ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ نیویورک آمریکا را لو داد! خبر خوب

سرمقاله وطن امروز/ نیویورک آمریکا را لو داد!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - وطن امروز / « فاجعه کرونا در نیویورک، سرنخ بحران عظیم در سراسر ایالات متحده است؛ نیویورک آمریکا را لو داد! » عنوان یادداشت روزنامه وطن امروز به قلم شروین طاهری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
گذشت آن روز که می‌گفتند «پشت سر رویای هر آمریکایی، هزاران نفر در چارسوی عالم زندگی را کابوس می‌بینند»... امروز در خود ینگه دنیا هم کابوس کرونا مجالی برای رویا دیدن اکثر یانکی‌ها باقی نگذاشته است. اگرچه نمی‌توان کتمان کرد جهنمی که ویروس کرونا در بهشت سرمایه‌داری ایالات متحده برپا کرده، بیشتر گریبان فقرا را می‌گیرد تا اغنیا اما این بیماری جهانگیر در نوع خودش عدالت را رعایت کرده و اگر بر رعایای نظام لیبرال ـ دموکراسی رخت مرگ تن کرده، عریان بودن پادشاه سلطه را هم برملا کرده است.
دولتمردان واشنگتن در حالی به‌خاطر کاهش موقت رکورد وحشتناک بین‌المللی مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورشان جشن گرفته‌اند که پس از صعود آمار تلفات روزانه به قله بیش از 2 هزار نفر طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، روز پنجشنبه تازه به 1800 مرگ در یک روز کاهش یافت. اما این کابوس را پایانی نخواهد بود، چرا که دانشگاه جان هاپکینز (اتاق عملیات آکادمیک سازمان سیا و محل تحقیقات و کنفرانس‌های بین‌المللی مشکوک درباره پیش‌بینی همه‌گیری کرونا در فاصله سال‌های 2015 تا 2019 که متصدی استخراج آمار روزانه واگیر بزرگ در آمریکا و اعلان آن به کاخ سفید است) اعلام کرده 40 درصد 16500 نفر تلفات اعلامی ناشی از این اپیدمی تا همان روز پنجشنبه فقط از ایالت نیویورک بوده است! بر اساس همین آمار ایالت خانگی دونالد ترامپ حدود یک‌سوم 360 هزار بیمار با علائم مثبت «کووید-19» را در سراسر کشور به خود اختصاص داده است.
رئیس‌جمهور دهان‌گشاد در مهد دموکراسی و برابری، خود نیز اعترافی ضمیمه این آمار وحشتناک کرده که بر اساس آن ابتلای آفریقایی‌تباران ایالات متحده که او آنها را «سیاهان» خطاب می‌کند به طور متوسط 6 برابر «سفیدها» بوده است!
اخبار و تصاویر نیز به اندازه آمار گویای ابعاد فاجعه است. در نیویورک و بسیاری از شهرهای بزرگ ایالات متحده همه مظاهر سبک زندگی آمریکایی با حکم حکومتی «قرنطینه» ممنوعه است. شعبه‌های مک‌دونالد، اپل استورها و سینماهایی که در واقع شعبه‌های هالیوود است، همگی تعطیل است!
این کلانشهر که همواره به‌خاطر سندروم بی‌خوابی‌اش مشهور بود، حال در پرتردد‌ترین نقاطش مثل میدان تایمز و خیابان پنجم منهتن، در اوج ساعات کاری پرنده هم پر نمی‌زند و بر اثر حکومت نظامی به شهر ارواح بدل شده است؛ ارواح آن اجساد بی‌شماری که حساب آنها از دست مراکز کفن و دفن هم در رفته است. این روزها فقط صف‌های بی‌انتهای آمریکایی‌های پیاده و سواره در فلوریدا، شیکاگو، پنسیلوانیا و کالیفرنیا برای دریافت غذای رایگان از مراکز خیریه نیست که حتی جهان سومی‌ها را در شوک تحولات در پایتخت نمادین جهان اول فرو برده، بلکه تصویر صف‌های نعش‌کش‌های سیاه رنگی که محموله‌های سفید و بی‌جان خود را به کامیون‌های یخچال‌داری تحویل می‌دهند که آنها هم به نوبه خود پشت گودال‌های بزرگ همان گورهای جمعی در پارک‌های ملی در یک قدمی قلب نیویورک صف می‌کشند، بشدت آخرالزمانی است.
آمار و تصاویر وقتی با هم منطبق می‌شود، تصویر فلاکت آمریکایی را کامل می‌کند. از یک طرف ایالت نیویورک به عنوان مقر سازمان ملل، صندوق فدرال(بانک مرکزی آمریکا) و جولانگاه گرگ‌های وال‌استریت در بزرگ‌ترین بورس جهان، دهه‌هاست پایتخت ثروت آمریکا و جهان محسوب می‌شود، از طرف دیگر آمار رسمی فاش می‌کند نیویورک همزمان پایتخت جهانی کرونا و پایتخت فلاکت آمریکا هم هست؛ فلاکتی که در حقیقت سال‌های سال زیر سایه برج‌های عاج منهتن پنهان و انکار می‌شد.
اما قرار نیست همه راه‌ها به شهر ترامپ ختم شود، بلکه کرونا باعث شد نیویورک، مبدا مسیرهای افشای واقعیات تلخ به تمام ایالات دیگر باشد.
درست همان زمان که دولتمردان آمریکایی برای خلاص شدن از عواقب فاجعه‌بار کرونا در کشورشان به تبلیغات ضد چینی رسانه‌های زنجیره‌ای سلطه متوسل شده‌اند، این نیویورک است که سرنخ‌های بحران عظیم سوءمدیریت همه‌گیر در خود آمریکا را لو می‌دهد.
این واقعیت که یک‌سوم مبتلایان به کرونا و 40 درصد مرگ‌ومیر ناشی از آن در ایالات متحده در این ایالت بوده‌اند که فقط یکی از 50 ایالت و 7 منطقه تحت حاکمیت دولتی فدرال به مرکزیت واشنگتن با تنها حدود یک هفدهم کل جمعیت آمریکا محسوب می‌شود، خود گویای همه چیز است. ترامپ و تیمش چطور می‌خواهند این نامعادله را توجیه کنند، بویژه دولت او که تقریبا 2 ماه در اعلام آمار رسمی شیوع کرونا در این کشور تاخیر داشت و در ابتدا کالیفرنیا را با برخورداری از بزرگ‌ترین اجتماع چینی‌ها در آمریکای شمالی به عنوان مرکز اپیدمی بیماری جدید «کووید-19» معرفی می‌کرد.
از آن پس بود که ویروس جدید رفته‌رفته منطق مهلک خود را به نظم مورد ادعای آمریکایی‌ها تحمیل و حتی تبلیغات دستگاهی خفه‌کننده آنها را خفه کرد و کلیدواژه «چین» تقریبا به مدت 2 ماه فراموش شد.
حالا دوباره زمانی نام «چین» وسط کشیده می‌شود که آمارهای رسمی و دولتی آمریکا نیز جای هیچ تردیدی در ابعاد فاجعه کرونایی در آن باقی نمی‌گذارد. انجمن بیمارستان‌های ایالات متحده در گزارشی احتمال ابتلای فله‌ای 96 میلیون شهروند این کشور به ویروس «کووید-19» و مرگ دست‌کم 500 هزار نفر را مطرح کرده است. روزنامه «واشنگتن اگزماینر» عوارض انسانی و اقتصادی ناشی از این همه‌گیری را برای اقتصاد اول جهان غیر قابل جبران توصیف می‌کند به طوری که در آمریکایی که ترامپ مدعی برپایی رکورد اشتغال در آن تا پایان سال 2019 بود، تا همین جا در 4 ماه نخست 2020 میلادی، 10 میلیون آمریکایی بیکار شده و حدود 7 میلیون نفر بیمه درمانی خود را از دست داده‌اند، بدین ترتیب درست زمانی که بیماری سختی همه‌گیر شده، مجموعا 28 میلیون آمریکایی فاقد پشتوانه بیمه درمانی برای بقا هستند. در چنین وانفسایی دیگر کسی چه اهمیتی می‌دهد فرمانده یکی از بزرگ‌ترین ناوگروه‌های پنتاگون به خاطر افشای واگیر گسترده کرونا روی عرشه کشتی تئودور روزولت توسط کاخ سفید برکنار شود. در عوض ناوهای هواپیمابر آمریکایی که زمانی نماد اقتدار جهانی‌اش بودند، حالا به خانه بازمی‌گردند تا به عنوان نعش‌کش برای کمک به انتقال و نگهداری موقت اجساد بر زمین مانده در بنادر بزرگ شرق و غرب ایالات متحده پهلو بگیرند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/124629/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

تصادف با یک خودروی اسپرت

4گوشه دنیا/ مرد جوانی که 57 ساله‌ است!

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار و تکنولوژی تراشیده شده است!

ساختمانی عجیب و خاص که برخلاف اصول مهندسی ساخته شد!

چقدر این روحیه در ما جاری است؟

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه 7 قدردان ایران باشند

رشیدی کوچی: جنگ کلاسیکی شکل نمی گیرد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب

توصیه مهم رئیس جمهور به مدیران برای افزایش رضایت اجتماعی

مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی شود، به شدت پاسخ می‌دهیم

تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

عملیات نجات دلفین از کانال آبیاری

حق پرخاش نداری!

قرمز شدن آب دریا با بارش باران در جزیره هرمز

انتقاد عباس عبدی از گشت ارشاد

بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی

افزایش نگرانی‌ از نیازهای 250 هزار کودک اخراجی از پاکستان

تصویر دردناک از غزه، «عکس سال» جهان شد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

داستانک/ ماجرای مرد ساعت ساز

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان

سقوط یک تریلی از روی پل در چین

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

ایران: در صورت تهدید مراکز هسته‌ای، تغییر در سیاست‌های هسته‌ای محتمل است

روایت جدید معاریو از عملیات ایران: درصد رهگیری 84 درصد بود نه 99 درصد

چالش‌های پیش روی سوناک برای اجرای طرح ضد مهاجرتی رواندا

آبشار تارم، در شهرستان نی ریز استان فارس

راه آهن زیبای سیستان بلوچستان

گوناگون/ عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

ورود هولناک سیلاب به داخل فروشگاه ها در دبی

بهار زیبای هورامان در استان کردستان

بگو ببینم رو نمازت غیرت داری؟

کیسه هوا موتورسوارها چگونه عمل می کند؟

آبشار اسکوگافوس؛ جاذبه اصلی روستای اسکوگار در ایسلند

حکمت/ حق را به باطل نفروشید

ربات «اطلس» بازگشت!

آسمان مال من است

روایت تاجگردون از برخورد متفاوت مردم بعد از رد اعتبارنامه‌اش

سردار حق‌طلب: تهدید مراکز هسته‌ای تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای ایران را محتمل می‌کند

روایت مجری صدا وسیما بعد از دیدار با سردار حاجی زاده

گوگل کارمندان مخالف همکاری با رژیم اسرائیل را اخراج کرد