ایران پرسمان

آخرين مطالب

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟ خردنامه

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا /محمدعلی اسلامی ندوشن با یاد کردن از سعدی به عتوان شادترین شاعر ایران، سال‌ها پیش این پرسش را مطرح کرده که چه شد او طی 700 سال، حاضرترین فرد در متن جامعه ایران بود و چه شد که طی 50 سال آن‌طور که می‌بایست، به مقام او توجه نشد؟
محمدعلی اسلامی ندوشن متولد 1304 در ندوشن یزد بود که برای دیدار با فرزندانش به کانادا رفت و بعد به‌خاطر عوارض کهولت سن و کرونا آن‌جا ماندگار شد و پنجم اردیبهشت سال 1401 چشم از دنیا فروبست و خانواده پیکرش را همان‌جا به امانت به خاک سپردند تا در فرصت مناسب، طبق وصیت خودش به ایران برگردد و در نیشابور در جوار آرامگاه عطار و خیام آرام گیرد؛ هرچند زادگاهش یزد بود و از ندوشن برخاسته بود.
پیکر اسلامی ندوشن 28 آبان 1402 به ایران بازگشت و بعد از تشییع در دانشگاه تهران، یزد و نیشابور در خانه ابدی‌اش آرام گرفت.
این نویسنده و پژوهشگر دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل از فرانسه بود و استاد پیشین دانشگاه تهران، که علاوه بر درس‌های حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخن‌سنجی و ادبیات تطبیقی نیز می‌پرداخت. او سال‌ها زندگی خود را صرف تحقیق در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرد و آثارش به‌صورت کتاب در بیش از 50 جلد در زمینه‌های گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است.
همزمان با سالروز درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن در اردیبهشت که با نام سعدی گره خورده و در هفته بزرگداشت این شاعر قرار داریم، بخش‌هایی از جستار او را درباره سعدی که در کتاب «چهار سخنگوی وجدان ایرانی» (چاپ سوم - 1380) منتشر شده است می‌خوانیم. اسلامی ندوشن در این کتاب سعدی را حاضرترین فرد در متن جامعه ایرانی می‌داند و از این شاعر به عنوان اولین معلم و یک مصلح اجتماعی یاد می‌کند و او را «سخنگوی ضمیر آگاه ایرانی» می‌خواند که در دوره‌هایی کمتر به او توجه شده و کمتر درباره او حرف زده شده است.
اسلامی ندوشن در این کتاب نوشته است:
ز خلق، گوی لطافت تو برده‌ای امروز
به خوبرویی و سعدی به خوب‌گفتاری
سعدی تقریباً شادترین شاعر ایران است. شاعری است که کمتر ما را در دست‌اندازهای زمین و آسمان می‌اندازد، و یا در دست‌اندازهایی که وجدان ما را به تب و تاب افکند. خیلی آرام بیان می‌کند و در واقع می‌خواهد ما را آرام به راه راست بیاورد. نزدیک هفتصد سال سعدی در ایران معلم اول بوده. به عنوان «مصلح اجتماعی» می‌توان گفت که درس‌دهنده به همه خانواده‌ها بوده. اگر درسش را گوش نکرده‌اند، موضوع دیگری است. او درس خود را داده، مردم هم خوانده‌اند و تکرار کرده‌اند، از مکتب‌خانه‌ها تا بالاترین مجامع ایران. چه شد که طی این هفتصد سال، حاضرترین فرد در متن جامعه ایران بوده است؟ و چه شد که طی این پنجاه سال اخیر آن‌طور که می‌بایست، به مقام سعدی توجه نشد؟ کسان دیگری به عللی بیشتر در متن توجه بودند، بیشتر کتاب درباره‌شان نوشته شد، بیشتر بحث و حرف درباره آنها صورت گرفت، مثل حافظ و مولوی و فردوسی. از این چهار بزرگ، از سعدی کمتر حرفش زده شد. برای این موضوع چند علت هست:
یکی اینکه از زمانی که بیشتر سیاسی شدیم، یعنی از شهریور 20 که ایران در اشغال قرار گرفت، قشری از جامعه ایران یکدفعه سیاسی شد، گروه‌های مختلف، مرام‌ها و حزب‌های مختلف و زیر و بم‌های مختلف پیش آمد و کسانی که خود را «پیشرو» می‌دانستند، سعدی خیلی به مذاقشان خوش نمی‌آمد؛ زیرا او را چنان که باید قاطع نمی‌دیدند که یک جهت را در پیش بگیرد؛ مثلا تکلیف با مولانا روشن‌تر است، یا فردوسی، یا حتی حافظ. سعدی چون همه‌جانبه است، همه مسائل بشری را مطرح کرده، هیچ جهتی را به تنهایی نگرفته و قصدش واقعا تربیت ساده اجتماعی برای جامعه بوده، باب طبع کسانی که بیشتر یک‌جهتی فکر می‌کردند، نبوده. سیاستْ قاطع است. یک حزب می‌گوید این باید بشود و آن نباید بشود، یک مرام نیز همین‌گونه فکر می‌کند. فکر یک‌جهتی باعث می‌شود که انسان‌ها پیشوایان فکری خود را آسان‌تر در جهت معینی انتخاب کنند، تا آنها کمک کنند به نظریه‌ای که آن حزب یا آن دسته و گروه به آن دلبسته است. این است که سعدی چنان که باید، باب طبع چپ‌روها و کسانی که اندیشه تند را دنبال می‌کردند و خواه ناخواه روی نظریاتشان تعصب داشتند، نبود. آنها هم چون تبلیغات وسیعی داشتند، در دیگران و به‌خصوص جوان‌ها اثرگذار شدند. البته پیش اهل نظر همیشه سعدی، سعدی بوده؛ اما نزد کسانی که با سیاست تند سروکار داشته‌اند، کمی نادیده گرفته شده و حتی کسانی سبکسرانه این جسارت را به خود دادند که لطیف‌ترین سخنور زبان فارسی را «ناظم» بخوانند، نه شاعر!
علت دوم این بود که سعدی جامعه ایرانی را واگو و ترجمانی می‌کند؛ یعنی آینه‌ای است در برابر ما. بدیهی است که او به این بسنده نمی‌کند. «مایی» که او می‌خواهد، آن است که بهتر از آنچه هست باشد، عیب‌هایش تا حد امکان کاهش گیرد. البته او اینقدر واقع‌بین هست که بداند بشر بی‌عیب نمی‌شود. کمال وجود ندارد و هر انسانی یک مقدار در معرض لغزش است؛ اما تا حد ممکن می‌خواهد جامعه را اصلاح کند؛ بنابراین آینه وجودی جامعه ایرانی است. عیب‌ها و حسن‌هایش، هر دو را می‌گوید و ما البته در این پنجاه‌ساله که دگرگونی سیاسی می‌خواسته‌ایم، این را خیلی خوش نداشته‌ایم. گذشتگان ما قدر این سخن‌ها را می‌دانستند و برایشان مسأله‌ای نبود. ما که در معرض فرهنگ غرب و چپ قرر گرفته بودیم و عوارض بعدی‌اش را هم به نوعی دیدیم، خوش نداشتیم که قیافه خودمان را در آینه سعدی نظاره کنیم! گرایش بر آن بود که اندیشه‌های حزبی و سیاسی جامعه را پیش ببرد، تا اینکه یک فرد اخلاقی بخواهد آن را اصلاح کند.
سومین نکته این است که اصلاح‌کردن فردی خود، قدری مشکل‌تر است تا دنباله‌روی از یک مرام و یک روش. این یکی آسان‌تر است؛ زیرا افراد جمع می‌شوند، دنبال هم راه می‌افتند، چند شعار را مدنظر قرار می‌دهند و امید دارند که فکر خود را بر کرسی بنشانند، در حالی که اصلاح فردی و اخلاقی کار آسانی نیست. انسان باید قدری تحمل محرومیت بکند، تحمل انضباط بکند، برای خود مقداری حفاظ اخلاقی قرار دهد تا بتواند انسان بهتری بشود، و چون این کار آسان نبوده، مردم آن‌طور که باید به طرف سعدی نرفتند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1113681/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کام‌بک قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

ادعای روزنامه اعتماد: آمار نگران‌کننده هواپیماهای سالم کشور؛ فقط 7 تا 8 فروند!

ریزش 20 هزار واحدی شاخص بورس

شکار گوزن توسط گرگ

شکار مار غول پیکر توسط کروکودیل

تنگه «بسفر» یکی از زیبایی های استانبول

نجات جوجه اردک از دهان مرغ ماهی خوار

سواحل زیبا و رنگی هرمزگان

ماهواره چین بیش از 100 شراره خورشیدی را شناسایی کرد

«حسن و سمیه» به نمایشگاه کتاب تهران می‌آید

چاپ ترجمه کتاب اقتصاددان آمریکایی درباره تحول در رفتار

فهرست کاندیداهای مورد حمایت «رزما» اعلام شد

احمدی‌نژاد عازم مجارستان شد

تاکید ویژه رهبر انقلاب به موضوع «جنایات غزه»؛ حج امسال، حج برائت است

تابلوها در سطح شهرهای اسپانیا رنگ و بوی فلسطین گرفت

آوارگی اجباری ساکنان مناطق شرقی رفح در پی تهدید صهیونیست‌ها

آغاز کوچاندن فلسطینیان از منطقه شرقی رفح از سوی ارتش رژیم صهیونیستی

آخرین وضعیت قیمت تخم‌مرغ در میادین میوه و تره‌بار

پنج میلیارد سهم به نام کارگران شد

نحوه‌ واگذاری زمین به ایثارگران بررسی شد

انتصاب سرپرست معاونت سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران

برجسته‌کاری حجمی زیبا از فرش بیجار کردستان

صحنه های دردناک از حمله گاو عصبانی به سوارکار(18+)

مرگ و زندگی ما به دست میدان مغناطیسی زمین است!

آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند

ترجمه «لویناس، مکتب فرانکفورت و روانکاوی» چاپ شد

نماینده مجلس یازدهم: ما با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم که حقیقتاً قابل قبول نبود

روایت علی مطهری از ماجرای خانم دف‌زن در برنامه بزرگداشت سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری

بارزانی با رئیسی دیدار کرد

استقبال بالا از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی رغم مانع تراشی‌ها

اسموتریچ: ارتش باید امروز وارد رفح شود

فرابورس برای پذیرش شرکت‌ها شرط گذاشت

پروازهای فرودگاه ایلام لغو شد

میوه و سبزی ارزان شد

اعلام قیمت تخم‌مرغ در میادین میوه و تره‌بار

هم چراغ قوه هم پاور بانک

نقره داغ شدن شیر در شکار زرافه!

4 گوشه دنیا/ کشف شمشیر کمیاب 1000 ساله

یک نمایش قشنگ و هماهنگ شده از دلفین ها

پیش‌بینی هوای 30 روز آینده با هوش مصنوعی!

چین با بذرهای فضایی کشاورزی می‌کند!

هیچ کس از عشق سوغاتی به جز دوری ندید

مشتی از خروار ترورهای کور داعشی‌های دهه 60

رهبر انقلاب: حج امسال، حج برائت است

گالانت همتای آمریکایی را در مورد حمله به رفح توجیه کرد

بازداشت جاسوس‌های وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن

استرالیا روابط نظامی با فیلیپین را تقویت می‌کند

نمایی از گلۀ قوچ اوریال در پارک ملی سالوک

کنترل اشیاء با ذهن بدون نیاز به کاشت تراشه در مغز

بقای طولانی مدت خارج از زمین