ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله رسالت/ قیمت نفت چقدر می‌شود؟ خبر خوب

سرمقاله رسالت/ قیمت نفت چقدر می‌شود؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - رسالت / « قیمت نفت چقدر می‌شود؟ » عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم مجتبی توانگر است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
اتفاقات هفته‌های اخیر در بازار نفت موجب شده تا قیمت این کالای استراتژیک دستخوش تغییرات مهم و اساسی شده و به‌تبع آن اثرات مستقیمی بر کشورهای صاحب نفت و نیز مصرف‌کنندگان عمده آن در جهان از خود برجای بگذارد. رکود حاکم بر این صنعت و در ادامه فراگیری کرونا نیز مزید بر علت شده تا این روند، شتاب بیشتری گرفته و بازار جهانی نفت را بیش از همیشه ملتهب نماید. در این زمینه ذکر نکات زیر برای آشنایی با شرایط امروز این محصول خالی از لطف نیست.
الف- بدون مکزیک، اوپک، اوپک پلاس و گروه G20 در مورد کاهش عرضه نفت به توافق رسیدند. بر اساس توافق صورت گرفته برای ماه‌های می و ژوئن ٢٠٢٠، مجموع کاهش تولید ٢٣کشور اوپک و غیر اوپک حدود 10 میلیون بشکه در روز و برای ماه جولای تا آخرسال ٢٠٢٠ میلادی، هشت میلیون بشکه در روز و برای ژانویه 2021 تا آوریل همان سال، ٦ میلیون بشکه در روز کاهش تولید و عرضه خواهیم داشت. کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا نیز به دلیل شرایط خاصشان از کاهش تولید نفت معاف شده‌اند.
ب- مکزیک کاهش تولید 400 هزار بشکه‌ای خود را هنوز نپذیرفته است. 400 هزار بشکه شاید تأثیر زیادی برای بازگشت به قیمت‌های قبل نباشد، اما اشکال زمانی شکل می‌گیرد که دیگران نیز همین کار را خواهند کرد و فروپاشی توافق را شاهد خواهیم بود که منجر به سقوط بیشتر قیمت نفت خواهد شد.
ج- ‏درصورتی‌که مکزیک به این توافق بپیوندد نباید انتظار خیلی بالایی داشته باشیم که مثلا قیمت نفت در برخی تحلیل‌های خوش‌بینانه به 70 یا 80 دلار برسد، چراکه:
1- تقاضای جهانی نفت به دلیل رکود و کرونا بیش از 20میلیون بشکه کاهش یافته است، بنابراین اگر بخواهیم به قیمت‌های گذشته بازگردیم عرضه‌کنندگان برای نجات بازار باید بیش از 20میلیون بشکه عرضه را کاهش دهند. توجه داشته باشید که مجموع تولید اوپک بالای 30 میلیون بشکه در روز است. به‌عبارت‌دیگر برای بازگشت به قیمت‌های بالا بایستی کل تولید اوپک را تعطیل کنیم که نشدنی ا‌ست.
2- نکته دیگر تولید نفت ‌شیل آمریکاست؛ در قیمت‌های کنونی هیچ صرفه اقتصادی برای استخراج نفت از این نوع مخزن نفتی وجود ندارد، چراکه تولید هر بشکه نفت ‌شیل حداقل 28 دلار هزینه دارد. بر همین اساس این نگرانی وجود دارد که با کاهش عرضه نفت از سوی سایر تولیدکنندگان، قیمت نفت به بالای 30 دلار رسیده و مجددا تولید نفت شیل به حالت گذشته برگردد. تاکنون علامتی از کاهش جدی در تولید نفت‌ شیل آمریکا که 13میلیون بشکه در روز است مشاهده نمی‌شود.
​​​​​​​3- برخی مدعی‌اند سعودی ها ذخایر داخلی خود را نیز خالی کرده و در حال صادرات 18 میلیون بشکه در روز هستند، به نحوی که این اقدام اجاره نفتکش ها
را چندین برابر کرده است، لذا بازارها اشباع و ذخایر استراتژیک کشورهای مصرف‌کننده نیز لبریز شده و کاهش تولید نیز تا ماه‌ها اثری در افزایش جدی در قیمت نفت نخواهد داشت.
4- درحال حاضر روسیه پذیرفته که 1/5 میلیون بشکه تولید خود را کاهش دهد. کرملین یک ماه پیش زیر بار کاهش 1/5 میلیون بشکه نرفت، اکنون چه اتفاقی رخ‌داده که باید کاهش کنونی را بپذیرد؟
5- کرونا‌ هنوز تمایل ندارد گریبان جهان و اقتصاد کشورها را رها کند. اگر این ویروس بخواهد به وضعیت کنونی ادامه دهد و بشر همچنان از رفع این معضل ناتوان باشد بعید نیست دنیا با رکودی عمیق‌تر در عرصه اقتصاد مواجه باشد که کاهش تقاضا را موجب خواهد شد و قیمت نفت مجددا به سمت پایین میل خواهد کرد.
بر این اساس اگر نه خوش‌بینانه و نه بدبینانه بلکه به‌صورت واقع‌بینانه به بازار نگاه کنیم ممکن است با کاهش‌های حداقلی که صورت می‌گیرد قیمت نفت بین 20 تا 40دلار در حدفاصل سال های 2020تا2021 نوسان داشته باشد.
این‌همه را داشته باشید که دولت محترم، بودجه سال 1399 را برای کسب بیش از 18 میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت بسته بود که برای کسب این درآمد رسما اعلام کرده یک‌میلیون بشکه نفت باقیمت 50 دلار خواهد فروخت. در همان مقطع تصویب بودجه، بسیاری به مجلس و دولت ایراد گرفتند که تحقق صادرات حتی نصف یک‌میلیون بشکه نفت با توجه به فشارهای کاخ سفید امکان تحقق ندارد. در حال حاضر نیز که با رکود جهانی و کرونا روبه رو هستیم فروش 50 دلاری هر بشکه نفت نیز تا پایان سال 2021 تحلیلی خام تلقی می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/125387/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون

شاخ به شاخ عجیب دو ماشین در آزادراه!

نتیجه حواس پرتی پشت فرمون؛ کنترلش و از دست داد!

کتک‌کاری یک مسافر با راننده اتوبوس در آمریکا

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

خانجانی: توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد

علیرضابیگی: دولت ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

گناهان زبان؛ بداخلاقی

قلعه جزیره مونت سن میشل در فرانسه

دره ای زیبا در ایسلند

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!