ایران پرسمان

آخرين مطالب

بازی ترامپ با کارت چین تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سوزان رایس-نیویورک تایمز/ استفاده از چین به‌عنوان ابزار اصلی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از سوی نامزدهای انتخابات، تاریخی طولانی دارد. در سال 1992 بیل کلینتون از جورج بوش به خاطر تعامل با نخست‌وزیر چین، کسی که به «قصاب پکن» معروف بود به شدت انتقاد کرد و در سال 2016 ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، از اینکه دولت اوباما و شخص هیلاری کلینتون به‌عنوان وزیر خارجه، اجازه داده بودند چین لطماتی به آمریکا وارد کند انتقاد کرد. امسال بهره‌برداری از چین برای پیروزی در انتخابات، به سطحی جدید می‌رسد، زیرا ترامپ قصد دارد از تنفر رای دهندگان از چین برای جلب آرای آنها در انتخابات بهره ببرد. ترامپ مایل است از موضوع ناکامی چین در مهار ویروس کرونا و تنش‌های موجود بین دو کشور حداکثر بهره‌برداری را بکند.
بازی با کارت چین
سوء‌مدیریت بحران همه‌گیری ویروس کرونا از سوی ترامپ سبب شده آمار مرگ و میر حاصل از این ویروس در آمریکا به بالاترین میزان در جهان برسد. همچنین میلیون‌ها نفر در این کشور در هفته‌های اخیر شغل خود را از دست داده‌اند. حالا جمهوری‌خواهان برای منحرف کردن توجهات از این واقعیت‌ها، گزینه بهتری جز بازی با کارت چین ندارند. جمهوری‌خواهان مشغول اجرای دستورالعمل 57 صفحه‌ای هستند که در آن توصیه شده رقبای ترامپ افرادی معرفی شوند که در قبال چین ملایمت به خرج می‌دهند. برای ترامپ، حمله به جو بایدن در حوزه چین، سه هدف را تامین می‌کند: کاهش آرای او در بین دموکرات‌های پوپولیست، منحرف کردن توجهات از سوء‌مدیریت خود در حوزه مقابله با ویروس کرونا و تبدیل ضعف خود در قبال چین به یک سلاح سیاسی.
تمایل شدید ترامپ به مقصر جلوه دادن دیگران به خاطر ناکامی‌های شخصی‌اش، یک ویژگی شخصیتی آشکار اوست. ترامپ در زمینه‌های مختلف پرونده‌ای مملو از اشتباه و ناکامی دارد و طبیعی است که از چنین پرونده‌ای بترسد. در ابتدا ترامپ برای حفظ توافق تجاری با چین که البته هیچ تغییری در رفتار غیرمنصفانه این کشور ایجاد نکرده، ریسک همه‌گیری ویروس کرونا را کوچک جلوه داد و از رئیس‌جمهوری چین ستایش کرد. در ماه‌های ژانویه و فوریه او 15 بار از عملکرد رئیس‌جمهوری چین در مقابله با ویروس کرونا تقدیر کرد و گفت: «آنها مشغول انجام کاری بسیار حرفه‌ای هستند.»
این درحالی است که مدارک بسیار معتبری درباره سوء‌مدیریت شیوع ویروس کرونا از سوی چین وجود دارد. ترامپ از ابتدای استقرار در کاخ سفید بارها از رئیس‌جمهوری چین تقدیر و اعلام کرده، احترام و دوستی‌اش با او نامحدود است و موضوع خطرناک‌تر این است که سیاست‌های ترامپ سبب تقویت چین با هزینه آمریکا شده است. در واقع این سیاست‌ها به چین فرصت و انگیزه داده با قدرت بیشتر در مسیر رسیدن به اهداف بین‌المللی خود حرکت کند. ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای ایران و پیمان آب و هوایی پاریس سبب شده دوستان و دشمنان آمریکا درباره توانایی‌ها و انگیزه‌های این کشور دچار تردید شوند و مسیر برای جاه‌طلبی‌های چین هموار شود.
ترامپ حتی رفتار چین در قبال تظاهرکنندگان هوادار دموکراسی در هنگ‌کنگ را محکوم نکرده و درباره رفتار چین با رسانه‌های آمریکایی موضع‌گیری نکرده است. ترامپ با تضعیف سازمان ملل سبب شده یک خلأ بین‌المللی رهبری در جهان پدید آید که چین با سرعت در حال پر کردن آن است. برای مثال چین اعلام کرده 2 میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا کمک می‌کند و هر واکسنی را که برای این ویروس بسازد، در اختیار همه قرار می‌دهد. ترامپ اجازه داد چین از فشارها بر کره شمالی بکاهد و نتوانست جلوی توسعه‌طلبی‌های پکن در دریای چین جنوبی را بگیرد. ترامپ همچنان در حال اجرای برنامه‌های خود از جمله شانه خالی کردن از اشتباهات و مقصر جلوه دادن دیگران برای رفتارهای غلط خود است.
سیاست کنونی ترامپ حاصل تمایل شدید او به انجام هر کاری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر است. اما در شرایط حاضر بازی با کارت چین با آنکه یک استراتژی جا افتاده است. اما خطراتی در پی دارد. این سیاست به احساسات ضد آسیایی در داخل آمریکا و احساسات ضد آمریکایی در خارج دامن می‌زند و سبب می‌شود حاکمیت دشوار شود. همچنین احتمال شروع یک جنگ سرد پرهزینه یا حتی رویدادی بدتر از آن را بالا می‌برد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/150107/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری