ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله رسالت/ درس‌های رد اعتبارنامه تاجگردون تحلیل روز

سرمقاله رسالت/ درس‌های رد اعتبارنامه تاجگردون
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - رسالت / « درس‌های رد اعتبارنامه تاجگردون » عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم صادق وفایی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بالاخره روز گذشته پرونده جناب آقای تاجگردون در مجلس یازدهم بسته شد و پس از گذشت 40 روز از آغاز به کار مجلس یازدهم و فرازوفرودهای بسیار، نمایندگان مجلس ایشان را شایسته حضور در مجلس ندانستند. ماجرای آقای تاجگردون از روزی که صلاحیت ایشان تایید شد تا امروز یکی از موضوعات داغ جامعه بود و حالا می‌توان با آرامش بیشتری به این ماجرا نگاه کرد . ذکر برخی درس‌های این پرونده خالی از لطف نیست:
1. اولین و ساده‌ترین نتیجه رد اعتبارنامه، خروج ایشان از مجلس است. مجلس به‌عنوان وجدان عمومی و هیئت‌منصفه‌ای 290 نفره حق دارد به نمایندگی از افکار عمومی شایستگی منتخبین را بررسی کند. دیروز مجلس به نمایندگی از افکار عمومی ایشان را فاقد شایستگی لازم برای نمایندگی ملت دانستند. این‌یکی از جلوه‌های زیبای دموکراسی است که در اصل 93 قانون اساسی پیش‌بینی‌ شده است.
2. آخرین باری که اعتبارنامه یکی از نمایندگان در مجلس رد شده بود به ابتدای مجلس ششم برمی‌گردد و 20 سال از این ماجرا می‌گذشت. تاجگردون نوزدهمین نفری است که از مجلس اخراج می‌شود اما در این 20 سال این باور به‌تدریج در ذهن مردم رسوب‌کرده که اعتبارنامه یک ابزار تشریفاتی است. هرچند در این 20 سال روند قانونی رد اعتبارنامه پیچیده‌تر شده بود تا مانند مجلس ششم به یک چماق سیاسی علیه رقبا تبدیل نشود اما عزم مجلس یازدهم بر این پیچیدگی‌ها پیروز شد. احیای این ابزار اتفاقی مبارک بود و به افزایش اعتبار مجلس در نظر مردم کمک خواهد کرد
3. در این 20 سال برخی افراد بودند که اگر منصفانه نگاه کنیم باید اعتبارنامه‌شان رد می‌شد ولی علی‌رغم تلاش چهره‌های انقلابی در مجلس ماندند. تکرار چندباره این شکست‌ها اعتمادبه‌نفس بخشی از جریان انقلابی را کاسته بود و برخی از چهره‌های موجه با همین کاهش اعتمادبه‌نفس و البته با دلسوزی تلاش می‌کردند مجلس را از این مسیر منصرف کنند. تزریق اعتمادبه‌نفس و انگیزه به جریان انقلابی مجلس و بدنه حزب‌اللهی دستاورد کمی نبود و یکی از درس‌های این ماجرا ست.
4. بسیاری از رقبای انتخاباتی و البته جناح رقیب تلاش زیادی کردند تا تاجگردون را تبدیل به پاشنه آشیل مجلس یازدهم کنند و برچسب مسامحه با فساد را به مجلس یازدهم بچسبانند. از سوی دیگر برخی دوستان نیز با بی‌تدبیری مسئله تاجگردون را به سنگ محک انقلابی مجلس شورای اسلامی تبدیل کردند که اگر اعتبارنامه او رد نشود دیگر این مجلس انقلابی نیست. هردو گروه اشتباه کردند و حالا که مجلس از این آزمون سربلند بیرون آمده می‌توان بلندتر و محکم‌تر گفت که گره زدن آینده مجلس یازدهم به پرونده تاجگردون یک اشتباه بود.
5. پیام دیگر مجلس به بازیگران بیرونی بود. مجلس مبارزه با فساد را از خودش شروع کرد و نشان داد در این مسیر باکسی تعارف ندارد. مفسدین اقتصادی دیروز فهمیدند که مجلس منافع آن‌ها را تهدید خواهد کرد و از همه ابزارهای قانونی برای محدود کردن مفسدین و تغییر معادلات به نفع مردم استفاده خواهد کرد. البته از امروز جامعه از قوه قضائیه این مطالبه را دارد که بدون واهمه از هیاهوی سیاسی به پرونده ایشان ورود کرده و آن را بررسی کند. بالاخره این پرونده مسائلی دارد که توجه نمایندگان ملت را جلب کرده و باید قوه قضائیه آن را بررسی کند. مجلس وظیفه‌اش را به‌درستی انجام داد ولی پایان قصه تاجگردون اینجا نیست.
6. اکثریت مجلس به اعتبارنامه تاجگردون رأی منفی داد اما برای 102 نماینده این تخلفات محرز نشد. این مسئله نباید منجر به اتهام زنی شود. فراموش نکنیم که پرونده تاجگردون توسط شورای نگهبان تایید شده بود و برخی‌ها تلاش می‌کردند با ظاهر موجه و انقلابی مجلس را از پیگیری این پرونده منصرف کنند. هرچند که این افراد نمره قبولی نگرفتند اما ادعای آن‌ها برای بسیاری از نمایندگان مبنای حجت شرعی بود و نمایندگان با اعتماد به آن‌ها به اعتبارنامه تاجگردون رأی مثبت دادند. مبادا بازنده‌های دیروز مجلس با مغالطه و فرافکنی ذهنیت افکار عمومی را نسبت به مجلس یازدهم خراب کنند. حامیان واقعی تاجگردون در مجلس انگشت‌شمار هستند
7. از ابتدای مجلس اولویت نمایندگان معیشت مردم بود. دیروز هم هدف مجلس معیشت مردم بود. تا پایان این چهار سال هم هدف اصلی مجلس همین است. اما گام اول برای رسیدن به این هدف پاک‌سازی مجلس و مبارزه با فساد است. مجلس هیچ‌گاه اولویت خود را تغییر نداده بلکه لازمه و پیش‌نیاز این هدف تشکیل یک مجلس سالم و ضد فساد است. پرونده تاجگردون بسته شد و امروز پرونده حل معیشت مردم روی میز نمایندگان است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/159938/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز