ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله مردم سالاری/ برای فردای سخت چه باید کرد؟ خبر خوب

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - مردم سالاری / « برای فردای سخت چه باید کرد؟ » عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاری به قلم منصور فرزامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بر هیچکس پوشیده نیست که دنیا در بحران وضعیتی غیرمنتظره همراه با ترس به سر می‌برد. اقتصاد دنیا دچار رکود شده و بهتر آن است بگوییم که بسیاری از کاخ‌های رونق و رشد در اقتصاد برتر جهانی فروریخته و مابقی آنچه مانده است نیز بنیان درست و قابل اطمینانی ندارد شوخی نیست که در سی ساله اخیر ارزش نفت در یک شب 30 درصد افت کند و ارزش بورس در سطح قویترین اقتصادها نیز فرو بریزد. این، مال دنیایی است که تاکنون، اصولی و روشمند حرکت می‌کرده است و بود و نبود و استحکام یا تزلزل‌اش در روند اقتصاد تاثیرگذار بوده است و از آن سو، گسترش و شیوع کرونا لحظه‌ای، رو به تکثر و نوزایی است و به جرات می‌توان گفت که کمتر جایی را در جهان می‌توان نام برد که پای این «بلا»ی خود ساخته بشری (که در آینده حقایق و ماهیت آن روشن خواهد شد و شایعات رنگ حقیقت به خود خواهد گرفت) نرسیده باشد. بدتر و مصیبت بارتر این بلای پیش‌رو، البته از کف دادن امیدها و مستولی شدن ترس و نگرانی است آن چنان که در این شرایط هیچ کس از عالی و دانی نمی‌تواند به ضرس قاطع بگوید که مبرای از این ویروس وارداتی است و...
و اما وضع ما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته و برخوردار و نیمه برخوردار، متفاوت است چرا که در شرایط بسیار سختی بسر می‌بریم و تحریم‌ها و مشکلات، دیگر امانمان را بریده است اما ناامیدمان نکرده و نباید هم ناامیدمان بکند. ولی با حفظ توکل که از اعتقادات قلبی ماست، باید بدانیم سال 99 سختترین سال دوران انقلاب اسلامی ماست که اگر تاب بیاوریم، مقصود حاصل است اما این تاب آوری و ادامه راه، نیاز به مقدمات و تمهیداتی دارد تا بتوانیم به نتیجه مطلوب یا نسبی احتمالی برسیم و ملزوماتی که ناگزیر به رعایت آن باید باشیم و به نکات ریز و درشت آن جهت برون رفت از این وضع آشفته، با تامل و آینده‌نگری توجه کنیم.
1- لایحه بودجه به حکم حکومتی جهت بررسی در شورای نگهبان مطرح است اما مآخذ و منابع درآمدی‌اش طبق آن مواردی نیست که در لایحه آمده و به دو دلیل بارز، حاصل نخواهد شد چون همان مقدار نفتی را هم که صادر می‌کنیم، درآمدش نصف و شاید کمتر از نصف هم بشود و اخذ مالیات دویست هزار میلیارد تومانی نیز در این رکود اقتصادی، بیشتر به خواب و خیال می‌ماند، پس نباید در باد خوش خیالی، خوابید.
2- مجلس یازدهم، مجلس یک دستی شده است به همین دلیل مطالبات از خانه ملت بالاست و باید ورود چهره‌های نو که تجربه پارلمانی هم ندارند با عملکرد خود به آن مطالبات که به دلایلی چند برابر خواهد شد، پاسخ بدهد. بنابراین، مجلس باید با برنامه خاص و با اقتدار عمل کند.
3- باید باور کنیم و پشت گوش نیندازیم که سرمایه عظیم اجتماعی به سبب حوادث چند ماه اخیر، به کلی زیر سوال رفته که نمود عینی آن به هیچ وجه نباید مغفول بماند که بین مسئولیت‌ها از بالا تا پایین با مردم چه دیوار بلند بی اعتمادی کشیده شده است و چگونه به این سرمایه آسیب رسیده است.
4- لازم است اعتماد به نفس داشته باشیم که باید مشکلات خودمان را، با احیای آن سرمایه عظیم و قابل اتکای اجتماعی، از پیش پا برداریم و هشیار باشیم که امید ما نه باید پکن باشد و نه مسکو و نه پایتخت‌های اروپایی و نه «واشنگتن»ی که هر لحظه به جنایت ضد حقوق بشری خود در حق ما ادامه می‌دهد و هیچ مانعی هم در این جنایت که کمترین آن تحریم دارو و وسایل بهداشتی و غذاست، پیش روی خود نمی‌بیند. و دنیا هم بی‌توجه به حقوق انسانی فقط به مصالح و منافع چهارچوبه ملی خود فکر می‌کند. یک نمونه‌اش را در نشست اخیر اوپک از روس‌ها دیدیم.
5- بنا به واقعیت موجود، شرایط کشور ما اگر واژه بحرانی را بر آن اطلاق نکنیم، خاص و حاد است، پس باید بپذیریم که بسیاری از نصب‌ها و انتصاب‌ها در هیات دولت و پیرامون دولت و نمایندگان آن در استان‌ها، در این شرایط خاص و حاد آن توانایی متناسب خود را ارائه نداده‌اند یا در توانشان بیش از این نبوده است بنابراین، آیا عقل حکم نمی‌کند که جهت درمان به طبیب دیگری مراجعه کنیم.
6- از اهم مواردی که باید به آن توجه کنیم و باور داشته باشیم که کلید بسیاری از مشکلات خواهد بود، اجرای بی‌تنازل اصول قانون اساسی و تقویت تام و تمام نهادهای انتخابی است که بر مسند نشستن جمهوریت نظام تلقی می‌شود و از میان برداشتن آن قوانین عادی است که مانع اجرای اصول قانون اساسی شده است، اقدامی که می‌تواند آن سرمایه عظیم اجتماعی اعتماد را به نظام برگرداند. در این صورت است که هم می‌توانیم کرونا را شکست دهیم و هم در مقابل توطئه‌های ریز و درشت استکباری، سربلند و موفق از گرداب اضمحلال بیرون بیاییم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/114745/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند