ایران پرسمان

آخرين مطالب

گوش به فرمان آمریکا تحلیل روز

گوش به فرمان آمریکا
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سال گذشته بود که مشاور وزیر کشور در توییتی خبر داد «قریب هشت میلیارد دلار از دارایی‌های ایرانیان توسط کره‌جنوبی توقیف شده است، اگر اسمش قلدری و توهین به مردم ایران نیست، پس چگونه این رفتار کره‌جنوبی در مناسبات دو کشور باید مورد ارزیابی قرار گیرد؟» این منابع حاصل از فروش نفت و مشتقات نفتی دولت ایران در کره‌جنوبی بود و حالا در این یک‌سال و با تشدید تحریم‌های جدید بر میزان این دارایی‌های توقیف‌شده افزوده شده- است.
سال گذشته هیاتی از کمیسیون انرژی مجلس دهم به کره‌جنوبی سفر کرد و راهکارهایی را برای عودت دارایی‌هایی ایران به این کشور ارائه کرد؛ برگرداندن پول بلوکه‌شده یا خرید تجهیزات ایران به همان میزان.» معاملات مالی بین سئول و تهران برای محموله‌های مواد غذایی و اقلام پزشکی پس از تشدید تحریم‌های واشنگتن علیه بانک مرکزی ایران در ماه سپتامبر سال 2018، به‌طور مؤثر غیرممکن شد. کره‌جنوبی که یکی از سه مشتری اصلی نفت ایران بود درحالی خرید نفت از ایران را به صفر رساند که روزانه 194‌هزار بشکه نفت از ایران دریافت می‌کرد؛ از سویی دیگر پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا شرکت بزرگ کره‌ای که سال‌ها با ایران همکاری داشتند، همکاری‌ها را لغو کرده یا کاهش دادند به‌طوری‌که امروز مبادلات تجاری 17 میلیارد دلاری ایران و کره‌جنوبی بسیار کاهش یافته‌است.روزنامه «چوسان ایلبو» کره‌جنوبی با انتشار گزارشی در‌باره توقیف دارایی‌های ایران نوشته است: «مبلغ هفت تریلیون «وون» (معادل 6 میلیارد دلار) پول فروش نفت ایران به کره‌جنوبی است که سال‌هاست در دو بانک کره‌جنوبی (بانک ووری و بانک صنعتی کره) به دلیل تحریم‌های آمریکا بلوکه شده است.»
پاییز 98 وزارت امور خارجه ایران با فراخواندن سفیر کره‌جنوبی از اینکه سئول نتوانسته پول نفت ایران را بازگرداند، ابراز تاسف کرد و بانک مرکزی هم بابت این تاخیر در پرداخت از کره‌جنوبی شکایت کرده‌ است اما هنوز دارایی‌های ایران در این کشور محبوس است و تحریم و تبعیت از سیاست آمریکا بهانه‌ای شده تا سئول از پرداخت مطالبات تهران شانه خالی کند. حال سئول یک میلیون دلار دستگاه تست کُرونا به ایران ارسال کرده که یک منبع دیپلماتیک در کره‌جنوبی گفته آمریکا نسبت به طرح سئول در زمینه ایجاد یک سازوکار پرداخت برای راه‌اندازی تجارت بشردوستانه با ایران و بدون ترس از نقض تحریم‎ها دیدگاه مثبت دارد. بر اساس طرح کره‌جنوبی این کشور از یک بانک ایرانی مانند بانک خاورمیانه که تحت تحریم‌های آمریکا قرار ندارد برای تجارت با ایران استفاده می‌کند و ساختاری شبیه کانال مالی سوئیس دارد.
دو سال مذاکره بی‌حاصل
این اقدامات واکنش وزارت خارجه ایران را در پی داشت و روز گذشته سیدعباس موسوی در پاسخ به این سوال که ارسال یک محموله دارو و تجهیزات پزشکی توسط کره‌جنوبی به ایران به ارزش 500 هزار دلار و اینکه آیا این محموله از همان منابعی است که ایران در کره‌جنوبی دارد، گفت: خیلی زحمت کشیدند! دو سال مذاکره با کره‌ای‌ها داشتیم و از آنجایی که کره‌‌ای‌ها در این زمینه متاسفانه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و منتظر پاسخ مثبت آمریکایی‌ها بودند، حدود هفت میلیارد دلار پول ملت ایران است که در کره بوده و باید هر وقت مطالبه کردیم به صورت مقتضی به صورت نقد و کالا به کشور ما عودت داده می‌شد که متاسفانه کره‌ای‌ها در این زمینه غفلت و تاخیر و تعلل داشتند و بارها به آنها گوشزد کردیم که آنچه به آن استناد می‌کنید، غیرقابل قبول و غیرقانونی است، چون ایران تحت هیچ ‌تحریم قانونی و بین‌المللی نیست و‌ آنچه آمریکا انجام داده یک تحریم غیرقانونی و یکجانبه است و استناد به تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ملاک عمل کره و سایر کشورها باشد. سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما خواستار بازپس‌گیری همه دارایی‌های خودمان در کره هستیم. این اقدام اگرچه کوچک و گام مثبت و با تاخیر فراوان است، معتقدیم کره‌ای‌ها باید کمی بیشتر به این مساله توجه کنند و روابط دیرینه و دوستانه دو کشور را که در مقاطعی زبانزد بوده، با دخالت کشورهای ثالث مخدوش نکنند.
پویا فیروزی: سئول بازار ایران را از دست داد
«پویا فیروزی» دبیر اتاق بازرگانی ایران و کره‌جنوبی در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به کاهش روابط تجاری تهران و سئول، عنوان کرد: ایران و کره‌جنوبی در سال‌های 97 و 98 روابط تجاری خوبی داشتند تا آنجا که سئول پنجمین شریک تجاری کشورمان بود و تا اینکه تحریم‌های ترامپ بر ایران روابط اقتصادی سیاسی سئول و تهران را کاهش داد و تحریم‌های آمریکا موجب شد بانک‌های کره‌ای اعلام کنند به واسطه تحریم نمی‌توانند دسترسی ایران به امور بانکی سئول را برقرار بکنند و این باعث شد تا مبالغی از پول‌های ایران در کره باقی بماند. این فعال اقتصادی کشورمان افزود: تحریم‌های آمریکا باعث شد تا روابط تجاری روز‌به‌روز کمرنگ‌تر شود و برخی از شرکت‌های کره‌ای تعاملات تجاری خود با ایران را به حداقل ممکن رساندند.
17 میلیارد دلار صادرات و واردات کالا و نفت در یک‌سال
دبیر اتاق بازرگانی ایران و کره‌جنوبی ادامه داد: میزان تبادلات تجاری ما با کره آنقدر خوب بود که در گذشته مثبت هم شده بود و در حد کالاهای غیرنفتی هم ادامه یافت. در کل 17 میلیارد دلار صادرات و واردات کالا و نفت در یک‌سال داشتیم که اکنون به دلیل تحریم‌ها این رقم فروکش کرده است. فیروزی در پاسخ به این سوال که این تنش‌ها تا کی ادامه می‌یابد، تصریح کرد: در امور تجاری مهم‌ترین اقدام تداوم تجارت است ولی مساله این است که تا زمانی که طرف کره‌ای نتواند به راهکار‌های مثبت دست یابد، این وضعیت ادامه دارد، چرا که خودشان هم محدودیت‌هایی دارند. ما گزینه‌ها و راهکارهایی ارائه کردیم که چگونه به آنها دست یابیم و تبادل تجاری برقرار باشد و ادامه یابد. تا زمانی که به صورت پایدار یک سیستم ترسیم نشود، نمی‌توان امیدوار بود.
وی افزود: شرکت‌های کره‌ای هم خودشان ضرر می‌کنند چرا که بهترین بازارشان ایران بود. میزان مصرف کالای کره‌ای در ایران و خاورمیانه بالا بود. برندهای کره‌ای در کشور ما فروش بیشتری داشتند و هدف‌گذاری که برای دور جدید داشتیم بعد از تحریم دوره اول، بحث مشارکت در انتقال دانش، تکنولوژی و سرمایه بین طرفین بود و اینکه روی محصولات مشترک کار کنم که متاسفانه روی نداد.
بازار 400 میلیون نفری
این فعال اقتصادی یادآور شد: با توجه به اهمیتی که بازار ایران در منطقه دارد و علاوه بر بازار 80 میلیونی از 400 میلیون نفر بازار منطقه‌ای برخوردار است و فرصت مناسبی بود که سئول باید آن را در نظر می‌گرفت. به نظر من اگر چاره‌ای برای این اقدام کره اندیشیده نشود، آینده خوبی را نمی‌توان برای تجارت طرفین پیش‌بینی‌کرد.
وی با اشاره به میزان مراودات امروز تهران و سئول ادامه داد: واقعیت امر این است که به نسبت کالایی و مراودات غیر‌نفتی اکنون آمار دقیقی نداریم و آمار تبادلات این روزها و ماه‌های اخیر در دست گمرک است، اما می‌توان عملا این مراودات را در سطح بازار دید که کالاهای کره‌ای کمتر و دیگر رقبای تجاری برای آن در بازار جایگزین شده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/151282/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

سقوط سهام آسیا

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس