ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله حمایت/ پازل پیچیده در خاندان سعودی خبر خوب

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - حمایت / « پازل پیچیده در خاندان سعودی » عنوان سرمقاله روزنامه حمایت نوشته سید جعفر قنادباشی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
دستگیری و بازداشت تعدادی از اعضای بلندپایه و برجسته خاندان سلطنتی عربستان، موجب افزایش گمانه‌زنی‌ها در خصوص مرگ پادشاه این کشور شده است. هرچند رسانه‌های سعودی روز گذشته تصاویری از دیدار «ملک سلمان»، پادشاه عربستان با چند دیپلمات خارجی منتشر کرده و کوشیدند از این رهگذر پاسخی به گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص مرگ وی بدهند اما واقعیت این است که زوال حکومت آل سعود با پادشاه یا بدون آن، نزدیک است. خاندان سلطنتی سعودی از حدود پنج سال قبل، زمانی که ملک سلمان و پسر جاه‌طلبش به قدرت رسیدند، همواره در تنش و ناآرامی به سر می‌برد. تلاطم در هیئت حاکمه عربستان را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: اول، مخالفت با سیاست‌های منطقه‌ای ریاض به‌خصوص در قبال جنگ مغلوبه یمن و همچنین اظهار خصومت با ایران و دوم، به دلیل اختلافاتی که بر سر ولیعهدی پادشاه عربستان وجود دارد.
یکی از چهره‌های برجسته مخالف حاکمیت عربستان، «احمد بن عبدالعزیز»، برادر پادشاه فعلی این کشور است که با او بیعت نکرد. وی از مخالفین سیاست‌های بن سلمان در منطقه بوده و در سال گذشته میلادی صراحتاً اعلام کرده بود که اگر ولیعهد عربستان قصد پیوستن به ائتلاف آمریکایی- انگلیسی برای مقابله نظامی با ایران را داشته باشد، به‌طور حتم با آن مخالفت خواهد کرد.
او گفته بود که هیچ‌کس نمی‌تواند وی را از بر حذر داشتن و هشدار دادن نسبت به نتایج فاجعه‌بار جنگ با ایران باز دارد، به‌ویژه اینکه ریاض درگیر جنگ با یمن است.
وی بارها و به‌صراحت در مقابل سیاست‌های بن سلمان ایستاد و ازجمله معدود شاهزاده‌های سعودی است که می‌تواند مخالفت خود را صراحتاً اعلام کند. بن عبدالعزیز همان کسی است که دو سال پیش، عده‌ای از معترضین در برابر خانه‌اش در لندن تجمع کرده و به دلیل آتش‌افروزی عربستان در یمن، علیه خاندان آل سعود شعار می‌دادند. شاهزاده احمد در ویدیویی که از آن تجمع منتشرشده بود، به معترضان گفت: «ما ارتباطی با آنچه در یمن می‌افتد نداریم. مسئولین خاصی مانند پادشاه و ولیعهد پاسخگو هستند. من امیدوارم که همین امروز جنگ پایان یابد و به خواست خدا اگر بتوانیم کاری کنیم، حتماً اقدام خواهیم کرد.»
به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، وی و شاهزاده «محمد بن نایف» برادرزاده ملک سلمان، جمعه هفته گذشته به اتهام تلاش برای کودتا و خیانت توسط گارد سلطنتی بازداشت شدند. در سال 2018، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس کوشیدند تا از محمد بن سلمان تضمین دریافت کنند که شاهزاده احمد بن عبدالعزیز پس از بازگشت به عربستان از لندن تحت بازداشت قرار نگیرد اما با انتشار خبر دستگیری وی، به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها مؤثر واقع نیفتاده و موجب نشده که گاو شیرده به لگد زدن برای حفظ موقعیت خود ادامه ندهد.
درصورتی‌که پادشاه 84 ساله عربستان فوت کند و یا تصمیم بگیرد از سلطنت کنار رود، این دو نفر مهم‌ترین رقبای ولیعهد کنونی برای پادشاهی خواهند بود. نکته اینجاست که بن نایف تا سال 2017 و زمانی که بن سلمان به‌عنوان ولیعهد معرفی شد، در صف کسانی قرار داشت که بنا بود پس از ملک سلمان به تخت پادشاهی تکیه بزند. پس از کنار گذاشته شدن او و مسجل شدن ولیعهدی بن سلمان، بسیاری از مقامات آمریکایی از این اقدام ابراز ناراحتی و نارضایتی کردند چراکه او را معتمدترین فرد در کاخ سلطنتی عربستان می‌پنداشتند. وی روابط نزدیکی با وزارت خارجه آمریکا و سازمان سیا برقرار کرده بود، از این رو پس از فوت پادشاه عربستان، شانس بیشتری برای سلطنت داشت.
دومین علت، به مخالفت گسترده شاهزادگان سعودی با ولیعهدی بن سلمان و بر هم خوردن ساختار محافظه‌کارانه عربستان بازمی‌گردد که از سوی فرزند ملک سلمان دچار خدشه و آسیب شده است. 21 شاهزاده سعودی که همگی آن‌ها دارای مقامات برجسته در این کشور هستند، پس از مشخص شدن ولیعهدی بن سلمان نامه سرگشاده‌ای به پادشاه این کشور نوشتند و به‌طور رسمی نسبت به انتخاب وی به این سمت مهم و حساس مخالفت کردند.
آن‌ها در آن نامه تأکید کرده بودند که انتخاب بن سلمان، آینده حاکمیت آل سعود را با چشم‌اندازی مبهم روبرو خواهد کرد و افزودند که این اقدام با ساختار و نظام بیعت در خاندان حاکم بر عربستان منافات دارد. حالا پس از حدود سه سال از آن ماجرا، پایگاه انگلیسی «میدل ایست آی»، گزارشی اختصاصی به نقل از منابع آگاه و نزدیک به خاندان سلطنتی نوشت که بیش از 20 شاهزاده سعودی به اتهام طراحی کودتا برای ساقط کردن ولیعهد عربستان بازداشت شده‌اند.
به نظر می‌رسد که بن سلمان با دستگیری این تعداد از شاهزاده‌ها و مقامات بلندپایه سعودی به دنبال ارسال سیگنال به دیگر شاهزاده‌های مخالف است که چنانچه در توطئه علیه وی مشارکت کنند، ماجرای هتل «ریتز کارلتون» یک بار دیگر اما این بار علیه آن‌ها تکرار خواهد شد و احتمالاً سرنوشتی همچون جمال خاشقجی در انتظار آن‌ها خواهد بود چراکه بن سلمان این تعداد را به اتهام خیانت بازداشت کرده است.
گفتنی است که ولیعهد جاه‌طلب سعودی دو سال و نیم پیش، تعدادی از شاهزادگان این کشور را از ترس کودتا اما به بهانه مبارزه با فساد دستگیر و در هتل ریتز کارلتون عربستان حبس کرد. این هتل در آن سال به محلی برای مبارزه با سران به‌اصطلاح فساد تبدیل شده بود و حدود 500 نفر از شاهزادگان معروف سعودی توسط بن سلمان دستگیر و در آنجا محصور شدند.
و بالاخره اینکه سردرگمی در میان حاکمان عربستان به دلیل متحمل شدن خسارات سنگین در جنگ یمن، ازجمله هدف قرار گرفتن تأسیسات شرکت نفتی آرامکو در بندر ینبع و همچنین در بقیق و خریص که موجب افت ارزش سهام این شرکت نفتی در بازار شد، با پازل پیچیده بازداشت دو شاهزاده برجسته و حبس بیش از 20 نفر از مقامات بلندپایه این کشور، وضعیت بسیار نامعلوم و پیچیده‌ای را برای آل سعود ایجاد کرده است، به‌گونه‌ای که روزهای آتی ممکن است آبستن تحولات و تغییرات شگرف و غیرمنتظره‌ای باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/112804/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

واعظ آشتیانی: رأی مردم آمریکا در انتخابات نمایشی است

گنجی: توماج صالحی حتما اعدام نمی‌شود

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت؛ علت استعفای سال گذشته او چه بود؟

معاون پارلمانی رئیسی: دستگاه‌ها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود درباره حجاب عمل کنند

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل سازمان «سپند»

پاپ فرانسیس: جنگ غزه و اوکراین را متوقف کنید

بخشی از آثار ویرانی های ارتش اشغالگر در شهر خان یونس

مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند

افسر اسرائیلی هدف تک‌تیرانداز مقاومت فلسطین

رازهای جالبی از تایتانیک که شاید هرگز درباره‌اش نشنیده باشید

فرآیند تولید دیگ و ماهیتابه با قوطی فلزی نوشابه توسط کارگران پاکستانی

زیبایی پارک هینویاما در ژاپن

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

نماینده ویژه پاکستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

دستور کار جلسات مجلس در هفته آینده اعلام شد

نماینده مجلس: مماشاتی که با بی‌حجابی صورت گرفت، کار را برای مقابله با بی‌حیایی سخت‌تر کرد

شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟

فرمانده کل ارتش: ایران هر کجای رژیم صهیونیستی را لازم باشد و بخواهد موشک می‌زند

واعظی: آنچه رئیسی می‌گوید با آمار‌های دو هفته قبل یا دو هفته بعد اعضای دولت فرق دارد

نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند

دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تکنیک حیرت‌انگیز یک عنکبوت برای شکار یک مورچه بزرگ در حال حرکت!

گوناگون/ ماجرای طعم شیرین آخرین دعای کمیل شهید زین الدین

کل کل اتوبوس مسافربری و یک پژو که منجر به تصادفی شدید شد!

پناهگاه فیل ها در کنیا

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

جهانگیری: عزا می‌گیرم وقتی می‌بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند نه اروپا

سخنگوی وزارت خارجه: افکار عمومی جهان بیدار شده است

عروس امام خمینی(ره) درگذشت

لاپید خواستار خروج دو عضو شورای جنگ از کابینه شد

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

نحوه مصاحبه ایلان ماسک با افراد جدید هنگام استخدام

ویدیویی با بازدید میلیونی؛ تمساح‌ها از چه چیزی وحشت دارند؟

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود