ایران پرسمان

آخرين مطالب

حلقه پرتو در مجلس تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - همشهری / متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حضور 12شاگرد ‌آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه امام‌خمینی(ره) در مجلس یازدهم روزهای دشوار و پرفراز و نشیبی را برای دولت اعتدالگرای روحانی رقم خواهد زد؛ طیفی صریح‌اللهجه که در 7سال گذشته رویه دولت در امور سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را به‌کرات نقد کرده و بیشترین تقابل با قوه مجریه را در فضای رسانه‌ای داشته‌اند. طیفی که در جبهه پایداری و نزدیکی به آن ظهور و بروز یافته‌اند و حال شمار زیادی از تأثیرگذارانش به بهارستان رسیده‌اند؛ چهره‌هایی مثل مجتبی ذوالنوری، سیدمحمود نبویان و حسین جلالی که از حلقه یاران نزدیک به آیت‌الله مصباح یزدی هستند می‌توانند سمت و سوی سیاسی مجلس را در روزهای آینده تعیین کنند.
اهمیت حضور آنان زمانی دوچندان خواهد شد که ادعای انتخاباتی پایداری‌ها مبنی بر اینکه هرکدام قابلیت همراه‌کردن حداقل 10نماینده مجلس یازدهم را دارند جدی گرفته و به یاد آورده شود که جبهه پایداری، یاران دیروز و امروز احمدی‌نژاد را با فاصله‌ای کم و قابل حل در دل خود جای می‌دهد.
پایداری‌ها نشان داده‌اند که با تصاحب اکثریت کرسی‌های هیأت‌رئیسه مجلس یازدهم و رایزنی‌های حساب‌شده بر سر کرسی‌های ریاست کمیسیون‌ها، پرچمدار اتفاقات در مجلس یازدهم خواهند شد و بیراه نیست اگر بگوییم مجلسی‌ها در 4سال آینده راهی را می‌روند که این طیف برایشان هموار می‌کنند؛ مسیری که با حضور 12روحانی پای کار و متعهد به این جریان که همگی مهر شاگردی مصباح یزدی را در کارنامه‌شان دارند، در سیاست داخلی و امور فرهنگی عیان و قابل حدس خواهد بود. در کنار جمع 12نفره شاگردان مصباح در بهارستان نزدیکی و هم‌طیفی 20روحانی دیگر در امور سیاسی با آنها سبب خواهد شد که صدای روحانیون و تأثیرگذاری‌شان در روزهای آینده پررنگ‌تر از ادوار گذشته شود. ناگفته پیداست که صراحت لهجه همگی آنها در نقد سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی دولت و در رأس آن تاختن به حسن روحانی، وجه مشترک همگی آنهاست که قطعا بر سبک و فضای مراودات مجلس یازدهم و دولت دوازدهم تأثیر خواهد گذاشت.
روحانیون مشهور مجلس یازدهم
در این دوره از مجلس شورای اسلامی 34روحانی به کرسی نمایندگی رسیده‌اند. در میان آنها که قریب به 11درصد راه‌یافتگان مجلس یازدهم را شامل می‌شوند، اسامی سیدرضا تقوی عضو شاخص جامعه روحانیت، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری، سیدمحمود نبویان و نصرالله پژمانفر از دیگر چهره‌های منتسب به جبهه پایداری، مجتبی ذوالنوری، نماینده ‌فعال قم در مجلس دهم که در مجلس یازدهم پیشکسوت هم‌طیفی‌هایش محسوب می‌شود، حسین جلالی رئیس دفتر آیت‌الله مصباح (همان نماینده‌ای که اخیرا با ایده ختم روزانه قرآن در جلسات مجلس در بین شبکه‌های مجازی به شهرت رسیده است)، بیشتر از دیگران خودنمایی می‌کند. اگرچه از گعده روحانیون نزدیک به آیت‌الله مصباح می‌توان به حضور سیدناصر موسوی لارگانی، موسی غضنفرآبادی، احد آزادی‌خواه، سیدجواد حسینی‌کیا و حسین‌زاده بحرینی نیز اشاره کرد. در این فهرست نام محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد نیز چندان ناهمگن و غریبه نخواهد بود. به این ترتیب این طیف، 12روحانی پایه کار دارد که به‌خوبی می‌توانند دیدگاه استاد‌شان در بهارستان را منعکس کنند و پیش‌برنده اهداف آن باشند.
جمعی که در فراکسیون روحانیت مجلس گرد هم خواهند آمد، چهره‌هایی مخالف برجام و منتقد دولت، مخالف‌FATF، پالرمو، CFT و منتقد سیاست خارجی و سیاست فرهنگی دولت هستند. دولت در یک سال آینده حتی اگر بتواند با بقیه مجلس کنار بیاید، بعید است بتواند با این جمع از روحانیون مجلس به توافقی برسد.
نگاهی به حضور روحانیون در ادوار مجلس
در ادوار 10گانه مجلس شورای اسلامی، مجلس اول با 164نماینده روحانی رکورددار بیشترین حضور روحانیون است اما بعد از آن سیر نزولی تعداد رأی‌آوری روحانیون شروع می‌شود تا آنجا که در مجلس ششم این تعداد به 35روحانی می‌رسد.
در مجلس هفتم و هشتم تعداد روحانیون در خانه ملت دوباره افزایش پیدا می‌کند اما پس از آن در مجلس نهم حضور آنها کمرنگ‌تر می‌شود و یکباره مجلس دهم رکورد کمترین نمایندگان روحانی را با 17نماینده می‌شکند؛ اما در مجلس یازدهم دوباره شاهد رشد شمار حضور روحانیون هستیم به‌طوری که تعداد آنها در مجلس یازدهم به 32نماینده افزایش پیدا می‌کند.
آقا‌تهرانی، مراد پایداری‌ها
جبهه پایداری قریب به 10سال پیش و با عیان‌شدن ماجرای خانه‌نشینی محمود احمدی‌نژاد متولد شد؛ تشکلی سیاسی که از همان ابتدا دبیرکلی‌اش به مرتضی آقا‌تهرانی رسید؛ شاگرد شناخته‌شده ‌مصباح یزدی که 6سالی معلم اخلاق کابینه احمدی‌نژاد بود. مؤسسه مصباح یزدی که پیش‌تر‌ها عنوان باقر‌العلوم را داشت و حالا به نام مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) شناخته می‌شود، سال1371 آقاتهرانی را برای تحصیل به کانادا فرستاده بود و از آنجا به آمریکا رفت. ماجرای گرین‌کارت گرفتن او همواره حاشیه‌ای است که درمورد او مطرح می‌شود.‌ او همواره تأکید می‌کند سال‌هاست گرین‌کارتش باطل شده است. خروج آنها از دولت به‌معنای رودررویی‌شان با احمدی‌نژاد نیست و همچنان در کلیات با هم هم‌نظرند و مشاور یکدیگر. موید این امر تأکید و اصرار محمود احمدی‌نژاد برای حضورش در مجالس هشتم و نهم بوده است. آقاتهرانی در انتخابات مجلس دهم هم کاندیدا شد اما اقبال مردم از فهرست امید، او و یارانش را ناکام گذاشت. حالا اما در یکی از دو قطب اصلی فهرست اصلی تهران وارد بهارستان شده و به‌جد مشغول حساب و کتاب برای پیشبرد اهدافش در مجلس شورای اسلامی است و اعتبارش نزد دیگر نمایندگان هم‌طیفش همچون استاد و شاگردی است و شاگردان گوش به فرمان زیادی در بهارستان دارد و سخن و تصمیماتش حجت پایداری‌هاست.
نبویان؛ مدافع اسلامی‌سازی‌ دانشگاه‌ها
55ساله است و عضو جبهه پایداری و دانشیار گروه فلسفه مؤسسه امام خمینی است و از شاگردان پا در رکاب محمد‌تقی مصباح یزدی. او پیش‌تر در دوره نهم مجلس شورای اسلامی‌ عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس بود و در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همچون دیگر اصولگرایان همراهی مردم با فهرست امید، او را در ورود به بهارستان ناکام گذاشت. نبویان از منتقدان اصلی مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی است و در چند سخنرانی و مناظره، به انتقاد از این مذاکرات پرداخته‌است. در مباحث فرهنگی هم به دنبال اسلامی‌سازی علم در دانشگاه‌هاست و از اسلامی‌سازی‌ علوم انسانی حمایت می‌کند. از جمله مواردی که اخیرا او را در رسانه‌ها مطرح کرد، ادعای عجیبش در مورد سردار سلیمانی بود، که مدعی شد دولت یازدهم به آمریکا تعهد داده است در قبال برداشتن موانع بانکی، قاسم سلیمانی را به آمریکا تحویل دهد؛ ادعایی که مورد تکذیب وزارت خارجه قرار گرفت و محمد‌جواد ظریف در پاسخ به او گفت درصورتی که نبویان عذرخواهی و توبه نکند، این مسئله را پیگیری حقوقی خواهد کرد. او اردیبهشت سال گذشته در یک مناظره دانشجویی با مصطفی تاجزاده، فعال اصلاح‌طلب مدعی شده بود برجام ما را به سمت جنگ برده است. وی گفته بود تفکر این است که ما و مردم بی‌عرضه هستیم و باید مذاکره کنیم. این تفکر 2دستاورد دارد؛ یکی برجام و دیگری هم CFT که الان دنبال آن هستند.
مجید ناصری‌نژاد، نماینده مردم شادگان یکی از اعضای فراکسیون روحانیون مجلس است که در مجلس دهم هم حضور داشت. این تصویر از نزدیک‌شدن او به حسن روحانی در جلسه تقدیم لایحه بودجه98 به یکی از قاب‌های ماندگار مجلس دهم تبدیل شد. او معترض به بی‌توجهی دولت به آب استان خوزستان بود.عکس: ایرنا

ایران پرسمان


سیدناصر موسوی‌لارگانی، نماینده اصولگرای فلاورجان که در مجلس نهم، دهم و یازدهم حضور داشته و دارد. وی در این مجلس به جمع اعضای هیأت رئیسه مجلس هم راه‌یافته است. تصویر او در جمع اعضای مجلس دهم که علم مخالفت با CFT و پیوستن به FATF را برداشته بودند، یکی از قاب‌های ماندگار مجلس دهم بود.
لبخند به سفیر؛ آتش‌زدن برجام
مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و از پایداری‌های دوآتشه در مجلس دهم است که برجام را پشت تریبون به آتش کشید و از مخالفان جدی پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف است‌ که در باره آن در صحن مجلس نامه می‌نوشت و امضا برای طومار جمع‌آوری می‌کرد، فرصتی هم اگر دست می‌داد، حسن روحانی در صدر دولت را تهدید به استیضاح و برکناری می‌کرد. در همین راستا هم یک‌بار طرح سؤال او را کلید زد و روحانی را به مجلس کشاند و دیگر بار استیضاح رئیس‌جمهور را به جریان انداخت که در نهایت به سرانجام نرسید. از اقدامات او در قبال دولت روحانی می‌توان به انتشار بیانیه‌ای بدون امضا در کازیه نمایندگان اشاره کرد که خواستار اجرای ماده606 قانون مجازات اسلامی برای حسن روحانی شده بود. درنهایت هم وقتی که اعلام شد‌ متن منتشر شده از سوی او چاپ و منتشر شده، به جمع خبرنگاران آمد و گفت: وظیفه من به زیر‌کشیدن آقای رئیس‌جمهور است. به‌رغم این رویه او اما وقتی به‌ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رسید و در این مقام موظف به دیدارهای دیپلماتیک شد، لبخندش در دیدار با سفیر انگلیس برایش چنان حاشیه‌ساز شد که مجبور شد مکررا در این‌باره موضع‌گیری کند و تفاوت رفتارش در آتش‌زدن برجام با لبخند به سفیر انگلیس را شرح دهد. ذوالنوری پیش از نمایندگی در مجلس سال‌ها جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده ‌است.

ایران پرسمان


لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/151696/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوناگون/ گورهای شگفت‌آور

بزرگترین آبشار جهان در جنگل بارانی گویان

سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

شعر خوانی دختر شیرین زبان

واکنش جدید آمریکا و اروپا به پاسخ موشکی ایران

شبکه «ای بی سی» آمریکا: پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است

رحیم‌پور ازغدی: این اولین‌بار است که اسرائیل تودهنی می‌خورد

عضو اتاق بازرگانی: 30 درصد تولید برق دنیا از تجدیدپذیر است که در ایران این عدد 1.3 درصد است

کامرون خطاب به رژیم صهیونیستی: درگیری را تشدید نکنید

چین: از عضویت رسمی فلسطین در سازمان ملل حمایت خواهیم کرد

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

جزیره مونت سن میشل در شمال غربی فرانسه

دوستیِ خاله خرسه به روایت تصویر

پریدن صدها پنگوئن به داخل آب از ارتفاع 20 متری

حرکت عجیب راننده که سبب حادثه شد

صحنه ای باورنکردنی از تلاش روباه قطبی برای بازی با جغد برفی

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

صدای زمین را بشنوید

لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند، نباید در این دام بیفتیم

اختلاف‌نظر میان رهبران اروپایی در خصوص تحریم سپاه

امیر موسوی: جز حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود

رئیس موسسه «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

افشاگری مجری زن صداوسیما از بدقولی یک نماینده ردصلاحیت شده مجلس

دور دوم انتخابات در تهران تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود

مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد

امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است

رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

حزب‌الله فیلم حمله به «عرب العرامشه» را منتشر کرد

روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد

بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند

حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

گزارش یونیسف از آمار تعداد کودکان کشته شده در جنگ غزه

هشدار درباره توطئه جدید اشغالگران علیه مسجدالاقصی

ترامپ: باید از شر بایدن خلاص شویم

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد