ایران پرسمان

آخرين مطالب

واشنگتن پست مطرح کرد: قمار ترامپ بر سر افغانستان تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دیوید ایگناتیوس/ «برنامه صلح افغانستان» قمار این سال انتخاباتی دونالد ترامپ است: اگر این طرح به درستی پیش برود، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور فعلی امریکا می‌تواند برای پایان دادن به طولانی‌ترین درگیری کشورش اعتبار زیادی به دست آورد؛ اما اگر در مساله خروج سربازان از خاک افغانستان عجله کند ممکن است موجب ایجاد جنگ داخلی جدیدی در این کشور شود. این معضل سیاسی مشابه وضعیتی است که در آن نامزدهای ریاست‌جمهوری در دهه‌های گذشته با جنگ‌های نفرت‌انگیز و بی‌نتیجه در کره، ویتنام و عراق روبه‌رو بودند. مردم امریکا خواستار خروج نیروهایشان از این جنگ‌ها هستند اما وعده‌های انتخاباتی برای خروج این نیروها، دشمنان را جسورتر و متحدان را ناامید می‌کند. توافق موفقیت‌آمیز میان امریکا و طالبان که قرار بود روز یکشنبه(27بهمن) اعلام شود با «کاهش خشونت» 7 روزه آغاز می‌شود. اگر روند کاهش خشونت پابرجا بماند، امریکا فرآیند 135 روزه کاهش نیروهای خود از 13 هزار به 8600 نفر را آغاز می‌کند. اما پس از این چه می‌شود؟ آیا ترامپ باید تعداد نیروهایش را به صفر برساند یا آن طور که فرمانده‌هانش توصیه کرده‌اند، تعداد آنها را به 3 تا 5 هزار نفر کاهش دهد؟ تصمیم‌گیری در این مورد میزان هوش و حس ششم ترامپ در برابر مسوولیت‌هایش را نشان می‌دهد.
سناتور لیندسی گراهام که از دوستان نزدیک ترامپ است و بارها نسبت به میزان خطر خروج عجولانه نیروهای امریکایی به او هشدار داده است، می‌گوید:«رییس‌جمهور بیش از حد نگران این است که نیروهای‌مان در ماه نوامبر همچنان در منطقه باشند.» این سناتور جمهوری‌خواه از حوزه انتخابیه کارولینا جنوبی در مصاحبه‌ای گفت به ترامپ توصیه کرده که نیروهای امریکایی تنها در صورتی باید از افغانستان خارج شوند که طالبان خواسته‌های امریکا برای کاهش خشونت را برآورده کند.
گراهام ادامه داد:«اگر به گوش آنها برسد که ما قصد داریم بدون آنکه درخواست‌مان برآورده شود، تعداد نیروهایمان را به صفر برسانیم طی کمتر از 6 ماه در این کشور جنگ داخلی روی می‌دهد.»
سناتور رابرت منندز، دموکرات عالیرتبه در کمیته روابط خارجی مجلس سنا نیز توصیه مشابهی به ترامپ کرد و گفت:«ما باید کاملا مشخص کنیم که به این زودی‌ها نیروهایمان را از خاک افغانستان خارج نمی‌کنیم، چراکه این تنها راه برای ایجاد صلح است.»
ایجاد صلح در افغانستان مهم‌ترین نمایش هفته گذشته در گردهمایی سالانه کنفرانس امنیتی مونیخ بوده است. مذاکرات دیپلماتیک با حضور اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان، مایک پمپئو و مارک اسپر به ترتیب وزیر امور خارجه و دفاع امریکا برگزار شد. برگزار‌کننده این مذاکرات زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ترامپ است که در طول دو سال گذشته در مورد معاهده افغانستان مذاکره کرده است.
تلاش‌های قبلی که برای برقراری صلح در افغانستان انجام شده بود، سال گذشته پس از آنکه طالبان یک سرباز امریکایی و 11 نفر دیگر را کشت با شکست روبه‌رو شد. اما اکنون توافقنامه جدیدی که خلیل‌زاد تنظیم کرده حداقل روی کاغذ تلاش‌های قبلی را تکمیل کرده و برخی از بخش‌های آن را بهبود بخشیده است. این پیشرفت‌ها شامل تعیین معیارهای دقیق برای راستی‌آزمایی این است که خشونت در طول دوره 135 روزه کاهش سربازان کمتر می‌شود و هنگامی که خروج اولیه تقریبا 5000 سرباز امریکایی به پایان رسید، طالبان مذاکرات رسمی صلح با دولت افغانستان را آغاز می‌کند.
برای رصد این کاهش خشونت، نمایندگان امریکا و طالبان یک دفتر مشترک در دوحه قطر خواهند داشت تا از شرایط موجود در منطقه جنگی اطلاع پیدا کرده و مشکلات به وجود آمده را حل و فصل کنند. خلیل‌زاد معتقد است حتی اگر همه ‌چیز به خوبی پیش برود باز هم تا پایان این روند، طالبان آتش‌بس کامل اعلام نمی‌کند چراکه آنها معتقدند، خشونت تنها اهرم فشار بر دولت واشنگتن و کابل است. امریکا بررسی خواهد کرد که آیا حوادث خشونت‌آمیز نیز خرابکاری شبه‌نظامیان طالبان است یا خیر؟
این توافق‌نامه تفکرات رویایی‌ زیادی را در خود جای داده است. ارتش افغانستان به ‌رغم یک دهه آموزش فشرده از سوی امریکا هنوز نیروی قابل اعتمادی در کشور محسوب نمی‌شود. ممکن است آغاز خروج نیروهای امریکایی از خاک افغانستان باعث ایجاد هرج و مرج و آشوب در این کشور شود- ارتش فرو‌می‌پاشد، تاجیک‌ها و دیگر گروه‌ها متحد فرماندهان محلی می‌شوند و طالبان در مناطق تحت کنترل خود یک خلافت واقعی اعلام می‌کند- مگر آنکه طالبان با دولت افغانستان همکاری کند.
سناتور کریس کونز از حزب دموکرات می‌گوید:«این احتمال وجود دارد که شرایط ختم به خیر نشود.» «اگر ما بخواهیم طوری عقب‌نشینی کنیم که از نظر سیاسی موفقیت‌آمیز باشد در این صورت ترامپ باید بداند که هر دو حزب امریکا متعهدند به اینکه نظامیان امریکایی نباید بدون دست یافتن به صلح واقعی، افغانستان را ترک کنند.»
اکنون نیز مانند سال 2001 ممکن است کلید ثبات افغانستان در پاکستان باشد. ترامپ برای افزایش شانس خود در توافقنامه صلح باید پاکستان را در این موفقیت سهیم کند. به این صورت که در ازای حمایت واقعی در برقراری صلح به عمران خان، نخست‌وزیر این کشور پیشنهاد توافق تجارت آزاد بدهد. این بهترین سیاست تضمین شده‌ای است که می‌تواند به کار گیرد. افغانستان این درس سخت را یاد می‌گیرد که ماندن به امید صلح و ثبات یک استراتژی نیست و روسای جمهور امریکا از تعهدات خود نسبت به موفقیت افغانستان پشیمان هستند.
ترجمه هدیه عابدی

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/105742/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

4 گوشه دنیا/ بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت کشف شد

مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

روایت خبرگزاری روسی از سخنان سفیر ایران درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

رئیس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود

پکن: با هر رفتاری که تنش را در خاورمیانه زیاد کند مخالفیم

حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی