ایران پرسمان

آخرين مطالب

کرونا با صنعت خودرو ایران چه خواهد کرد سیاست روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - در حالیکه بحران شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهان را تحت تاثیر خود قرار داده، به نظر می رسد اقتصاد صنعت خودرو در جهان به طور عام و در ایران به طور خاص با چالش های عمده ای مواجه خواهد شد که اثرات آن تا مدت های طولانی قابل رفع نخواهد بود.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، در شرایط فعلی از گوشه و کنار جهان خبر می رسد که بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا ناچار شده اند تا به طور موقت تولید برخی از سایت های خود را متوقف کرده و امکانات خود را وارد عرصه مبارزه با این ویروس مهلک قرار دهند. اقدامی که خودروسازان ایرانی نیز به موقع در دستور کار قرار دادند و تلاش کردند تا با تولید ماسک و محلول های ضدعفونی کننده و دیگر موارد، با شبکه بهداشت و درمان کشور همراه شده و در راستای حفظ سلامت جامعه نقش ایفا کنند.
اما آنچه مسلم است، فکر کردن به اقتصاد صنعت خودرو همزمان و پس از کرونا مدیران صنعت خودروسازی، قطعه سازی و دیگر صنایع تاثیرپذیر را به وحشت انداخته و بیم آن می رود که میلیون ها کارگر و کارمند این صنایع در سراسر جهان از کار برکنار شوند. صرفنظر از این موضوع تبعات اجتماعی و اقتصادی کرونا موضوعی است که دولت های کشورهای مختلف را نیز وارد چالش بزرگتری خواهد کرد و از همین رو است که در راس بسیاری از شرکت های خودروسازی جهان کارگروههای مقابله با بحران تشکیل شده و مهمترین دستور کار آنها اتخاذ تدابیر ویژه برای ارزیابی زمان و نحوه از سرگیری تولید خودرو است.
اگر چه تاکنون بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا راهکارهای بهداشتی متنوعی را برای آغاز تولید پیش بینی کرده اند، اما همچنان حساسیت های عمده ای در زمینه تبعات احتمالی شروع مجدد فعالیت خطوط تولید صنعت خودرو وجود دارد و نوعی سردرگمی در بین آنان به وجود آورده است. با این همه به نظر می رسد بسیاری از آنها مصر به آغاز تولید با رعایت پروتکل های بهداشتی هستند تا بیش از این بنیان های اقتصادی آنها متاثر از ویروس کرونا دچار فروپاشی نشود.
صنعت خودرو ایران اما به مراتب شرایط بسیار سخت تری را پیش روی خود مشاهده می کند. چالش های پیش روی خودروسازان متاثر از تحریم های ظالمانه از سوی دیگر، شرایط بغرنج و شکننده ای را پیش روی این صنعت ایجاد کرده است. حال آنکه سال جاری به عنوان «جهش تولید» نامگذاری شده و خودروسازی به عنوان صنعتی که بیش از چهار درصد تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد، نقش تعیین کننده ای در تحقق این شعار خواهد داشت. در ابتدای سال اما شیوع ویروس کرونا بر تحقق این هدف تاثیر گذاشته و به طور کلی چشم انداز نگران کننده ای را پیش روی مدیران این صنعت ترسیم کرده است.
این در حالی است که طی سال 97 که با بازگشت تحریم‌های بین المللی به کشور همزمانی داشت، آغازگر چالش‌ها و مشکلاتی بود که خودروسازان را برای رهایی از ورشکستگی به تجدید ارزیابی اموالشان مجبور کرد. در شرایط فعلی نیز به نظر می‌رسد خودروسازان چالش‌های باقیمانده از 98 را در سال 99 به دوش خواهند کشید؛ مگر اینکه اتفاقی یا رویکردی در مسائل سیاسی یا اقتصادی کشور رخ دهد که با این وجود نیز شیوع کرونا تمام این اما و اگرها را به محاق خواهد برد.
قطع به یقین آمار تولید خودرو در سال98 یکی از چالش‌های شرکت‌های خودروساز داخلی بود. این در شرایطی است که از آبان ماه سال گذشته به‌دنبال نهضت داخلی‌سازی تا حدودی وضعیت تولید خودرو بهبود یافت. حال آنکه در بهمن ماه تولید ماهانه روند کاهشی به خود گرفت.
امری که به نظر می رسید ناشی از شیوع کرونا بوده است. با این همه به نظر می رسد با توجه به شرایط حاکم بر کشور و همچنین پیش‌بینی تداوم تحریم‌ها در سال آینده و از همه مهمتر شیوع این ویروس خطرناک تولید در شرکت‌های خودروساز چشم‌انداز روشنی نخواهد داشت، مگر انکه راهکار مناسبی برای از سرگیری تولید با رعایت تمام مسایل بهداشتی در نظر گرفته شود.
در همین راستا مرتضی شفیعی عضو هیات مدیره گروه صنعتی ایران خودرو معتقد است: در شرایط فعلی ارزیابی پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد صنعت خودرو ایران مبهم است و در عین حال نمی توان زمان مشخصی برای رهایی صنعت خودرو درکشورهای مختلف جهان برای رهایی از این بحران پیش بینی کرد،اما قطع به یقین چالش های پیش روی این صنعت انکارناپذیر خواهد بود.
وی گفت: با ابن همه اثرات این بحران بر روی صنعت خودرو ایران به مراتب پیچیده تر خواهد بود، زیرا صنعت خودرو ایران علاوه بر مواجهه با شیوع این بیماری خطرناک با چالش های بزرگتری همچون ب تامین ارز مورد نیاز در جهت واردات مواد اولیه و قطعات مواجه است که در کنار شیوع ویروس کرونا شرایط نگران کننده ای را برای این صنعت رقم خواهند زد.
عضو هیات مدیره گروه صنعتی ایران خودرو خاطر نشان کرد: به طور کلی به نظر می رسد تبعات شیوع ویروس کرونا بر صنعت خودرو و قطعه سازی طی شش ماهه نخست سال جاری بسیار قابل توجه خواهد بود و لازم است تا تمام دستگاههای اجرایی ذی ربط اتخاذ تدابیر ویژه برای مقابله با بحران های اقتصادی در این صنعت را در دستور کار قرار دهند.
پیشتر آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان نیز اعلام کرده بود که از ابتدای سال به دلیل شیوع بیماری کرونا با تشکیل جلسات مجازی، برنامه‌ریزی برای تحقق شعار سال را آغاز کردند که در این راستا صنعت خودرو نیازمند پیش‌نیازها و اصلاح ساختارهایی است که بخشی از اصلاحات یاد شده، اصلاح ساختارهای مالی است که خودروسازان آن را آغاز کرده اند تا راحت تر بتوانند با نظام بانکی کار کنند.
با این همه به نظر می رسد، تبعات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد صنعت خودرو و قطعه سازی ایران و همچنین بازار خودرو ایران بسیار نگران کننده خواهد بود و بسیازی از ناظران صنعت خودرو ایران نیز بر این عقیده اند که برای مقابله با این بحران ها باید راهکار منطقی در جهت استمرار تولید و حفظ حیات این صنعت اندیشیده شود.
گسترش نیوز
2025

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/119763/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز