ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ سلسله یک نفره خبر خوب

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرهیختگان / « سلسله یک نفره » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم مجتبی خراسانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
با تغییر قانون اساسی در روسیه مجموع دوران حکومت پوتین می‌تواند به 36 سال برسد
نه ولادیمیر پوتین می‌خواهد به این زودی‌ها بازنشستگی‌ سیاسی‌اش را اعلام کند و نه مقامات تصمیم‌گیر در فدراسیون روسیه تمایلی برای روزهای بدون پوتین دارند. دیروز مجلس دومای روسیه با 383 رای موافق در برابر هیچ رای مخالف، به اصلاحات قانون اساسی این کشور رای مثبت داد تا ولادیمیر پوتین 67 ساله که دوره ریاست‌جمهوری‌اش تا سال 2024 ادامه دارد، حداکثر دو دوره دیگر بتواند در قدرت باقی بماند. براساس قانون اساسی فعلی روسیه، پوتین به‌دلیل دو دوره ریاست‌جمهوری، امکان کاندیدایی در انتخابات آتی را نداشت اما با رای دوما، او می‌تواند دو دوره 6 ساله (تا سال 2036) رئیس‌جمهور روسیه باقی بماند. البته هرچند دوما این اصلاحات را تصویب کرده است اما براساس قانون اساسی روسیه، ابتدا باید دادگاه قانون اساسی روسیه این مصوبه را بررسی کند. قرار است اصلاحات قانون اساسی در همه‌پرسی مردمی که سوم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود نیز به رای مردم گذاشته شود.
اصلاحاتی که مجلس دوما آن را تصویب کرد درواقع پیشنهادهایی بود که ولادیمیر پوتین در اواخر دی‌ماه سال جاری درباره «تغییرات اساسی» در قانون اساسی و کاهش اختیارات رئیس‌جمهور ارائه کرد. او پیشنهاد داد تغییراتی در قانون اساسی از طریق همه‌پرسی انجام شود تا قدرت پارلمان برای انتصاب اعضای دولت ازجمله نخست‌وزیر که مستقیما توسط رئیس‌جمهور منصوب می‌شد، افزایش پیدا ‌کند. در کنار ارائه چنین ابزاری به دوما، در پیشنهادهای پوتین برای اصلاح قانون اساسی این امکان هم گنجانده شده بود که او در پایان سال 2024 که پایان چهارمین دوره ریاست‌جمهوری‌اش است، بار دیگر بتواند رئیس‌جمهور شود. این پیشنهاد در رای‌گیری مقدماتی مجلس عوام پارلمان روسیه (دوما) با 432 رای مثبت نمایندگان و بدون یک رای مخالف و ممتنع، مورد موافقت قرار گرفت و قرار شد دور دوم رای‌گیری در مجلس عوام بر سر تغییر قانون اساسی نیز برگزار شود.
دیروز نمایندگان در دور دوم بررسی‌های خود پیشنهادهای اصلاحی پوتین را برای تغییر قانون اساسی بدون هیچ رای مخالف، با 382 رای مثبت به تصویب رساندند. در این رای‌گیری 44 نماینده هم رای ممتنع دادند. پوتین هرچند روز سه‌شنبه مخالفت خود را با طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس این کشور برای حذف محدودیت دوران ریاست‌جمهوری که وی می‌تواند نامزد شود، ابراز داشت اما مخالف تداوم حضورش در قدرت نیست. او بر همین اساس پیشنهاد یکی از نمایندگان عضو حزب حاکم روسیه متحد برای اعمال اصلاحاتی در قانون اساسی را که منجر به لغو شمار دوره‌های ریاست‌جمهوری پوتین و امکان کاندیداتوری او در سال 2024 می‌شود، پذیرفت ولی گفت طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس درباره امکان نامزدی مجدد وی در انتخابات 2024 توسط مردم روسیه مورد حمایت قرار گیرد و توسط دادگاه قانون اساسی تطبیق یابد.
اگر دادگاه قانون اساسی موافقت خود را با این پیشنهاد اعلام کند، پوتین می‌تواند تا سال 2036 در قدرت باقی بماند و عملا برای 37 سال به‌نوعی قدرت را در فدراسیون روسیه در اختیار داشته باشد. پوتین از سال 1999 یا به‌عنوان رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر به‌طور متناوب در روسیه در قدرت بوده است. هرچند نزدیک به دوماه تا برگزاری همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی فرصت است اما شواهد میدانی حاکی از آن است که افکارعمومی روسیه از این اصلاحات استقبال خواهند کرد.
25 دی‌ماه (15 ژانویه) که پوتین در پیام سالانه خود به شرکت‌کنندگان در مجمع فدرال روسیه، ابتکارعمل‌های اجتماعی مهمی را که اصلی‌ترین آن انجام اصلاحات جدی در قانون اساسی فدراسیون روسیه بود پیشنهاد کرد، نظرسنجی‌ها از افزایش محبوبیت رئیس‌جمهور روسیه خبر دادند. د
ر آماری که که روز جمعه 24 ژانویه (چهارم بهمن‌ماه) در وبسایت مرکز سنجش افکارعمومی سراسری روسی منتشر شد، 71.5 درصد مردم روسیه اعلام کرده بودند به ولادیمیر پوتین اعتماد دارند. پیش از این، در تاریخ 17 ژانویه (27 دی‌ماه) نیز مرکز سنجش افکارعمومی سراسری روسیه پس از سخنرانی پوتین در مجمع فدرال روسیه، افزایش رضایت شهروندان از عملکرد ولادیمیر پوتین را در سمت ریاست‌جمهوری ثبت کرده بود. به گفته مقامات این مرکز، این رشد محبوبیت به میزان 3 درصد بوده است.
یکی از دلایل اصلی محبوبیت ولادیمیر پوتین در روسیه، عملکردی است که او از زمان به قدرت رسیدنش در سال 1999 در روسیه داشته است. زمانی که او به قدرت رسید، خیلی‌ها تصور می‌کردند او ادامه‌دهنده راه یلتسین است اما پوتین بلافاصله در آرامش یلتسین را از قدرت کنار گذاشت تا نشان دهد او روسیه را به مسیری متفاوت هدایت خواهد کرد. او برای مدیریت کشور مقتدرانه وارد عمل شد و در چچن و گرجستان این اقتدار را به نمایش گذاشت. پوتین به مردم قول داد مسکو را تقویت و ارتش و صنعت تسلیحات آن را نوسازی کند و نه‌تنها این کار را کرد که اوضاع اقتصادی کشورش را نیز با ملی‌کردن بخشی از صنایع نفت و گاز، سر و سامان داد.
پوتین در حوزه سیاست خارجی هم موفق‌ترین مقام روسی بود. او روابط با چین را احیا و تنش‌های مرزی با پکن را آرام کرد و توانست ائتلافی سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایجاد کند. تاسیس و توسعه سازمان‌های چندجانبه مثل سازمان همکاری اقتصادی شانگهای، بریکس (روسیه، هند، چین، آفریقای‌جنوبی و برزیل) و ریک (روسیه، هند وچین) در دوره او انجام شد تا آن‌طور که برخی تحلیلگران می‌گفتند، نشان دهد خرس روسی از خواب بیدار شده است. پوتین در این سال‌ها چنان موفق عمل کرده است که اروپایی که دهه‌ها از ترس مسکو به آمریکا و ناتو پناه برده بودند، اکنون از بازتعریف روابط با مسکو در روزهایی که نمی‌توان به آمریکا تکیه کرد، سخن می‌گویند.
پوتین با سیاست‌هایی که در این سال‌ها در دستورکار خود قرار داد، توانست روسیه‌ای را که حتی احتمال فروپاشی مجدد آن می‌رفت تبدیل به یکی از قدرت‌های تاثیرگذار در جهان کند. با توجه به روابط ایران و روسیه در دوره پوتین، به‌نظر می‌رسد تداوم حضور او در قدرت آن‌ هم تا 16 سال دیگر، فرصت مناسبی برای تهران است تا در روابط خود با مسکو تجدیدنظر کند و همکاری‌های مقطعی که یک نمونه آن در سوریه عملیاتی شد را تبدیل به ائتلاف راهبردی کند. البته این ائتلاف به سود دو طرف است؛ روس‌ها برای بازگشت به قدرت نیاز به نفوذ در غرب آسیا دارند و این نفوذ بدون همکاری ایران عملا امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر آنها با تهدید قرائت وهابی از اسلام در بخش‌هایی از سرزمین‌شان مواجه هستند و این تهدید را تنها با جایگزینی قرائت شیعی از اسلام می‌توانند مهار کنند. ایران هم در شورای امنیت و پرونده‌های بین‌المللی می‌تواند از ظرفیت روسیه به‌ نفع خود استفاده کند. البته این به شرط ارتقای روابط دو کشور به سطح راهبردی است. هرچند پوتین تا سال 2036 احتمالا در قدرت باقی خواهد ماند اما ایران فرصت خیلی طولانی‌ای برای تشکیل ائتلاف راهبردی با این کشور ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/113861/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عصر ایران: به جای سرک کشیدن به «بستر» دیگران ، حواس تان به «سفره» مردم خودمان باشد

لایحه اعزام زندانیان به میدان جنگ در پارلمان اوکراین تصویب شد

آمریکا: به سرباز بازداشت شده در روسیه دسترسی کنسولی نداریم

آمریکا و اسرائیل به نقطه شکست رسیدند؟

ترور یک اسرائیلی در مصر همزمان با آغاز یورش به رفح

تبدیل یک ورزشگاه فوتبال به استخر گل‌آلود!

بارش باران در حرم مطهر امام رضا (ع)

تصاویری پربازدید از شانه کردن موهای یک میمون جلوی آینه

زندگی بزرگان/ نامه شیر صحرا به صدام و اسارت فرمانده بعثی

نماهنگ بابا رضا 2 منتشر شد

این وسیله یک نجات غریق در مواقع اضطراری است

شاعرانه/ عمق تاریک تمام خوابها را لمس می سازم

نظرات پورمحمدی دربارۀ شخصیت‌های معروف: فردوسی‌پور باسواد و خاص، فروغی خیلی سیاسی و جبلی کم زور است

لحظه هلاکت مامور موساد در مصر

اعتصاب دانشجویان اسپانیایی در حمایت از غزه

وقتی «فارسی» زبانِ مخالفت با اسرائیل می‌شود

آمریکا: حمله به رفح را تایید نکرده‌ایم

لحظه موشکباران مواضع نظامیان صهیونیست

هشدار درباره حریم مدارس

راه بازار اجاره از بازار مسکن جدا شد؛ آمارهای نگران‌کننده برای مستاجران

میزان واردات هواپیما و هلی‌کوپتر به کشور در دولت سیزدهم اعلام شد

رودخانه مخفی در مکزیک

مولودی خوانی در مسجد گوهرشاد

استوری/ تو که آخر گره رو وا می کنی امام رضا

استوری/ هیچکس در من جنونم را به تو باور نکرد

کردم روانه هرچه پسر داشتم به شهر باشد کز آن میانه یکی کارگر شود

قله حماقت چیست؟

خبرنگار عراقی مدعی شد: بارزانی در سفر به ایران، تعهداتی داد

اتفاقی که برای احمدی‌نژاد در مجارستان افتاد

در کدام حوزه‌ها، مرحله دوم انتخابات مجلس برگزار می‌شود؟

باقری: همکاری ایران و تاجیکستان برای مقابله با تروریسم ضروری است

المرت: به محمود عباس پیشنهاد تشکیل دولت فلسطینی را دادم

انتقاد شدید یک دانشجو به رئیس دانشگاه کلمبیا: چرا مانند جنایتکاران رفتار می‌کنی؟

آخرین وضعیت مذاکرات آتش‌بس در غزه

صداهایی از غزه؛ به کوری چشم دشمن، دوباره خانه‌های خود را آجر به آجر می‌سازیم

هدف نتانیاهو از تسلط بر گذرگاه رفح چه بود؟

تلاش انتخاباتی اصولگرایان زیر سایه اختلافات تندروها

دیروز «زیرساخت»‌، امروز «کرامت زن» ‌

افشاگری‌های هاشمی

بودجه در کجا مصرف می‌شود؟

معامله گران محتاط شدند؛ بازار طلا به کف حمایت برگشت

رنگین کمان زیبا در آسمان تهران

طرحی جالب در پیاده‌روهای کرمان

حرکت جالب یک گربه برای آسیب نزدن به دختر بازیگوش!

توضیحات یک ایرانی در مورد اوضاع آب لوله کشی در آمریکا

نهنگ تک‌شاخ، تازه‌ترین عروسک ریزگرانشی ناسا

انتشار «لی‌لا» نوشته مریلین رابینسون

اُمناء اطلاعیه داد؛ تاکید بر لزوم تغییر در ساختار و مدیریت مجلس آینده

سلیمی: اگر دهان باز کنم برخی نمایندگان نمی‌توانند به صورتم نگاه کنند

لفاظی وزیر دفاع آمریکا علیه ایران