ایران پرسمان

آخرين مطالب

مجلس آینده شعاری و هیجانی می‌شود تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نتایج اولیه انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد گویا اصلاح‌طلبان از کل کرسی‌های مجلس سهم ناچیزی خواهند داشت و در تهران هم هیچ نصیبی ندارند. این در حالی است که اصولگرایان با طیف‌های مختلف، احتمالا اکثریت درخور توجهی از مجلس آینده را در اختیار خواهند داشت. نکته شایان توجه در انتخابات اخیر، این است که حتی مستقلین هم تعداد ویژه‌ای از کرسی‌های مجلس را از آن خود نکرده‌اند و این گزاره نشان می‌دهد مجلس آینده کاملا یکدست خواهد بود. البته حضورنداشتن اصلاح‌طلبان در مجلس به دلایل مختلف از‌جمله ردصلاحیت‌های گسترده و حاضرنبودن چهره‌های شاخص و کاهش مشارکت رأی‌دهندگان نسبت به دوره قبل مجلس نیز مربوط می‌شود.
صادقی: با سناریو، دولت و اصلاح‌طلبان را تخریب کردند
محمود صادقی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، درباره این موضوع به «شرق» گفت:‌ «نتیجه این دوره از انتخابات، برخلاف دوره قبل که برنده‌شدن 30 بر هیچ لیست امید همه را غافلگیر کرد، چندان غیرمنتظره و غیر قابل پیش‌بینی نبود و تقریبا هیچ‌کس را دچار شگفتی نکرد. به نظر من، از چند سال پیش سناریویی طراحی‌شده علیه دولت و اصلاح‌طلبان اجرا شد و به صورت عامدانه در تمام مقاطع کوشش شد این مجلس و دولت مورد تهدید قرار بگیرند. برای مثال، برخی نیروها زمینه‌های دی‌ماه 96 را ایجاد می‌کنند و از مردم می‌خواهند علیه دولت اعتراض کنند یا در موضوع FATF مدام مخالفت کردند و دیدیم که چه سرنوشتی بر سر لوایح آن آورند یا آنکه در بحث برجام، همنوا با آمریکا شدند و بر بحران‌های داخلی و بین‌المللی افزودند و به‌تازگی نیز در موضوع افزایش قیمت بنزین دامنه اعتراضات را گسترش دادند. آنها با این هدف که دولت و اصلاحات را در نگاه مردم تخریب کنند، چند سال کار کردند تا در نهایت در راهپیمایی خود پلاکاردی بالا بردند که اساس انتخاب‌کردن نادرست است و حتی این تفکر را پنهان هم نمی‌کنند. در حقیقت آنها مترصد آن بودند که علاوه بر کاهش مشارکت در انتخابات، مردم را نسبت به تأثیرگذاری در امور کشور مأیوس کنند. آنها اصلا نگران کاهش آرا نبودند و حتی نگران سرنوشت کشور هم نیستند. از سوی دیگر، شورای نگهبان با شیوه‌ای که صلاحیت‌ها را بررسی کرد، عملا عموم چهره‌های شاخص را از صحنه رقابت کنار گذاشت. در چنین شرایطی، انتظاری نمی‌رفت که اصلاح‌طلبان بتوانند رأی بیاورند».
این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که مجلس آینده را با توجه به اینکه اکثریت آن در اختیار اصولگرایان است، چطور ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: «به‌جز تعدادی از چهره‌ها که در زمینه‌هایی تخصص دارند، بقیه افراد رویکردی هیجانی و شعاری خواهند داشت و صرفا سعی خواهند کرد برای بدنه محدود اجتماعی خود کار کنند و به تعبیری در این دوره جمعشان جمع شده است و در ادامه هم می‌خواهند همین روند را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 پیاده کنند. البته این را هم بگویم قوه مقننه در کل تضعیف شده است و این موضوع چندان فرقی ندارد که اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان اکثریت را در اختیار داشته باشند».
او درباره این موضوع که در چنین شرایطی آیا صلاح بود که اصلاح‌طلبان حتی در قالب ائتلاف حزبی یا به صورت احزاب مستقل لیست بدهند، گفت: «این نظر من است و ممکن است برخی آن را قبول نداشته باشند؛ اما من باور دارم که نتیجه فعلی را کاملا می‌شد پیش‌بینی کرد و تخمین زد. با چنین تحلیلی، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شرایط انتخابات را فاقد معیارهای لازم برای رقابت دانست و اعلام کرد هیچ لیستی نخواهد داد. این سیاست اعمال هم شد و شورا تا آخرین لحظه لیستی نداد. بعد از مصوبه شورای عالی، هشت‌ حزب یک لیست ائتلافی منتشر کردند و حزب کارگزاران نیز لیست مستقل خود را ارائه کرد. شورا از نظر حقوقی نمی‌توانست به احزاب امر و نهی کند که لیست ندهند؛ به همین دلیل گفت که می‌توانند به صفت حزبی خود لیست بدهند. در برابر نظر شورا، برخی نیروها از‌جمله کارگزاران باور داشتند و دارند که باید به هر قیمتی در قدرت باقی بمانیم و در هیچ ‌شرایطی نباید رشته اتصال با قدرت قطع شود. آنها با چنین راهبردی لیست دادند و هشت حزب هم در یک ائتلاف لیستی دیگر منتشر کردند. من بیانیه کارگزاران را به‌شدت نقد کردم؛ اما به‌هر‌حال آنها اختیار داشتند که لیست بدهند و دادند. نیروهای این حزب مثال‌هایی می‌زنند و می‌گویند نباید به سرنوشت نهضت آزادی دچار شویم یا نباید شرایطی را ایجاد کنیم که مانند بعد از رخدادهای سال 88 از قدرت به بیرون پرت شویم».
او در پایان، راه تأثیرگذاری نسبی اصلاح‌طلبان در مجلس را بسته ندانست و گفت: «با همه مسائلی که گفتم، نباید آن‌قدرها هم فضای سیاسی را سیاه ببینیم؛ زیرا تقریبا 15 درصد از چهره‌های اصلاح‌طلب و مستقل به مجلس راه یافته‌اند. اگر اینها همدیگر را پیدا کنند و به اقلیتی را شکل بدهند، می‌توانند اثربخش باشند».
کرباسچی: با حضور کواکبیان در لیست کارگزاران موافق بودم
غلامحسین کرباسچی، دبیر‌کل حزب کارگزاران سازندگی، درباره چگونگی بسته‌شدن لیست کارگزاران به «ایرنا» گفت: «نامزدهای پیشنهادشده در حزب کارگزاران موافق و مخالفانی داشتند. خودم با مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری، موافق بودم؛ اما در حزب رأی نیاورد. اگر بخواهیم کواکبیان را با مصطفی تاجزاده مقایسه کنیم و اگر تاجزاده را معیار اصلاح‌طلبی بدانیم، آقای کواکبیان حتما اصلاح‌طلب نیست؛ اما در مجموع کواکبیان از نیروهای فعال، معتدل و خوب اصلاح‌طلب و نماینده چند دوره مجلس است. بااین‌حال، برخی دوستان بر این نظر بودند که در این دوره از نیروهای جدید استفاده شود».
کرباسچی در پاسخ به پرسشی درباره شانس رأی‌آوری لیست حزب کارگزاران با وجود برخی چهره‌های کمتر شناخته‌شده گفت: «محمد‌هادی انتشاری از اعضای حزب اسلامی کار و افشین علا هم از خیلی نمایندگان فعلی مجلس معروف‌تر و هم دوره قبل ردصلاحیت شده است. برای مردم ترکیب نیروهای اصولگرا و اصلاح‌طلب روشن است، حتی اگر 30 تا 40 درصد رأی‌دهندگان در انتخابات شرکت کنند، شاهد ترکیب متنوع‌تری در مجلس خواهیم بود.
مرعشی: با ضعیف‌شدن اصلاح‌طلبان، کشور به انسجام سیاسی نمی‌‌رسد
حسین مرعشی نیز درباره نبود اصلاح‌طلبان در عرصه مسئولیت به «برنا» گفت: «تعدد لیست در میان اصولگرایان نشان داد که با نبودن و ضعیف‌شدن اصلاح‌طلبان، کشور به انسجام سیاسی نمی‌‌رسد». او ادامه داد: «ما به ‌دنبال شکست اصولگرایان به دلیل تعدد لیست‌های آنها نیستیم. تعدد لیست در میان اصولگرایان نشان داد که با نبودن و ضعیف‌شدن اصلاح‌طلبان، کشور به انسجام سیاسی نمی‌‌رسد».
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «از تجزیه‌شدن اردوگاه اصولگرایان خوشحال نیستیم؛ چراکه ما به رقیب نیرومند برای نیرومند‌شدن خودمان نیاز داریم و امید ما به لطف خداوند است که قلوب مردم را به سمت ما متمایل کند».

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/108127/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی