ایران پرسمان

آخرين مطالب

تب ارز پایین می‌آید تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - جام جم / متن پیش رو در جام جم منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
کارشناسان معتقدند کاهش آثار روانی تصمیم اف‌ای‌تی‌اف، بازگشت رونق اقتصادی به چین و مداخله بانک مرکزی اوضاع بازار ارز را بهبود خواهد داد
واکنش بازارهای داخلی نسبت به اقدام گروه ویژه اقدام مالی در قرار دادن ایران در لیست سیاه، در دو روز اخیر یکسان نبوده است در حالی که بورس با رکوردشکنی همراه شده، اما دلار و طلا هم در ادامه روند صعودی چند هفته اخیر خود، دوباره گران شدند. دلار در دو روز گذشته افزایش قابل توجهی داشته و از 14200 تومان در روز پنجشنبه به حدود 16000 تومان در یکشنبه رسید. سکه طلا هم از پنج میلیون و 300 هزار تومان در روز پنجشنبه به پنج میلیون و 700 هزار تومان در روز یکشنبه افزایش یافت. کارشناسان علت افزایش قیمت ارز و طلا را هیجانات ناشی از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف می‌دانند در حالی که در فضای واقعی اقتصاد کشور، اتفاقی نیفتاده است. انتظار می‌رود با فروکش کردن هیجانات چند روز اخیر، دوباره قیمت طلا و ارز به ثبات برسد. در یک‌سال اخیر وقایع سیاسی فراگیرتری در ایران نسبت به موضع‌گیری اف‌ای‌تی‌اف، رخ داد همچون توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه، انهدام پهپاد متجاوز آمریکایی توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران، ترور سردار سلیمانی، تهدید ترامپ به حمله به 52 نقطه در ایران، حمله ایران به عین‌الاسد و سقوط هواپیمای آمریکایی که بانک مرکزی توانست با مدیریت بازار ارز، مانع بازگشت فضای روانی به بازار شود.
رکوردشکنی جدید بورس تهران
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بدون توجه به ورود به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف، در دو روز اخیر رکوردشکنی کرده است و در پایان معاملات یکشنبه با رشد شگفت‌انگیز 17‌هزار و 106 واحدی به رکورد جدیدی دست یافت.
در پایان معاملات یکشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با یک جهش بی‌سابقه 17 هزار و 106 واحد افزایش یافته و به رقم 498 هزار و 904 واحد رسید. این در حالی است که این رکوردشکنی یک روز پس از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف صورت گرفته است.
به گفته کارشناسان دلیل رشد شاخص بورس تهران با وجود قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف ورود سرمایه‌گذاران جدید است. مهم‌ترین دلیل آن ورود نقدینگی سرگردان در جامعه است که به بیش از 2000 تریلیون تومان رسیده و در غیاب رونق بازارهایی مانند مسکن، طلا و سکه و ارز به سمت بورس تهران حرکت کرده است.
دیروز همچنین ابزار جدید فروش تعهدی در پنج نماد مهم بورسی و هشت نماد فرابورسی آغاز شد که به این ترتیب همه ابزارهای کلاسیک دنیا و ابزارهای عقود اسلامی در بورس تهران تقریباً تکمیل شده و برای سلیقه‌های مختلف ابزارهای متناسب طراحی شده است.
گرچه ابزار فروش تعهدی برای فعالان حرفه‌ای و کارگزاران و سبدگردانان و افراد ریسک‌پذیر طراحی شده، به نظر می‌رسد این ابزار هم در رونق بازار بی‌تأثیر نبوده است. همچنین تقویت قیمت دلار ظرف روزهای گذشته باعث افزایش درآمد شرکت‌های صادراتی در بورس شده که آن هم بی‌تأثیر نیست.
پیش‌بینی روند قیمت‌ها در روزهای آینده
مجید شاکری، کارشناس مالی، تعطیلی موقت شرکت‌های چینی به دلیل ویروس کرونا و آثار روانی تصمیم اف‌ای‌تی‌اف را دو عامل اصلی افزایش نرخ ارز عنوان کرد و گفت: واقعیت این است که به محض این‌که در چین گردش مبادلات اقتصادی آغاز شود این مشکل حل خواهد شد و آثار روانی تصمیم اف‌ای‌تی‌اف هم به تدریج کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر، اظهار کرد: دلیل اصلی، ایجاد مشکل در مبادلات ایران با چین است. بخش مهمی از دسترسی ایرانی‌ها به درهم و از درهم به دلار از طریق یوآن چین است. درواقع ویروس کرونا باعث شده سرعت گردش اقتصاد چین به شدت افت کند. خیلی از شرکت‌های چینی بعد از تعطیلات سال نوی چینی به سر کار برنگشته‌اند و اعلام کرده‌اند تا اول مارس تعطیل خواهند بود و این خودش را به صورت کند شدن چرخ‌های اقتصاد چین و محدود شدن کانال روزانه عرضه درهم امارات نشان خواهد داد.
وی عامل مهم دیگر را بار روانی تصمیم اخیر اف‌ای‌تی‌اف دانست و گفت: بارها تاکید کرده‌ام موضوع اف‌ای‌تی‌اف در ساختار فعلی ارزی و اقتصادی ایران اثری بر نرخ ارز ندارد اما اثر روانی قابل‌توجهی برای اف‌ای‌تی‌اف ایجاد شده، چون چند سال است که جامعه تحت تأثیر کمپین سطح اول سیاسی است که اگر اف‌ای‌تی‌اف اقدامات تقابلی علیه ما انجام دهد، نتیجه آن افزایش نرخ ارز خواهد بود و به همین دلیل وقتی کسی آمد و صفحه ویکی‌پدیا را تغییر داد و ایران را در لیست سیاه گذاشت، باعث شد 500 تومان قیمت ارز بالا برود. این دو موج یوآن چین و تصمیم اف‌ای‌تی‌اف با هم همراه شده است و از روز شنبه شاهد افزایش نرخ ارز هستیم.
این کارشناس ارزی افزود: واقعیت این است که به محض این‌که در چین گردش مبادلات اقتصادی آغاز شود این مشکل حل خواهد شد و احتمالا تا اول مارس تغییر زیادی خواهیم دید؛ اما آیا تا اول مارس افزایش نرخ ارز را خواهیم داشت؟ من تصورم این است که بین این دو عامل چون یکی روانی است بانک مرکزی صبر می‌کند موج روانی مربوط به اف‌ای‌تی‌اف آرام شود، روی آن سوار شود و قیمت را پایین بیاورد. شاکری با بیان این‌که تاکنون بانک مرکزی هیچ نشانه‌ای از تزریق ارز از خودش نشان نداده است، گفت: در این روزها بانک مرکزی هیچ تلاشی برای این‌که نرخ صرافی‌های تهران را به بازار آزاد بچسباند و شروع به تزریق کند، انجام نداده است و به همین دلیل به نظر می‌رسد بانک مرکزی صرفا صبر می‌کند تا عامل روانی یک آرامشی پیدا کند. وی ادامه داد: بعد از درگیری‌ها در عراق که بر اتفاقات ارزی در ایران به صورت دیگری اثر می‌گذاشت و آن افزایش 900 تومانی را در قیمت ارز ایجاد کرد، باز هم بانک مرکزی صبر کرد و در شنبه هفته بعد از آن مداخله کرد. تصور می‌کنم برداشت بانک مرکزی این است که در این شرایط هم بعد از یکی دو روز بانک مرکزی شروع به تزریق ارز خواهد کرد؛ بنابراین بازگشت روند اقتصادی چین به حالت عادی و کاهش آثار روانی تصمیم اف‌ای‌تی‌اف بر بازار ایران پیش‌روی ماست، البته نتیجه تصمیم اف‌ای‌تی‌اف بدتر از پیش‌بینی‌ها نبود، چون اف‌ای‌تی‌اف اکشن پلن ایران را منقضی نکرده است اما با وجود این برای ادامه و تحلیل دقیق‌تر باید منتظر اطلاعات جدید باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/108625/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

مشاهده گله‌ی گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود

منطقه دیدنی آب بندان شفیع آباد در استان گلستان

بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه