ایران پرسمان

آخرين مطالب

آسیب تندروها به اصولگرایان تحلیل روز

آسیب تندروها به اصولگرایان
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رفتار طیف دلواپس اصولگرایی در بهارستان که در هفته جاری نسبت به وزیر امورخارجه داشتند موجی از انتقادها را به دنبال داشت. این طیف از زمان روی‌کارآمدن محمود احمدی‌نژاد در فضای سیاسی کشور ظهور پیدا کرد و هر روز بر قدرت‌شان در فضای سیاسی کشور و البته مشخصا در بین جریان اصولگرایی بیشتر و بیشتر می‌شود. طیفی که در انتخابات اسفندماه 98 میزان قدرتشان برای جریان اصولگرایی مشخص شد و در بستن لیست این جریان سیاسی را تحت فشار قرار داد تا از مواضع حمایتی خود نسبت به شهردار سابق تهران، محمدباقر قالیباف کوتاه بیایند. حالا در مجلس نیز در اوایل همین هفته شدیدترین حملات را نسبت به وزیر امور خارجه داشتند که با واکنش بسیاری از چهره‌های اصولگرا مواجه شد. اما این همه ماجرا نیست چرا که روندی که در این طیف نسبت به اصولگرایان معتدل در پیش گرفته‌اند نشان از قدرت‌یابی و ایجاد تنش در فضای سیاسی کشور دارد. اصولگرایی سال‌هاست که مرکزگرایی و چسبندگی دوران گذشته خود را از دست داده است و حالا هر روز با ظهور طیف‌ها و گرایش‌های مختلفی از دل این جریان مواجه می‌شوند که شاید در ظاهر امر پسندیده‌ای به نظر برسد و اینگونه القا شود که این امر یکی از نشانه‌های پویایی یک جریان سیاسی است اما قسمت قابل تامل ماجرا آنجاست که ظهور چنین طیف‌هایی آن هم در شرایطی که اصل این جریان را در عمل به زیر سوال می‌برند، برای جامعه هزینه ایجاد و نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند.
چرا انشقاق رخ داد؟
با نگاهی به عقبه این جریان سیاسی متوجه می‌شویم که در سال‌های اخیر هرچه بیشتر دغدغه و ائتلاف‌ درون‌جریانی وجود دارد، انشقاق بیشتری در بین طیف‌های سیاسی آن رخ می‌دهد. طیف دلواپسان بیش از دیگر گرایش‌ها برای اصولگرایان دردسر ایجاد کرده است. همان‌گونه که در جریان انتخابات اسفندماه بازی خطرناکی را میان دو جریان که به گفته حدادعادل اسلام‌گرا و غرب‌گرا هستند، شروع کردند. هر چند برخی معتقد بودند این بازی درواقع برای مقابله با جریان رقیب یعنی اصلاح‌طلبان بود اما در ادامه مشاهده شد دامن خود جریان اصولگرایی را نیز گرفت و انشقاق درونی در درون این جریان شد. اما چه شده است که اصولگرایان حالا بیش از هر زمان دیگری باید نگران این گرایش دلواپس باشند. اصولگرایان با هر چه در توان داشتند توانستند در غیاب رقیب و با امتیازدهی درون‌جریانی، همه گرایش‌ها و طیف‌های خود را وارد بهارستان کند. گرفتاری اصولگرایان تازه از همان زمان آغاز شد و در جریان انتخابات رئیس و هیات‌رئیسه مجلس با یک سهم‌خواهی درونی مواجه شدند که در نتیجه ازهم‌گسیختگی درونی را نوید می‌داد؛ بنابراین تنها راه‌ چاره برای برون‌رفت از این بحران اصولگرایی سهم دادن به این گرایش‌ها بود. اما گویی قرار نیست این داستان پایانی داشته باشد و حالا ما مجلسی را شاهد هستیم که در وهله اول باید در یک پیکار درونی شرکت کنند و وقتی نتیجه مشخص شد به امور محوله رسیدگی شود.
هشدار به قدرت گرفتن دلواپسان
این قدرت گرفتن دلواپسان درواقع هشداری است برای اصولگرایان در انتخابات 1400. نباید از هشدار این طیف نیز غافل بود، آنها از همین حالا شمشیر خود را برای نامزدهای احتمالی اصولگرا از رو بسته و هشدار می‌دهند که بااحتیاط وارد این کارزار شوند. همان‌گونه که در انتخاب رئیس مجلس یازدهم بندهایی را برای جلوگیری از ورود قالیباف به انتخابات 1400 گنجانده بودند. درواقع این دلواپسان هر روز حلقه محاصره را برای این جریان سیاسی تنگ‌تر می‌کنند و فشار برای حرکت در راستای اهداف آنها بیشتر می‌شود. البته شاید بتوان اذعان داشت تلنگر جدی دلواپسان به اصولگرایان در چند روز اخیر مشاهده شد. رفتاری که آنها در مجلس با محمدجواد ظریف داشتند از سوی اصولگرایان هم مورد نقد جدی قرار گرفت اما چرا تلنگر؛ رفتاری که دلواپسان روز یکشنبه هفته جاری با وزیر خارجه داشتند شاید حتی شدیدتر آن نیز در انتظار حسن روحانی رئیس دولت باشد که طرح سوال از او نیز کلید خورده است و دوباره شاهد برخوردهایی شاید شدیدتر از ظریف از سوی بهارستانی‌ها در مورد رئیس‌جمهوری باشیم.
برخورد دوگانه اصولگرایان
جریان اصولگرایی شاید هم چندان از رفتارهای این گرایش در فضای سیاسی ناراضی نباشد و در بسیاری مواقع اتفاقا در راستای اهداف جریانی آنها حرکت کرده‌ باشند به‌خصوص زمانی که بیشتر حملات را متوجه رقیب آنها یعنی اصلاح‌طلبان روا داشته‌اند. تا اینجا همه چیز طبق برنامه پیش رفته و این طیف یکی از گرایش‌های اصولگرایی محسوب می‌شود که اتفاقا به گفته خودشان، انقلابی به مسائل ورود پیدا می‌کنند. اما داستان از یک جا به بعد عوض می‌شود یعنی درست در زمانی که آنها قصد عبور از این جریان را دارند، با مواضع تند خود آسیب‌هایی را متوجه خود جریان می‌کنند. اینجا دیگر اصولگرایان منتقد آنها می‌شوند و درصدد ارشاد برمی‌آیند اما ادامه این رفتار دوگانه چندان دوام نخواهد داشت و بالاخره باید تکلیف خود را با این طیف روشن کنند. حال سوال اینجاست اصولگرایان قدرت و توانایی این را دارند که این طیف دلواپس را کنار زده و همچنان در میدان رقابتی حضور داشته باشند؟ شاید جواب روشنی نتوان برای آن پیدا کرد. در این میان حتی برخی تحلیل‌گران معتقدند قدرت گرفتن این طیف به حدی افزایش پیدا کرده است که می‌‌توان اذعان داشت اصولگرایان معتدل هستند که درآینده‌ای نزدیک باید در زمین دلواپسان بازی کنند. خود اصولگرایان نیز با صحه گذاشتن برگسیختگی در این جریان معتقدند که ادامه چنین روندی ظهور یک جریان سومی را در پی خواهد داشت که جریان سوم از دل اصولگرایانی زاییده خواهد شد که قبلا تجربه تلخ آن را در زمان محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم داشته‌اند. ادامه بازی برای اصولگرایان در لباس دلواپسان دیگر ممکن نیست و حالا باید تکلیف خود را با این گرایش یا طیف روشن کنند. یا قدرت آنها در بین اصولگرایان را بپذیرند یا اینکه راه خود را جدا کنند. نمی‌شود آنجا که نقدی به رویکردها و مواضع تند این طیف از سوی جامعه وارد باشد خود را عقب بکشند و اصولگرایان نیز در جایگاه منتقد قرار بگیرند. چراکه روندی که این طیف در پیش گرفته دیر یا زود نه تنها دامن خودشان را خواهد گرفت بلکه تبعات ناگواری برای بخش‌های دیگر هم خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/159978/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

تعظیم روز ارتش

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت