ایران پرسمان

آخرين مطالب

ونزوئلا دریچه جدید دور زدن تحریم ‌های نفتی ایران می ‌شود ؟ سیاست روز

ونزوئلا  دریچه  جدید  دور زدن  تحریم ‌های  نفتی  ایران  می ‌شود ؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - هر دو کشور ایران و ونزوئلا در تحریم هستند و این مبادلات بین خودشان در حال انجام است و کشور ثالثی که مانع همکاری این دو کشور باشد در حال حاضر وجود ندارد و این موضوع یک رویه جدیدی است برای همکاری شرکت‌ها و کشور‌هایی که تحت تحریم امریکا قرار می‌گیرند.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های ونزوئلا نفتکش ایرانی «فورچون» با اسکورت نیروی دریایی به آب‌های ونزوئلا رسیده است. چهار نفتکش دیگر ایرانی نیز در مسیر ورود به حوزه کاراییب و عزیمت به سواحل ونزوئلا هستند. ارسال کشتی‌های حامل سوخت به ونزوئلا خشم مقامات آمریکایی را برانگیخته است به طوری که واشنگتن تهدید کرد که از انتقال کشتی‌های ایرانی حامل سوخت به ونزوئلا جلوگیری می‌کند.
جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در واکنش به حضور کشتی‌های نفتکش ایرانی در دریای کارائیب و انتقال بنزین از ایران به ونزوئلا گفته است: این اقدام برای آمریکا خطرناک بوده و ما در مخالفت با نفوذ ایران کنار خوان گوایدو (رهبر شورشیان ونزوئلا) ایستاده‌ایم.
همچنین ساموئل مونکادا نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل در صحفه توئیتری خود نوشت: رسیدن بنزین ایرانیان برای مردم ونزوئلا نقطه عطفی در مبارزه برای حاکمیت، استقلال و صلح است. ترامپ و نوکران او به حمله نظامی علیه این تانکر‌ها در بحبوحه اپیدمی کرونا فکر می‌کنند، اما کارشناسان او چیز دیگری را توصیه می‌کنند.
بر اساس این گزارش طی روز‌های اخیر زمزمه‌هایی درباره احتمال توقیف 5 فروند نفتکش ایرانی که به‌درخواست دولت ونزوئلا برای تحویل سوخت عازم این کشور هستند، در رسانه‌های غربی مطرح شده است، اما تاکنون هیچ مقام آمریکایی مستقیماً در این خصوص اظهار نظر نکرده است.
ونزوئلا و ایالات‌متحده در چند دهه گذشته، همکاری‌های نفتی زیادی داشته‌اند؛ اما هم‌اکنون، راه‌های همکاری‌های فنی، خدماتی، مبادله کالا و امور مالی به بن‌بست کشیده شده است، عرضه بنزین و گازوییل پالایشگاه‌های ونزوئلا تقریباً متوقف‌شده است و همچنان قاچاق سوخت وجود دارد. ضمن آنکه فعالیت در بازار سیاه سوخت در این کشور بسیار سودآور است.
معاملات ایران و ونزوئلا با چه ارزی خواهد بود؟
علی شهرویی می‌گوید: هر دو کشور ایران و ونزوئلا در تحریم هستند و این مبادلات بین خودشان در حال انجام است و کشور ثالثی که مانع همکاری این دو کشور باشد در حال حاضر وجود ندارد و این موضوع یک رویه جدیدی است برای همکاری شرکت‌ها و کشور‌هایی که تحت تحریم آمریکا قرار می‌گیرند.
او ادامه می‌دهد: این کشور‌ها در این شرایط می‌توانند معاملات و مبادلات خود را انجام دهند و به دلیل اینکه پیش از این هم مورد تحریم قرار داشتند و به بازار آمریکا دسترسی نداشتند، می‌توانند با طلا و پول و ارز‌های رایج خودشان این تحریم‌ها را دور بزنند.
این کارشناس می‌گوید: بحث‌های مختلفی در زمینه نحوه معاملات مطرح است؛ ممکن است با ارز‌های جهانی یا با ارز رایج دو کشور باشد یا بحث‌هایی برای معامله با طلا در رسانه‌ها عنوان شده است، اما معمولا دو کشور خیلی به این موضوعات نمی‌پردازند و این سکوت خبری هم به دلیل تحریم‌هاست که باید جانب احتیاط را حفظ کرد تا این مسیر دچار مشکل نشود.
شهرویی می‌گوید: آمریکا در حال حاضر با بحران‌های داخلی روبروست و ایجاد بحران دیگر بین المللی در این شرایط منفعتی برایش ندارد. اما در مقابل برعکس این قضیه نیز وجود دارد و احتمال اینکه آمریکا بخواهد یک بحث خارجی را به‌وجود بیاورد هست تا اذهان عمومی را در زمینه ضعف داخلی خودش در مورد کرونا به گونه‌ای منحرف کند.
در آخرین نظرسنجی که در آمریکا انجام شد ترامپ با اختلاف 8 درصدی نسبت به بایدن شانس کمتری برای ریاست جمهوری دور بعدی آمریکا دارد و ممکن است با تقابل با نفتکش‌های ایرانی و درگیری ساختگی اذهان عمومی را منحرف کند.
البته موضوع سوخت رسانی ایران به ونزوئلا می‌تواند فتح باب خوبی برای جسارت کشور‌ها و سایر شرکت‌های تحریمی برای ادامه همکاری‌ها باشد و با توجه به انتخابات پیش روی آمریکا و موضوعات داخلی که با آن مواجه است شاید اقدام ایران بتواند راه را برای کشور‌های دیگری هم که تحریم هستند نیز باز کند.
او در پاسخ به این پرسش که با توجه به افت شدید درآمد‌های نفتی این اقدام می‌تواند به ادامه همکاری‌ها و افزایش درآمد‌های ارزی ایران کمک کند؟ می‌گوید: نفت خامی که ما می‌فروشیم غالبا به شرق آسیا و به کشور چین است، اما به جز این عامل به موضوعات دیگری نیز وابسته است؛ به عنوان مثال هر چه شکاف سیاسی بین آمریکا و چین تشدید شود، احتمال حمایت چین از ما بیشتر خواهد شد.
از سوی دیگر آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است که همین موضوع باعث کاهش پیگیری‌ها در مباحث سیاست خارجی آنها شده است که مجموعه این دو عامل ممکن است با تنفس بیشتری برای معاملات ایران همراه شود. بحث‌هایی درباره کمک به بازسازی پالایشگاه‌های ونزوئلا برای مشکلات و بحران سوختی نیز انجام شده است که یکی دیگر از اقداماتی است که از سوی ایران در دست اجراست.
رویداد24
2025

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/144976/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون