ایران پرسمان

آخرين مطالب

کتاب‌های فسلفی برای حالِ خوش در آخر هفته! خردنامه

کتاب‌های فسلفی برای حالِ خوش در آخر هفته!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / کتاب‌های فلسفه شاید انتخاب‌ جالبی برای استراحت پایان هفته به نظر نرسند اما احتمالا وضعیت فرق می‌کند اگر قرار باشد، «آلن دو باتن» به زبان ساده از فلسفه موضوعاتی بگوید که هر روز با آن درگیریم؛ جایگاه اجتماعی و خبر.
آلن دو باتن (Alain de Botton) متولد 1969 در زوریخ، نام آشنایی در دنیای کتاب و نشر محسوب می‌شود. این نویسنده ساکن لندن که دوره دکتری فلسفه در دانشگاه هاروارد را برای نوشتن کتاب های فلسفه به زبان ساده رها کرد یکی از مهم‌ترین چهره های فلسفه کاربردی محسوب می‌شود. استفاده از زبان ساده و پرداختن به موضوعاتی که هر روز با آن مواجهیم؛ از جمله عشق، سفر و کار، دنیای غریب فلسفه برای مردم عادی را به دنیایی آشنا و قابل فهم تبدیل کرد و همین امر شاید دلیل استقبال مردم سراسر دنیا از آثار این فیلسوف جوان است.
آلن دو باتن در تازه‌ترین آثار خود باز هم به سراغ موضوعاتی رفته که برای انسان دنیای معاصر مهم است، حتی اگر تا امروز به آن بی توجهی کرده باشد.
اضطراب جایگاه اجتماعی

ایران پرسمان


یکی از نگرانی‌هایی که در دنیای پراضطراب مدرن هر روز تجربه می‌کنیم، نوعی از اضطراب است که کمتر راجع به آن می‌دانیم؛ اضطراب جایگاه اجتماعی. از دغدغه‌های همه ما این است که دیگران چه نظری درباره ما دارند. همه ما خواستار موفقیت هستیم و از شکست می‌ترسیم، همه ما کم‌وبیش و غالباً در خفا درباره جایگاه اجتماعی مان اضطراب داریم.
آلن دو باتن در کتاب اضطراب جایگاه اجتماعی به این نگرانی هر روزه و شاید هر لحظه ما پرداخته و می نویسد: جایگاه اجتماعی والا پیامدهای خوشایندی به دنبال دارد، از جمله امکانات، آزادی، فرصت، آسایش و شاید مهم‌تر از همه احساس مورد توجه و ارزشمند بودن. جایگاه اجتماعی والا از نظر بسیاری بهترین نعمت های زمینی است، حتی اگر کسی مستقیما به آن اذعان نکند.
دو باتن در مقدمه کتاب خود با ارائه تعاریفی در مورد جایگاه اجتماعی، تعریفی نیز از اضطراب جایگاه اجتماعی ارائه می‌دهد: نوعی نگرانی که چنان تباه‌کننده است که می‌تواند گستره های مختلف زندگی ما را نابود کند، نگرانی از این که نتوانیم خود را با آرمان‌های موفقیت که جامعه تعیین کننده آن است تطبیق دهیم و از ‏شان و احترام محروم شویم. یا نوعی نگرانی از اینکه از لحاظ منزلت اجتماعی در پایین ترین مرتبه یا در آستانه سقوط به مرتبه‌ای پایین‌تر قرار داشته باشیم.
نویسنده با مطرح کردن این نظریه که اضطراب جایگاه اجتماعی قابلیتی استثنایی در ایجاد درد و رنج دارد به این ویژگی انسان امروز اشاره می‌کند که بیشتر ما برای اینکه احساس خوبی درباره خود داشته باشیم متکی به نشانه های احترامی هستیم که از جامعه دریافت می‌کنیم.
او همچنین با برشمردن کاربردهای تمایل به داشتن جایگاه اجتماعی نظیر «ایجاد انگیزه برای به کارگیری استعدادها، ترغیب به متمایز دیده شدن، ممانعت از رفتارهای نامتعارف و زیانبار و انسجام بخشیدن به اعضای جامعه هول یک نظام ارزشی متداول»، عنوان می کند که این تمایل می‌تواند کشنده باشد و به همین دلیل سودمند ترین راه برای پرداختن به این وضعیت، درک آن و صحبت در مورد آن باشد.
آلن دو باتن در اضطراب جایگاه اجتماعی، در دو بخش موجبات و راه‌حل‌ها برای نخستین بار به این وضعیت شایع نامی داده است و سرچشمه های آن و راه‌های ممکن مقابله با آن را بررسی کرده است. به قلمرو تاریخ، فلسفه، اقتصاد، هنر و سیاست سفر می کند تا ببیند متفکران بزرگ با چه شیوه های بدیعی بر این اضطراب غلبه کرده اند حاصل کار او کتابیست که نه فقط سرگرم کننده و تأمل برانگیز است بلکه رنگی از نبوغ و حکمت دارد و می تواند در حل این مشکل به انسان امروز کمک کند. اضطراب جایگاه اجتماعی هم تشریح یکی از دردهای انسان مدرن است و هم پیشنهاد راه‌هایی برای درمان این درد.
انتشارات ققنوس کتاب اضطراب جایگاه اجتماعی را با ترجمه مریم تقدیسی در 237 صفحه و شمارگان هزار و 100 نسخه منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.
چرا دائم سراغ اخبار می‌رویم؟

ایران پرسمان


آلن دو باتن معتقد است: امروزه اخبار همان تسلطی را بر زندگی مان یافته که زمانی دین بر زندگی ما داشت. ولی ما به ندرت به تاثیرات آن در زندگیمان توجه می کنیم.
نویسنده در مقدمه کتاب اخبار؛ راهنمای کاربر، مواجهه هر روز و هر لحظه ما را با اخبار، کاری بدون آداب و دستورالعمل می داند که به عادی ترین، بدیهی‌ترین و معمولی‌ترین کار دنیا مثل نفس کشیدن تبدیل شده است. آلن دو باتن در این اثر تلاش دارد این عادت فراگیر را امری عجیب و حتی خطرناک بنمایاند و در نخستین صفحات اثر می‌آورد:
به اعتقاد هگل جوامع زمانی مدرن شدند که اخبار، به عنوان منبع اصلی ارشاد و معیار اقتدار، جانشین دین شد ... گزارش های خبری با دقتی غیرعادی ساعات مهم زندگی مردم را پر می کنند: عبادت صبحگاهی به خبر صبحگاهی تغییر ماهیت داده است و عبادات شامگاهی به اخبار شبانگاهی. ولی اخبار فقط جدول زمانبندی شبه‌دینی را دنبال نمی کند بلکه از ما می خواهد همان احترامی را برایش قائل باشیم که برای اعتقاداتمان قایل بودیم. (ص. 9)
این فیلسوف با اشاره به قدرت اخبار به عنوان نیروی تعیین کننده حال و هوای زندگی اجتماعی و شکل دهنده تصورات ما از جامعه بیرون دیوارهای خانه، می‌نویسد: همانطور که افراد انقلابی به خوبی می‌دانند، اگر می‌خواهید طرز فکر مردم کشوری را تغییر دهید لازم نیست به سمت گالری های هنری، مراکز آموزش و پرورش یا خانه نویسندگان مشهور بروید، کافی است مستقیم مرکز اعصاب بدنه سیاسی، یعنی ستاد فرماندهی اخبار را هدف قرار دهید.
نویسنده با اشاره به ایجاد ترس و هراسی که اخبار در ناخودآگاه ما به وجود می آورند و ما را در انتظار دائم دریافت اخبار بد قرار می دهد معتقد است همین هراس، دلیل مراجعه دائم ما به گوشی های هوشمند و دنبال کردن اخبار در فضای مجازی است.
این فیلسوف معتقد است همه ما برای رهایی از بلایی که اخبار به سرمان می آورد به کمک نیاز داریم و از این روست که این راهنمای کوچک را در جهت آنچه مصلحت همه ما نوشته است تا از پیچیدگی‌های عادتی پرده بردارد که «ظاهرا بیش از حد عادی و بی ضرر به نظر می رسد».
آلن دو باتن در این کتاب در هشت بخش از دیدگاهی جدید بررسی نمونه‌های رایج گزارش های خبری از قبیل سوانح هوایی، قتل، رسوایی سیاسی و مصاحبه با شخصیت های سرشناس پرداخته و سوالاتی تفکر برانگیز مطرح کرده است: چرا گزارش های فجایع جذاب اند؟ چرا به روابط عاشقانه افراد مشهور توجه و علاقه نشان می دهیم؟ چرا وقتی سیاستمداری وجهه خود را از دست می‌دهد لبخند می‌زنیم؟
وی در این روند مخاطب را به سمت درکی روشن از نیرویی هدایت می کند که بیش از همه در نگاه ما به واقعیت اثر می گذارد.
انتشارات ققنوس کتاب اخبار؛ راهنمای کاربر را با ترجمه مریم تقدیسی در 254 صفحه و در شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه به بازار عرضه کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/156596/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون