ایران پرسمان

آخرين مطالب

استقبال ایران از ابتکار ضد تحریمیِ هشت کشور جهان؛ گوترش پاسخ داد سیاست روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فارس / کشورهای روسیه، چین، سوریه، کوبا، نیکاراگوئه، کره شمالی، ونزوئلا و ایران در نامه‌ای مشترک به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل بر رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران که مانع مبارزه با شیوع ویروس کرونا شده، تأکید کردند. دبیرکل سازمان ملل نیز در پاسخ به نامه کشورهای جهان از جمله ایران برای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا، بر لزوم کاهش یا تعلیق تحریم‌‌ها به منظور جلوگیری از فروپاشی نظام پزشکی کشورها در مبارزه با کرونا تأکید کرد.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی ابتکار هشت کشور از جمله ایران در ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل و درخواست رفع تحریم‌ها علیه ایران را ابتکار خوبی خواند و گفت: ما از این اقدام استقبال می‌کنیم. لازم است دنیا جایی به خودش بیاید و جلوی یکجانبه‌گرایی و نقض قوانین بین‌المللی را بگیرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه متاسفانه آمریکایی‌ها به خودشان جرأت دادند در سال‌های اخیر قوانین داخلی خود را به سایر کشورها تحمیل کرده و تحریم‌های ظالمانه خودشان را بر بقیه کشورها اعمال کنند، افزود: امیدواریم این طلیعه مبارکی باشد که کشورهای تحت تحریم و یا حتی کشورهای مستقل و آزاده‌ای که یکجانبه‌گرایی آمریکایی‌ها را بر نمی‌تابند، اتحادیه‌ای تشکیل داده و اقدامی را صورت دهند که جلوی قلدری آمریکا را بگیرند.
این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: این اقدام طلیعه خوبی بود و در نوع خود کم نظیر است و امیدواریم جامعه جهانی نه تنها با شرایط کرونا بلکه در شرایط عادی دیگر بتواند چنین اقدامات منسجمی را علیه تحریم‌های یکجانبه، ظالمانه و غیرانسانی که توسط آمریکا نه تنها بر ایران بلکه بر خیلی از کشورهای مستقل تحمیل می‌شود صورت داده و جلوی این اقدامات را بگیرند.
پاسخ دبیرکل سازمان ملل به نامه هشت کشور از جمله ایران
در همین رابطه، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز گذشته (جمعه 8 فروردین ماه) در پاسخ به نامه 25 مارس (6 فروردین ماه) سفرای هشت کشور جهان برای لغو تحریم‌های ایران در بحبوحه شیوع کرونا، خواستار ارزیابی مجدد تحریم‌ها علیه کشورهایی شد که به شدت با ویروس کرونا درگیر هستند تا از این طریق از فروپاشی نظام پزشکی کشورها جلوگیری شود.
کشورهای روسیه، چین، سوریه، کوبا، نیکاراگوئه، کره شمالی، ونزوئلا و ایران با ارسال نامه‌ای مشترک به دبیرکل سازمان ملل، خواستار رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا که مانع مبارزه با شیوع ویروس کرونا شده است، شدند.
گوترش در پاسخ به نامه این کشور‌ها ضمن اعلام همبستگی با کشورهای جهان در مقابله با ویروس ناشناخته «کووید-19» گفت: «تمایل دارم با دولت‌ها و مردم سراسر جهان در مواجهه با این بیماری مخرب همه‌گیر ابراز همبستگی کنم. من به طور خاص از چالش‌های بسیار زیادی که بسیاری از کشورهای در تأمین مقادیر کافی دارو و تجهیزات پزشکی برای درمان بیماران و مقابله با شیوع کووید-19 روبرو هستند، نگران هستم».
وی ضمن ابراز نگرانی از آمار بالای قربانیان ناشی از ابتلا به کرونا در جهان گفت: «در این برهه زمانی سخت، بیش از هر زمانی نیاز به همکاری و همبستگی بین‌المللی است. من از تمامی کشورهای عضو (سازمان ملل) درخواست می‌کنم که در مبارزه با بزرگترین بحران بهداشتی و درمانی زمان ما، به یکدیگر کمک کرده و از همدیگر پشتیبانی کنند».
دبیرکل سازمان ملل ضمن تأکید بر لزوم تجدیدنظر در خصوص تحریم‌ها علیه کشورهایی که متحمل بیشترین آسیب ناشی از شیوع کرونا شده‌اند گفت:‌« همانطور که اطلاع دارید، خانم "میشل باشله" کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در اظهارات اخیر خود که با هماهنگی و تأیید کامل من مطرح شد، خواستار تجدیدنظر فوری در تحریم‌های گسترده کشورهایی شد که با بیماری همه‌گیر کروناویروس مواجه هستند تا از این طریق از فروپاشی نظام پزشکی کشورها جلوگیری شود.
گوترش ادامه داد: «وی (باشله) خواستار کاهش یا تعلیق تحریم‌ها به دلایل بهداشت عمومی جهان و در حمایت از حقوق و زندگی میلیون‌ها نفر در کشورهای آسیب دیده شد و تصریح کرد که در زمینه همه‌گیری (کرونا) در جهان، مانع‌تراشی در تلاش‌های پزشکی یک کشور خطر را برای تمامی ما افزایش می‌دهد».
دبیرکل سازمان ملل در خصوص لغو تحریم‌‌ کشورهایی که به شدت از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند گفت: «زمانیکه من روز گذشته (پنجشنبه هفتم فروردین) برای گروه 20 سخنرانی کردم، خواستار معافیت تحریم‌‌هایی شدم که می‌تواند ظرفیت کشورها برای مقابله با این بیماری همه‌گیر را تضعیف کند. امروز صبح نیز در جلسه با کشورهای عضو نیز این درخواست را تکرار کردم. من همچنین نگران هستم که وضعیت عوامل بخش‌های خصوصی که به دنبال دوری از خطرات (تحریم‌های آمریکا) هستند، احتمالاً در مسیر معاملات قانونی کمک‌های انساندوستانه....مانع‌تراشی ایجاد کند. من همچنان به صورت خصوصی و عمومی در خصوص اینگونه موضوعات به تعاملات خود ادامه خواهم داد».
در حالیکه با شیوع ویروس کرونا در جهان، کشورهایی چون روسیه و چین و ...خواستار لغو تحریم‌های ایران شده‌اند اما واشنگتن تأکید کرده که قصد کاهش تحریم‌های ایران را ندارد و در یکی از تازه‌ترین این موارد، وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که حاضر به آزادسازی دارایی‌های نقدی ایران به منظور کمک به جمهوری‌ اسلامی در مقابله با کووید-19 نیست.
جدیدترین آمار و ارقام شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد که تا روز جمعه، تعداد مبتلایان به ویروس کووید-19 در ایران به 32 هزار و 332 نفر افزایش یافت و دو هزار و 378 نفر نیز قربانی شدند.
کدام کشورها به ایران کمک کردند؟
سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره ویروس کرونا و کمک‌های ارسالی دیگر کشورها به ایران برای مقابله با این ویروس گفت: ویروس کرونا عالمگیر و یک پاندمی شده و تقریبا همه کشورها درگیر این موضوع هستند، بنابراین منابع مقابله با این ویروس منحوس کم است و برای همین است که تقریبا همه کشورها تا جایی که بتوانند به یکدیگر کمک می‌کنند.
به گزارش فارس، وی اضافه کرد: 30 کشور سعی کردند تا جایی که امکان داشتند در مقادیر مختلف به ما کمک کنند. ما اعلام کردیم کمک‌ها را به هر مقداری که بتوانند، از کشورهای دوست و سازمان‌های بین‌المللی خوشنام و معتبر می‌پذیریم که در این زمینه کشورهای مختلفی اعلام آمادگی کردند و برخی در حد وسعشان کمک کردند، به عنوان نمونه چین تاکنون حدود 21 هواپیما کمک و تجهیزات پزشکی برای مردم ایران فرستاده که قدردان آن هستیم.
موسوی افزود: کشورهای همسایه نیز اقدام به ارسال کمک‌های مالی و غیرمالی کردند. اتحادیه اروپا نیز از طریق کمک‌های بشردوستانه و بودجه‌هایی که دارند سعی کردند کمک‌هایی را ارسال کنند، ژاپن، کشورهای همسایه به ویژه امارات، جمهوری آذربایجان و ترکیه و ... در این زمینه کمک‌هایی را ارسال کردند.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: از طرف دولت و ملت ایران از همه این کشورها قدردانی می‌کنم، چه بسا خیلی از این کشورها خودشان نیازمند این کمک‌ها هستند و امیدواریم بتوانیم جبران کنیم و هر چه زودتر وضعیت در کشور تحت کنترل و مدیریت قرار گرفته و بتوانیم تجربیات و تجهیزات‌مان را در اختیار سایر کشورهایی که نیاز دارند، قرار بدهیم.
*تمرکز بر مسائل اقتصادی اولویت وزارت خارجه
موسوی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه اولویت وزارت خارجه در سال‌های اخیر بر مسائل اقتصادی متمرکز بوده، گفت: در این زمینه تولید و اتکا به منابع داخلی یکی از پارامترهای کار وزارت خارجه در مرکز و نمایندگی‌های ما در خارج از کشور است که به مولفه‌های تولید در داخل کشور کمک کنند.
وی افزود: سال‌هاست که اولویت و جهت گیری اصلی، توجه به داخل است و طبیعی است در این زمینه صادرات و واردات ما می‌تواند ادامه یابد، قطعا با نگاه به داخل و مواردی که در داخل کشور داریم، تنظیم خواهد شد و این را به عنوان یک الگوی اصلی در مراودات خارجی به ویژه با همسایگان در نظر خواهیم گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/118510/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

مشاهده گله‌ی گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود

منطقه دیدنی آب بندان شفیع آباد در استان گلستان

بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه