ایران پرسمان

آخرين مطالب

رمزگشایی از سکوت برجامی رقیب ترامپ سیاست روز

رمزگشایی از سکوت برجامی رقیب ترامپ
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - تسنیم / جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر 2020، همچنان سعی دارد از پرسش خبرنگاران مبنی بر "چگونگی مواجهه با برجام " در صورت پیروزی در انتخابات فرار کند. اگرچه مشاوران و هم حزبی‌های بایدن در این خصوص توضیحاتی داده و صراحتا گزینه "بازگشت مشروط آمریکا به برجام" در عین " حفظ فشار حداکثری به ایران" را مطرح کرده اند، اما بایدن کماکان در این خصوص ساکت است. این سکوت، بیش از آنکه محصول سردرگمی بایدن و دموکرات‌ها باشد، محصول پایبندی آن‌ها به روش‌های اتخاذ شده از سوی دولت ترامپ می‌باشد.
ساخت برنامه تحت ویندوز ، وب ، اندروید ، افزونه وردپرس
اگرچه برخی تصور می‌کنند که سکوت بایدن در قبال برجام و چگونگی مواجهه دولت دموکرات آمریکا با توافق هسته ای، معلول عدم جمع بندی وی و اطرافیانش در این خصوص می‌باشد، اما مروری بر مواضع مشاوران بایدن چنین چیزی را نشان نمی‌دهد! در پی افزایش احتمال شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، بسیاری از تحلیلگران بر روی رفتار سیاسی جو بایدن و دموکرات‌ها (در صورت پیروزی در انتخابات) متمرکز شده اند. بایدن در تازه‌ترین مواضع خود، ضمن تقبیح خروج دولت ترامپ از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که به محض بازگشت خود به کاخ سفید، به این سازمان بین المللی باز می‌گردد. این اعلام موضع صریح بایدن، مورد توجه بسیاری از رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته است! این موضع گیری به تنهایی نشان می‌دهد که بایدن تکلیف خود را با بسیاری از پدیده‌ها و تصمیمات ترامپ مشخص کرده است. این قاعده قطعا شامل حال توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای 1+5 نیز خواهد شد!
خروج ترامپ از برجام اشتباه بود!
معاون رئیس جمهور سابق آمریکا سعی دارد در قبال برجام، معطوف به "گذشته" سخن بگوید نه "آینده"! او بار‌ها اعلام کرد است که خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران اشتباه بوده و به حیثیت بین المللی آمریکا لطمه وارد کرده است! با این حال وی دقیقا نگفته است که در صورت پیروزی در انتخابات، چه تصمیمی را در قبال این توافق اتخاذ خواهد کرد. در این میان نکته‌ای وجود دارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت: اینکه بایدن در برخی پرونده‌های دیگر (مانند انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت المقدس) نیز به شدت از ترامپ انتقاد کرده، اما در نهایت تاکید کرده است که به همان تصمیم دولت فعلی پایبند خواهد بود. بنابراین، امکان دارد بایدن حتی در صورت پیروزی در انتخابات و تکرار موضع خود در خصوص اشتباه بودن خروج ترامپ از توافق هسته ای، به این توافق (حداقل به سادگی) باز نگردد.
شاید بایدن هنوز در خصوص حدود و ثغور رفتار دولت خود با مسئله برجام (به لحاظ تاکتیکی) به نتیجه جامعی نرسیده باشد، اما در خصوص کلیت ماجرا، یعنی "حفظ استراتژی فشار حداکثری" یا "تحمیل تعهدات جدید به ایران " با مشاوران خود هم نظر است.
مشاوران بایدن چه می‌گویند؟
با وجود اینکه بایدن از اظهار نظر صریح در خصوص نحوه مواجهه خود و دولتش با برجام سر باز می‌زند، برخی مشاوران وی از این موضع پرده برداشته اند. ریچارد نفیو معمار تحریم‌های ایران در دوران اوباما تاکید کرده است که ایران باید در ازای بازگشت دولت بایدن به برجام، برخی تعهدات سخت‌تر مانند "حدف بند غروب آفتاب" و پذیرش دائمی شدن محدودیت‌های هسته‌ای خود را بپذیرد. جک سولیوان و ویلیام برنز دو دیپلمات برجسته حزب دموکرات آمریکا که در انعقاد برجام نیز نقش داشته اند، معتقدند که باید راهبرد فشار حداکثری ترامپ بر ایران را ادامه داد نا در نهایت، "توافق جامع" میان ایران و اعضای 1+5 منعقد شود! این همان نقشه راهی است که ترامپ نیز مدنظر قرار داده و استراتژی و تاکتیک دولت خود را نیز بر این گزاره استوار ساخته است.
رمزگشایی از مواضع بایدن در قبال برجام، با توجه به مواضع مشاوران وی امکانپذیر خواهد بود. "یورونیوز " در این خصوص می‌نویسد:
" بایدن اولین شرط بازگشت آمریکا به برجام را پایبندی دوباره ایران به این توافق‌نامه هسته‌ای عنوان کرده است. او همچنین به طرفداران خود وعده داده که با همکاری متحدان آمریکا نسبت به تقویت و گسترش برجام اقدام خواهد کرد. در واقع او با اشاره تلویحی به کافی نبودن ابعاد فعلی برجام تاکید کرده که همزمان باید به طور موثرتری ایران را به عقب‌نشینی از اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه وادار کرد، اقداماتی که به گفته آقای بایدن در چارچوب توافق هسته‌ای، انجام آن‌ها از سوی آمریکا و متحدانش مجاز شده بود. "
تاکتیک انتخاباتی "مخالفت با وضع موجود"
برای بایدن و همراهانش، "مخالفت با وضعیت موجود"اصالت و موضوعیت دارد نه "ترسیم وضعیت مطلوب"! آن‌ها برای پیروزی در انتخابات، قصد دارند با همه تصمیمات ترامپ مخالفت کنند، اما این به معنای عدول واقعی از آن تصمیمات (در صور پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات) نیست. نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از یک سو اقدامات ترامپ در قبال ایران، فلسطین و دیگر کشور‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهد و از سوی دیگر به صاحبان قدرت در واشنگتن تضمین می‌دهد تا دقیقا به همان اقدامات پایبند باشد! فراتر از همه این موارد، بایدن قطعا در مذاکرات پشت پرده خود با لابی آیپک، از عزم راسخ خود برای پیشبرد پروژه خطرناک "تجزیه عراق" سخن گفته است. تز "تجزیه عراق" به سه کشور "سنی نشین"، " شیعه نشین" و " کرد نشین" اولین بار و در سال‌های ابتدایی پس از اشغال این کشور، توسط بایدن مطرح شد. این طرح (تجزیه عراق و دیگر کشور‌های منطقه) هم اکنون به یک " مبنای راهبردی " در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده و هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه موظف به حرکت در چارچوب آن هستند. همچنین همگان به خطر دارند که بایدن از جمله سناتور‌های دموکراتی بود که در سال 2003 میلادی، با حمله به عراق از سوی دولت جرج واکر بوش موافقت کرد. در قبال برجام نیز بایدن به دنبال همین گزاره است. او ترامپ را بابت خروج از توافق هسته‌ای تقبیح می‌کند، اما قصد ندارد به سادگی استراتژی "فشار حداکثری علیه ایران" را کنار بگذارد!

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/160465/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است