ایران پرسمان

آخرين مطالب

اتحاد برای مقابله با کرونا تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - همشهری / متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
امیر حسین جلالی ندوشن-روانپزشک/ شاید بد نباشد اگر این روز‌ها آن دعای معروف پادشاه بزرگ ایرانی را بدین‌سان بازنویسی کنیم: خداوندا این کشور را از 3چیز ایمن دار؛ خودرأیی، کرونا و دروغ. پربیراه نیست اگر بگوییم کرونا ما را نخواهد کشت اما دروغ و ناکارآمدی بی‌تردید دشمن بزرگ جان، روان و مال ماست. سال98 از روز اول تا همین امروز که این کلمات روی کاغذ نوشته می‌شود سیاهه ناتوانی‌های سیستماتیک بدجوری بالابلند شده. البته این را نباید نادیده گرفت که اگر پدیده رسانه‌های مجازی نبود چنین تصویر روشنی از وضعیت تلخی که در آن به‌سر می‌بریم تا این حد آشکار خود را نشان نمی‌داد و البته اگر چیزهایی دست به دست هم نداده بود تا واقعیت‌هایی چون داستان هواپیمای اوکراینی تا حدود زیادی آشکار شود شاید مکانیسم‌های مراقبت‌کننده‌ای چون انکار و اتهام‌زنی به رسانه‌ها همچنان می‌توانست تا حدودی پرده بر ناکارآمدی‌ها و ناتوانی‌ها بکشد.
به‌نظر می‌رسد اگر بخواهیم کانون اصلی مشکلات کنونی را آشکار و روشن بیان کنیم، بحران اعتماد بیش از بحران ناکارآمدی و البته به‌عنوان بخشی از بحران ناکارآمدی می‌تواند صورت مسئله را به ما نشان دهد. افکار عمومی به میزان قابل توجهی به رسانه‌های رسمی و منابع رسمی بی‌اعتماد شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت اگر امروز بگوید ماست سفید است، احتمالا بخش مهمی از مردم و شهروندان تصور می‌کنند کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است. این البته تنها به عملکرد وزارت بهداشت بازنمی‌گردد. باید بر این نکته هم تأکید کنم که اتفاقا نظام سلامت به‌رغم مجموع بی‌اعتمادی و کاهش سرمایه اجتماعی که در کشور، نهادها و گروه‌های مرجع درگیر آن هستند، اوضاع بهتری دارد و مورد اعتماد و وثوق بیشتری است؛ به‌گونه‌ای که در نواحی مشخصی از کشور که در اعتراض‌های آبان‌ماه98 درگیر بودند ساختمان‌های شبکه‌های بهداشت تقریبا از تعرض مصون ماندند، درحالی‌که ساختمان‌های برخی نهادهای دیگر کامل یا به میزان زیادی از بین رفتند. اما بی‌اعتمادی چونان اتمسفری همه‌جا را دربر گرفته و وقتی‌که بزنگاهی چون رواج یک بیماری عفونی یا بحرانی همانند سیل یا داستانی چون سقوط هواپیما پیش می‌آید مثل خود ویروس کرونا با واگیری شدید از ذهنی به ذهنی و از دلی‌به‌دلی رخنه می‌کند و تمام محیط را درمی‌نوردد. اما چه شده که این وضعیت پیش آمده؟ چرا مردم به نهادهای رسمی اعتماد ندارند و در عوض به شایعات اعتماد می‌کنند. چرا هر خبر دور از ذهنی از فضای مجازی پذیرفته می‌شود اما اخبار آرامش‌بخش از رسانه‌های رسمی پذیرفته نمی‌شود و پس زده می‌شود؟ چرا جامعه بیش از آرامش از بحران و آشفتگی استقبال می‌کند و خود در کنش‌هایی چون انتشاردادن اخبار غیررسمی و غلط یا بزرگ‌کردن وجوه یک بحران بیش از آنچه هست بر ناامنی و ناآرامی خود دامن می‌زند؟ به‌نظر می‌رسد جامعه دارد دست به نوعی خودزنی می‌زند. جامعه حس ناکامی خود را از هرگونه تغییری و حس ناایمنی خود را از محیطی که در آن زندگی می‌کند اینگونه بازتولید می‌کند. و چه باید کرد؟ شوربختانه توپ در زمین دولت است که متأسفانه دست‌کم در سال98 در بحران‌های پی‌در‌پی نمره قبولی نگرفته و حتی زمانی که پس از طی‌شدن زمان اولیه بحران، فرصتی را که برای ترمیم داشت از کف داد و با روش‌هایی تاریخ مصرف گذشته که بعضا بر ناایمنی و یأس از جامعه می‌افزاید، با مسئله برخورد کرد.
به‌طور خلاصه می‌شود گفت باید امید را به جامعه برگرداند. اما اکنون بار اصلی بر دوش گروه‌های مرجع اجتماعی چون استادان دانشگاه و پزشکان است که مسئولیت درمان و سلامت مردم را دارند. باید بدانیم جامعه تاب بسیاری از تحلیل‌ها و اطلاعاتی را که ما به آنها عرضه می‌کنیم ندارد، در نتیجه باید آنچه را که به جامعه عرضه می‌کنیم آرامش‌بخش، در عین حال خلاصه و در عین حال به اندازه کافی آموزنده باشد. انتشار ساعت به ساعت آمار و اطلاعات و بازی‌کردن نقش شهروند-خبرنگار کمکی نمی‌کند. سلامت مردم از هرچیزی مهم‌تر است و نشان دادن ناکارآمدی سیستم می‌تواند در زمان دیگری انجام شود.
به‌نظر می‌رسد گروه‌های مرجع نیز چون مردم کلافه و عصبی و خسته هستند. اما باید بدانیم این کلافگی و عصبی بودن می‌تواند در تحلیل‌هایی که عرضه می‌کنیم، در اطلاعاتی که می‌دهیم و در فضاسازی از وضعیتی که در آن به‌سر می‌بریم اثر بگذارد. چون پدر و مادری که کوهی از اندوه در دل دارند اما برای خانواده خود آرامش‌بخشند، چنین نقشی باید بازی کنیم و به دوستانمان در وزارت بهداشت بگوییم، لطفا روزنامه‌نگاران خبره را فراخوانید و در تدوین سیاست رسانه‌ای خود از آنها بهره گیرید. رسانه و مدیریت افکارعمومی در شرایط کنونی به عزم و اتحاد نیاز دارد؛ دست‌کم نگیرید.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/108000/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

داستانک/ ماجرای مرد ساعت ساز

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان

سقوط یک تریلی از روی پل در چین

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

ایران: در صورت تهدید مراکز هسته‌ای، تغییر در سیاست‌های هسته‌ای محتمل است

روایت جدید معاریو از عملیات ایران: درصد رهگیری 84 درصد بود نه 99 درصد

چالش‌های پیش روی سوناک برای اجرای طرح ضد مهاجرتی رواندا

آبشار تارم، در شهرستان نی ریز استان فارس

راه آهن زیبای سیستان بلوچستان

گوناگون/ عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

ورود هولناک سیلاب به داخل فروشگاه ها در دبی

بهار زیبای هورامان در استان کردستان

بگو ببینم رو نمازت غیرت داری؟

کیسه هوا موتورسوارها چگونه عمل می کند؟

آبشار اسکوگافوس؛ جاذبه اصلی روستای اسکوگار در ایسلند

حکمت/ حق را به باطل نفروشید

ربات «اطلس» بازگشت!

آسمان مال من است

روایت تاجگردون از برخورد متفاوت مردم بعد از رد اعتبارنامه‌اش

سردار حق‌طلب: تهدید مراکز هسته‌ای تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای ایران را محتمل می‌کند

روایت مجری صدا وسیما بعد از دیدار با سردار حاجی زاده

گوگل کارمندان مخالف همکاری با رژیم اسرائیل را اخراج کرد

بیش از 7000 هزار نظامی صهیونیست به اختلالات روانی مبتلا شدند

آلمان سفیر روسیه را احضار کرد

برگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن

شمار شهدای غزه به مرز 34 هزار تن رسید

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تایم‌لپس دیدنی از درخشش شفق قطبی بر فراز آتشفشان درحال فوران

منطقه زیبای پامنار خوزستان

فوران آتشفشان فرودگاهی در اندونزی را تعطیل کرد

دژ محمدعلی خان بختیاری در روزهای بارانی

برگی از تاریخ/ شهیدی که پارتی‌بازی نکرد

شکوهِ آینه کاری در کاخ گلستان

قابی زیبا از طبیعتِ بهاری استان گلستان

محمودزاده: وزرای راه، صمت، رفاه و کشور باید تغییر کنند

بهادری جهرمی: برنامه عملیاتی تحقق ‎شعار سال به تصویب هیأت وزیران رسید

انتقاد آذری جهرمی به رئیسی درباره مسئله حجاب

توصیه آخوندی برای روزهای بعد از حمله ایران به اسرائیل

واکنش واعظی به ادعای مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف

سردار حاجی زاده: با تسلیحات حداقلی به مصاف صهیونیست‌ها رفتیم

مطهری: میدان دادن به هنرمندان به جهش تولید فرهنگی کمک می‌کند

رسانه عبری: حزب‌الله لبنان استفاده از موشک‌های ضد استحکامات را آغاز کرده است

حمله حزب الله به پایگاه صهیونیستی«المالکیه»

چین: آمریکا نباید خود را بالاتر از همه بداند