ایران پرسمان

آخرين مطالب

سلیمی‌نمین: هیچ نماینده‌ای ارادت به احمدی‌نژاد ندارد سیاست روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - نامه نیوز / عباس سلیمی‌نمین گفت: مخالفت‌ نیروهای پایداری با قالیباف از سوی صادق محصولی هدایت می‌شود که خود او هم دارای اعتباری نیست. او منشأ یک سری برخوردهای غیراصولی است و به دلیل آنکه جایگاه خاصی ندارد در ابعاد کلان مورد توجه کسی نیست.
مجلس اصولگرای یازدهم خالی از اختلاف نظر نخواهد بود زیرا در ایام انتخابات اسفند98 اصولگرایان تا آخرین لحظه مناقشات بسیاری با یکدیگر داشتند و بر اساس چنین گزاره‌ای به نظر می‌رسد که مجلس آینده در عین حال که اکثریت آن در اختیارات نیروهای اصولگراست اما بی‌تنش نیست؛ خاصه بر سر انتخاب رئیس‌مجلس که از حالا زمزمه‌های اختلاف‌نظر به گوش می‌رسد. شاید در نگاه نخست به دلیل سرلیستی محمدباقر قالیباف بر لیست انتخاباتی اصولگرایان او رئیس‌مجلس می‌شود اما با مخالفت نیروهای مختلف اصولگرا مانند نمایندگان جبهه پایداری در مجلس، نیروهای نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، اقلیت اصلاح‌طلبان و حتی به گفته برخی، نیروهای ایثارگران و رهپویان، به‌نظر می‌رسد که محمدباقر قالیباف برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس مسیر ساده‌ای را در پیش رو نخواهد داشت.
عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی در تشریح اختلافات احتمالی در مجلس آینده به «نامه‌نیوز» گفت: «تصور می‌کنم سطح رقابت برای ریاست مجلس بیش از آنچه در دوران انتخابات شاهد بودیم، نخواهد بود؛ یعنی شرایط حادتر از آن زمان نمی‌شود زیرا بسیاری از مقاومت‌ها در این موضوع با سرلیستی آقای قالیباف بر یک لیست واحد شکسته شد و کسانی که به ضرر منافع جمع اصولگرایان کار می‌کردند، موضع‌شان تضعیف شد و برهمگان هم عیان شد که اختلاف‌افکنان در میان اصولگرایان حاضر نیستند این واقعیت را بپذیریند که قالیباف برای اصولگرایان دارای آورده‌های بسیاری است. مردم متوجه شدند که آنها در کدام میدان بازی می‌کنند. در ایام انتخابات دیدیم که جریان تندروی اصلاح‌طلب هوشمندانه فهیمده بود که سرلیستی قالیباف می‌تواند جریان اصولگرا را به پیروزی قاطع برساند؛ به همین دلیل دست به تخریب می‌زدند و حتی فردی را به‌عنوان یک نیروی ضدفساد مطرح کردند تا او پرچم‌دار هجمه علیه قالیباف شود. متأسفانه اقدامات اصلاح‌طلبان تندرو تأثیراتی بر برخی نیروهای اصولگرا گذاشت و آنها بازی خوردند و در زمین اصلاح‌طلبان بازی کردند و همین موضوع آنها را بی‌اعتبار کرد و افراد آن طیف اصولگرا که می‌گفتند به هر قیمتی سرلیستی قالیباف را نمی‌پذیریم، به‌دلیل بی‌اعتبار شدن از لحاظ تشکیلاتی به سرلیستی آقای قالیباف تن دادند. اکنون هم رسانه‌های اصلاح‌طلب همان طیف را تحریک می‌کنند که افراد دیگری از اصولگرایان می‌توانند رئیس مجلس شوند و تا اکنون هشت‌نفر را به عنوان رئیس‌مجلس‌های بالقوه مطرح کرده‌اند. اصلاح‌طلبان افرادی را مطرح می‌کنند سطح‌شان بسیار عادی است و هدف‌شان از این رویکرد هم این است که در برابر قالیابف رقیب‌تراشی کنند زیرا به خوبی می‌دانند که سطح مدیریت قالیباف می‌تواند مجلس اصولگرای یازدهم را به یک مجلس موفق تبدیل کند. آن‌ها در این موضوع هدایت دقیقی انجام می‌دهند و متأسفانه برخی اصولگرایان هم آن‌قدر سطح‌شان نازل است که فریب این بازی را می‌خورند».
او ادامه داد: «من تصور می‌کنم چنین مناقشاتی در مجلس هم ادامه می‌یابد و برخی بر سر تحقق روش و منش آقای قالیباف موانعی ایجاد کنند اما به‌سرعت چنین فضایی تمام می‌شود زیرا آقای قالیباف در میان عموم اصولگرایان پایگاه قدرتمندی دارد و حتی در میان آحاد مردم هم در طبقات میانی جایگاه مستحکمی دارد و مردم دریافته‌اند که به کسی می‌توان اعتماد که از نظر مدیریتی قوی باشد».
او درخصوص آن طیف از نمایندگان مجلس که نزدیک به محمود احمدی‌نژاد هستند و گمانه مخالفت آنها با قالیباف می‌رود، اظهار کرد: «اکنون برخی از وزرا، فرمانداران و استانداران آقای احمدی‌نژاد معروف به طیف احمدی‌نژادی شده‌اند؛ در حالی که من این عنوان را قبول ندارم زیرا آنها در مقطع کنونی ارتباط و البته ارادتی به احمدی‌نژاد ندارند زیرا بعد از خطاهای فاحشی که احمدی‌نژاد انجام داد و حرف‌هایی زد که در حد یک ضدانقلاب ارزیابی شد، علقه‌های میان آنها با محمود احمدی‌نژاد از هم گسست. شاید به دلیل فضای ذهنی کلی‌شان و نوع تفکرات احمدی‌نژاد که هشت سال آنها را آموخته‌اند با سیاست‌های قالیباف مخالفت کنند اما این مخالفت‌ها را نمی‌توان تشکیلاتی و با هدایت آقای احمدی‌نژاد دانست. تصور می‌کنم حتی اگر نیروهای جبهه پایداری هم به طیف موسوم به احمدی‌نژادی‌ها نزدیک شوند و بخواهند با قالیباف مخالفت کنند، باز هم موفق نخواهند شد زیرا مخالفت با ریاست قالیباف هیچ منطقی ندارد و وقتی سخنی منطق نداشته باشد، موثر نمی‌افتد».
سلیمی‌‌نمین در پاسخ به این پرسش که پایداری‌ها تا چه حد می‌توانند در مخالفت با قالیباف تأثیرگذار باشد، گفت: «قانع‌کردن پایداری‌ها برای وحدت در ایام انتخابات وقت زیادی برد و عقل حکم می‌کند که انتظاری از آن‌ها برای همراهی با قالیباف وجود نداشته باشد. مخالفت‌ نیروهای پایداری با قالیباف از سوی صادق محصولی هدایت می‌شود که خود او هم دارای اعتباری نیست. او منشأ یک سری برخوردهای غیراصولی است و به دلیل آنکه جایگاه خاصی ندارد در ابعاد کلان مورد توجه کسی نیست. او در برابر صاحبان فکر و اندیشه حرفی برای گفتن ندارد. دیگر اعضای پایداری مانند آقای آقاتهرانی هم که کاری به سیاست ندارد و خودش هم ادعای مدیریت ندارد و صرفا یک معلم اخلاق است».
این تحلیلگر مسائل سیاسی تأثیر نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس به‌عنوان یکی از نیروهای مخالف قالیباف را هم اینگونه ارزیابی کرد: «اصلاح‌طلبان از لحاظ کمی آن قدر در اقلیت هستند و آن‌قدر تعدادشان در مجلس کم است که اگر بخواهند با ریاست آقای قالیباف مخالفت کنند، عملا تأثیری نخواهند داشت. همان‌طور که گفتم جبهه اصلاحات نه در مجلس بلکه با رسانه‌هایش در خارج از مجلس با کار روی مواضع برخی اصولگرایان پروژه مخالفت با قالیباف را پیش می‌برد». او درباره موضع ایثارگران و رهپویان هم گفت: «ایثارگران و رهپویان در نهایت عاقلانه تصمیم خواهند گرفت».
عباس سلیمی‌نمین در نهایت آینده مجلس یازدهم را اینگونه پیش‌بینی کرد: «نباید مجلس یازدهم را در ریاست و هیئت‌رئیسه آن خلاصه کنیم. واقعیت این است که قدرت در مجلس در ریاست خلاصه نمی‌شود و در این مسیر مجلس یازدهم فراکسیون‌ها و مرکز پژوهش‌ها می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند. اگر برنامه‌ریزی دقیقی در مجلس آینده انجام شود و نمایندگان بر اساس کار کارشناسی قانون‌گذاری کنند، می‌توان امید داشت که یک مجلس کارآمد را شاهد باشیم».

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/119774/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

برای چند کار عجله کنید...

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

چه کسی می داند...

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

یک آپارتمان مخفی در برج ایفل!

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس در پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

شتر‌ها در محوطه کاخ وینسنس فرانسه

دریاچه‌ زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی

خیاط زبردست طبیعت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی