ایران پرسمان

آخرين مطالب

گزارش فاجعه یاسوج تحلیل روز

گزارش فاجعه یاسوج
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - روزنامه شهروند / متن پیش رو در شهروند منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
گزارش تحقیق و تفحص مجلس نشان می‌دهد که سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت آسمان مقصران اصلی سقوط هواپیمای مسیر تهران- یاسوج بوده‌اند
روز گذشته مجلس شورای اسلامی در آخرین هفته خود، شاهد قرائت کامل گزارش تحقیق و تفحص از حادثه سقوط هواپیمای مسیر تهران- یاسوج بود.
در جلسه مجلس، متن کامل گزارش کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی را،که درباره سقوط هواپیمای «ای.‌تی.‌آر» شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر تهران- یاسوج بود، بهرام پارسایی، سخنگوی این کمیسیون قرائت کرد. گزارش کمیسیون اصل نود مجلس درباره سقوط هواپیمای تهران- یاسوج حاکی از این است که زنجیره‌ای از تخلفات در شرکت هواپیمایی آسمان، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها باعث این حادثه شده است و سهم کروی پروازی در بروز سانحه ناچیز بوده است. براساس این گزارش، «به دلیل سهل‌انگاری و ضعف و عدم انجام وظایف قانونی توسط سازمان هواپیمایی کشوری، استانداردهای ایمنی در شرکت‌های هواپیمایی کشوری به‌درستی رعایت نمی‌شود و نرخ بالای سوانح هوایی در کشور نسبت به میانگین جهانی عمدتا به دلیل همین ضعف‌هاست.»
پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان، پروازی داخلی از مبدأ تهران به مقصد یاسوج بود که صبح بیست‌ونهم بهمن ‌سال ٩٦ با برخورد به کوه دنا سقوط کرد و تمامی ٦٦ سرنشین آن جان خود را از دست دادند. هرچند اداره کل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در دو گزارش مقدماتی و نهایی به ترتیب در تاریخ‌های بیستم اسفند 97 و پانزدهم خرداد 97 اعلام کرده بود که اشتباه خلبان سبب سقوط این هواپیما و جان باختن 66 مسافر شده است، اما حالا گزارش تحقیق و تفحص مجلس نشان می‌دهد که «با توجه به بررسی‌های این کمیسیون، علت اصلی سقوط ای.تی.آر شرکت هواپیمایی آسمان در اطراف یاسوج، پدیده یخ‌زدگی هواپیما بوده است که به دلیل انجام امریه صلاحیت پروازی و تجهیز نشدن هواپیما به سامانه تشخیص یخ‌زدگی است، به همین دلیل کروی پروازی به‌موقع از پدیده یخ‌زدگی هواپیما مطلع نشده‌اند.» همچنین در ادامه این گزارش درباره علل سقوط هواپیمای ای.تی.آر آمده است: «عوامل کمکی در بروز حادثه نیز نخست ضعف نظارت سازمان هواپیمایی کشوری و صدور گواهینامه مربوطه بدون بررسی کارشناسی، عملکرد ناصحیح مراقبت پرواز و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران شامل مکالمات غیراستاندارد، غیرضروری و ارایه اطلاعات غیرعلمی و ناصحیح به خلبان است.»
بر اساس گزارش تحقیق و تفحص کمیسیون اصل نود «هواپیمای سقوط کرده از‌ سال ٢٠١١ تا‌ سال ٢٠١٧ میلادی زمینگیر بوده و به‌عنوان انبار قطعات برای سایر هواپیماها استفاده می‌شده است و شرکت آسمان با ارایه گزارش‌های غیرواقعی تلاش کرده است تا عدم تجهیز هواپیما به سامانه هشدار یخ‌زدگی را کتمان کند.»
پیش از انتشار گزارش کمیسیون اصل نود هم سه کارشناس دادگستری در گزارشی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی آسمان را به دلیل انجام ندادن بازرسی‌های فنی مقصر شناخته بودند. گزارش تحقیق و تفحص مجلس که به دنبال شکایت جمعی از خانواده‌های داغدار این حادثه ارایه شده بود، گزارش‌های دفتر بررسی سوانح هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری را نقض کرده است. همچنین در گزارش کمیسیون اصل نود با انتقاد از شرکت تولید‌کننده این هواپیما آمده است: «کارخانه ای.تی.آر برخلاف تعهدات بین‌المللی مندرج در پیمان شیکاگو به بهانه تحریم، تجهیزات را در اختیار شرکت آسمان قرار نداده است و شرکت هواپیمایی کشوری و شرکت آسمان نیز از فرصت برجام برای تهیه این تجهیزات استفاده نکرده‌اند.»
کمیسیون اصل نود در گزارش خود پیشنهاد داد: «نهاد مستقل بررسی سانحه در کشور تشکیل و بررسی سوانح هوایی از سازمان هواپیمایی کشوری منفک و به این نهاد مستقل واگذار شود.» همچنین از رئیس قوه قضائیه درخواست شده است که «تمامی پرونده‌های مرتبط با سوانح هوایی که در دستگاه قضائی مشمول مرور زمان یا اطاله دادرسی شده است به سرعت فعال و خارج از نوبت رسیدگی و با افرادی که باعث خروج این پرونده‌ها از روند بررسی شده‌اند، برخورد شود.»


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

گوناگون/ ساحلی که با انفجارهای نظامی به وجود آمد!

سرنوشت زندگی ما و همین لحظه‌ها

خبر انتقال طلا از ونزوئلا به ایران دروغ است

توطئه عمان و لیبی علیه عربستان سعودی

جزئیاتی از اقدامات مجرمانه زنی که محکوم به اعدام شد

فیلم| ضعف سلطه‌گری آمریکا به تصویر کشیده شد

تأثیر طول انگشت حلقه بر افزایش جانباختگان کرونا در مردان

داروی ابولا می‌تواند امیدی برای درمان کرونا باشد؟

یک واکسن دیگر کرونا وارد مرحله آزمایش انسانی شد

رصد یک "حلقه آتش" حاصل از یک برخورد کیهانی

کتاب خواندن؛ معجزه‌ای برای داشتن حال خوب

کتاب‌های خوب برای فیلسوف شدن بچه‌ها!

دو خط کتاب/ با وجود رنج‌ها می‌شود عاشق این زندگی بود؟

شاعرانه/ دوست داشتنت رهایی ندارد

توصیه‌های خواهرزاده خاتمی به مجلس یازدهم

وزارت خارجه ایران: ماشین‌های جنگی آمریکا رهاوردی جز کشتار و ویرانی نداشته‌اند

نیروهای مسلح ونزوئلا از تامین امنیت نفتکش‌های ایران خبر داد

سفیر ایران: خبر انتقال طلا از ونزوئلا به ایران دروغ است

ویدئویی زیبا از بالگرد هوانیروز سپاه

چند نکته حیثیتی درباره اقدام تازه ایران

ادعای میرسلیم درباره رشوه 65 میلیاردی به یک نماینده

توییت احساسی روحانی برای لاریجانی

روایت سردار قاآنی از رابطه بین لاریجانی و سردار سلیمانی

سومین نفتکش ایران به نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا رسید

به صف شدن تانکرهای حمل سوخت ونزوئلایی برای بارگیری بنزین ایرانی

پیرترین و جوان‌ترین نماینده پارلمان یازدهم

تقدیر وزیر بهداشت از رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور

توئیت عجیب دبیرکل جبهه پایداری در مورد استفاده از امکانات مجلس

سخنگویی آقای سخنگو در یک نگاه

ابراز مخالفت شورای عالی سلامت فرانسه با داروی تجویزی ترامپ

هشدار کنگره چین به آمریکا

صحنه‌هایی دلخراش از برخورد پلیس آمریکا با مرد سیاهپوست

قربانیان کرونا در آمریکا از 100 هزار نفر فراتر رفت

شیوع کرونا در ارمنستان از تهدید تا فرصت

رایزنی سفیر آمریکا با احزاب صهیونیستی درباره مقدمات طرح الحاق

معترضان در آرژانتین خواستار پایان قرنطینه شدند

روسیه ساخت نخستین بمب‌افکن پنهان‌کار را آغاز کرد

اتحادیه اروپا نسبت به بن بست در مذاکرات برگزیت هشدار داد

سوءاستفاده داعش از همه‌گیری کرونا!

افزایش شمار بیکاران به علت شیوع ویروس کرونا در روسیه

رفتار خشن افسر آمریکایی با یک سیاه‌پوست به مرگ او منجر شد

افشاگری سید حسن نصرالله در مورد توطئه رژیم صهیونیستی علیه اردن

آبستراکسیون در لیگ برتر فوتبال ایران

چرا روحانی در ماجرای مک‌فارلین پول نداد؟

کرونا دموکراسی ها را به سوی فروپاشی می کشاند؟

زنگ خطر خروج سرمایه‌های اقتصادی و اجتماعی ایران به ترکیه

هفتم خرداد، آغاز سناریوی 1400 احمدی نژاد

6 روایت از سفر نفتکش‌های ایران به ونزوئلا

بازی بن سلمان با جمهوری خواهان و دموکرات ها

سایه زندان بر سر نخست وزیر اسرائیل