ایران پرسمان

آخرين مطالب

دولت در خط پایان تصدی‌گری؟ تحلیل روز

دولت در خط پایان تصدی‌گری؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ابتکار / متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
افزایش نقدینگی و رونق بی‌سابقه بازار بورس طی دو سال اخیر، توجه سیاستگذاران اقتصادی را به این فرصت طلایی جلب کرد و حالا زمزمه‌های خروج کامل دولت از سهام‌های تحت مالکیت خود به گوش می‌رسد و طبق گفته کارشناسان این واگذاری‌ها می‌تواند فرصت مناسبی برای بازار سرمایه نیز به دنبال داشته باشد.
طرح خروج دولت از بنگاه‌داری شرکت‌های بورسی و فرابورسی وارد گام نهایی شده است و حال تنها در انتظار تصویب از سوی هیئت وزیران قرار دارد و به نظر می‌رسد که بزرگ‌ترین مرحله از عرضه سهام در کشورمان آغاز شود. این تصمیم از سال گذشته مطرح بود اما رونقی که اخیر در بورس ایجاد شده، عاملی در جهت تسریع اجرای تصمیم در این روزها شده است. آنطور که گفته می‌شود تصمیم دولت برای واگذاری باقیمانده سهام خود در شرکت‌های فعال بازار سرمایه، قرار است که در دو فاز صورت گیرد. در مرحله نخست سهام همه شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری تجمیع می‌شود و با تخفیف 20 تا 25 درصدی عرضه خواهد شد و هر ایرانی متقاضی این سهام می‌تواند بر اساس کد ملی در قالب واحد‌های این صندوق‌ها اقدام به خرید کند. عرضه در نوبت دوم نیز به شکل تک سهم با همان میزان تخفیف بوده که عموم مردم حق خرید آن را خواهند داشت. اخبار پیرامون این موضوع خبر از رسیدن این طرح به گام آخر را می‌دهد. اما آیا با اجرایی شدن این تصمیم ما شاهد خروج کامل دولت از بنگاه‌داری شرکت-های بورسی خواهیم بود؟ همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به طرح خروج دولت از شرکت‌داری به «ابتکار» گفت: طرح خروج دولت از شرکت‌داری روی میز هیئت وزیران قرار گرفته، واقعیت این است که دولت باید خیلی وقت پیش به سمت طرح خروج از شرکت-داری حرکت می‌کرد تا از تصدی‌گری خود بر اساس ابلاغیه رهبری در ماده اصل 44 و سیاست‌های اقتصادی مقاومتی کم کند و به این نتیجه برسد که اگر مردم در بخشی می‌توانند فعالیت داشته باشند آن بخش را به عموم و به طور کلی بخش خصوصی واگذار کند.
وی در ادامه افزود: اما متاسفانه دولت اول روحانی سیاست نهادگرایی داشت و ما شاهد کاهش تصدی‌گری دولت نبودیم. این در حالی است که در دولت دوم ابتدای انتخابات رئیس جمهوری وعده داده بودند که دولت از تصدی‌گری خارج خواهد شد و به‌طور مشخص وزارت رفاه، شستا، صندوق‌های بازنشستگی و بانک‌ها شرکت-های خود را واگذار خواهند کرد. اما همچنان روحیه تمرکزگرایی در دولت پررنگ بود. اما اکنون شرایط متفاوت شده و مشکلاتی ناشی از تحریم‌ها، کاهش قیمت نفت و کاهش درآمدی دولت به وجود آمده است. بنابراین شرایط فعلی مجددا این الزام را به وجود آورده است تا دولت از تصدی‌‌گری دست بردارد و بخشی از دارایی‌های خود را واگذار کند.
این کارشناس بازار سرمایه به فعال بودن بازار طی یک سال گذشته اشاره کرد و دراین‌باره گفت: با ارائه طرح خروج دولت از شرکت‌داری ما شاهد آن هستیم که دولت تصمیم دارد از فرصت پیش آمده در بازار بورس استفاده کند. این در حالی است که بازار سرمایه‌ هم در یک شرایط آرمانی طی یک سال گذشته به شدت فعال بوده و سهام‌داران حقیقی و حقوقی بسیاری در بازار حضور دارند و انتظار می‌رود که این سرمایه‌گذاران از عرضه‌های دولتی استقبال کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت با چنین طرح‏هایی به مدیریت و همچنین شرکت‌داری‌های خود پایان می‌دهد یا خیر، گفت: دولت می‌توان حتی با واگذاری سهام‌هایی مدیریت در بازار را حفظ کند. به عبارتی دیگر ارائه طرح‌هایی (ETF) صندوق‌های قابل معامله به جای واگذاری مستقیم سهام باعث می‌شود که دولت همچنان مدیریت‌هایی را در اختیار خود قرار دهد. در چنین وضعیتی دولت عملا قصد دارد تا سهام‌هایی را واگذار کرده و با پول به دست آمده کسری بودجه را مدیریت کند. اما همچنان در قالب (ETF) حتی برای کوتاه‌مدت مدیریت خود در بازار را حفظ می‌کند. مسئله‌ دیگری وجود دارد که باید بررسی شود، ما باید بدانیم که اگر دارندگان واحدهای صندوق‌های قابل معامله اقدام به ارسال و یا فروش واحدهای خود کنند آیا این صندوق دارایی‌های خود را در بازار خواهد فروخت یا خیر؟ اگر درنهایت این دارایی‌ها در بازار فروخته شود یعنی انتقال مالکیت به طور کامل انجام شود در آن شرایط می‌توانیم بگوییم که مدیریت دولتی تمام شده است. اما اگر با مکانیزم‌های بازارگردانی و امثال آن ساختار صندوق حفظ شود و سهام در صندوق بماند ما به این نتیجه خواهیم رسید که این روند تنها واگذاری منافع مادی بوده و مدیریت همچنان در اختیار دولت خواهد ماند.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ارائه این طرح را مبارک دانست و در این خصوص ادامه داد: در مجموع اگر بخواهیم طرح خروج دولت از بنگاه‌داری در بورس را بررسی کنیم می‌توانیم آن را اقدامی مبارک بدانیم چراکه دولت می‌پذیرد با وجود ساختار بروکراسی حجیم و فشارهای وارده نمی‌تواند به راه خود ادامه دهد، چراکه شرایط تحریم و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا مشکلاتی را برای اقتصاد به وجود آورده است و اقتصاد برای عبور از چالش‌ها نیازمند دولتی چابک بوده نه دولتی که با مشکلات هزارن بنگاه و شرکت مواجه است.
دارابی در پاسخ به این پرسش که خرید سهام‌های دولتی با کد ملی می‌تواند اهرمی برای هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه‌ باشد یا خیر، گفت: عرضه سهام‌ها و خرید آنها با کد ملی قطعا می‌تواند راهی مناسب برای هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار سرمایه باشد. بازار سرمایه بازاری است که رونق بخشیدن به آن علاوه‌ بر اینکه سرمایه‌های مردمی را هدایت می‌کند تاثیرات ضد تورمی، افزایش اشتغال و توسعه را به همراه خواهد داشت. هنگامی که ما یک بورس قوی و توانمندی داشته باشیم به شکلی که معاملات در آن حجیم و روان باشد بنگاه‌ها برای تامین مالی خودشان با مشکلات کمتری مواجه خواهند بود و سرمایه‌گذاران می‌تواند با فروش بخشی از سهام خودشان در منابع مورد نیاز برای اجرای طرح‌های جدید و توسعه طرح‌های قبلی اقدام کنند و در بخش‌های مختلف اشتغال‌زایی داشته باشیم. ما در آن شرایط می‌توانیم شاهد باشیم که مزیت‌های اقتصادی به-صورت همگن در جامعه توزیع شود. مشارکت افراد در یک طرح معنای واقعی عدالت اجتماعی است و مانع از تجمیع سرمایه در دست افراد خاصی می‌شود بنابراین عرضه با کدهای ملی بهترین روشی است که ما می‌توانیم اقتصادی بهتر داشته باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/122981/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون