ایران پرسمان

آخرين مطالب

کشورهای کمک کننده به ایران در بحران کرونا سیاست روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خبرآنلاین / با شیوع ویروس کرونا در ایران بسیاری از کشورها نسبت به تحریم ها عیه ایران موضع گرفته و بسیاری دیگر کمک های درمانی و بهداشتی به کشورمان فرستادند.
با ادامه شیوع ویروس کرونا در جهان، ارسال کمک های بهداشتی و درمانی و مالی به ایران همچنان ادامه دارد، هرچند که شدت این کمک ها نسبت به روزهای ابتدایی کم شده اما هنوز نام کشورهایی مثل قطر، چین و فرانسه در میان کمک کنندگان وجود دارد. در عین حال با ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران اعتراضات جهانی نسبت به این اقدام ایالات متحده شکل گرفته است که در راس این اقدامات، توئیت ها و گفتگوهای وزیرخارجه کشورمان قرار دارد.
ادامه کمک های جهانی به ایران
روز اول فروردین ماه بنابه اعلام سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوحه دومین هواپیمای حامل کمک های دولت قطر به جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با ویروس کرونا (جمعه) عازم تهران شد. این محموله شامل هفت تن تجهیزات پزشکی و بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا است که در ادامه کمک های جمعه هفته گذشته دولت قطر به ایران ارسال می شود.
سوم فروردین بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس گفت: بامداد یکشنبه اولین هواپیمای چارتر پزشکان بدون مرز شامل یک بیمارستان صحرایی، دارو، ماسک، لباس‌های مخصوص کادر پزشکی و دیگر اقلام مورد نیاز از شهر بوردو فرانسه راهی تهران شد.
روز چهارم فروردین بهرام قاسمی سفیر ایران در پاریس اعلام کرد: دومین محموله پزشکان بدون مرز از بوردو فرانسه امروز راهی تهران شد. وی افزود: علاوه بر دارو و اقلام مورد نیاز پزشکان و پرستاران، تجهیزات یک بیمارستان صحرایی که با هماهنگی وزارت بهداشت نصب و آماده کمک‌رسانی به بیماران خواهد شد، بخش مهمی از محموله این دو هواپیماست.
دهم فروردین سخنگوی وزات خارجه در خصوص کمک های اتحادیه اروپا به ایران گفت: کمک اتحادیه اروپا به ایران برای مقابله با شیوع ویروس کرونا مستقیم نیست بلکه از منابع کمک‌های بشردوستانه اتحادیه است. سید عباس موسوی در این ارتباط اظهار کرد: این کمک‌های انساندوستانه در قالب بودجه‌ای است که اتحادیه اروپا برای بلایای طبیعی در اختیار کشورهایی که دچار حادثه‌ای می‌شوند، به منظور کمک به این کشورها و یا خرید تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با آن حوادث قرار می دهد.
دوازدهم فروردین ماه وزارت محیط زیست چین در راستای کمک به ملت ایران در مبارزه با ویروس کرونا، از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن، 400 هزار ماسک به ایران اهدا کرد. وزارت محیط زیست چین همچنین یک دستگاه ضدعفونی کننده پسماندهای بهداشتی به ایران هدیه کرد.این دستگاه قادر است روزانه 10 تن پسماندهای بهداشتی را در بیمارستان ها و مراکز درمانی به صورت استاندارد و بهداشتی امحا کند.
در همین روز وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس نخستین عملیات مالی با ایران بر اساس اینستکس را تأیید کردند. براساس گزارش شبکه الجزیره، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان میگوید که برلین، پاریس و لندن اولین معامله تجاری با ایران بر اساس اینستکس را برای تسهیل ارسال تجهیزات پزشکی به ایران انجام داده‌اند.
یازدهم فروردین، سخنگوی وزارت امور خارجه با انتشار پستی در صفحه توئیترش گزارشی از آخرین اقدامات این وزارتخانه برای مهار کرونا منتشر کرد. سید عباس موسوی در توئیترش نوشت: در شرایط کرونایی وزیر و مدیران ارشد وزارت امور خارجه علاوه بر حضور در جلسات مختلف ملی و کشوری، روزانه آخرین تحولات جهانی و روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران را از طریق ویدئو کنفرانس داخلی بررسی می کنند. وی در توئیت دیگری نیز اضافه کرد: این روزها اگر چه مبارزه با کرونا و کم کردن آثار و تبعات آن بر مردم ایران در مرکز ثقل فعالیت های دیپلمات های ایرانی قرار دارد؛ اما پیگیری و نظارت بر همه تحولات منطقه ای و جهانی و کنش و واکنش متناسب، از نظرها دور نیست ... و دیپلماسی ادامه دارد.
روز سیزدهم فروردین جمعی از شخصیت‌های ایران‌شناس، علاقه‌مندان، فرهنگ دوستان و فارسی‌آموزان ژاپنی (25 نفر) ضمن ارسال پیامهای ویدیویی (و یک نقاشی) خود به رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن، با ملت ایران در مبارزه با ویروس کرونا و رفع تحریم ها همراهی کردند. رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن در واکنش به این پیام اعلام کرد:از همراهی و همدلی ملت عزیز ژاپن سپاسگزاریم و برای دولت و ملت ژاپن سلامتی آرزومندیم. علاوه بر فارسی آموزان رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن، دو نفر از فارسی آموزان دانشگاه مطالعات خارجی توکیو نیز پیام هایی در این زمینه داشته ‌اند.
روز چهارشنبه چهاردهم فروردین ماه یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت که این نهاد پس از درخواست تسهیلات برای مقابله با کرونا از سوی ایران، در حال مذاکره با مقام‌های ایرانی برای اعطای وام است. به گزارش خبرگزاری رویترز، «جهاد ازعور» مدیر دپارتمان خاورمیانه و آسیای مرکزی در صندوق بین‌المللی پول در یک نشست آنلاین گفت که این نهاد در حال مذاکره با مقام‌های ایرانی است تا از نیازهای ایران و اقدامات لازم برای به جریان افتادن، آگاه شود. پیشتر نیز یک سخنگوی صندوق بین المللی پول در پاسخ به سئوال مکتوب خبرنگار ایرنا گفته بود: ما با مقام‌های ایرانی مذاکراتی را داشته‌ایم تا درخواست آنها به صندوق برای استفاده از کمک مالی اضطراری در مقابله با کرونا را بهتر درک کنیم.
در همان روز سفیر کشورمان در وین از ارسال تجهیزات تشخیص کرونا به ایران خبر داد. کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، اعلام کرد با رایزنی های به عمل آمده، آژانس بین المللی انرژی اتمی بزودی دو دستگاه تشخیص سریع کرونا (RT-PCR ) به ایران ارسال می کند. غریب آبادی افزود: به همراه این دو دستگاه، تجهیزات حفاظت شخصی کاربران دستگاه، تجهیزات مربوط به راه اندازی و ارتقاء و کالیبره کردن، و کیت های مخصوص تشخیص که از سه تکنیک استفاده می کنند نیز ارسال می شوند. پیش از این هم غریب آبادی، از تصویب کمک 500 هزار دلاری صندوق اوپک برای توسعه بین المللی (اوفید) به برنامه های مقابله با کرونا در ایران خبر داده و افزوده بود: این کمک از طریق سازمان بهداشت جهانی و برای خرید و توزیع تجهیزات و اقلام پزشکی مورد نیاز فوری بیمارستان ها در اختیار کشورمان قرار می گیرد.
اعتراضات جهانی علیه ادامه تحریم ها علیه ایران
اولین روز از بهار در تداوم رایزنی های فشرده و گسترده ظریف در قالب دیپلماسی سلامت و افشاگری علیه تروریسم اقتصادی و تروریسم درمانی ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران، وزیر امور خارجه کشورمان و یوزپ بوررل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماسی تلفنی آخرین تحولات شیوع کرونا در جهان و اقدامات ایران، بویژه موانع پیش روی کارزار کشورمان علیه شیوع کرونا را بررسی کردند.
بوررل ضمن اعلام همبستگی با ایران و رد تحریم های یکجانبه آمریکا علیه سلامت و جان مردم ایران خواستار همفکری و همیاری کشورها برای یافتن راه حل های موثر در این زمینه شد.
همچنین یکم فروردین وزیر خارجه ایران در یک پیام توئیتری خاطرنشان کرده سیاست‌های آمریکا علیه ایران به سطح جدیدی از ضدبشری بودن رسیده است. ظریف در توئیترش نوشت:
" دولت ایالات متحده، شادمانه از کشتن شهروندان ایرانی در نوروز و شروع سال نو ما، احساس غرور می‌کند. کاخ سفید سیاست فشار حداکثری خود را به سطح بی سابقه ای از ضدیت با انسانیت و حیات انسان‌ها رسانده است. پیام ایران خطاب به ایالات متحده: سیاست شما سبب بدنامی همیشگی خواهد بود ولی ایران تسلیم نخواهد شد."
دوم فروردین وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه از تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا در شرایط کنونی ناشی از شیوع ویروس کرونا انتقاد کردو خواستار لغو این تحریم ها شد. در همین روز وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگویی با روزنامه معتبر فولیا دی سان پائولو برزیل گفت: تروریسم درمانی ایالات متحده آمریکا مانع واکنش مؤثر در مقابل بیماری همه گیر جهانی است.
سوم فروردین ماه معاون وزیر خارجه روسیه با انتقاد از مواضع واشنگتن در بحبوحه تلاش‌ها برای مقابله با ویروس کرونا گفت: «ایالات متحده از رویه غیر انسانی اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران دست بردارد». در ادامه مخالفت‌های بین‌المللی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تاثیرات منفی آن بر مقابله با ویروس کرونا، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه خواستار توقف رفتار غیرانسانی واشنگتن در قبال تهران شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، معاون وزیر خارجه روسیه با تکرار مخالفت‌های مسکو با تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «ما از آمریکا خواستیم و می‌خواهیم که از رویه غیرانسانی اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران دست بردارد».
پنجم فروردین رئیس کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار بازنگری در تحریم‌ها علیه کشورهایی مانند ایران شدکه با همه‌گیری ویروس «کرونا» روبه‌رو هستند. «میچل باچله»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «در این برهه حساس، تحریم‌های وضع‌شده علیه بخش‌های اقتصاد کشورها باید برای رعایت سلامت عمومی جهان و برای حمایت از حقوق و زندگی میلیون‌ها نفر در این کشورها کاهش یافته یا معلق شوند.»
در همین روز و در ادامه درخواست‌های بین‌المللی برای برداشته شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران به منظور کمک به مقابله با ویروس کرونا، « شاه محمود قریشی» در تماس تلفنی با «آرانچا گونزالس» وزیر خارجه اسپانیا بار دیگر این خواسته را تکرار کرد.
دهم فروردین 62 مرکز و سازمان عربی خواستار لغو تحریم های آمریکا علیه ایران، پایان تجاوز به یمن و کمک به فلسطین شدند.به گزارش شبکه المسیره، در پی شیوع ویروس کرونا 62مرکز و سازمان حقوقی از چهارده کشور عربی با صدور بیانیه ای بشردوستانه خواهان رفع تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران، پایان تجاوزها به یمن و همچنین تقدیم کمک های مالی و پزشکی به ملت فلسطین در کرانه باختری، نوار غزه و اردوگاه های پناهندگان شدند. در همین روز وزیرخارجه کشورمان در توئیتی به جنگ همه جانبه ای که در شرایط فعلی ایالات متحده علیه کشورمان به راه انداخته است، اعتراض کرد.
روز یازدهم فروردین، وزیر خارجه کشورمان با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نوشت که آمریکا با ویروس کرونا می‌خواهد کارزار ناکام فشار حداکثری علیه ایران را جان دوباره بدهد. او همچنین طی یادداشتی در یک روزنامه روسی تاکید کرد که آمریکا باید به تحریم های بی شرمانه، غیر قانونی و ظالمانه خود که جنایت علیه بشریت است، پایان دهد.‌
همچنین نخست وزیر مکلف عراق خواستار کمک بین‌المللی به ایران برای مقابله با ویروس کرونا شد. به گزارش المیادین، عدنان الزرفی نخست وزیر مکلف عراق گفت: از جامعه بین المللی می خواهیم که برای مقابله با ویروس کرونا به جمهوری اسلامی ایران کمک کند.
روز دوازدهم سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، معافیت‌های هسته‌ای ایران را «چهار محدودیت» برنامه هسته‌ای ایران نامید که برای مدت 60 روز تمدید شده است. در همین روز 180 نفر از مدیران کانون های جنبش استادی دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار لغو تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران شدند.
تحریم های ایران همچنین موضوع رقابت و اظهار نظر کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا شد. نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات 2020 در روز سیزدهم فروردین، اذعان کرد که تحریم‌های واشنگتن مانع ارسال کمک‌های پزشکی به ایران است.برنی سندرز سبزدهم فروردین،در توییتی با اشاره به آمار کشته شدگان ویروس کرونا در ایران نوشت: اما تحریم‌های آمریکا مانع ورود دارو و کمک‌های پزشکی به ایران است.وی در ادامه توییت خود خطاب به پمپئو، وزیر امور خارجه و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشته است: همه‌گیری هیچ مرزی نمی‌شناسد. بیایید اختلافات کشورهایمان را کنار بگذاریم و برای کاهش رنج‌های انسانی تحریم‌ها را برداریم.
همچنین 32 عضو کنگره آمریکا در نامه‌ای خواستار تعلیق تحریم‌های اعمالی ایالات متحده علیه ایران شدند.
چهاردهم فروردین در ادامه اعتراض وزارت خارجه به اقدامات علیه ایران، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به ادعای اخیر وزیر خارجه آمریکا علیه دیپلمات‌های ایرانی گفت: کسی از دروغ‌پراکنی مقامات آمریکا علیه ایران فریب نمی‌خورد. مجید تخت روانچی در صفحه توئیتر خود نوشت: اتهام‌زنی مقامات ایالات متحده علیه ایران حد و مرزی ندارد.وی ادامه داد: در حالیکه جهان بر همکاری برای مقابله با کووید-19 متمرکز است و از آمریکا می‌خواهد تروریسم اقتصادی خود را بردارد، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بدون توجه به آن ودر عوض، دروغ‌پراکنی می‌کند: این‌بار علیه دیپلمات‌های ایرانی.نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: کسی فریب نمی‌خورد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/120039/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

4 گوشه دنیا/ بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت کشف شد

مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

روایت خبرگزاری روسی از سخنان سفیر ایران درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

رئیس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود

پکن: با هر رفتاری که تنش را در خاورمیانه زیاد کند مخالفیم

حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی