ایران پرسمان

آخرين مطالب

چند نمونه خلاقانه از تکنولوژی‌های بازیافت پلاستیک خردنامه

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دیجیاتو / بازیافت پلاستیک بسیار دشوارتر از آن چیزیست که به نظر می‌رسد و تنها بخش کوچکی از پلاستیک مصرفی ما می‌تواند بازیافت شده و با تغییر کاربری، فرصتی دوباره برای حیات بیابد. به همین خاطر، می‌توان گفت که فضای بسیار زیادی برای بهبود فرایند بازیافت پلاستیک وجود دارد.
محققانی که با پروسه‌های شمیایی بازیافت پلاستیک سر و کله می‌زنند دائما در حال کشف راه‌های تازه برای استفاده مجدد از مواد دور ریختنی هستند؛ از تکنیک‌هایی که پلاستیک را به هواژل تبدیل می‌کنند تا دیگر روش‌هایی که به تولید سوخت منجر می‌شوند.
در این مقاله، به سراغ 5 مثال از این تکنولوژی‌های بازیافت پلاستیک می‌رویم که آینده‌ای سبزتر برایمان رقم خواهند زد.
اما پیش از اینکه به سراغ نخستین مورد برویم، باید اشاره کرد که زباله‌های پلاستیکی مشکلی بسیار غول‌آساتر از آنچه ممکن است فکر کنید هستند و سالانه میلیون‌ها متر معکب پلاستیک روانه اقیانوس‌ها می‌شود. بنابراین به تکنولوژی‌های داخل این مطلب نمی‌توان به عنوان راه حل نگاه کرد. این‌ها صرفا راه‌هایی خلاقانه برای بهینه‌سازی هرچه بیشتر فرایند بازیافت پلاستیک هستند.
سوخت جت

ایران پرسمان


تبدیل زباله به سوخت مورد نیاز جت‌های تجاری مانند ایده‌ای دیوانه‌وار به نظر می‌رسد، اما آنقدرها هم عجیب نیست. هواپیمایی بریتانیا به عنوان مثال با ایده تاسیس زباله‌دان‌هایی بازی کرده که پلاستیک و دیگر زباله‌ها را به سوخت تجدیدپذیر و پاک تبدیل می‌کنند. بسیاری از خطوط هوایی دیگر هم در جهان می‌خواهند مسیری مشابه را در پیش بگیرند.
این پروژه توسط پروفسور هانوو لِی هدایت می‌شود، محققی در دانشگاه واشنگتن استیت که اوایل سال جاری میلادی به این کشف رسید. او که روی پلی‌اتیلن کم چگالی به دست آمده از کیسه‌های پلاستیکی و درب‌های بطری پژوهش می‌کرد متوجه شد راهی برای شکستن مواد به اندازه دانه‌های برنج و سپس تبدیل‌شان به موتور جت وجود دارد.
این روش شامل قرار دادن گرانول روی بستری از کربن‌ِ فعال می‌شود و تمام این تجهیزات معمولا به نام راکتور لوله‌ای شناخته می‌شود. هم کربن و هم پلاستیک تا دمای 571 درجه سانتی‌گراد داغ می‌شوند و همین باعث می‌گردد که هیدروژن ذخیره شده در پلاستیک آزاد شود. نتیجه نهایی گستره‌ای از هیدروکربن‌هاست که می‌توان در تئوری از آن‌ها برای ساخت بلوک‌های سوخت جت استفاده کرد.
دیزل

ایران پرسمان


پروسه‌ای که در بالا توضیح داده شد گرماکافت نام دارد و می‌توان از آن برای تبدیل پلاستیک به نوعی دیگر از سوخت برای گستره وسیعی از وسایل نقلیه استفاده کرد. در سال 2017،‌ تیمی از محققان سیستمی موبایل ساختند که می‌توان را در پشت کامیون یا کشتی تعبیه کرد و تغییر کاربری پلاستیک را در حال حرکت انجام داد.
شیمی‌دانان پشت این سیستم، قادر به ساخت این ورژن مینیاتوری از گرماکافت به کمک نوعی جدید از کاتالیزگر بودند و مدعی شدند که این سیستم زباله‌های پلاستیکی را با سرعت بالا و بدون نیاز به پالایش اضافه تبدیل به سوخت دیزل می‌کند. اگرچه این سیستم ابعاد چندانی ندارد اما قادر به بلعیدن 4636 کیلوگرم پلاستیک در هر روز است.
اگرچه ایده فرستادن کشتی‌هایی به اقیانوس‌ها که قادر به جمع‌آوری پلاستیک و تبدیل‌شان به سوخت هستند بسیار رویایی به نظر می‌رسد، محققان می‌گویند این راکتور پرتابل در تاسیسات بازیافت زمینی عملکرد بهتری خواهد داشت. اما در هر صورت با اثبات مفهومی بسیار جالب طرف هستیم.
فیلترهای ارزان برای مواد شیمیایی خطرناک

ایران پرسمان


تولید مواد شیمیایی پروسه‌ای زمان‌بر و هزینه‌بر است و انرژی زیادی صرف حذف کردن مولکول‌های ناخواسته از مایعات می‌شود. این به خاطر آن است که حلال‌های خطرناک داخل این مواد نیازمند فیلترهای هستند که باید نوعی غشای سرامیکی گران‌قیمت داشته باشند، اما آیا می‌توان این مشکل را به کمک زباله‌های پلاستیکی رفع کرد؟
محققان دانشگاه علم و تکنولوژی پادشاه عبدالله در عربستان سعودی اوایل سال جاری میلادی مدعی شدند که چنین کاری شدنی است. تیمی از محققان این دانشگاه کار خود را با پلاستیک‌های PET (همان نوع از پلاستیک‌هایی که در بطری‌های آب یک‌بار مصرف استفاده می‌شود) آغاز نمودند و پیش از تبدیل آن به غشایی مسطح به کمک حلالی خاص، تجزیه‌شان کردند.
این تیم ورژن‌های مختلف از غشا پلاستیکی بازیافت شده را تست کرد و با افزودن لایه‌های پلیمری اضافه، طراحی خود را بهبود بخشید. ورژن نهایی که فیلتری مناسب برای حذف مولکول از مایعات بود 35 الی 100 نانومتر قطر داشت. اما این فیلترها فقط برای مواد شیمیایی خطرناک مناسب نیستند و تیم دانشگاه مورد اشاره چشمش را به قلمروی فیلتر کردن آب نیز دوخته.
اسفنج برای هدررفت نفت

ایران پرسمان


پژوهش‌های زیادی صرف توسعه موادی می‌شود که به ما در کاهش هدررفت نفت کمک می‌کنند، اما آیا می‌توان به روشی بهتر از هر روش دیگر دست یافت؟ پلاستیک‌های PET در ابعاد وسیع به زباله تبدیل می‌شوند و طی ماه نوامبر سال گذشته میلادی، محققان دانشگاه ملی سنگاپور خبر از کشفی دادند که به آن‌ها اجازه می‌دهد این پلاستیک‌ها را به نوعی بسیار کارآمد از هواژل تبدیل کنند.
برای این کار، محققان پلاستیک‌های PET را به فیبر تبدیل کرده و لایه‌ای از سیلیکون را روی آن‌ها کشیدند. این فیبرها سپس در معرض ترکیبی شیمیایی قرار گرفتند که باعث می‌شود باد کنند و بعد از خشک شدن زیر نور، تبدیل به هواژل‌هایی انعطاف‌پذیر شوند. این نخستین هواژل در نوع خودش بود که با PET ساخته شد و تیم می‌گوید که می‌توان از استفاده‌های متعدد کرد؛ مانند عایق‌بندی آکوستیک در ساختمان‌ها یا فیلترهای گرد و خاک.
اما مهم‌ترین کاربرد این هواژل در کاهش هدررفت نفتی به چشم می‌آید. اگر این اسفنج با ترکیباتی خاص آمیخته شود، قادر به جمع‌آوری هدررفت نفت با تاثیر 7 برابر بیشتر از دیگر مواد موجود خواهد بود. تیم دانشگاه سنگاپور تکنولوژی خود را پتنت کرده و بعد از انتشار نتایج پژوهش خود، به دنبال شرکای صنعتی برای تجاری‌سازی این تکنولوژی بوده است.
لوله‌های کوچک کربنی

ایران پرسمان


ریزلوله‌های کربنی به عنوان یک ماده، پتانسیل شگرفی در حوزه‌های مختلف -از درمان گرفته تا مهندسی دریایی و حتی دیوایس‌های خنثی‌کننده بمب- دارند. آیا کیسه‌های پلاستیکی می‌توانند نقطه آغازی برای این پتانسیل‌ها باشند؟
در سال 2013 میلادی، محققان دانشگاه ادلید در استرالیا مشغول آزمون و خطا با روش‌های تولید ریزلوله‌های کربنی از طریق ریختن لایه‌هایی از کربن روی غشایی از جنس آلومینیوم بودند. اگرچه محققان از اتانول به عنوان منبع کربن در آزمایش‌هایشان استفاده می‌کردند، یکی از اعضای تیم متوجه شد که هر منبع کربنی برای این روش مناسب خواهد بود؛ از جمله کیسه‌های پلاستیکی هواگیری شده.
در نهایت مشخص شد که این شکل از کربن در ساخت ریزلوله‌های کربنی موثرتر از اتانول است و محققان دیگر نیازی به کاتالیزگرهای سمی یا حلال‌های مختلف برای بهینه‌سازی پروسه نبودند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/108513/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

مشاهده گله‌ی گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود

منطقه دیدنی آب بندان شفیع آباد در استان گلستان

بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه