مروری بر شگفتی‌های علمی سال 98 انديشه

مروری بر شگفتی‌های علمی سال 98

ایران پرسمان - مهر / سال گذشته دنیای علم با شگفتی های مختلفی روبرو بود. کشف کهن ترین جنگل، نقطه بدون حیات زمین و پیوند قلب مرده برخی از این شگفتیها است.
با وجود آنکه چندمیلیارد سال از عمر زمین می گذرد و انسان ها از هزاران سال قبل گوشه گوشه این کره خاکی را درنوردیده اند اما هنوز هم انسان معاصر شگفتی هایی در زمین کشف می کند. بسیاری ا مانند نقطه ای از زمین که هیچ حیاتی در آن وجود ندارد یا کشف جنگلی فسیلی در چین.
البته این شگفتی ها همیشه مربوط به زمین نیستند، گاهی اوقات باید در فضا آنها را جستجو کرد. مانند نخستین تصویر مستقیم از یک سیاهچاله که درهای جدیدی از علم را به روی انسان گشود.
گاهی نیز بدن انسان سرمنشا شگفتی ها است یکی از شگفتی هایی که در سال گذشته شاهد آن بودیم مردی بود که با نصف مغز زندگی می کرد یا جوانی که 20 دقیقه پس از مرگ زنده شد.
آنچه در این گزارش می خوانید مروری دارد بر برخی از رویدادهای شگفت انگیز دنیای علم در سالی که گذشت.
انتشار نخستین تصویر از یک سیاهچاله
دانشمندان فعال در پروژه EHT در سال گذشته نخستین تصویر واقعی از یک سیاهچاله را منتشر کردند. این پروژه با استفاده از اطلاعات شبکه ای از 8 تلسکوپ رادیویی در سر جهان ثبت شده است. این سیاهچاله با قطر 40 میلیارد کیلومتر یعنی 3 برابر زمین، در کهکشان M87 در فاصله 50 میلیون سال نوری با ما قرار دارد.

زنی که اعضای بدنش در جای خود نبودند
یکی از شگفتی های پزشکی در سال گذشته کالبدشکافی جسد یک زن 99 ساله بود این کالبدشکافی نشان داد او مبتلا به یک وضعیت نادر پزشکی است. در این رویداد مشخص شد تمام اعضای داخلی بدن این زن به استثنای قلب او در سمت اشتباه قرار داشتند. افراد مبتلا به این وضعیت که situs inversus نام دارند، اصولاً به بیماری‌های خطرناک قلبی و ناهنجاری‌های دیگر مبتلا هستند و عمر طولانی ندارند. اما جالب آن بود که این زن هنگام مرگ 99 سال داشت و مشکل سلامتی نیز نداشت.

کشف حالت جدید مواد
محققان برای نخستین بار متوجه شده‌اند ماده می‌تواند همزمان در دو حالت وجود داشته باشد. آنها با آزمایش روی پتاسیم متوجه شده اند این فلز در شرایط مناسب همزمان به حالت جامد و مایع وجود خواهد داشت. برای این منظور ماده مذکور باید تحت فشار و دمای زیاد قرار گیرد.

زن اسکاتلندی درد را حس نمی کند
محققان در سالی که گذشت دریافتند یک زن اسکاتلندی به دلیل جهش های ژنتیکی درد را حس نمی کند. همچنین جهش ژنتیکی حس اضطراب و ترس را نیز در او کمتر کرده اند. علاوه بر آن این جهش به التیام زودهنگام زخم های زن منجر می شود. این زن به پزشکان گفته هیچ گاه پس از اعمال جراحی مختلف مانند جراحی دندان نیازی به استفاده از مسکن نداشته
ظهور دوباره استخوان منسوخ در بدن انسان
استخوانی که دانشمندان قبلاً تصور می کردند طی فرایند تکامل انسان از بدن او حذف شده، دوباره در استخوان بندی افراد ظاهر شد! این خبر نیز یکی از عجایب دنیای علم بود. این استخوان فابلا نان دارد و در زانو وجود داشته است. به گفته محققان رژیم های غذایی مدرن و افزایش قد و وزن انسان منجر به ظهور دوباره آن شده است. استخوان فابلا که کمتر از نیم اینچ است، در انسان‌های اولیه رصد شده بود.

جوانی که پس از مرگ زنده شد
یک جوان 20 ساله آمریکایی 20 دقیقه پس از مرگ دوباره زنده شد! او مشغول حمل یک نردبان فلزی بود که این ابزار به سیم برق برخورد کرد و دچار برق گرفتگی شد. هنگامیکه وی دچار حادثه شد، مدت زمانی طول کشید تا نیروی های امدادی به وی رسیدند و احتمال زنده ماندن او کم بود. اما با تلاش های پزشکان در بیمارستان قلب او دوباره فعال شد.جالب آنکه این حادثه تاثیری روی مغز او نگذاشته و فقط حس لامسه انگشتان پای او از بین رفته است.

مردی که فقط با نیمی از مغز زنده است
پزشکان روسیه با بررسی سی تی اسکن مردی که به دلیل حمله قلبی به بیمارستان مراجعه کرده بود، متوجه شدند فقط نصف یک مغز داخل جمجمه اش قرار دارد و نیمکره چپ مغز او خالی است. این مرد زندگی عادی داشته و مهندس بازنشسته ارتش بوده است. همچنین او هیچ گونه مشکل سلامتی نداشته است.
کشف کهن ترین جنگل آسیا در چین
محققان کهن ترین جنگل فسیلی آسیا را در چین کشف کردند که قدمت آن به 359 تا 419 میلیون سال می رسد. این جنگل به عصر زمین شناختی دونین تعلق دارد. به گفته محققان جنگل مذکور در ایالت آنهویی چین واقع شده و مساحتی معادل 250 هزار متر مربع دارد. در این منطقه درختان لیکوپسید فسیل شده اند.

جسد انسان پس از مرگ حرکت می کند
محققان استرالیایی پس از 17 ماه پژوهش متوجه شدند بدن انسان تا یک سال پس از مرگ حرکت می کند. آنها در یک واحد تحقیقاتی با استفاده از دوربین تایم لپس ها هر روز به مدت 30 دقیقه از بالای سر اجساد ثبت می کردند.
کشف یک قاره جدید
محققان یک قاره مخفی در زمین کشف کردند که زیر جنوب اروپا مدفون شده است. آنها هنگام بازسازی فرایند تکامل زمین شناختی در منطقه مدیترانه این قاره 140 میلیون ساله را کشف کردند. قاره مذکور «آدریا بزرگ» نام دارد و به اندازه سرزمین گرینلند است. این قاره از شمال آفریقا جدا شده است.

صدای زمین شنیده شد
ستاره شناسان برای نخستین بار صدای عجیبی را ثبت کردند که میدان مغناطیسی زمین هنگام برخورد با ذرات باردار خورشید به وجود می آورد.کارشناسان سازمان فضایی اروپا این صوت قابل شنیدن را ساخته اند. آنها امواج مغناطیسی تولید شده را تحلیل کردند. در مرحله بعد آنها نتایج به دست آمده را به فرکانسی قابل شنیدن تبدیل کردند و به این ترتیب سروصدایی عجیب به وجود آمد.

کشف نقطه بدون حیات روی زمین
محققان مکانی در اتیوپی کشف کردند که هیچ گونه حیاتی در آنجا وجود ندارد. آنان در تحقیقاتشان هیچ نشانی از حیات حتی میکروارگانیسم ها در این محل پیدا نکردند. این منطقه که دالول نام دارد محیطی بسیار گرم، شور و اسیدی دارد. دریاچه های دالول تا دهانه های آتشفشانی کشیده می شوند که مملو از نمک، گازهای سمی و آب جوشان است.

احیا و پیوند قلب مرده
جراحان دانشگاه دوک برای نخستین بار قلب یک فرد فوت شده را احیا کردند و در بدن فرد دیگری پیوند زدند. جراحان برای این منظور از روشی به نام «پرفیوژن گرم» استفاده کردند تا خون را دوباره به قلب مرده بازگرداندند. موفقیت این عملیات جراحی نشان می دهد در آینده نزدیک قلب های اهدایی بیشتری برای انجام پیوند قلب مناسب خواهند بود.

نانوذراتی که باکتری‌های مضر را می‌کُشند

دولت در دو راهی حفظ سلامت مردم و نجات اقتصاد

سقوط صنعت هوانوردی

جنگ تازه قرمز و آبی؛ متلک سیاسی با شورت ورزشی

پنهان کاری کرونایی؟؛ انگشت اتهام آمریکا به سوی چین

همگام‌سازی مغز و موسیقی در زمان اجرا وجود دارد؟

دو خط کتاب/ وجود داشتن برای عشق ورزیدن

روحانی فردا به مجلس نمی‌رود

توییت مشترک شش نماینده درباره طرح تعطیلی یک‌ماهه

نظر بهرام قاسمی درباره تماس ها و گفتگوهای روسای جمهور ایران و فرانسه

ممنوعیت تردد بین شهری در «ووهان» برداشته شد

توقف مذاکرات میان نتانیاهو و گانتس پیرامون تشکیل دولت جدید

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در زمان اوج شیوع کرونا!

سوسیالیست شدن جمهوری‌خواهان

کرونا، علم و جامعه؛ بازگشت به بدویت؟

مردم را مقصر موج احتمالی دوم کرونا ندانیم

اقدامات ایران در عراق را زیر نظر داریم

میکرورباتی که می‌تواند جراحی میکروسکوپی انجام دهد

زندگی آدمی با چه امید و آینده‌ای دوام خواهد یافت؟

پایِ برجام فردا به مجلس باز می‌شود

وقتی فناوری هسته‌ای به کمک بخش ضدعفونی بیمارستان‌ها آمد

احتمال دفاع ویدئوکنفرانسی روحانی از وزیر پیشنهادی کشاورزی

برنامه جامع حزب‌الله برای مقابله با شیوع کرونا در لبنان

پامپئو: از هر رئیس‌جمهور عراق که خواستار پیشرفت کشور باشد حمایت می‌کنیم

آمریکا مدعی کشتن یکی از سرکرد‌ه های گروه تروریستی «الشباب» شد

حمله لفظی ترامپ به سازمان بهداشت جهانی

غم‌انگیزترین روز کرونایی در نیویورک

انتقاد چین از نظامی‌گری آمریکا همزمان با شیوع کرونا

اشکهای یک مقام تونسی به خاطر نادیده گرفتن توصیه های کرونایی

اعتراض دبیر کل سازمان جهانی بهداشت به سخنان دو دانشمند

اکونومیست: آمار و مدل‌های اپیدمیولوژیک تا چه اندازه واقع‌بینانه هستند؟

ظرفیت مترو برای درمان بیماران کرونا و ایجاد قرنطینه‌

میرزایی : پرداخت تسهیلات اشتغالزایی مشروط به مهارت شود / اوسط هاشمی : اگر مهارت در جهش تولید سهم دارد، همه دستگاه ها مرجعیت سازمان فنی و حرفه ای را به عنوان سرمایه ملی بپذیرند

ماجرای پول قرضی یک استقلالی به پرسپولیسی‌ها چیست؟

تحریم ایران ادامه می‌یابد