ایران پرسمان

آخرين مطالب

حضور ایران در میان 1731 پرتاب ماهواره کوچک در دنیا خردنامه

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا / مدیر یکی از مراکز نوآوری حوزه فضایی با تاکید بر اینکه امروزه جذابیت ماهواره‌های مدار ژئو کاسته شده است، گفت: منظومه ماهوراه زمینه نوینی است که بیشتر کشورها به آن وارد شدند و از سال 2012 تا 2019 تعداد 1731 پرتاب ماهوراه کوچک در دنیا صورت گرفت که نام ایران نیز در این فهرست قرار دارد.
دکتر کیوان کوکبیان در وبینار "بررسی فناوری در حوزه‌ ماهواره‌ها" با طرح این سوال که علت نیاز ما به ماهواره‌ها چیست، گفت: از زمانی که پروژه‌های فضایی از حالت آکادمیک خارج و وارد کسب و کارها شد چنین سوالاتی مطرح شد و این در حالی است که از سال 1950 گام به گام بر بلوغ فناوری‌های فضا افزوده شد و هرچه سطح این فناوری ارتقا یافت موضوع تجاری سازی و صنعتی سازی آنها نمود بیشتری پیدا کرد.
وی آینده فضایی را شامل بخش‌های اکتشافات فضایی و صنایع فضایی دانست و اظهار کرد: مدار فضایی، صنعت فضایی محسوب می‌شود از این رو کشورها در تلاش هستند تا با ارتقا فناوری‌های این حوزه به سمت تجاری سازی حرکت کنند.
کوکبیان ادامه داد: چرخه فضایی از ایستگاه‌های پرتاب شروع می‌شود و تا ماهواره‌برها، سامانه‌های انتقال مداری، ماهواره‌ها، ایستگاه‌های فضایی و تحلیل داده‌ها ادامه دارد.
مدیر مرکز نوآوری کیهان خاطر نشان کرد: در دهه 80 میلادی کشورها به سمت خصوص سازی در حوزه ماهواره و تحلیل تصاویر رفتند و از آن زمان اجازه داده شد تا بخش خصوصی و دانشگاه‌ها در زمینه طراحی و ساخت ماهواره وارد شوند.
وی با تاکید بر اینکه این حرکت در ایران با تاخیر پنج تا 10 ساله آغاز شد و یادآور شد: همانطور که در دنیا بخش خصوصی در طراحی و پرتاب ماهواره وارد شده‌اند در آینده فناوری فضایی ایران نیز بخش خصوصی در این حوزه وارد خواهند شد.
کوکبیان با اشاره به حضور استارتاپ‌ها در حوزه فضایی از سال 2019 خاطر نشان کرد: رشد حضور استارتاپ ها در این حوزه به اندازه ای زیاد بود که از سال 2010 تا 2019 در آمریکا و سایر کشورها تعداد دریافت کنندگان سرمایه روند افزایشی داشته است و در ادامه این فعالیت شرکت های VC حجم مالی زیادی را وارد حوزه فضایی کردند.
این فعال حوزه فناوری های فضایی، با بیان اینکه شرکت‌های VC تا پنج سال آینده منتظر بازگشت سرمایه‌های خود هستند، اظهار کرد: در صورتی که پروژه های این استارتاپ‌ها موفقیت آمیز باشد شرکت‌های VC رغبت زیادی به سرمایه گذاری‌های بیشتر در این زمینه خواهند شد و در غیر این صورت سرمایه گذاری‌های آنها محدود خواهد شد.
کوکبیان منظومه‌های ماهواره‌ای را از مهمترین زمینه‌های فعالیت شرکت‌ها در این حوزه دانست و در این باره توضیح داد: منظومه‌های ماهواره‌ای تحت سیستم مشترکی کار می کنند و با یکدیگر در ارتباط هستند و این ماهواره‌ها در مدارهای لئو و مئو قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه این منظومه ها همچنین امکان پوشش سراسری در مدار لئو را فراهم می کنند، اضافه کرد: در آینده منظومه ماهواره‌ای حرف اول را در صنعت فضایی خواهد زد و از جذابیت مدار ژئو کاسته خواهد شد.
کوکبیان اینترنت اشیا، شبکه مخابراتی فضا پایه، اینترنت جهانی، پایش آنلاین زمین و سامانه‌های هشدار سریع را از کاربردهای منظومه ماهواره‌ای نام برد و یادآور شد: این ماهواره‌ها جزو ماهواره‌های کوچک (Small Sats) و با زون بین 10 تا 600 کیلوگرم هستند. هرچه وزن ماهوراه افزایش می‌یابد محدودیت مداری آن افزایش خواهد یافت. امروزه ماهواره‌های بزرگ و سنگین برای حوزه‌های خاص و نظامی کاربرد دارند.
وی خاطر نشان کرد: از سال 2019 بالغ از 70 درصد پرتاب‌ها از نوع Small Sats بوده است و از سال 2012 هیچ ماهوراه کوچکی بدون تعریف ماموریت خاص طراحی نشد و این امر در توسعه کسب و کارهای این نوع ماهواره‌ها موثر بوده است. این امر موجب شد از سال 2019 حجم عمده‌ای از ماهواره های کوچک پرتاب شده با ماموریت‌‎های فضایی باشد.
مدیر مرکز نوآوری حوزه فضایی با بیان اینکه ایران در زمینه طراحی و ساخت ماهواره به بلوغ فناوری رسیده است، یادآور شد: بر این اساس لازم است ماهواره‌هایی که در دست ساخت قرار دارند دارای یک ماموریت باشند.
وی با تاکید بر اینکه از سال 2012 تا 2019 تعداد 1731 پرتاب ماهوراه کوچک در دنیا صورت گرفت که نام ایران نیز در این فهرست قرار دارد، گفت: از جمله مزیت‌های ایران برای حرکت به سمت ساخت ماهوراه‌های کوچک دسترسی به بازار اقتصادی بزرگ کشورهای اسلامی و منطقه‌ای، مواجهه با بازار رو به رشد مخابرات ماهواره‌ای و بازار بزرگ اینترنت اشیا است . ایران سالانه مبالغ هنگفتی برای خرید تصاویر ماهواره‌ای صرف می‌کند که این زمینه می‌تواند یکی از مزیت‌های ایران برای ساخت این نوع ماهواره‌ها باشد.
کوکبیان توانایی ایران در ساخت و پرتاب ماهواره‌های کوچک را از دیگر قابلیت‌های کشور در این زمینه نام برد و افزود: ولی از سوی دیگر حضور شرکت‌های بزرگ غربی در منظومه ماهواره‌ای و جا ماندن ما از مسابقه بزرگ اولین اینترنت فضا از جمله تهدیدات ما در این زمینه به شمار می رود.
به گفته وی عدم توانایی کشور در لانچ تعداد بالا برای ماهواره‌ها از دیگر محدودیت‌های کشور در حوزه منظومه ماهواره‌ای به شمار می‌رود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/145840/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه

گوناگون/ رمزگشایی از حیات وحش؛ چطور گرگ، روباه و شغال را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برار گله گاومیش‌های عصبانی

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نشان عالی «سربداران» به سپاه اهدا شد

واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش

رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

اقدام دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا در اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

مزارع گل‌های نموفیلای آبی در ژاپن

قصه‌ی نگفته را خوب میدانی امام رضا (ع) با نوای احد سبزی

فضائل امیرالمؤمنین صلوات الله علیه چطور بدست ما رسیده است؟

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید

رئیس‌جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

رئیسی در نشست خبری با رئیس‌جمهور سریلانکا: تحریم‌ها، ملت ایران را متوقف نکرده و پیشرفت ادامه داشته است

خوش چهره: جمعی از روحانیون برجسته به من گفتند: مگر مملکت ما کمونیستی است که اینقدر بر اقتصاد تکیه می‌شود؟!

جزئیات دومین جلسه بررسی مسائل ارزی با حضور قالیباف و وزیر اقتصاد

ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک به قاهره

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

نوآوری عجیب یک شهروند مشهدی در اثاث‌کشی

لحظه تصادف هولناک در جاده برفی به دلیل سرعت بالا

ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب

تصویری تماشایی با فاصله نزدیک از افعی شاخدار ایرانی

روز زیارتی امام رضا علیه‌السلام

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

جمیله علم‌الهدی در پاکستان، «بانوی اول» شد

پنجره متفاوتی به دیدار کارگران با رهبر انقلاب

بازدید دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه محصولات نظامی روسیه

رایزنی دبیر شورای عالی امنیت ملی با همتای برزیلی‌اش در سن‌پترزبورگ

اسیر اسرائیلی: نتانیاهو خجالت بکش!

دومینوی استعفاها در رژیم صهیونیستی/ نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش رسید

آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است

داستان ابوشجاع

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور