ایران پرسمان

آخرين مطالب

ترامپ نه افسرده شده نه کنار می‌کشد تحلیل روز

ترامپ نه افسرده شده نه کنار می‌کشد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمدحسین لطف‌الهی/ نظرسنجی‌هایی که پیشتازی رقیب دموکرات رییس‌جمهور امریکا را پیش‌بینی کرده‌اند بر خلاف تصورات، نه تنها دونالد ترامپ را ناامید نکرده که سبب شده او بیش از همیشه تلاش کند این عقب‌ماندگی را جبران کرده تا برای دومین دوره نیز بر صندلی ریاست‌جمهوری ایالات متحده بنشیند؛ تلاشی که می‌تواند در فرصت باقیمانده تا انتخابات، همه‌چیز را به نفع ترامپ تغییر داده و جو بایدن را که این روزها بیش از همیشه خود را نزدیک به صندلی ریاست‌جمهوری می‌بیند، ناکام بگذارد.
در روزهای گذشته و پس از انتشار مجموعه‌ای از نظرسنجی‌های انتخاباتی که حکایت از برتری قاطع جو بایدن در برابر دونالد ترامپ داشت و رییس‌جمهور امریکا را حتی در برخی پایگاه‌های دایمی جمهوریخواهان و همچنین ایالت‌هایی که به «میدان نبرد» معروفند بازنده نشان می‌داد، فاکس‌نیوز در گزارشی مدعی شد وضعیت روحی دونالد ترامپ مساعد نیست و حتی احتمال کناره‌گیری او از انتخابات ریاست‌جمهوری در صورت تداوم این شرایط نیز وجود دارد. فاکس‌نیوز که شبکه خبری محبوب دونالد ترامپ است این ادعا را با استناد به منابع مطلع در حزب جمهوریخواه گزارش داد و نوشت که این حزب با توجه به نتایج ضعیف ترامپ در نظرسنجی‌ها نگران انتخاب مجدد او در انتخابات ماه نوامبر است. یکی از جمهوریخواهان که خواسته نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز گفته بود: «هنوز زود است در این مورد اظهارنظر شود، اما شما می‌توانید سناریوی کناره‌گیری را هم در نظر بگیرید.» این فرد در ادامه افزود: «من این سخنان را شنیده‌ام اما شک دارم که درست باشد.» او همچنین گفت که اطمینان دارد اگر ترامپ به این نتیجه برسد که پیروز نخواهد شد، از دور رقابت‌ها کنار خواهد رفت. در این راستا چارلز گاسپارینو، مجری فاکس‌نیوز در یک توییت نوشت: عوامل اجرایی جمهوریخواهان برای اولین‌بار احتمال کناره‌گیری ترامپ از انتخابات را زمزمه می‌کنند. او در ادامه توییت خود تصریح کرد: آنها می‌گویند اگر ترامپ همین گونه ادامه دهد و در نظرسنجی‌ها ضعیف ظاهر شود، وی از رقابت‌ها کنار خواهد رفت. با این حال یک گزارش جدید از آسوشیتدپرس نشان می‌دهد نه تنها گمانه‌زنی فاکس‌نیوز صحت نداشته که حتی می‌تواند یک فریب برای دموکرات‌ها باشد.
آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که در هفته اخیر تعدادی از اعضای کابینه ترامپ با سفر به ایالت‌هایی که به میدان نبرد معروف هستند، تلاش کرده‌اند تا جایگاه ترامپ را میان افکار عمومی این ایالت‌ها بهبود بخشند. به نوشته این خبرگزاری، سونی پرودو وزیر کشاورزی امریکا به بهانه حضور در یک فستیوال توت فرنگی به فلوریدای مرکزی سفر و تلاش کرده با تشریح محتویات بسته تجاری جدید دولت، رضایت مردم و به خصوص کشاورزان منطقه را جلب کند. مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده با سفر به فلوریدای جنوبی و با حضور در یک میزگرد به دفاع از سیاست‌های دولت امریکا در عرصه بین‌المللی پرداخت و این سیاست‌ها را گامی به سوی «دوباره بزرگ کردن امریکا» توصیف کرد. اندرو ویلر، رییس آژانس حفاظت از محیط زیست امریکا نیز در توری که در دو ایالت ویسکانسین و میشیگان برگزار کرده، تلاش‌های دولت ترامپ در راستای پاکسازی و لایروبی دریاچه‌های بزرگ این مناطق برشمرده است.
علاوه بر اینها، یک هفته قبل دیوید برنارد وزیر کشور امریکا به همراه تعدادی از مشاورینش و همچنین دونالد ترامپ جونیور عازم داکوتای جنوبی شدند تا در مراسمی انتخاباتی، سر و سامانی به وضعیت کمپین انتخاباتی ترامپ در این مناطق بدهند. این ایالت‌ها از این رو مورد توجه کمپین انتخاباتی ترامپ قرار گرفته‌اند که به رغم پیروزی او در سال 2016 و کسب آرای بسیار بالا در این مناطق، اکنون نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی جو بایدن است و این نگرانی وجود دارد مناطقی که در انتخابات گذشته پیروزی ترامپ را در انتخابات رقم زدند حالا زمینه‌ساز پیروزی رقیبش شوند.
نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟
در هفته اخیر نتایج دو نظرسنجی ملی منتشر شده که یکی از سوی دانشگاه آلاباما و دیگری از سوی نشریه اکونومیست برگزار شده است. در نظرسنجی دانشگاه آلاباما پیش‌بینی شده است که جوزف بایدن، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در نهایت می‌تواند با کسب 351 رای الکترال و 52.4 درصد از آرای مردمی در انتخابات پیروز شود. این نظرسنجی همچنین می‌گوید در پایان رقابت‌های انتخاباتی ترامپ خواهد توانست 43.4 درصد آرای مردمی و 186 رای الکترال را به دست آورد. برای کاندیداهای مستقل نیز رای 4.3 درصدی پیش‌بینی شده است.
در نظرسنجی نشریه اکونومیست نیز بر شانس بالای پیروزی بایدن تاکید شده است. در مدلسازی آماری این نشریه، بایدن هم انتخابات مردمی، هم آرای الکترال را با اختلاف برنده می‌شود. در این تحقیقات مشخص شده است که بایدن احتمالا 89 درصد شانس پیروزی دارد و شانس ترامپ برای پیروزی تنها 11 درصد است. مدل اکونومیست در واقع بازه زمانی سوم مارس تا سی‌ام ژوئن را بررسی کرده و به تفکیک شانس پیروزی بایدن و ترامپ را مشخص کرده است. به عنوان مثال در این مدل در تاریخ سوم مارس بایدن توان کسب 271 رای الکترال را داشت و ترامپ 269. در تاریخ 9 مارس، اما هر دو در رقم 269 مساوی هستند. اما از 22 مارس مدام فاصله بین بایدن و ترامپ زیاد می‌شود و احتمال پیروزی پیرمرد دموکرات‌ها به‌طور پیوسته بالاتر می‌رود؛ به‌گونه‌ای‌که در بیستم آوریل فاصله آرای الکترال احتمالی بین آنها 80 می‌شود. در این روز احتمال کسب آرای بایدن به 309 رای الکترال و ترامپ به 229 می‌رسد. اما نقطه اوج این اختلافات به تاریخ سی‌ام ژوئن می‌رسد. در این روز آرای الکترال بایدن به 343 و دونالد ترامپ به 195 می‌رسد. برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری هر نامزدی که به 270 رای الکترال برسد، می‌تواند به کاخ سفید راه یابد. به نوشته مجله اکونومیست، سیستم آرای الکترال این شانس را در سال 2016 به دونالد ترامپ داد تا جمع آرای مناطق روستایی را با ورود به کاخ سفید ببیند. این در حالی است که آرای مردمی هیلاری کلینتون در آن سال بالاتر از دونالد ترامپ بود.
به نظر می‌رسد با توجه به غیرقطعی بودن نتایج نظرسنجی‌ها و همچنین نزدیک بودن آرای دو کاندیدا در ایالات‌هایی که میدان نبرد خوانده می‌شوند، این شانس برای ترامپ وجود دارد که در چند ماهه باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات نتیجه رقابت را تغییر دهد. از اقدامات اخیر دولت ترامپ چنین برمی‌آید که آنها نه تنها خود را بازنده نمی‌دانند که با انتخاب یک استراتژی امتحان پس داده و موثر تلاش دارند در ایالت‌های کلیدی پیروزی را از آن خود کنند تا در نهایت با کسب دست کم 270 رای الکترال، ترامپ بتواند حتی با مجموع آرای مردمی کمتر دوباره به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/159313/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند