ایران پرسمان

آخرين مطالب

گونه‌هایی جدید از سنگواره‌های ایرانی کشف شدند خردنامه

گونه‌هایی جدید از سنگواره‌های ایرانی کشف شدند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / یک "جنس" و شش "گونه" جدید فسیلی از سنگواره‌های ایرانی در قالب پژوهشی مشترک بین پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد و موزه تاریخ طبیعی برلین آلمان کشف و معرفی شدند.
"جنس" در طبقه‌بندی موجودات به جمع بزرگی از گونه‌های مشابه گفته می‌شود. "گونه" نیز کوچکترین واحد طبقه‌بندی موجودات، به گروهی نزدیک از آنها اطلاق می‌شود که با یکدیگر رابطه ژنتیکی و ساختمانی داشته و پس از تولید مثل قادرند صفات خود را به نسلهای بعد منتقل کنند.
دانشگاه فردوسی مشهد روز سه‌شنبه اعلام کرد: در پروژه تحقیقاتی به سرپرستی دکتر عباس قادری عضو هیات علمی دانشکده علوم این دانشگاه و دکتر دیتر کورن از موزه تاریخ طبیعی برلین آلمان بر روی آمونوئیدهای پرمین پسین در منطقه شمال غربی ایران یک جنس و سه گونه جدید از ماکروفسیلها (فسیلهایی که اندازه‌اشان به حدی است که مطالعه آنها نیازی به میکروسکوپ ندارد) با عمر تقریبی 253 میلیون سال شناسایی، نامگذاری و معرفی شدند.
این فسیلها از توالی‌ رسوبی "سازند منطقه علی‌باشی" واقع در حاشیه رود ارس و شرق شهر جلفا به دست آمده‌اند. نامگذاری آنها نیز از نام لاتین رود ارس یعنی عبارت "Araxoceltites" برگرفته شده است. این رده فسیلی شامل سه گونه با نامهای "Araxoceltites laterocostatus، Araxoceltites sanestapanus و Araxoceltites cristatus" است.
"فسیل یا سنگواره" به معنای بقایای سنگ مانند و آثاری سخت شده از گیاهان و جانورانی است که جسد آنها در هوای آزاد نپوسیده بلکه بواسطه سالهای بسیار طولانی قرار گرفتن در خاک یا عوامل طبیعی دیگر تحت فشار نسبی محفوظ مانده و در میان رسوبات مختلف زمین باقی مانده و دیده می‌شود. "فسیل‌شناسی" نیز علم مطالعه و پژوهش بر روی فسیلهای بجای مانده از گیاهان و جانورانی است که سابقا در سطح زمین زیست داشته‌اند.
همچنین "فسیل‌شناسی" اساس و پایه علم چینه‌شناسی و این دو رشته رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. "چینه" به معنای لایه یا طبقه و چینه‌شناسی یا "Stratigraphy" علم مطالعه طبقات سنگهای رسوبی بر اساس شناخت توالی طبقات رسوبی در زمانهای مختلف زمین‌شناسی به منظور پی بردن به تاریخ حوادث زمین و تکامل موجودات است تا به واسطه آن تغییرات ریخت کره زمین و وضع جغرافیایی آن در طول حیات کره خاکی مشخص شود. علم چینه‌شناسی نقش مهمی در زمین‌شناسی دارد زیرا از یافته‌های آن در حفاریهای مربوط به ذخایر نفت و آب، کانسارهای رسوبی و رگه‌های معدنی استفاده می‌شود.
بر اساس گزارش دانشگاه فردوسی مشهد همچنین یکی از این گونه‌ها به اسم سانستاپانوس (sanestapanus) برگرفته از نام کلیسای باستانی "سن ‌استپانوس" واقع در منطقه جلفا در حاشیه رود ارس نامگذاری شده است.
سه گونه فسیلی جدید نیز در پژوهشی دیگر توسط همین محققان از آمونوئیدهای پرمین پسین با عمر 259 میلیون تا 254 میلیون سال پیش با انتخاب نامهای "Araxoceras truncatum، Araxoceras insolens و Vedioceras fusiforme" از توالیهای رسوبی سازند علی‌باشی واقع حاشیه رود ارس و غرب شهر جلفا به دست آمده است.
سازند یا "Formation" اصلاحی برای تقسیمات سنگ‌شناسی و واحد اصلی علم چینه‌شناسی به معنای مجموعه لایه‌هایی از زمین با صفات مشخص سنگ‌شناسی همچون سن، نوع فسیل، جنس، پیوستگی، ضخامت و رنگ مشترک است.
گروه دیرینه‌شناسی متشکل از استادان گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و واحد اصفهان دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری پژوهشگران "موزه تاریخ طبیعی برلین" آلمان و "دانشگاه آدام میتزکویچ" لهستان هم در پژوهشی دیگر گونه جدیدی از گنیاتیتهای اسپورادوسراتید را شناسایی، نامگذاری و معرفی کردند.
این گونه جدید نیز که با اسم "Meanoceras tabasense" برگرفته از اسم شهر طبس محل یافت آن نامیده شده، از توالی سازند منطقه "شیشتو" واقع در سلسله جبال شتری کشف شده است.
همچنین در چارچوب این پژوهش جنس ایرانوسراس (Iranoceras) که افزون بر نیم قرن پیش توسط دیرینه‌شناسی به نام "اتو والیسر" در سال 1966 معرفی شده بود مورد بازنگری قرار گرفت و توصیف جدیدی برای دو گونه آن شامل "Iranoceras pachydiscus و Iranoceras pingue" ارائه شد.
گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با افزون بر نیم قرن سابقه فعالیتهای آکادمیک علمی، آموزشی و پزوهشی سال 1346 تاسیس شده و بسیاری از استادان کنونی رشته زمین‌شناسی دانشگاههای ایران دانش‌آموخته این گروه دانشگاه فردوسی مشهد هستند.
تربیت متخصص از میان دانشجویان ایرانی و خارجی در مقطع کارشناسی ارشد "گرایش چینه‌شناسی و فسیل‌شناسی" از سوی گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد سال 1371 و پذیرش دانشجوی مقطع دکترای گرایش زمین‌شناسی نیز از سال 1385 در این مرکز آموزش عالی آغاز شده است.
هم‌اینک علاوه بر مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد گرایشهای "زمین‌شناسی اقتصادی، زمین‌شناسیمهندسی، رسوب‌شناسی و سنگ رسوب، چینه‌شناسی و فسیل‌شناسی، تکتونیک، زمین‌شناسی زیست محیطی، پترولوژی و آب‌شناسی" پنج گرایش "زمین‌شناسی اقتصادی، رسوب‌شناسی و سنگ رسوبی، زمین‌شناسی مهندسی، تکتونیک و چینه‌شناسی - فسیل‌شناسی" نیز در مقطع دکترای تخصصی گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد مشغول تربیت متخصصان در این حوزه است.
همچنین آزمایشگاههای "زمین‌شاسی، ژئوشیمی، XRF و AAS، سیالات درگیر، سنگ رسوب و رسوب‌شناسی" و همچنین مرکز گوهرشناسی، موزه زمین‌شناسی و نیز کارگاه مقطع‌گیری در گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد دایر هستند. این گروه علاوه بر 17 عضو ثابت و شش همکار پیشکسوت از همکاری شمار زیادی از استادان دانشگاههای دیگر ایران و دیگر کشورهای جهان در زمینه هدایت و راهنمایی پایانامه‌های مقاطع فوق‌لیسانس و دکترا برخوردار است.
"موزه تاریخ طبیعی برلین" در پایتخت آلمان واقع در شمال شرقی آن کشور است که با در اختیار داشتن بزرگترین و مدرن‌ترین مجموعه جانورشناسی جهان امکان مطالعات تنوع زیستی و تکامل موجودات را برای پژوهشگران فراهم کرده است. این موزه از سال 1810 میلادی تاکنون دایر بوده و به عنوان بزرگترین موزه تاریخی در آلمان و پنجمین موزه برتر در دنیا شناخته می‌شود.
30 میلیون سند و شواهد پیرامون منظومه شمسی، علوم زمین‌شناسی، تاریخ تحولات طبیعی کره خاکی، تکامل موجودات از دایناسورها تا انواع جانوران، سنگها و فسیلها در این موزه وجود دارد. موزه تاریخ طبیعی برلین محل نگهداری و نمایش 270 هزار ظرف از یک میلیون گونه جانوری است که در محفظه‌های شیشه‌ای در معرض دید محققان و بازدیدکنندگان قرار دارند.
بزرگترین اسکلت گونه‌ای از دایناسور به نام براکیوسوروس (Brachiosaurus) به ارتفاع 13 متر در این موزه قرار دارد. گونه‌های جانوری این موزه عظیم شامل انواع ماهیان، قورباغه، کوسه، خزندگان و بی‌مهرگان در 81 هزار لیتر الکل نگهداری شده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/151473/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

سقوط قیمت بیت کوین

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

پایان یکه تازی اردوغان؟