ایران پرسمان

آخرين مطالب

فرانسه به دنبال چیست؟ تحلیل روز

فرانسه به دنبال چیست؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ایمانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، بار دیگر تماس‌های خود با ایران را از سر گرفته است. وی عصر روز دوشنبه در تماسی که با همتای ایرانی‌اش، حسن روحانی داشت، مسائل مختلفی از جمله تحریم‌ها علیه ایران را بررسی کرد.
گفتگوی تلفنی ماکرون و روحانی در شرایطی انجام شد که ایران و فرانسه مانند سایر کشور‌های جهان درگیر بحران کرونا هستند. در سراسر جهان بیش از 1.34 میلیون نفر به ویروس جدید کرونا، یا همان کووید-19، مبتلا شده اند که از این تعداد بیش از 74 هزار نفر جان‌شان را در اثر این بیماری از دست داده اند. ایران از میان معدود کشور‌هایی است که در حالی که تحت تحریم‌های شدید قرار دارد، با کرونا می‌جنگد. همزمان با شیوع کرونا، دستگاه دیپلماسی ایران کارزار جهانی گسترده‌ای برای تحت فشار قرار دادن کاخ سفید جهت رفع تحریم‌ها به راه انداخت که به رغم جلب توجه بسیاری از محافل رسانه‌ای و سیاسی بین المللی، به رفع تحریم‌ها منجر نشد. روحانی در گفتگو با ماکرون، ضمن انتقاد از تحریم‌های آمریکا، گفته رفع این تحریم‌ها در شرایط خاص فعلی، اهمیتی مضاعف دارد. از سوی دیگر، ماکرون با بیان همدردی با ایران، بر تداوم همکاری بشردوستانه با ایران تاکید کرد.
اما سوای موضوع کرونا، تماس ماکرون با ایران در شرایط فعلی ممکن است بدون دلیل سیاسی یا دیپلماتیک نباشد. تماس‌های ماکرون با روحانی معمولا بی‌دلیل نیستند و به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: 1- زمانی که اروپا از یک تصمیم محتمل ایران نگران است و می‌خواهد ایران را به عدم اتخاذ تصمیمی ترغیب کند. 2- زمانی که اروپایی‌ها ابتکار عملی برای حل بحران دارند و می‌خواهند ایران را به پذیرش این ابتکار ترغیب کنند.
به نظر می‌رسد، تماس اخیر ماکرون با روحانی از نوع اول باشد. کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در شرایطی که جامعه جهانی در مبارزه با کرونا نیاز به وحدت دارد، ماکرون ابراز امیدواری کرده که ایران به پایبندی به تعهدات هسته ای‌اش بازگردد و از اتخاذ اقدامات ناسازگار با برجام خودداری کند. چنین درخواستی از جانب ماکرون کمی عجیب به نظر می‌رسد. چرا که ایران به رغم اعلام اینکه همه محدودیت‌های عملیاتی در برجام را کنار گذاشته، از تعلیق اجرای تعهدات کلیدی برجام، خصوصا تعهدات پادمانی، خودداری کرده است.
آخرین باری که ماکرون با روحانی تماس گرفت، تقریبا سه ماه پیش بود؛ زمانی که تنش‌ها بین ایران و آمریکا به دلیل ترور سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در بغداد، به شدت بالا گرفته بود. همزمان، روند کاهش تعهدات هسته‌ای ایران به مراحل نهایی خود رسیده بود. در آن زمان، ماکرون در تماسی با روحانی، وی را ترغیب به تنش زدایی کرده بود.
پیش‌تر، ماکرون تماس‌های متعددی با روحانی داشت که هدف آن‌ها، متقاعد کردن ایران به ابتکار عمل دیپلماتیک فرانسه برای نجات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود. فرانسوی‌ها در نیمه اول سال 98، رفت و آمد‌ها با ایران را بیشتر کردند تا ایران را به گفتگو و مذاکره با آمریکا متقاعد کنند. آن‌ها طرحی داشتند که به موجب آن، ایران در ازای رفع جزئی تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا، ضمن دست برداشتن از روند کاهش تعهدات برجامی، قبول می‌کند که با آمریکا دیدار و مذاکره کند. این طرح به جایی نرسید. نه آمریکایی‌ها با رفع تحریم‌ها موافقت کردند و نه ایران با دیدار با آمریکا. در نتیجه، دیپلماسی میان ایران و اروپا در نیمه دوم سال 98 به اغما رفت. اقدام اروپایی‌ها در فعال سازی مکانیسم حل اختلاف و سپس تمدید نامحدود مهلت این مکانیسم نیز نتوانست به دیپلماسی جان تازه‌ای بدهد.
موضوعاتی فراتر از کرونا
در بحبوحه بحران کرونا، اروپایی‌ها در اقدامی که چندان مورد توجه ایران قرار نگرفت، سازوکار اینستکس را با ارسال یک محموله پزشکی به ایران فعال کردند. محموله‌ای که طبق گزارش‌های رسانه ای، ربطی به بیماری کرونا ندارد. روحانی به ماکرون گفته فعال سازی اینستکس اقدامی مثبت، اما ناکافی است. رئیس جمهور ایران تصریح کرد: «این مسیر نباید تنها منحصر به کالا‌های پزشکی و غذایی باشد و باید بتوانیم از آن برای تامین تمامی نیازمندی‌های کشورمان استفاده کنیم.» روحانی همچنین خواستار توقف «جنگ اقتصادی ایران» در شرایط کرونا شد و افزود: «انتظار داریم تا کشور‌های دوست برای رفع تحریم‌های ظالمانه و یکطرفه در این شرایط، آمریکا را تحت فشار قرار دهند.»
اما فرانسوی‌ها و به طور کلی اروپایی‌ها، به رغم حمایت سیاسی از کارزار دیپلماتیک ایران جهت رفع تحریم‌های آمریکا علیه آن، از اتخاذ هرگونه اقدامی که تحریم‌های آمریکا را نقض کند، اجتناب کردند. اینستکس هنوز در حد یک کانال بشردوستانه فعالیت می‌کند و هیچ خبری از احتمال فروش نفت ایران از طریق این سازوکار نیست. در چنین شرایطی که اروپایی‌ها خود را از دور زدن تحریم‌های آمریکا عاجز می‌بینند، احتمال تعلیق اجرای تعهدات کلیدی در برجام می‌تواند برای اروپایی‌ها مایه نگرانی باشد. خصوصا که اروپا مانند آمریکا به شدت درگیر بحران کروناست و توان و وقتی برای یک بحران جدید دیپلماتیک ندارد. احتمالا ماکرون در تماس با روحانی خواسته است مطمئن شود که در این شرایط حساس کرونایی، ایران اقدامی در زمینه برجام یا سایر موضوعات انجام ندهد. موضوعات متنوعی که ماکرون با روحانی بررسی کرده (اینستکس، تحریم ها، امنیت در خلیج فارس و عراق) تا حدودی این را نشان داد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/123254/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

پایان یکه تازی اردوغان؟

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است