ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله رسالت/ کسی از جنگ با کرونا معاف نیست خبر خوب

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - رسالت / « کسی از جنگ با کرونا معاف نیست » عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم سید محمد بحرینیان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
هرچند بلای کرونا دامان صاحبان قدرت و ثروت را هم می‌گیرد، اما گلوی نحیف ضعفا را شدیدتر می‌فشارد. از وزیر و نماینده مجلس و پزشک و پرستار گرفته تا دست‌فروش و کارگر و راننده، همه با کرونا درگیرند، اما یک تفاوت عمده دارند. ویروس منحوس، سلامت جسمی دسته اول را به چالش می‌کشد، اما در دسته دوم، علاوه بر جسم، امنیت مالی و روانی را هم هدف می‌گیرد و به زندگی یک خانواده حمله می‌کند. دراین‌باره گفتنی‌هایی هست:یک. ماجرای کرونا که به روایت مسئولان در صدسال اخیر نمونه نداشته، تک‌تک آحاد ملت ما و برخی از ملل دیگر دنیا را هدف گرفته و زمانی که یک ملت مورد خطر باشد، یک ملت هم باید دفاع کند. فعالیت‌های متعدد داوطلبانه، خیریه‌ها، جوانان معتقد و فداکار و همه‌کسانی که این روزها خود را سپر جان دیگران کرده و به فعالیت‌های امدادی و بهداشتی مشغول‌اند، در ردیف کسانی قرار می‌گیرند که برای دفاع از هم‌وطنان، جان خود را فدا کردند. مدیریت مسئله کرونا نیاز به یک بسیج ملی دارد که با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های برجسته کشورمان در این حوزه، نمونه‌های خوبی از آن تاکنون به وقوع پیوسته است.
دو. دولت باید در این برهه، نقش پررنگ‌تری ایفا کند. در کنار پیشبرد امور ستادها و قرارگاه‌هایی که کارشان پیشگیری از ابتلا به بیماری و درمان آن است، باید کارگروه‌های تخصصی اصناف و مشاغل تشکیل شود و با حضور فعالان هر حوزه، راه‌حل‌های جایگزین و روش‌های به حداقل رساندن خسارت اصناف بررسی و فورا اجرا شود. به‌ویژه آن‌که مشاغل خرد و شبه مشاغلی که در شرایط عادی هم به‌سختی روزگار می‌گذراندند، بیشتر آسیب‌دیده‌اند. در این حوزه تاکنون اقدام مؤثری از سوی دولت شاهد نبوده‌ایم، مسئولان ارشد دولتی باید بدانند که کرونا مسئله‌ای ملی است که عبور کم‌هزینه از آن‌هم عزم و ابتکارات ویژه می‌طلبد، ضمن آن‌که بحران کرونا فقط مربوط به وزارت بهداشت و درمان نیست، بلکه در حوزه فعالیت بسیاری از وزارتخانه‌ها به‌ویژه کار، تعاون و رفاه است.
یک پیشنهاد می‌تواند این باشد که دولت در هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و با جلب حمایت رسانه‌ها، از همه مردم بخواهد تمام فعالیت‌های شب عید خود را به زمان عبور از کرونا موکول کنند، مثلا دو هفته را به این حوزه اختصاص دهد و با تبلیغات مؤثر، رفت‌وآمدها، دیدوبازدیدها، خریدهای شب عید و مواردی ازاین‌دست، ایامی همچون اواخر اسفند را برای بسیاری از مشاغل بازسازی کند و با این حساب، رونق بازار شب عید و مشاغل وابسته به آن همچون صنایع حمل‌ونقلی، با یک تصمیم هماهنگ ملی تنها چند ماه به تعویق بیفتد. چنین کاری شدنی است، اما تلاش همه‌جانبه دولت و جلب همکاری عمومی را می‌طلبد که آن‌هم اگر مردم شاهد باشند که دولت با تمام توان درصحنه حاضرشده، به‌راحتی تحصیل خواهد شد.
سه. شاید شما هم از خیل کسانی باشید که به توصیه‌های بهداشتی عمل کرده و در خانه‌مانده‌اید و مرتب دست و صورت را می‌شویید. در همین تهران، مناطق و خانه‌هایی وجود دارد که شاید بهترین توصیه به ساکنان آن در دوره شیوع ویروس کرونا، این باشد که اگر هم مجبورند شب‌ها خانه باشند، روزها از محیط زندگی خود فاصله بگیرند. کوره‌پز خانه‌های جنوب تهران که مشابه آن در بسیاری از شهرهای کشور هست، چنین وضعیتی دارند. خانه‌های سست و گلی با اتاق‌های تنگ و تاریکی که محل زندگی چند خانواده است و گاهی جمعیت‌شان به بیش از پنجاه نفر می‌رسد، با امکانات محدود و مشترک بهداشتی، وضعیتی ندارند که بتوان از ساکنان آن‌ها خواست برای بیمار نشدن در خانه بمانند.
تأسف‌بارتر آن‌که به روایت شاهدان عینی و مشاهدات شخصی نگارنده، برخی از این مناطق در هفته تنها یک روز و آن‌هم برای چند ساعت آب‌لوله‌کشی دارند و مجبورند حتی آب آشامیدنی موردنیاز خود را در ظرف‌های بزرگی که اغلب خود آلوده‌اند ذخیره کنند. در چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار داشت مرتب دست‌ها را بشویند و مراقب سلامتی خود باشند؟
بسیاری از حاشیه‌نشینان شغل‌های ساده‌ای دارند که اغلب در تعاریف رسمی، حتی شغل محسوب نمی‌شود. چنین کسانی که تعدادشان کم هم نیست، پس‌اندازی ندارند و درآمد روزشان را شب بر سر سفره خود و خانواده می‌گذارند. معلوم نیست که در وضعیت فعلی جامعه و بحران کرونا، چقدر در تنگنا قرارگرفته‌ و چه بر سر آن‌ها آمده است.
جای گلایه از مسئولان نیست، اما برخی از این بزرگواران که مرتب از مردم می‌خواهند در خانه بمانند، از شلوغ بودن بازارچه‌ها و رونق بساط دست‌فروش‌ها می‌نالند و حتی گاهی به‌طور ضمنی، چنین رفتارهایی را به بی‌مبالاتی و بی‌فرهنگی نسبت می‌دهند، آیا از اوضاع زندگی و معاش طبقات ضعیف جامعه خبردارند؟ مردی که شب نتواند نان بر سر سفره فرزندان خود بگذارد، معلوم است که در خانه نخواهد ماند و به هر زحمتی، به دنبال درآمدی حداقلی خواهد بود.
دولت باید برای این موارد تدبیر کند، کرونا تنها یک ویروس نیست که مسئولان بهداشت و درمان برای آن تمهیداتی بیندیشند، بلکه همه دستگاه‌ها باید در حوزه کاری خود، ستادی ویژه برای مقابله با تبعات کرونا دایر کرده و با رصد کامل مشکلات مردم، بهترین راه‌حل‌های ممکن را پیاده کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/114370/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

روایت مقام سازمان ملل از وضعیت بیمارستان‌های غزه

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

حماس: درحال حاضر زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند