ایران پرسمان

آخرين مطالب

دموکراسی به ‌سبک کرونا تحلیل روز

دموکراسی به ‌سبک کرونا
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به کرونا مبتلا شد.» این خبری است که ظهر روز یکشنبه دست به دست در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. اما چندی بعد با ارایه آمار 50 کشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در قم این موضوع در حاشیه قرار گرفت و ناظران و کاربران شبکه‌های اجتماعی یکی پس از دیگری از احتمال پنهان‌کاری و عدم بیان حقایق از سوی مسوولان دولتی و غیردولتی سخن گفتند. احمد امیرآبادی فراهانی که بار دیگر و به عنوان منتخب اول مردم قم موفق به اخذ جواز حضور در مجلس یازدهم شده در کارنامه خود، سابقه بارها و بارها انتقاد شدید به مسوولان دولتی را دارد، یکشنبه بازهم در صحن علنی حاضر و به جمع خبرنگاران آمد و مسوولان دولتی را به خلاف‌گویی متهم کرد اما دقایقی از پارلمان خارج شد و همزمان کارمندان مجلس اقدام به پاکسازی کرسی او در «بهارستان» کردند.پس از این وقایع معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صراحتا آمار ارایه شده از سوی نماینده قم را تکذیب کرد. علی نوبخت حقیقی، رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در جریان گفت‌وگوی خود با روزنامه «اعتماد» با تاکید بر لزوم پرهیز مسوولان و جریان‌های سیاسی از ارایه آمار غیرواقعی درباره ویروس کورونا و تعداد مبتلایان به آن در سراسر کشور، اظهارات نماینده قم را تکذیب و آن را ناشی از عدم اطلاع صحیح او از ویروس کرونا و شباهت‌هایش با سرماخوردگی و آنفلوآنزا دانست.
تکذیب هم‌جناحی
به‌رغم تکذیب‌ها، امیرآبادی‌فراهانی اما حاضر به پس گرفتن اظهاراتش نشد. او که غروب یکشنبه در اظهاراتی که ایلنا آن را منتشر کرد، خبر از ارسال اسامی 40 فوت شده استان قم در اثر بیماری کرونا به وزارت بهداشت داده بود، شب گذشته در توییترش با استفاده از هشتگ «صداقت» خطاب به معاون وزیر بهداشت نوشت: «جناب حریرچی رسانه ملی که کاملا در خدمت شماس ولی درخصوص دفن‌شد‌گان در بهشت معصومه قم چی داری بگی! البته پزشکان کامکار و فرقانی نوع فوت را مشکل حاد تنفسی می‌نویسند ولی خوب می‌دانید فوتی‌ها از میان قرنطینه‌های کرونا هستند. بسته‌های رایگان هم که وزیر قول دادند، نرسید.»
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در حالی در توییترش بار دیگر ادعاهایش را مطرح کرد که مجتبی ذوالنوری، نماینده نزدیک به جبهه پایداری قم در مجلس دهم که به عنوان نفر دوم این حوزه انتخابیه مجوز حضور در پارلمان یازدهم را اخذ کرده در قامت رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خط بطلان بر گفته‌های امیرآبادی‌فراهانی کشید و در اظهاراتی که فارس آن را منتشر کرد، گفت: «اینکه گفته می‌شود در قم 50 نفر به خاطر این موضوع ظرف مدت 10 روز فوت شده‌اند، بر اساس بررسی‌های ما صحت ندارد چرا که ما سیر مرگ و میر طبیعی در همه بیمارستان‌های کشور از جمله قم را داریم و آن را بررسی کرده‌ایم. در بیمارستان کامکار و فرقانی و دیگر بیمارستان‌های قم نیز ما مرگ و میر را به طور طبیعی داریم. مرگ و میر این مقطع زمانی یعنی حدود 10 روز را اگر بخواهیم با سال گذشته مقایسه کنیم، تفاوت 10 الی 15 درصدی بیشتر ندارد و این یعنی مشابه همان سال گذشته است.» او همچنین بدون بردن نام امیرآبادی فراهانی به انتقاد از گفته‌های او پرداخت و تصریح کرد: «ما نباید بین مردم و عزیزان‌مان در قم تشویش ایجاد کنیم. نباید فکر کنیم که اگر شهر تخلیه شود، وضع بهتر می‌شود. آن قرنطینه‌ای هم که گفتند شهر را تعطیل نمی‌کند. به‌طور کلی بهتر است مکان‌های پرتردد کنترل شود و در صورت نیاز مراکز آموزشی نیز تعطیل شوند.»
ورود دبیر
باتوجه به تداوم ادعاها از سوی نماینده قم و اصرار او بر صحیح بودن آمار 50 کشته براثر ابتلا به کرونا ظرف
10 روز در استان قم، ناظران از مصونیت او و سایر نمایندگان اصولگرای مجلس و سایر نهادهای انتصابی گفتند و با یادآوری نوع برخورد صورت گرفته با محمود صادقی در جریان موضوع تایید شده حساب‌های قوه قضاییه، از این دوگانگی‌ها گلایه کردند. گلایه‌هایی که در کمال ناباوری روز گذشته با واکنش علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که به تازگی به جرگه مسوولان فعال در شبکه اجتماعی توییتر پیوسته، مواجه شد. این مقام مسوول در توییتر خود از مسوولیت دادستانی برای برخورد با ادعاهای خلاف واقع گفت و با استفاده از هشتگ «حق‌الناس»، نوشت: «از دادستان کل‌کشور خواستم که اظهارات آقای امیرآبادی نماینده مردم شریف قم در مجلس را در مورد تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان کرونا در قم، صحت‌سنجی و نتیجه را به مردم اعلام کند. انتشار اخبار غیرواقعی و پنهانکاری هر دو مخل امنیت ملی و زائل‌کننده سرمایه اجتماعی است.»
کرونا در میان مسوولان
به‌رغم آمارهای امیرآبادی فراهانی و تکذیب‌های مکرر، ابتلای مسوولان و چهره‌های سرشناس همچنان یکی از موضوعات جنجال‌ساز محسوب می‌شود. در همین راستا صبح روز گذشته و پس از درخواست‌های مکرر ناظران برای قرنطینه قم و بستن حرم حضرت معصومه (س) به‌ منظور جلوگیری از شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا در این استان، خبر درگذشت یکی از اعضای دفتر آیت‌الله شبیری‌زنجانی، مرجع تقلید شیعیان بر اثر بیماری کرونا منتشر شد. خبری که نوه آیت‌الله شبیری‌زنجانی در اظهاراتی که ایلنا آن را منتشر کرد، تایید و اعلام کرد که «فاضلی از مدت‌ها پیش بیماری دیابت داشتند و حدود یک هفته در بیمارستان بستری بودند، منتها این اواخر آزمایش کرونای ایشان هم مثبت بود و از دنیا رفتند.»
موضوع اما به همین‌جا ختم نشد؛ چند ساعت بعد و خبر ابتلای مقامی به کرونا منتشر شد که پیش‌تر و در جریان نشست خبری خود با علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به چرایی پرهیز از قرنطینه قم، این مهم را متعلق به دوران «جنگ جهانی اول» دانسته بود. ایرج حریرچی که از قرار معلوم در طول روزهای اخیر و با شیوع گسترده کرونا در ایران «در خط مقدم مقابله با این بیماری» قرار داشته در فایلی ویدیویی خبر ابتلای خود به بیماری کرونا را تایید کرد. نکته قابل توجه این است که حریرچی که پیش‌تر کرونا را ویروسی «دموکرات» توصیف کرده بود که به‌گفته او، «فقیر و غنی و مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد»، در این فایل ویدیویی صراحتا اعلام می‌کند در روزهای گذشته علائم ابتلا به بیماری کرونا را داشته است اما پاسخ نمی‌دهد چرا او به عنوان دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا به‌رغم اطلاع از این علائم، بدون رعایت نکات ایمنی در نشست مطبوعاتی شرکت کرد که علاوه بر علی ربیعی که بعضا اخباری مبنی بر ابتلا او به کرونا نیز منتشر می‌شود، دست‌کم 20 خبرنگار در آن حضور داشتند.
کرونا در زندان
پس از حریرچی قرعه فال دوباره به نام مجلس و نمایندگان افتاد. محمود صادقی، نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که با مُهر شورای نگهبان از حضور در انتخابات یازدهمین دوره قوه مقننه بازماند، از جمله نمایندگانی بود که در دو، سه روز گذشته اخباری تایید نشده از ابتلای او به ویروس کرونا حکایت می‌کرد. او در دوران تبلیغات انتخاباتی برای ترغیب مردم به حمایت از هم جناحی‌های خود به شهرها و استان‌های مختلف ایران به‌ویژه گرگان سفر کرده بود. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس روز گذشته در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر رسما خبر ابتلای خود به کرونا را تایید کرد. او در ادامه این پیام توییتری خود به مساله‌ای اشاره کرد که چند روزی هست توسط کاربران و ناظران شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود.
خانواده زندانیان به‌ویژه زندانیان سیاسی در طول روزهای گذشته بارها و بارها نسبت به سلامت جسمانی عزیزان‌شان مطالبی را مطرح کردند و مسوولیت این مهم را مستقیما متوجه قوه قضاییه دانستند؛ از این ‌رو صادقی پس از تایید ابتلای خود به ویروس کرونا در شرایطی که آن را «ناامیدی از ادامه حیات» خود خوانده، نوشت: «آقای رییسی! خانواده‌های زندانیان امنیتی و سیاسی تقاضا دارند برای جلوگیری از شیوع بیماری به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهید تا کنار خانواده‌ها این اپیدمی را پشت سر بگذارند.» به این ‌ترتیب باید دید درنهایت قوه قضاییه با این مهم موافقت می‌کند یا اینکه در روزهای آینده اخباری مبنی بر شیوع کرونا در زندان‌ها همانند شهرها و شهرستان‌های مختلف ایران به گوش خواهد رسید.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/109114/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»