ایران پرسمان

آخرين مطالب

یک کتاب خوب/ کتابی که کمک می‌کند در این روزها آرامش داشته باشید خردنامه

یک کتاب خوب/ کتابی که کمک می‌کند در این روزها آرامش داشته باشید
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - کافه بوک / دنیای پر استرس و شلوغی که انقلاب صنعتی و مدرنیته به همراه آورد هر روز بیش از پیش لزوم پناه بردن به تکنیک‌های آرامش را به ما گوشزد می‌کند. مهارتی که با استفاده از آن می‌توانیم این ازدحامِ بی‌امانِ تصاویر، اصوات و رنگها را تاب بیاوریم. آرامشی که درست در قلب این شلوغی می‌تواند ماوایی باشد برای گریزی هرچند کوتاه از اضطراب‌‌هایی که ناگزیر زندگی مدرن است. کتاب آرامش در این مورد می‌تواند به ما کمک کند.
در قسمتی از مقدمه کتاب آمده است:
در این کتاب به طور نظام‌مند، به طیفی از مسایل می‌پردازیم که سرچشمه‌ی اضطراب‌ها، خشم‌ها و عصبانیت‌های ما هستند؛ علت‌ها را می‌شکافیم و به محتوای مشکلات گوش می‌سپاریم تا به واسطه‌ی درک صبورانه و ارزشمندی که از زوایای ناجور ذهنمان حاصل می‌کنیم، به شرایطی سراسر آرامش برسیم. (کتاب آرامش – صفحه 8)
اگرچه شاید زندگی‌ای سراسر آرامش و به دور از دغدغه تفکری ایده‌آلیستی باشد، چه آنکه ما در جامعه و در کنار طیف وسیعی از عقاید، آرا، نظرات و رفتارهای کنترل نشده روزگار می‌گذرانیم و در اکثر مواقع بسیاری از این مولفه‌ها دور از دسترس و کنترل شخص ماست. اما از طرفی می‌توان با درک صحیح و استفاده درست از مفاهیم مرتبط با آرامش در هنگام مواجهه با طوفانهای ناگزیر روزمره بادبادکی ساخت برای بالاتر و دورتر رفتن تا بتوان شرایط را از فاصله‌ای منطقی بررسی کرد و برای مواجهه با آن بهترین راه را برگزید.
کتاب آرامش
کتاب پیش رو، ابتدا آرامش و آشفتگی‌های آن را در سه فضای روزمره و پرکاربرد بررسی می‌کند: روابط – افراد دیگر – کار. و اینگونه به مخاطب امکان می‌دهد برخوردها، دلمشغولی‌ها و اضطراب‌های خود را در این سه سطح اجتماعی بررسی و بازبینی کند.
روابط
در صفحه 16 کتاب می‌خوانیم: «این انتظارات هستند که دشمن حقیقی عشقند.» این موضوع که در ابتدای یک رابطه همه چیز خوب و خوش است کم و بیش درباره بیشتر روابط صدق می‌کند. زیرا در ورای آن حس یگانگی در جستجوی هماهنگی‌ها و همسانی‌ها برمی‌آییم اما اندکی بعد همین موضوع می‌تواند نفس عشق و رابطه را بگیرد.
عشق یعنی کشف هماهنگی در برخی حیطه‌های بسیار مشخص – اما اگر این انتظار را گسترش دهیم باعث می‌شود امید را به مرگی تدریجی محکوم کنیم. (کتاب آرامش – صفحه 19)
تعمیم دادن این هماهنگی‌ها و همسانی‌ها، بسط آن‌ها به انتظارات ما از رابطه، عدم بیان روشن خواسته‌ها و انتظارات و مسایلی از این دست می‌تواند به فضای آرام رابطه خدشه وارد کند.
افراد دیگر
گمان نمی‌رود در بین طیف وسیع انسان‌ها بر این کره خاکی باشند کسانی که در کودکی یا اوایل زندگی زخمی پنهان و نادیدنی بر روان خود نداشته باشند. از این رو در هر مواجهه ممکن است به شکلی ناخواسته سبب رنجش و آزردگی آن زخم پنهان شویم و فورانی عاطفی همراه با تخلیه هیجانی را به بار آوریم.
علاوه بر آن زندگی ماشینی ما را بر آن می‌دارد تا همچون یک ربات عواطف، احساسات و برون‌ریزی خشم خود را سرکوب کنیم. در یک جامعه مدرن دستگاهِ پیچیده اداری برای سطح روانی و کنترل اضطراب‌های شما اهمیتی قائل نیست. اگر شما نتوانید خود را با این سیل خروشانِ دنیای بی‌رحمِ اطلاعات و ماشین‌ها همراه کنید در آن غرق خواهید شد.
کار
نظام سرمایه‌داری با قدم گذاشتن بر این کره خاکی سطح اضطراب و نوع چالش‌های پیش روی افراد را تغییر داد. نظامی که از شما کار و خدمت بیشتر می‌خواهد و شما می‌بایست همگام با چرخ دنده‌های غول آسای این نظام حرکتی تند و رو به جلو داشته باشید.
باید بگوییم در سرمایه‌داری، احساس ارزشمندی شما به عنوان یک انسان و اساسا معنای زندگیان، به طور غیرقابل اجتنابی وابسته به این است که چه شغلی دارید و در آن به کجا رسیده‌اید. (کتاب آرامش – صفحه 73)
و در بخش پایانی این بحث گریزی می‌زنیم به سرچشمه‌های آرامش که در پایان کتاب از آنها سخن به میان آمده که شامل پنج بخش است: نگاه / صدا / مکان / زمان / لمس. که هر یک در جایگاه خود با آفرینش تصاویر و معماری، موسیقی، تاریخ و آغوشی انسانی می‌تواند پلی به سوی آرامش باشند.
در نهایت اگرچه دستیابی به آرامش در این منظومه پراضطراب دشوار، اما شدنی است. کافی است دمی به عظمت این جهان بیندیشیم و دریابیم این چرخ بی‌حضور ما نیز کماکان خواهد چرخید پس این چند روزه عمر را به خوشی و آسایش باید گذراند.
نوشته روی جلد کتاب آرامش:
توانایی آرام ماندن از جمله مهارت‌های بسیار مهم در زندگی‌ست که بسیار نادیده گرفته شده است. بدترین تصمیمات را هنگامی می‌گیریم که آرامشمان را از دست داده‌ایم یا دچار اضطراب و آشفتگی شده‌ایم.
قرار نیست با تنفس عمیق یا نوشیدن دم‌نوش به آرامش برسیم، بلکه باید در موردش فکر کنیم. این کتاب می‌کوشد با صبر و حوصله علل مهم‌ترین استرس‌هایمان را واکاوی کند و مجموعه‌ای از استدلال‌های متقاعد‌کننده، زیبا و گاهی طنز آمیز در اختیارمان بگذارد تا بتوانیم در برابر هراس و خشم از خود محافظت کنیم.

ایران پرسمان


جملاتی از کتاب آرامش
راه رسیدن به رابطه‌ی آرامش‌بخش‌تر، لزوما حذف کردن نقاط اختلاف نظر و مشاجره‌ها نیست. بلکه راهش این است که پیشاپیش بپذیریم مشکلات اتفاق می‌افتند و به ناچار نیازمند فکر و زمان بسیار زیادی برای رسیدگی به آنها هستیم. (کتاب آرامش – صفحه 30)
روابط خارج از ازدواج از عجیب‌ترین نوع تحسین‌ها هستند: نشانه‌ای دردآور از نوعی بی‌تفاوتی که فقط نسبت به کسانی مرتکب می‌شویم که واقعا دوستشان داریم. مخاطب بی‌تفاوتی ما مطلقا، عزیزان ما هستند. (کتاب آرامش – صفحه 33)
هرگز نمی‌توانیم از نیاز به پذیرفته شدن خلاص شویم. این نفرینی نیست که محدود به افراد ضعیف و بی‌کفایت باشد. در این حیطه احساس ناامنی به نوعی نشانه‌ی سلامتی است. یعنی به خودمان اجازه نداده‌ایم که دیگران را نادیده بگیریم. یعنی به اندازه‌ی کافی واقع‌بین هستیم که بدانیم علی‌رغم توجه کافی، ممکن است مسایل ناگهان بد تمام شوند. (کتاب آرامش – صفحه 35)
ما نباید هیچ پیوندی بین اذعان کردن به نیاز به دیگری و اصطلاح تاسف‌بار ستمگرانه و مردسالارانه‌ی «نیازمندی» ببینیم. باید بهتر بتوانیم عشق و اشتیاقی را بشناسیم که در پس برخی از بی‌تفاوتی‌ها، کنترل کردن‌ها و بی‌رحمانه‌ترین لحظات زندگی خود و همسرمان وجود دارد. (کتاب آرامش – صفحه 35)
هرچه خود را کمتر دوست داشته باشیم، در نظر خویش هدف مناسب‌تری برای آزار و تمسخر هستیم. (کتاب آرامش – صفحه 46)
اینکه در دنیایی زندگی می‌کنیم که آموخته‌ایم با کودکان مهربان باشیم، واقعیتی بسیار احساس برانگیز است و اگر بیاموزیم که در برابر رفتارهای کودکانه‌ی یکدیگر نیز قدری تحمل بیشتر داشته باشیم چقدر بهتر خواهد شد. (کتاب آرامش – صفحه 50)
کتاب آرامش از مجموعه مدرسه زندگی است که هدف آن در بخشی از کتاب چنین بیان شده است: «هدف از انتشار مجموعه‌ی مدرسه زندگی پرورش هوش عاطفی به یاری فرهنگ است. باورمان این است که طیفی از جدی‌ترین معضلات ما نتیجه‌ی فقدان خودشناسی، همدلی و ارتباط است.»
مشخصات کتاب
عنوان: آرامش
نویسنده: آلن دوباتن
ترجمه: محمد کریمى
انتشارات: کتابسرای نیک
تعداد صفحات: ١46
قیمت – سال 1397: ٢٧5٠٠ تومان

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/108342/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

دره های زیبای الموت قزوین

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از کنترل خارج شده و باید مهار شود

فرمانده ارتش به فرمانده سپاه پیام داد

وداع تلخ مادر با کودک خردسالش که در بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسید

آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید در کره شمالی

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان