اغاز سد و‌یک شکاف حاکمیتی را به نادرست القا کردند. برخی گفتند ما یکشنبه طرح چندفوریتی می‌دهیم و‌این طرح را برمی‌گردانیم. ذهن مردم را مشوش کردند. در حالی که این تصمیم تصمیم همه بود. کل نظام در این زمینه تصمیم گرفته بودند. تا صبح یکشنبه این تردید را مطرح می‌کردند تا اینکه رهبری صحبت کردند و ازهمان شب شرایط به سمت ارامش رفت. پس مساله از شبهه افکنی شروع شد. حالا یا اگاهانه یا نااگاهانه
* در مساله هواپیمای اوکراینی یک اشتباه پیش امد. این اشتباه انقدر عجیب بود که همین الان هم باورش برای من سخت است. همچین حادثه ای درتاریخ ایران از همان ابتدا که هواپیما به ایران امده چنین اتفاقی نیفتاده بود.
* برای همه این خطای موردی عجیب بود. تا بررسی کنند و به نتیجه برسند زمان برد. باید یک مقام مسئولی رسما به ما این موضع را اعلام‌میکرد. ما البته پنج‌شنبه تخمین‌هایی می‌زدیم.
* باید این مساله و‌بررسی زودتر اعلام می‌شد مثلا همان پنجشنبه. خب این تاخیر لطمه زد به ما اما تعمدی در کار نبود.
* همان نیروی مسلحی که برای ما افتخار افریده آمد این موضوع را اعلام کرد و‌من ستایش می‌کنم این‌کار را. آن‌ها به مردم اعتماد دادند این مسائل تکرار نمی‌شود. حزب جناح برای انتخابات خوب است که رقابت کنیم. اشکال ما این است در این داستان رقابت را ادامه می‌دهیم. باز می‌خواهیم به مردم‌بگوییم شما اگر به الف رای دادید اشتباه کردید اقای ب بهتر است. وقتی اکثریت قاطع مردم رای دادند باید بپذیریم. . اشکال ما این است برخی در برابر اراده اکثریت تسلیم‌ نمی‌شوند.
خبرنگار آزاد رسانه‌های امریکایی
* نظر شما در مورد تغییر رژیم در امریکا چیست؟ نظر شما درباره نامزدهای دموکرات مشخصا اقای سندرز چیست؟
روحانی
مساله ما این است دولتمردان در امریکا تغییر فکر دهند. کسی در کاخ سفید باشد که درست محاسبه کند و‌ تصمیمی بگیرد که به نفع همه باشد. اگر امریکایی یکجانبه گرایی و‌این مساله که رهبر دنیا امریکاست را رها بکنند شرایط بهتر می‌شود .
برنا
زمان اطلاع شما با توجه به فایل صوتی منتشر شده از حادثه هواپیمای اوکراینی چه زمانی بود؟ چرا دستور تشکیل دادگاه ویژه دادید؟
روحانی
* در جلسه صبح چهارشنبه دولت اقای وزیر راه گزارش یک سانحه دادند. بعد از ظهر آن روز شورایعالی امنیت ملی داشتیم برای مساله عین الاسد. ساعت سه تا حدود 5:30. در ان جلسه هم بحث‌هواپیما به عنوان سانحه مطرح شد.
* شب چهارشنبه که رییس جمهور اوکراین با من صحبت کرد لحنش کمی متفاوت بود و اطلاعاتی دیگر کشورها به آن ها داده بودند . شب من با وزیر راه صحبت کردم و‌همچنان گفتند سانحه بوده چون پدافند کشور کزارشی نداده بوده است
* روز‌ پنجشنبه احتمالات ما بیشتر شد و‌ با مسئولان دیگری صحبت کردم. به یک مقام مسئول گفتم اگر شما الان به این نتیجه رسیده اید که خطای انسانی بوده همین الان اعلام‌ کنید گفتند هنوز شبهاتی هست.
* ساعت 4:30 بعد از ظهر روز جمعه رییس ستاد فرماندهی کل با من تماس گرفت و‌ مساله را رسما اعلام‌کردند. من گفتم همین الان اعلام‌کنند که تصمیم شد جلسه شورایعالی امنیت ملی تشکیل شود. جمعه شب جلسه شورایعالی امنیت ملی تشکیل شد و‌تصمیم نهایی اتخاذ شد که رسما اعلام‌کنیم. ساعت 12 شب دیدم اعلام‌ نشده تعجب کردم و‌پرس و‌جو‌ کردم که در نهایت صبح شنبه اعلام شد.
* این مساله خیلی عجیب بود اما ما دنبال می‌کنیم عمدتا هم با اوکراینی‌ها صحبت می‌کنیم.
* در یک‌شرایطی آسمان باید در یک مسیری بسته شود. اینکه هواپیمایی کشوری باید اعلام‌کند این‌مسیر بسته شود. اینکه چه کسی باید به هواپیمایی کشوری اعلام‌کند یا هواشناسی کشور است یا نیروهای مسلح. دو‌مقام‌بیشتر نیست. دولت در این زمینه مسئولیتی برای کلیر کردن اسمان ندارد.
مجله نیویرکر
در اعتراضات آبان ماه دقیقا چه تعداد شهروند غیرنظامی کشته شدند؟
روحانی
* رسانه‌های خارجی در این زمینه اغراق کردند. در ابتدا من گفته بودم مشخص شود چه تعدادی از نیروهای خودی (بسیج و‌نیروی انتظامی و‌عابران و..) تفکیک شود و‌ به مردم اعلام شود.
* تعداد کشته شده‌ها در اختیار پزشکی قانونی است و‌ آنها می‌توانند اعلام‌کنند. آماری که ما داریم با آمار رسانه‌ها خیلی خیلی متفاوت است.
ایرنا
مهلت گروه ویژه اقدام‌مالی رو‌به پایان است. در صورت ورود ایران به لیست سیاه دولت چه تدابیری اندیشیده است؟
روحانی
* انشالله مجلس آینده بتواند با دولت با هماهنگی بیشتری فعالیت کند. به عنوان رییس دولت مایه تاسفم است که لوایح زیادی در مجلس مانده است. مثلا لایحه جامع انتخابات را دلمان می خواست ماه‌ها قبل تصویب می‌شد.
* سه لایحه مهمی که درباره مساله شفافیت و‌ تعارض منافع و‌ مبارزه با فساد دادیم هنوز رسیدگی نشده است
* شورای نگهبان و‌مجلس با لوایح پالرمو و‌سی اف تی خوب برخورد کردند و‌مشکلی نداشت. متاسفانه این لوایح با روال غیرمعمول به مجمع تشخیص رفت. یک‌ چیز دیگری اخیرا مرسوم شده است که یک‌گروهی به عنوان هیات عالی نظارت درباره لایحه دولت و‌مجلس با مصوبات مجمع تطابق دهند. این روند در قانونگذاری سابقه طولانی ندارد. مجمع خودش شده یک‌طرف دعوا بین مجلس و‌ شورای نگهبان.
* من بسیار متاسفم از آنچه که امروز پیش امده است. من حضورا چندبار خدمت مقام معظم رهبری صحبت کرده ام و‌ایشان گفته اند من نظر مخالفی ندارم اما به هرحال در مجمع گرفتار شده است
* ما همه تلاشمان را می‌کنیم به لیست سیاه برنگردیم. ما در لیست سیاه بودیم این دولت توانست کاری کند از لیست سیاه خارج شویم. متاسفانه دوباره داریم برمیگردیم. در شرایط امروز روابط بانکی با دنیا نداریم اما همیشه اینطور نیست و‌ما از این شرایط عبور می‌کنیم. تنها کره شمالی در لیست سیاه است. باز ما امیدواریم این مساله حل شود.
الجزیره
اخیرا هیات‌های سطح بالا اروپایی به تهران سفر کردند و آنها مکانیزم ماشه را فعال کردند که ظرف مهلت مقرر پرونده به شورای عالی امنیت ارجاع شود. به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟
روحانی
* ظرف چند هفته آینده هیچ اتفاقی نمی‌افتد. در برجام تعهداتی ما و طرف مقابل دارد. طرف مقابل ما نتوانست به تعهد خود عمل کند. ما هم ناچار شدیم تعهدات خود را متقابلا کاهش دهیم. امروز در فعالیت هسته‌ای با تعهد برجامی مقید نیستیم و در چارچوب آژانس کار می‌کنیم.
* اروپایی‌ها ابتدا به دنبال ساز و کار ماشه رفتند. بعد ما استدلال کردیم که این روند نادرست است و با بند 36 برجام مطابقت ندارد. برای آقای بورل توضیح حقوقی دادم. مخالفتی نکرد و تصور این بود که پذیرفته است. ضمن اینکه استفاده از ماده 36 به نفع هیچکس نیست و می‌دانند پایان قصه چه خواهد بود. آقای بورل گفت برای مدت نامعین این روند را تعلیق کردیم لذا نه ماشه‌ای در کار است و نه در ماه‌های آینده خبری خواهد بود.
* ما تحت نظارت آژانس فعالیت خود را ادامه می‌دهیم و امیدواریم اروپایی‌ها راه حلی بیابند تا به تعهدات برجام برگردیم. قول‌هایی دادند که امیدواریم به نتیجه برسد.
مهر
بر اساس افکارسنجی‌ها مردم تورم، گرانی و... را مطرح کرده اند. در حالی که شما به اینها در صحبت‌های خود کمتر پرداخته‌اید.
روحانی
*نمی‌دانم اشکال شما به روند کار دولت بود یا لبخند بنده. اینکه مردم مشکل دارند درست است، اینکه شرایط بر طبق خواست مردم نیست هم درست است. دلیل آن این است که در شرایط تحریم بی‌سابقه در دنیا قرار داریم. روابط بانکی نداریم و نمی‌توانیم مبادلات و فروش انرژی داشته باشیم.
* در سال 95 بالاترین رشد اقتصادی دنیا را داشتیم. به این دلیل که شرایط به گونه‌ای بود که برجام اجرا شد، روابط با دنیا داشتیم، در نفت افزایش قیمت داشتیم و فروش نفت بالا رفت و شرایط بهتر بود.
* حتما باید به اعتراض مردم گوش داد.
* بنزین را که می‌گویید، من باید جایی توضیح دهم که چرا از روز جمعه خبری نبود و زمان شکاف حاکمیتی رخ داد مردم اعتراض کردند. به این فعلا کاری ندارم.
* دولت از مخارج بنزین برای مصارف خود ساتفاده نیم کند. آمار تورم را ببینید. که تورم نقطه به نقطه چند ماه پیش 50 بوده و الان 25 شده است. چه کسی این را انجام ادا ه است.
* دولت و مردم این کار را انجام داده‌اند. مردم در کشاورزی فعالیت می‌کنند و دولت هم کمک می‌کند. کار دولت را به راحتی می‌توانید با دولت‌های دیگر مقایسه کنید.
* الان به نقطه ای رسیده‌ایم که می‌توانیم شرایط را اداره کنیم.
* ناکارآمدی برای دولت صفت دقیقی نیست که رقبای ما مدام آن را مطرح می‌کنند. آنها باید به ما کمک کنند. حتما دولت به تنهایی نمی‌تواند کار را خوب پیش ببرد و ضعیف خواهد بود.
* به عنوان رئیس‌جمهور باید برای اجرای قانون اساسی تلاش کنیم. تنها متولی اجرای قانون اساسی رئیس‌جمهور است و من وظیفه دارم. چه کسی مسئول اجرای قانون اساسی است؟ بالاتر از نظارت را قانون اساسی به من داده و من مسئول اجرا هستم. من حداقل در حضور مردم نقد می‌کنم، اگر ناراحت هستید همین را هم تعطیل کنیم
شبکه فونیکس چین
با توجه به شیوع ویروس کرونا چشم‌انداز اقتصادی روابط بین دو کشور را چگونه می‌بینید؟
روحانی
* حادثه مهمی در جریان این ویروس رخ داده است.
* دولت‌های مختلف طبق وظیفه در حال تلاش هستند.
* معتقدیم که همه کشورهای باید همدیگر را در این زمینه یاری کنند.
* رابطه ما با چین همواره خوب است و در جریان این تحریم سخت دولت چین روابط دوستانه خود را حفظ کرده است.
* به خصوص در جریان حفظ برجام، در شورای امنیت و... چین و روسیه روابط خوبی داشته است و ما تمایل به ادامه این کار داریم
صدا و‌سیما
برایان هوک انتخابات ایران را نمایشی و از پیش تعیین شده دانسته است، نظر شما چیست؟
روحانی
* حتما این حرف اشتباهی است. ایران بیش از حتی کشورهای غربی و آمریکا انتخابات برگزار کرده است.
* سی و هفتمین انتخابات را چند روز دیگر برگزار می کنیم. هر یک سال و نیم در این مدت انتخابات داشته‌ایم.
* تنها کشوری هستیم که با فاصله کوتاهی مردم را پای صندوق رأی دعوت کردیم. این در دنیا سابقه نداشته است.
* انتخابات ما یک انتخابات واقعی است و مردم ما پای صندوق رأی با آزادی کامل می روند.
* انتخابات ما با امنیت کامل بوده است. امیدوارم با شرایطی که در حال حاضر وجود دارد رقابت را هم داشته باشبم و در جاهایی که رقابت پایین است رقابت را داشته باشیم و مردم پای صندوق رأی بیایند
خبرگزاری ترکیه
از نظر ایران روند مذاکرات سوچی ادامه خواهد داشت؟ با توجه به شرایط سوریه، ایران ایده جدیدی برای حل بحران دارد؟
روحانی
* سوچی روند موفقی بود و در سطوحی که بوده موفق بوده و ادامه خواهد یافت.
* نباید روند سوچی را کنار بگذاریم. خیلی تمایل دارم که دولت ترکیه هم به توافقات پایبند باشد.
* آقای اردوغان به یکپارچگی و حاکمیت سوریه تاکید داشته است.
* باید با تروریسم‌های ادلب بجنگیم.
* اینکه ترکیه مدعی است که برخی بعد از مقابله با تروریست‌ها به ترکیه پناهنده می شوند، راهش فراموشی شرایط قبلی نیست.
سازندگی
قبلا در اعلام صلاحیت‌ها بر تاثیر این موضوع تاکید کرده و خودتان هم این موضوع را تاکید کردید مجری قانون اساسی هستید. در جریان بررسی صلاحیت‌ها چه کاری کردید؟
روحانی
* بحث‌من در انتخابات 22 بهمن این بود که اگر رژیم گذشته با مردم صحبت می‌کرد و آنها را به یک‌ همه پرسی دعوت می‌کرد نیازی به انقلاب نبود.
* انقلاب مردم در سایه یک انتخاب بین یک حکومت فاسد و یک حکومت مردمسالار بود. یکی از آثار مهم انقلاب، مراجعه به رای مردم بود. نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی، دولت، رهبری، مجلس و هر چه داریم، محصول انتخابات است.
* نظام‌جمهوری اسلامی و‌ قانون اساسی که پایه نظام است محصول انتخابات است. دولت، رهبری و‌ مجلس محصول انتخابات است. ما هرچه داریم از انتخابات است.
* رژیم گذشته انتخابات و‌نظر مردم را زیر پا گذاشت و‌در برابر مردم قلدری کرد. انقلاب ما نتیجه انتخاب مردم است. انقلاب کردند برای آنکه انتخاب زنده بماند. انتخابات برای ما اهمیت ویژه ای دارد
* من وقتی در یک سخنرانی عمومی حرف میزنم مردم باید بدانند اقدامات قبلی من موثر واقع نشده. هر وقت مساله ای را عمومی مطرح کردم مردم بدانند اقدامات لازم‌ را پیش از آن انجام داده ام و‌اگر به نتیجه نرسیدم به مردم می‌گویم. اگر نگویم به مردم خیانت کرده‌ام. من به مردم خیانت نمی‌کنم. اینکه در شورای عالی امنیت ملی بحث کردیم و شورای امنیت ملی نماینده‌ای نزد شورای نگهبان فرستاد، نیاز به بازگویی ندارد. فکر می‌کنم وقتی اعلام عمومی می‌کنم تاثیر دارد کما اینکه نقد من تاثیر داشت. نیازی نیست همه اقدامات معمولی و‌دائمی را به مردم بگویم. یک‌ جایی لازم‌می‌دانم نقدم را به مردم بگویم. فکر می‌کنم این رویه تاثیر داشته است و‌تاثیر داشت.
* مردم در برابر این سه گزینه اند. انتخاب محدود ، مطلوب و‌بدون انتخاب.
* ممکن است انتخاب مردم‌ مطلوب نباشد اما نباید انتخاب محدود را ترک کرد. بخاطر نبود یک‌انتخاب مطلوب نباید با انتخابات قهر کرد.
ای‌بی‌سی نیوز
مذاکرات محرمانه ایران و امارات مطرح شده است. این مذاکرات را تایید می‌کنید؟ و آیا اقدام امارات برای جلوگیری از حمله آمریکا به ایران را خبر دارید؟
روحانی
* آنچه اطلاع داریم نه امارات که کشورهایی در منطقه آمریکا را بر حذر داشته‌اند.
* جنگ در منطقه به ضرر کشورهای منطقه است و طبیعی است که به دنبال جنگ نیستند.
* فکر می‌کنیم که آمریکا هم همین نظر را دارد و تمایل به جنگ ندارد چون انتخابات آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
* ما هیچ گاه ارتباطامان با امارات قطع نبوده است.
* سطوح این روابط فرق می‌کرده اما رابطه بوده است.
فرانس 24
تلاش‌های شما نشان می‌دهد می‌خواهید یک ایران بدون تحریم داشته باشید. شواهد نشان می‌دهد شما باید با پارلمانی اصولگرا در ینده کار کنید که مخالف سیاست‌های شماست. آیا هنوز امیدوارید ایران بدون تحریم تحویل دولت بعدی بدهید.
روحانی
* به هر حال من‌ناامید نیستم. من دولت در حال تحریم و فروش 900هزار بشکه نفت را تحویل گرفتم. شرایطی نبود که ما با شش کشور مداکره کنیم ولی با امیدواری کار را دنبال کردیم و‌به نتیجه رسیدیم. پیش بینی ما این بود در سال 93 به توافق می‌رسیم که به 94 رسید.
* دولت امریکا با تمدن بشریت نااهل است. ما به این دولت رسیدیم. در این شرایط انها از این توافق خارج شدند و تحریم حداکثری بر ما اعمال کردند.
* اینکه ایا تا پایان دولت موفق می‌شویم تحریم را بشکنیم ، نه امیدمان از دست رفته نه تلاشمان متوقف شده است. هر کس پنجره امیدی نشان داده ما تلاش کردیم. در همین روند تحریم ما با کشورهایی برای سرمایه کذاری در حال مذاکره ایم.
* طرح صلح هرمز یعنی امید ما برای حل مسائل در منطقه.
* برای قضاوت درباره مجلس بعدی زود است. من کاری ندارم کدام جناح سر کار می‌اید. توقع من این است دولت با مجلس بر سر مباحث‌ منافع ملی کار کنیم. بیش از دو سال است دارم‌تلاش می‌کنم وزارت بازرگانی تشکیل دهم و‌می‌دانم این تصمیم در شرایط تحریم چقدر موثر است اما مشکل داریم. من می‌دانم این وزارت اگر تشکیل می‌شد به نفع مردم بود. من میدانم تصویب لایحه جامع انتخابات به نفع مردم بود.
* مجلس آینده به هرشکلی باشد داور و‌مبنای ما قانون اساسی است و‌ ما امیدواریم مجلس اینده به قانون اساسی متعهد باشد.
آخرین خبر
طبق آخرین امار بانک مرکزی 28درصد افزایش نقدینگی داشتیم که از میانگین 58 سال گذشته بیشتر است. دولت در مبارزه با نقدینگی چه کرده است؟
روحانی
* نقدینگی 25درصد متوسط 50 ساله است. نقدینگی همیشه خیلی بد نیست. بانک‌مرکزی اعلام‌کرده نقدینگی 28 درصد که از متوسط کمی بیشتر است بر مبنای خالص ذخایر خود است. این نقدینگی بدی نیست.
* نقدینگی اگر بر خالص دارایی های بانک‌مرکزی باشد مشکلی نیست. البته ما باید تلاش کنیم نقدینگی را کنترل کنیم.
* نقدینگی یا بدهی دولت را درست میکند یا بانک‌ها را درست می‌کند. نقدینگی به طور طبیعی افزایش می‌یابد. دلیل افزایش نقدینگی ما دلیل بدی نیست.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/105262/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

مشاهده گله‌ی گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود

منطقه دیدنی آب بندان شفیع آباد در استان گلستان

بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه