ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ مشارکت مردم و یادگیری اجتماعی علیه کرونا خبر خوب

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - شرق / « مشارکت مردم و یادگیری اجتماعی علیه کرونا » عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم محمدحسین شریف‌زادگان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
شیوع کرونا در ایران پدیده‌ای است که به ‌طور عمومی گسترش یافته‌؛ اگرچه در تاریخ ایران به شکل وبا و تیفوس وجود داشته است و همه ارکان جامعه را درگیر خود می‌کرد؛ ولی امروزه با شناخت علم و دانش قابل رؤیت و شناخت است و مبارزه با آن نیز از دانش و تجربه بشری کمک می‌گیرد. کرونا زمانی که همه‌گیر شد و همه جامعه به آن حساس شدند، امری است در حوزه عمومی و سیاست‌های عمومی بر آن گسترانیده می‌شود. حوزه عمومی بر منافع عمومی استوار است و هر اخلال یا سانحه‌ای در آن بر عهده دولت است و نوع روبه‌روشدن دولت با آن از طریق حکمروایی است. به غیر از دولت‌هایی با ساختار سازمان‌یافته اقتدارگرای تک‌حزبی مثل چین، کشورهای دموکراتیک با جوامع مدنی متکثر و حتی کشورهای نیمه‌باز و نیمه‌بسته‌، دولت نمی‌تواند بخش عمومی را بدون تکیه بر جامعه مدنی- نهادهای اجتماعی و اقتصادی و مشارکت مردم به پیش ببرد. مفهوم حکمروایی هم در اینجا مدیریت جامعه فراتر از دولت و با مردم و نهادهای مدنی است. کرونا تبدیل به امری ملی در حوزه عمومی شده است و همه مردم و همه اقشار اجتماعی را تهدید می‌کند و به یکی از سوانح طبیعی از نوع ویروسی آن تبدیل شده است. مدیریت سوانح طبیعی (کرونا) سه مرحله است: نخست مرحله تمهیدات بهداشتی-درمانی، آگاهی اجتماعی و سازماندهی لازم، دوم مرحله مقابله سازمان‌یافته در زمان شیوع و سوم مرحله تدابیر بعد از آن. ‌ در هر سه مرحله سیاست‌گذاری و مدیریت آن اگرچه از مسئولیت‌های اصلی دولت است؛ ولی حتما با نهادهای اجتماعی و مدنی و مشارکت مردم در قالب حکمروایی در حوزه عمومی انجام می‌گیرد. اگر در گذشته خللی در همکاری دولت و نهادهای مدنی ایجاد شده و دولت نهادهای مردم‌نهاد را برنتابیده است و آثار آن نیز در مشارکت مردم از طریق این نهادها خود را نشان می‌دهد؛ ولی امروز نقش نهاد‌های مردم‌نهاد ضرورتی ملی در ایجاد حکمروایی برای مقابله با کرونا است. مدیریت نوین دیگر همانند مدیریت کلاسیک خطی نیست؛ بلکه امری است که به شکل شبکه‌ای از نهادهای اجتماعی خود را نشان می‌دهد و چون در کل سرزمین ایران اعم از استان‌ها و شهرستان‌ها و شهرها و روستاها گسترده شده است، جنبه فضایی نیز دارد؛ بنابراین مدیریت در قالب یک مدیریت شبکه فضایی در ‌‌نهادهای مدنی و اجتماعی می‌تواند در حکمروایی حوزه عمومی برای مقابله با سوانح طبیعی کرونا از سوی دولت عمل ‌کند. نهادهای اجتماعی مدنی، شامل نهادهای مردم‌نهاد، خیریه‌ها، مؤسسات اجتماعی و از همه مهم‌‌تر افکار عمومی است که می‌تواند در این زمان حساس مقابله با کرونا خود را به‌عنوان بازیگر بخش مهمی از حکمروایی فراتر از دولت نشان دهد.دولت اگر می‌خواهد از کارایی لازم برای مقابله با این امر ملی برآید، لازم است اقدامات خود را با همکاری مردم و نهادهای اجتماعی و مدنی و با سازگاری و همراهی با افکار عمومی با شفافیت بیشتر و اعتمادسازی، ‌‌به پیش ببرد. حکمروایی مقابله با سوانح طبیعی کرونا عمدتا بر امور «احکام پزشکی و فنی» آن و «مدیریت سوانح طبیعی ویروسی» که دارای پشتوانه تجربه جهانی است، استوار است و تمکین به آن دو‌سویه است.
هم دولت و نظام باید به آن تن دهند و هم مردم و نهادهای اجتماعی و به‌ویژه نهادهای سنتی که آموزش لازم و حتی گاهی تجربه ذهنی تطبیق خود با وقایع و تحولات اجتماعی ایران مدرن را نداشتند.
در اینجا نیز تمکین‌نکردن دولت برای قرنطینه شهر قم در مراحل اولیه شیوع بیماری در این شهر به‌هر‌دلیل که باشد، تن‌ندادن به یک امر فنی و پزشکی منطبق با تجارب بین‌المللی و هم‌اکنون نتایج مثبت اجرای آن در کشورهای دیگر است کاملا مشاهده می‌شود.
مهم‌ترین مسئله در این میان «وحدت فرماندهی» است که همه باید آن را بپذیرند ولی این‌گونه فرماندهی بر‌اساس حکمروایی بوده و فراتر از دولت و با مردم است. این‌گونه فرماندهی اعتمادسازی و کارآمدی بیشتری خواهد داشت. در صورت مشارکت مردم و نهاد‌های اجتماعی، هیچ فرد یا گروه یا گرایش اجتماعی چه مدرن و چه سنتی یا مذهبی‌ای به‌خاطر اینکه خود نیز در آن مشارکت دارد نمی‌تواند از تدابیر آن تخطی کند.
در این میان، تحولی نیز در حال شکل‌گیری است و آن «یادگیری اجتماعی» بسیار گسترده و در سطح ملی برای مقابله و سازگاری با یکی از پدیده‌های سوانح طبیعی ویروسی است؛ به‌طوری‌که مردم و گروه‌های اجتماعی براثر رویا‌رویی با ضرورت‌های فردی و اجتماعی، رفتار‌های جمعی و رواداری از خود نشان می‌دهند که موجب افزایش خصوصیات ارتقایافته فردی و مدنیت اجتماعی می‌شود این کار براثر یادگیری متقابل در خانه خیابان و محل کار انجام می‌‌شود و در مجموع جامعه ایران را ارتقا می‌دهد. نشستن در خانه‌ها، دست‌ندادن، رعایت بهداشت فردی و محیطی، حساسیت در مراجعه به مراکز درمانی، همکاری اجتماعی در حمل‌ونقل شهری و محل کار و خرید، حتی برخی از نهادهای سنتی مذهبی که آمادگی ذهنی لازم ‌‌برای مقابله با این امر را نداشتند و رفتارهای غیرمتعارفی از خود نشان دادند، ازسوی بخش‌های پیشروتر نهادهای مذهبی تغییر مسیر دادند و نمازجمعه شهرها تعطیل و محدودیت‌های زیادی در مکان‌های مذهبی انجام شد، گرچه دیرهنگامی این تغییرات اثرات منفی خود را به بار آورد ولی نتایج آن سبب انباشت تجربه اجتماعی بخشی ازجامعه سنتی ایران ازطریق «یادگیری اجتماعی» ناشی از «حکمروایی سوانح طبیعی ویروسی» شد.
بنابراین، مردم و نهادهای مدنی و اجتماعی باید در چارچوب تدابیر تخصص پزشکی و همکاری‌های فردی و اجتماعی خود را در معرض یک حکمروایی ملی دو سویه مردم و دولت قرار دهند و دولت نیز باید بداند که بدون مشارکت مردم و نهادهای مدنی و اجتماعی نمی‌تواند حکمروایی ملی مقابله با سانحه طبیعی ویروس کرونا را به پیش ببرد.
دولت هرگز نباید مسئله کرونا در کشور را که طبیعتا با نارسایی‌ها و کمبودها مواجه است و حتی ممکن است با اعتراضاتی نیز مواجه شود، به «امر سیاسی» تبدیل کند که با استفاده از «شرایط استثنائی» ناشی از آن به قهر سیاسی گرایش پیدا کند. همواره می‌توان با شفافیت، اعتمادسازی و بروز عواطف اجتماعی و انسانی، مردم و نهادهای اجتماعی را برای همکاری به سوی خود جلب کرد. دولت باید از ظرفیت‌های نهادهای مدنی و اجتماعی با این اعتقاد که حکمروایی بدون مشارکت آنها انجام نمی‌پذیرد و حل مسائل امروز محتاج مشارکت آنان است، استفاده کند و این نهاد‌ها را در اولین فرصت سازمان‌دهی کرده و با آموزش‌های لازم، در سراسر کشور برای مقابله با سانحه طبیعی ویروس فعال کند. باوجود کمبودها و نارسایی‌ها که بخشی از آن نیز ناشی از تحریم ستمگرانه قدرت‌های بزرگ است، بر هر ایرانی وطن‌دوست و مردم‌گرا فرض است اقدامات، قلم‌ها، انتقادها و پیشنهادهای خود را برای کارآمدی و تحقق بیشتر حکمروایی فوق‌الذکر هدف‌گیری کند و در تضعیف و دلسردی عوامل آن به‌ویژه پزشکان، پرستاران و عوامل درمانی در بخش‌های مختلف که مانند سربازان یک نبرد ملی با سوانح طبیعی می‌جنگند هرگز قدمی برندارند. کرونا به‌دلیل توقف یا کندشدن بخش‌های وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی، به‌‌ویژه خدمات شهری، موجب رکود اقتصادی می‌شود و در این میان کارگران، تهیدستان و خرده‌کاسبان شهری بیشترین لطمه اقتصادی را خورده‌اند. دولت و نهاد‌های مدنی و اجتماعی باید تدابیری برای حمایت از این اقشار اجتماعی به کار گیرند‌. در این شرایط پرداختن به این امر جزئی از سیاست‌های اجتماعی بخش عمومی ناشی از سانحه طبیعی کروناست و باید در قالب حکمروایی پیش‌گفته حل‌وفصل شود.
در این میان، باید هیچ شهر و مردمی مقصر جلوه داده نشوند. مثلا مردم قم را که اولین سانحه‌دیدگان این سانحه ملی هستند، سرزنش نکنیم؛ زیرا امروز در‌پی مقصر‌بودن ثمره اجتماعی مناسبی برای ایران به ارمغان نمی‌آورد. امروز همه ایرانیان دچار مشکل ملی شده‌اند که باید با همدلی، هوشمندی، هوشیاری و حکمروایی مناسب آن را پشت‌سر گذاشت. ایرانیان با فرهنگ و مقاوم با یاری خداوند متعال و حکمروایی خودشان این مشکل را حل خواهند کرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/113870/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

4 گوشه دنیا/ بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت کشف شد

مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

روایت خبرگزاری روسی از سخنان سفیر ایران درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

رئیس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود

پکن: با هر رفتاری که تنش را در خاورمیانه زیاد کند مخالفیم

حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

سقوط قیمت بیت کوین