ایران پرسمان

آخرين مطالب

رویارویی عبدالله و اشرف غنی پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات جهان ما

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / رویارویی بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی پس از اعلام نهایی نتایج انتخابات ریاست جمهوری که ششم مهرماه برگزار شد در روزهای اخیر با اعلام نتایج قطعی انتخابات و نپذیرفتن نتایج از سوی عبدالله مهمترین رقیب انتخاباتی غنی افزایش یافته است.
نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از پنج ماه تأخیر در 29 بهمن ماه امسال در حالی اعلام شد که تیم های رقیب «محمداشرف غنی» رئیس جمهوری با نپذیرفتن این نتیجه ادعای تقلب گسترده در نتایج انتخابات به نفع رئیس جمهوری را مطرح کردند.
اشرف غنی با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، هواداران خود را در کاخ ریاست جمهوری فراخواند و در سخنرانی خود دوره انتخاباتی را پایان یافته دانست و گفت که پس از این لحظه باید برای کاهش درد و آلام مردم این کشور که طی 40 سال قربانی داده اند، رسیدگی کنیم.
وی خود را رئیس جمهوری تمام مردم این کشور خواند گفت که دوران رقابت انتخاباتی پایان یافته و پس از این فصل همکاری و هم گرایی رسیده است.
همزمان با اعلام نتایج انتخابات تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله که رقیب اصلی تیم اشرف غنی شمرده می شد، مشروعیت کمیسیون های انتخاباتی را زیرسوال برد و نتیجه انتخابات را نپذیرفت.
عبدالله پس از چند ساعت از زمان اعلام نتایج با شرکت در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دولتی فراگیر را تشکیل خواهند داد و خود را برنده این انتخابات خواند.
وی از روز چهارشنبه گذشته که کمیسیون های انتخاباتی را به کودتای انتخاباتی و تقلب گسترده به نفع تیم اشرف غنی متهم کرد، حکم ممنوع الخروجی آنها را صادر و گفت: تا زمان که نهادهای قضایی به تقلب و کم کاری های آنها رسیدگی نکرده، حق خارج شدن از کشور را ندارد.
وی هچنین به سفارتخانه ها، نهادها و موسسات خارجی مقیم کابل نامه فرستاد و از آنها خواست که بی طرفی خود را در رابطه به نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حفظ کنند.
این رویارویی در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته پس از آنکه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری پیام تبریک «جوزپ بوریل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را منتشر کرد، افزایش یافت.
اکنون به گفته برخی منابع خبری افغانستان سریلانکا و هند نیز موفقیت رئیس جمهوری افغانستان را در انتخابات ششم مهرماه امسال تبریک گفته و از همکاری خود با دولت آینده اطمینان داده است.
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان، نخستین مقام خارجی بود که درواکنش به اعلام نتیجه انتخابات آن را چالشی برای روند صلح افغانستان دانست.
اما تاکنون کشورهای دیگر سکوت را ترجیح داده و منتظر هستند که پیامد اعلام نتایج و تنش های بوجود آمده به کجا منتهی خواهد شد.
آمریکا نیز تاکنون موضع روشنی در قبال انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اتخاذ نکرده است اما وزیرخارجه آن کشور به تازگی گفته است، پیش از آنکه دیر شود موضع خود را در قبال انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام خواهد کرد.
اما در داخل افغانستان حامد کرزی رئیس جمهوری سابق در دیدار با زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و طالبان از آمریکا خواسته است که ابهامات در نیت و عملکرد خود را در قبال این کشور رفع کند.
وی در این دیدار گفته است که یگانه راه تحکیم رابطه دوستانه آمریکا با مردم افغانستان، رفع ابهامات در نیت و عملکرد آن کشور در افغانستان می باشد که تنها از طریق تحقق صلح و احترام به حاکمیت، وحدت و اراده ملی مردم این کشور ممکن است.
کرزی تنش های موجود در انتخابات ریاست جمهوری را اظهارات ضد و نقیض نهادهای بین المللی در این روند دانسته و گفته است که تلاش های بیرونی برای ایجاد تفرقه بین مردم افغانستان، وضعیت کنونی را بوجود آورده است.
اما در استان های فاریاب، جوزجان و پنجشیر افغانستان هواداران عبدالله تصاویر اشرف غنی را پایین کشیده و تصاویر عبدالله را با عنوان رئیس جمهوری منتخب نصب کرده اند.
برخی از هواداران تیم ثبات و همگرایی گفته اند که طی روزهای آینده 12 تن از استانداران جدید در مشوره با مردم، برای استان های این کشور انتخابات و معرفی خواهد شد.
در همین راستا افراد وابسته به تیم عبدالله امروز شنبه گفته است که استانداری را برای استان «سرپل» در شمال افغانستان معرفی کرده و بزودی شماری دیگر از استانداران نیز معرفی خواهند شد.
ژنرال عبدالرشید دوستم، محمدکریم خلیلی و محمد محقق از چهره های شناخته شده هستند که در تماس های تلفنی با رئیس جمهوری غنی و دیدار با فرستاده وی خواهان باطل اعلام کردن نتیجه انتخابات شده تا پس از آن برای بیرون رفت از این چالش گفت وگو کنند.
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز که در بدست آوردن آرای مردم در رده سوم قرار گرفته است، نتیجه انتخابات را نپذیرفته و خواستار ابطال آن شده است.
«رحمت الله نبیل» هم از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و رئیس سابق اداره امنیت ملی این کشور در واکنش به نتایج انتخابات گفته است که اشرف غنی اگرانتخابات را با آرای پاک مردم برنده می شد، جرأت تبریک گفتن را داشت اما در وضعیت کنونی اعلام این نتایج افغانستان را به بحران خواهد برد.
تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله امروز در استان پروان مراسم جشن پیروزی برگزار کرده و گفته اند که بزودی کابینه فراگیر را برای دولت همه شمول اعلام خواهد کرد.
طرف های انتخاباتی افغانستان اگر موفق به حل مسالمت آمیز تنش های و رویارویی موجود نشود، حرکات کنونی می تواند بحرانی را در این کشور خلق کند که مهار آن دشوار خواهد بود.
«حوا علم نورستانی» رییس کمیسیون انتخابات افغانستان روز سه شنبه در نشستی خبری اعلام کرد که محمد اشرف غنی از مجموع یک میلیون و 823 هزار و 948 رأی با کسب 50.64 درصد آرا و 923 هزار و 592 رأی، پیروز انتخابات ششم مهرماه 1398 این کشور است و عبدالله عبدالله با کسب 720 هزار و 841 رأی معادل 39.52 درصد در رده دوم قرار گرفته است.
«گلبدین حکمتیار» با کسب 70 هزار و 243 رأی معادل 3.85 درصد، سوم و «رحمت الله نبیل» نیز با کسب 1.86 درصد در جایگاه چهارم قرار گرفتند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/107816/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تقویم تاریخ/ درگذشت "ملک‏ الشعراء بهار" ادیب و سیاستمدار

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

تصاویر لحظات اولیه حمله هوایی به آشیانه زرهی پایگاه نیرو های مسلح عراق

سئول: وضعیت خاورمیانه را از نزدیک رصد می‌کنیم

انتقال مجروحین حمله هوایی پایگاه کالسو عراق به مراکز درمانی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

تفال/ تاب بنفشه می دهد طره مشک سای تو

زباله های فضایی در مریخ

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

خانواده های اسرای صهیونیست بزرگراه اصلی تل آویو را بستند

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند