ایران پرسمان

آخرين مطالب

بایدن در آستانه سقوط تحلیل روز

بایدن در آستانه سقوط
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میثم سلیمانی/ هنگامی که رقابت‌های مقدماتی درون حزبی دموکرات‌ها آغاز شد و یک به یک نامزدها برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 اعلام آمادگی می‌کردند بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که بیشترین رقابت بین بایدن، وارن و سندرز خواهد بود. اگر یک گزینه چهارمی نیز بنا بود به این جمع اضافه شود نام کامالا هریس به میان می‌آمد. اما با شروع انتخابات در دو ایالت آیووا و نیوهمپشایر به نظر می‌رسد فضای غبارآلود و مبهم حاکم بر انتخابات رفته‌رفته کنار می‌رود و مشخص می‌شود چه کسانی از بین جمع کثیر نامزدهای دموکرات ظرفیت رسیدن به مرحله نهایی انتخابات را دارند. کامالا هریس پیش از انتخابات درون حزبی کمپین انتخاباتی‌اش به شکست انجامید و از رقابت کناره‌گیری کرد. اما جو بایدن به نظر می‌رسد سرنوشتی بسیار غم‌انگیز را پیش روی خود برای پایان عمر سیاسی‌اش می‌بیند. پرونده پسر او در بحث اوکراین اگرچه به استیضاح ترامپ و تبرعه شدن رییس‌جمهور امریکا منجر شد اما ضربه سختی را به بایدن وارد کرد. هنگامی که وارد کارزار انتخاباتی شد بسیاری امیدوار بودند که او بتواند بسیار قدرتمند حاضر شود و انتظارات از او بسیار بالا بود، ولی به نظر می‌رسد عواملی همچون پرونده پسرش و عملکرد نه چندان مطلوب در کمپین‌های انتخاباتی به او ضربه سختی وارد کرد. در پرونده پسرش اگرچه هیچ‌یک متهم به سوءاستفاده از قدرت یا اقدامی خلاف قانون نشدند اما واقعیت آن است سوالات و ابهامات زیادی را برای بسیاری از رای‌دهندگان به وجود آورد و کمپین او را نیز به‌شدت تضعیف کرد. نمود آن را به خوبی می‌توان در دو انتخابات اولیه حزب دموکرات در آیووا و نیوهمپشایر دید. هرچند پیش‌بینی می‌شد که او شانس پایینی برای پیروزی در این دو ایالات دارد اما پیش‌بینی نمی‌شد تا این حد نتایج ضعیفی برای او رقم بخورد. با این حال پیش‌بینی می‌شد که بایدن از شانس بالایی در دو ایالت نوادا و کارولینای‌جنوبی برخوردار باشد. ولی حالا نتایج نظرسنجی‌ها در نوادا نشان می‌دهد که بایدن حتی از شانس بالایی برای پیروزی در این ایالت هم برخوردار نیست. نظرسنجی‌ها تنها 4 روز مانده به انتخابات نوادا برنی سندرز می‌تواند با اختلافی قابل‌توجه رقبای خود در این ایالت را پشت‌سر بگذارد و عملا جو بایدن و سایر رقبا را در این ایالت شکست دهد. بایدن حساب ویژه‌ای روی این دو ایالت باز کرده بود تا بتواند با یک عملکرد مناسب در سه‌شنبه بزرگ ماه مارس به یک موفقیت دست پیدا کند و به طرفداران خود وعده داده بود که در این دو ایالت پیروز شود، اما به نظر می‌رسد او باید منتظر سومین شکست خود در نوادا باشد. بسیاری معتقدند ایالت نوادا به دلیل اینکه یکی از متنوع‌ترین ایالات امریکا به لحاظ نژادی است می‌تواند برای هر نامزد انتخاباتی نتایج آن بسیار حایز اهمیت باشد تا یک ارزیابی به لحاظ پایگاه رای خود در میان نژادهای مختلف داشته باشند.
نظرسنجی‌های ملی
از طرفی دیگر بایدن طی ماه‌های اخیر حداقل این امیدواری را داشت که در نظرسنجی‌های ملی موقعیت بهتری دارد. اما حالا در نظرسنجی که NPR به همراه PBS منتشر کرده، نشان می‌دهد بایدن در نظرسنجی‌های ملی هم از شانس بالایی برای پیروزی مانند ماه‌های گذشته در برابر سایر رقبا برخوردار نیست. برنی سندرز اکنون 31درصد از آرای دموکرات‌ها را دراختیار دارد و این یعنی او 9درصد بالاتر از نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی مایکل بلومبرگ قرار دارد. بلومبرگ که در رقابت‌های درون حزبی آیووا و نیوهمپشایر شرکت نکرد حالا بناست نقطه آغار او در نوادا باشد. او از زمان ورود به انتخابات به حدی هزینه‌ تبلیغاتی داشته که توانسته آرای خود را به شکل قابل‌توجهی بالا ببرد. بلومبرگ به دلیل تبلیغات گسترده تلویزیونی و همچنین شبکه‌های اجتماعی همه‌جا شناخته شده است. اما عیار او روز چهارشنبه خواهد بود که بناست در مناظره تلویزیونی با سایر رقبای دموکرات خود حاضر شود، زیرا او به نحوی توانسته خود را در نظرسنجی‌ها بالا ببرد که حزب دموکرات‌ و رسانه‌ها دیگر نمی‌توانند او را نادیده بگیرند و از حداقل رای برای حضور در مناظره‌های تلویزیونی برخوردار شده است.
برای اینکه یک نامزد واجد شرایط حضور در مناظره تلویزیونی در نوادا باشد باید در دو انتخابات گذشته حداقل یک نماینده‌ حزبی را به دست آورد یا اینکه باید در چهار نظرسنجی ملی حداقل 10درصد یا در دو نظرسنجی ایالتی نوادا و کارولینای جنوبی نیز حداقل 12درصد را دراختیار داشته باشد. بلومبرگ در نظرسنجی‌های اخیر توانسته محبوبیت خود را به بالای 10درصد برساند و به عنوان رقیبی قدرتمند پا به عرصه رقابت بگذارد.
ولخرجی بلومبرگ
بلومبرگ که فردی متمول در امریکا به حساب می‌آید تاکنون بیش از 300 میلیون دلار پول صرف تبلیغات کرده است و با وجود عدم رقابت در دو ایالت اول توانسته خود را به مقام دوم نظرسنجی‌ها در سطح ملی برساند.
در روزهای اخیر نیز سندرز و بلومبرگ حملات علیه یکدیگر را به‌شدت افزایش داده‌اند. سندرز حجم پولی که بلومبرگ صرف انتخابات کرده است را هدف قرار داده و او را متهم کرده که می‌خواهد نامزدی حزب را بخرد.
سندرز در توییتر خود عنوان کرده که بلومبرگ از هیجان و انرژی لازم برای شکست دونالد ترامپ برخوردار نیست. اما بلافاصله مایکل بلومبرگ با انتشار یک ویدیو پاسخ سندرز را داد. در این ویدیو بلومبرگ به حملات طرفداران سندرز به سایر رقبای انتخاباتی در فضای مجازی و واقعی پرداخت و گفت چیزی که ما امروز برای شکست دونالد ترامپ در ماه نوامبر نیاز داریم اتحاد است و این‌گونه انرژی‌ها ما را به جایی نمی‌رساند؛ کنایه‌ای به سندرز که نشان می‌داد تیم تبلیغاتی بلومبرگ به خوبی رفتارهای طرفداران و کمپین سندرز را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.
سقوط بایدن
در میان این دعواها اما بایدن به سمت سقوط پیش می‌رود. او که روزی صدرنشین بلامنازع نظرسنجی‌های ملی در میان دموکرات‌ها به حساب می‌آمد حالا در شرایطی بسیار سخت قرار گرفته است. او در نظرسنجی اخیر تنها 15درصد آرا را به خود اختصاص داده و با 9درصد ریزش رای مواجه شده است.
تحلیل‌ها نشان می‌دهد که مناظره روز چهارشنبه روی عملکرد او در نوادا و سپس کارولینای جنوبی بسیار مهم و تعیین‌کننده است، زیرا اگر او نتواند طی 10 روز آینده نمایشی قانع‌کننده از خود نشان دهد باید منتظر خداحافظی پیش از موعد او از رقابت‌های انتخاباتی باشیم.
در جایگاه چهارم این نظرسنجی الیزابت وارن سناتور ماساچوست قرار دارد که با 12درصد آرا در دو ایالت اول کنار جو بایدن ضعیف‌ترین عملکرد را از خود نشان داد و امتیازات او نیز در حال ریزش است. در جایگاه بعدی ایمی کلوبوچار سناتور مینه‌سوتا با 9درصد آرا توانسته با عملکردی که کمتر از او در دو ایالت ابتدایی انتظار بود از 4درصد محبوبیت ماه دسامبر رشد داشته باشد. اما نکته جالب‌توجه این نظرسنجی درخصوص پیت بوتجیج است. او که در انتخابات آیووا پیروز شد و در نیوهمپشایر با فاصله‌ای نزدیک از سندرز قرار گرفت اما آرای او در سطح ملی با کاهش مواجه و به 8درصد رسیده است. این در حالی است که او در ماه دسامبر 13درصد رای داشت و این انتظار وجود داشت که با توجه به پیروزی‌های اخیر بتواند رشد خوبی در انتخابات سراسری داشته باشد. با این وجود او تاکنون بیشترین نماینده حزبی را دراختیار دارد ولی این نظرسنجی خبر خوبی برای بوتجیج نیست، زیرا سه‌شنبه بزرگی که 3 مارس برگزار می‌شود عملا حدود یک‌سوم نمایندگان کنگره ملی دموکرات‌ها را تعیین می‌کند و بوتجیج عیار واقعی خود را در آنجا می‌سنجد.
مبارزه علیه ترامپ
در حال حاضر تنها چیزی که تبدیل به نقطه قوت بایدن شده نتایج نظرسنجی او در برابر دونالد ترامپ است، چراکه در میان همه نظرسنجی او بالاترین محبوبیت را در برابر دونالد ترامپ نسبت به سایر رقبا دارد و شرکت‌کنندگان معتقدند او فردی است که می‌تواند دونالد ترامپ را در ماه نوامبر شکست دهد. هر چند در این نظرسنجی
6 نامزد اصلی دموکرات‌ها توان شکست ترامپ را دارند اما در میان آنها بایدن بهترین عملکرد را داشته است، زیرا این نظرسنجی نشان می‌دهد بایدن می‌تواند با 6درصد اختلاف دونالد ترامپ را شکست دهد و تنها نامزدی است که به 50درصد آرا درست یافته است.
پس از آن بلومبرگ با 48درصد آرا قرار دارد. بلومبرگ اگرچه با تاخیر وارد کارزار شد ولی حالا خود را مثل یک رقیب جدی نشان داده و او در این نظرسنجی نیز می‌تواند با 4درصد اختلاف پیروز رقابت با ترامپ شود. در جایگاه‌های بعدی سندرز، بوتجیج، کلوبوچار و وارن قرار دارند.
بدنه حامیان
اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد بدنه‌ای که از سندرز حمایت می‌کند جوان است. اکثریت شرکت‌کنندگان زیر 45 سال به برنی سندرز رای می‌دهند و به او اعتقاد دارند. زنان دیگر طیفی هستند که از سندرز حمایت می‌کنند. با این حال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، حومه‌نشینان و مناطق روستایی و همچنین آفریقایی‌-امریکایی تبارهای از جمله حامیان بایدن محسوب می‌شوند.
اما در این نظرسنجی‌ها افراد میانه و بالای 45 سال از بلومبرگ حمایت می‌کنند و او این ظرفیت را نشان داده که بتواند نتایجی غیر قابل پیش‌بینی را رقم بزند. همچنین بلومبرگ در میان ساهپوستان پس از بایدن قرار دارد و اگر بایدن نتایج دلخواه را در نوادا و به‌خصوص کارولینای‌جنوبی کسب نکند احتمالا آرای رنگین پوست‌های پشتیبان بایدن رای خود را به سمت بلومبرگ ببرند و این می‌تواند نقطه عطفی برای او باشد. در هر صورت دموکرات‌ها در انتخابات نهایی نیز حساب زیادی روی سیاهپوستان باز کردند، چراکه در انتخابات گذشته 89درصد آنها به هیلاری کلینتون رای دادند از همین رو بسیار حایز اهمیت است فردی از حزب دموکرات به عنوان نامزد نهایی معرفی شود که سیاهپوستان را نیز به خود جذب کند.
سورپرایز پایانی
دو انتخابات بعدی برای دموکرات‌ها و نامزد نهایی این حزب بسیار تعیین‌کننده است. احتمالا بسیاری از مدعیانی که ابتدا نام آنها را بردیم کنار بروند و عرصه برای مدعیانی که توانستند قوی‌تر عمل کنند، باقی بماند. با پایان انتخابات در کارولینای جنوبی می‌توان منتظر دو اتفاق بود که همه را شگفت‌زده کند. اگر بایدن عملکرد خوبی در آنجا هم نشان ندهد باید منتظر خداحافظی او قبل از سه‌شنبه بزرگ باشیم، زیرا به نظر می‌رسد بایدن اوضاع خوبی برای رقابت ندارد و شاید آینده کمپین او همگی به دو انتخابات آتی بستگی داشته باشد و حتی به سه‌شنبه بزرگ نیز نرسد و این اتفاق را می‌توان پایان عمر سیاسی بایدن دانست. اما اتفاق شگفت‌انگیز بعدی می‌تواند مایکل بلومبرگ باشد. ورود او به انتخابات معادلات انتخاباتی را به شکل قابل‌توجهی تغییر داده است. هزینه‌های هنگفت تبلیغاتی در رسانه‌های مختلف او را به‌شدت بر سر زبان‌ها انداخته است. او اگر بتواند یک عملکرد مناسب در مناظره‌های انتخاباتی از خود نشان دهد، شاید تبدیل به مدعی اصلی رقابت درون حزبی شود. حالا حضور قدرتمند در مبارزه با سایر نامزدها پیش از انتخابات درون حزبی بسیار تعیین‌کننده شده است. ایمی کلوبوچار با حضور خوب خود در مناظره پیش از نیوهمپشایر توانست موقعیت خود در انتخابات را بهبود ببخشد و تبدیل به فردی شود که بتوان روی او حساب کرد. تفاوت تعدد نامزدهای انتخاباتی دموکرات‌های 2020 با جمهوری‌خواهان 2016 در این است که همگی به نحوی توانمند ظاهر شدند. در سال 2016 تنها ترامپ بود که دیده می‌شد و رفته‌رفته همه زیر سایه او محو می‌شدند. اما در میان دموکرات‌ها هنوز چنین اتفاقی رخ نداده همگی شانس داشته و این توانایی را دارند که خود را تا روز سه‌شنبه بزرگ ارتقا دهند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/106951/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی

ارائه کاتالیستی برای سنتز نانولوله‌کربنی که از آهن و کبالت بهتر عمل می‌کند

معرفی کتاب «سینمای آمریکا»

پدر قصه‌گویی عرفانی کیست؟