ایران پرسمان

آخرين مطالب

احتمال بیکار ماندن جوانان در کدام استان بیشتر است؟ اقتصاد روز

احتمال بیکار ماندن جوانان در کدام استان بیشتر است؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اکو ایران /در زمستان 1402 نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله در کل کشور کمتر شده است. «کرمانشاه» با ثبت نرخ بیکاری بالغ بر 40 درصدی بیشترین شمار بیکاران جوان را به خود اختصاص داده است. در «قزوین» نیز این رقم 10.5 درصد گزارش شده که کمترین میزان بیکاری جوانان در میان 31 استان در زمستان 1402 بود.
مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود اقدام به انتشار نرخ بیکاری جمعیت جوان کشور در زمستان 1402 کرده است. در تعابیر آماری، جوان بیکار به فردی گفته می‌شود که در بازه سنی 15 تا 24 سالگی قرار داشته و به دلیل تمایل و توان کار کردن، فعالانه به دنبال کار است. اما موفق به پیدا کردن شغل نشده و بیکار مانده است.
شواهد آماری نشان می‌دهد در زمستان 1402 از هر 100 جوان جویای شغل در کشور، بالغ بر 22 نفر بیکار مانده‌اند. این رقم در مقایسه با فصل مشابه در سال 1401، کاهش 1.7 واحد درصدی داشته است. خبرها حاکی از آن است که این نرخ در میان 16 استان بالاتر از میانگین کل کشور است. 10 استان نیز تجربه نرخ بیکاری کمتر از 20 درصدی را در گروه افراد 15 تا 24 ساله در این برهه زمانی داشته‌اند.
جوانان «کرمانشاهی» بیشترین و «قزوینی»‌های 15 تا 24 ساله کمتر نرخ بیکاری جوانان را نسبت به دیگر استان‌ها داشته‌اند. در ادامه به بررسی نرخ بیکاری جوانان و تغییرات آن به تفکیک هر استان در زمستان 1402 پرداخته شده است.
نگاهی به مفاهیم بازار کار
در بازار کار هر ساله شماری از افراد 15 ساله و بیشتر (در سن کار) تمایل و توان کار کردن داشته و در این راستا فعالانه به جست و جوی شغلی مشغول می‌شوند. این گروه از افراد با عنوان «جمعیت فعال» شناخته می‌شوند. از این تعداد شماری در جست و جوی شغلی ناکام مانده و بیکار باقی می‌ماند. از محاسبه افراد بیکار به کل جمعیت فعال، نرخ بیکاری به دست می‌آید. از آنجایی که این نرخ عدم استفاده کافی از نیروی کار عرضه شده را نمایش می‌دهد، بررسی آن حائز اهمیت است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد گروهی از نیروی کار عرضه شده، در سن 15 تا 24 سال بوده و جمعیت جوان را در بر می‌گیرند. آمارها حاکی از آن است که نرخ بیکاری این دسته از جوانان در زمستان 1402 به 22.5 درصد رسیده و در مقایسه با بازه زمانی مشابه در فصل گذشته کاهش 1.7 واحد درصدی داشته است.
به بیان دقیق‌تر، در زمستان سال گذشته از هر 100 جوان 15 تا 24 ساله، بالغ بر 22 نفر علی‌رغم تمایل به اشتغال،‌ موفق به حضور در بازار کار نشده و بیکار مانده‌اند. البته در زمستان 1401 این رقم سطح بالاتری داشته و در سال گذشته، بیکاری جوانان کمتر شده است.
باید توجه داشت که کاهش نرخ بیکاری بدون در نظرگیری نرخ مشارکت معنایی ندارد و به معنای بهبود شرایط بازار کار جوانان نخواهد بود؛ چراکه ممکن است این کاهش به دلیل کمتر شدن تمایل به حضور در بازار کار باشد. در این صورت جمعیتی از جوانان دلسرد که از اشتغال در بازار کار سرباز زده‌اند، شامل بیکاران نشده و در محاسبه نرخ بیکاری لحاظ نمی‌شوند. در ادامه، تصویر نرخ بیکاری جوانان این رده سنی در زمستان 1402 به تفکیک هر استان بررسی و به تغییرات آن پرداخته شده است.

ایران پرسمان

بیکاری جوانان در یک استان بیشتر از 40 درصد
نگاهی به داده‌های نرخ بیکاری جمعیت جوان در استان‌های مختلف نشان می‌دهد که این رقم در زمستان 1402در 16 استان کشور،‌ سطح بیشتری نسبت به میانگین کل کشور داشته است.
استان «کرمانشاه» با ثبت نرخ بیکاری 43 درصدی بالاترین میزان این رقم را در زمستان سال گذشته به خود اختصاص داده است. این نرخ در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته کاهش 6.7 واحد درصدی داشته‌است.
«هرمزگان»‌و «کرمان» دیگر استان‌هایی هستند که در رده دوم و سوم بالاترین درصد نرخ بیکاری جمعیت جوان در زمستان 1402 قرار گرفته‌اند. به بیان دقیق‌تر، در دوره مذکور استان هرمزگان با افزایش 6.9 درصدی نسبت به زمستان 1401 مواجه شده و نرخ بیکاری آن به 39.9 درصد رسیده است.
در کرمان نیز این رقم نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 1401 کاهش 8.7 واحد درصدی داشته و به 37.4 درصد دست یافته است. در سایر استان‌ها این نرخ کمتر از 34 درصد گزارش شده است.
نرخ بیکاری جمعیت جوان در 10 استان کمتر از 20 درصد
بررسی داده‌های آماری نشان می‌دهد که در چهارمین فصل سال 1402، استان «قزوین» پایین‌ترین نرخ بیکاری را در میان 31 استان کشور داشته است. در این استان در زمستان سال گذشته نسبت به زمان مشابه در سال 1401، شمار بیکاران 5.1 واحد درصد کاهش یافته و نرخ بیکاری آن معادل 10.5 درصد بود.
«آذربایجان غربی»، «خراسان رضوی»، «یزد»، «سمنان»، «تهران»، «زنجان»، «چهارمحال و بختیاری»، «خراسان جنوبی» و «همدان» دیگر استان‌هایی هستند که از هر 100 جوان به دنبال کار در آن‌ها، ‌کمتر از 20 نفر بیکاری را تجربه می‌کنند.

ایران پرسمان

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1116494/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت نفت بالارفت

کنار یا درون رودخانه های فصلی به ظاهرخشک در این فصل اتراق نکنید!

جوجه‌های پنگوئن امپراطور درخال تعقیبِ گربۀ وحشی، جزایر فالکلند

تحلیل یک اصلاح‌طلب از نامه روحانی به شورای نگهبان

سفارت رژیم صهیونیستی در استکهلم هدف قرار گرفت

کره شمالی موشک بالستیک به سمت دریای شرقی پرتاب کرد

ابلاغ پیام تبریک رحیم سرهنگی به روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش در 27 اردیبهشت/ حضور جداگانه دو معاون این سازمان برای قدردانی از تلاش کارکنان این روابط عمومی

تصاویری جالب از هندوستان

ترفند جغدها برای فراری دادن گاومیش‌ها

اعجاز رنگ و نور

احتمال مرگ زودهنگام مردانی که تستوسترون پایینی دارند!

به بهانه 28 اردیبهشت بزرگداشت حکیم عمر خیام

معاون رئیسی: لغو حضور رژیم صهیونیستی در المپیک خواسته‌ کشورها است

آیت‌الله اراکی: کسانی که می‌گویند ولایت مطلقه را قبول نداریم اصلا نمی‌دانند ولایت چیست

نماینده مجلس: مسئولان خرید‌هایشان سفارشی می‌‌آید، بخاطر همین از سفره مردم خبر ندارند

گفت‌وگوی تلفنی دبیرکل حزب‌الله عراق با اسماعیل هنیه

روسیه حملات گسترده اوکراین با ده‌ها پهپاد و شهپاد را خنثی کرد

گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

حمله مجدد مقاومت عراق به ایلات

روسیه وابسته دفاعی سفارت انگلیس را اخراج کرد

عضو حماس: 70 درصد اسرای صهیونیستی کشته شده‌اند

معادلات اصولگرایان پیچیده شد

تقویم تاریخ/ روز بزرگداشت "حکیم عمرخیام نیشابوری"

تفال/ مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم

تمرین فضانوردان ⁧آرتمیس⁩ برای بازگشت به ماه، با لباس و ابزار جدید

فروش 350 میلیاردی نمایشگاه کتاب

رئیس جمهور: مشکلی در کشور نیست که نتوانیم حل کنیم

شماره جدید خط حزب‌الله؛ کدام مجلس در رأس امور است؟

فرمانده کل ارتش با امام جمعه پاوه دیدار کرد

رئیس جمهور: حق‌طلبی و عدالت‌خواهی امروز در مقابل نظام سلطه به برکت خون شهداست

انسداد مرزهای شرقی با احداث دیوار و پرواز پهپادها

تجلیل از جوان‌ترین عضو ناوگروه 86 ارتش

سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط ارتش یمن

افزایش حقوق کارگران منتفی شد؟

بودند کسانی از همین خاندان ولی مورد عنایت امام رضا(ع) قرار نگرفتند! مَحرم ولایت

تفسیری نادرست و عافیت‌طلبانه از «انتظار فرج»

اعتراف سرباز آمریکایی به سرقت در روسیه

10 پرسش ساده درباره پرونده‌ای پیچیده

نمایشنامه‌ای که اردوغان تغییر داد

قیمت تخم مرغ چند؟

افسردگی جوامع مدرن

4گوشه دنیا/ شکار تصادفی یک کوسه 4متری

میدان شهدا در دانشگاه جورج واشنگتن!

تصاویری از سگ ماهی غول پیکر استرالیایی

4گوشه دنیا/ آخرین قبیله آدم‌خوارها در جهان

برپایی نماز جماعت در دانشگاه دولتی یوسی‌اِل‌اِی آمریکا

امام فرشته‌ها کیست؟

اخلاق به زبان ساده

مهارت هوش مصنوعی افراد زنگ خطر بیکاری شما

تصاویری از یکپارچه سازی چهارمین فضاپیمای Starship