ایران پرسمان

آخرين مطالب

ریس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر:

شورایاران تا پایان این دوره به کار خود ادامه می دهند شهرداری تهران

شورایاران تا پایان این دوره به کار خود ادامه می دهند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - شهر: نایب رئیس شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد: شورایاری ها کماکان تا پایان این دوره با همان پشتکار سابق به فعالیت مستمر خود ادامه دهند و بدون تردید نمایندگان مردم در پارلمان شهری نیز در یک سال باقیمانده از عمر شورای پنجم پیگیر رفع خلأهای قانونی برگزاری انتخابات آتی شورایاری خواهند بود.

به گزارش شهر، سیدابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران درباره رأی دیوان عدالت اداری به لغو انتخابات شورایاری ها گفت: ‌سال گذشته درحالی‌که روز 4 مرداد شورای اسلامی شهر و مجموعه مدیریت شهری تهران آماده برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری بودند و حتی مجوز برگزاری این انتخابات از هیأت وزیران نیز اخذ شده بود و در فاصله کمتر از یک هفته مانده به برگزاری این انتخابات، سازمان بازرسی کل کشور با خواسته ابطال مصوبات هیأت وزیران و شورای اسلامی شهر تهران درخصوص برگزاری انتخابات شورایاری محلات شهر تهران، با این استناد که انتخابات شورایاری در قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور پیش‌بینی نشده است، شکایتی را به دیوان عدالت اداری تقدیم کرد.
او ادامه داد: این شکایت در حالی طرح شد که پیش از این 4 دوره انتخابات شورایاری در سطح محلات شهر تهران برگزار شده بود و شورایاری‌ها 20 سال در سطح شهر تهران و به‌عنوان بازوی مشورتی شورا و شهرداری عمل کرده‌ بودند، هزاران عضو در طول این 4 دوره از سوی شهروندان انتخاب شدند و این مساله برای ما هم جای پرسش داشت که چطور نهادی نظارتی همانند سازمان بازرسی کل کشور از سال 1378 و تصویب مصوبه تشکیل شورایاری‌ها در شورای اول تا شورای پنجم، هیچ مخالفتی با این نهاد نداشتند و یعنی بیش از 16 سال نهادی غیرقانونی در کنار این نهادها فعالیت می‌کرده و هیچ اقدامی جهت ممانعت از فعالیت آن صورت نگرفته است.
امینی افزود: به‌هرحال این شکایت پس از طی تشریفات قانونی و عبور از مراحل شعبه و هیأت تخصصی دیوان، روز سه‌شنبه ١٧تیرماه٩٩ در هیأت عمومی دیوان با حضور اعضای هیأت عمومی مطرح شد و با وجود دفاعیات و مستندات قانونی ما، هیأت عمومی رأی به منتفی‌بودن برگزاری انتخابات شورایاری برای دوره‌های بعد صادر کرد که طبیعتا برای همه ما قابل احترام و لازم‌الاتباع است.
او گفت: البته این رأی به دوره فعلی انتخابات شورایاری تسری نمی‌یابد و صرفا پس از پایان دوره فعلی برگزاری انتخابات جدید با سازوکار فعلی میسر نیست. اگرچه درصورت همکاری شورای شهر، شورای‌عالی استان‌ها و مجلس شورای اسلامی و تصویب قانون مرتبط در مجلس این مانع نیز رفع خواهد شد.
این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: حقیقت این است که تعداد اعضای شورا برای رسیدگی به تمام امور ریز و درشت کلانشهر تهران بسیار کم است و متأسفانه با مصوبه مجلس قبل تعداد اعضای شورا از 31 نفر به 21 نفر کاهش یافت. این درحالی است که حتی همان زمان هم اعضای شورا کم‌بودن تعداد اعضا را مشکل‌ساز می‌دانستند و در شرایط فعلی اگر اعضای شورا با این تعداد بخواهند تمام فعالیت خود را به پاسخگویی به مراجعات شهروندان بگذرانند، باز فرصت کافی برای رسیدگی به همین یک مساله را ندارند. این تنها ادعای ما نیست و حتی در دوره قبل شورا، اعضا از طرز فکر و جناح‌بندی‌های مختلف نظر مشابهی داشتند.
او ادامه داد: این معضل زمانی بیشتر مشخص می‌شود که تعداد آمار اعضای شورای تهران را با دیگر شهرها مقایسه کنیم. به‌عنوان مثال، پایتخت 120 هزار نفری ایسلند 15 عضو دارد و استکهلم یک‌میلیون نفری در کشور سوئد بیش از 100 عضو دارد. شهرهای با جمعیت بالاتری نظیر نیویورک و شیکاگو در ایالات متحده هر یک با 51 و 50 عضو و مونترال 10 میلیون نفری با 74 عضو نشانگر این مهم هستند که شوراها به‌دلیل ارتباط تنگاتنگی که با شهروندان و امور جاری شهر دارند، باید از مناطق مختلف شهر و با تعداد مناسب باشند تا بتوانند شناخت کافی از نقاط مختلف شهرها داشته باشند. درحالی‌که در کشور ما و به‌ویژه تهران هیچ‌یک از این دو مقوله مورد توجه قرار نگرفته است.
امنینی گفت: کلانشهر استانبول در همسایگی ما شورایی با 208 عضو دارد، درحالی‌که این کلانشهر به ٢٧منطقه تقسیم و هر منطقه شورای شهر مستقل خود را هم با رأی شهروندان آن منطقه انتخاب می‌کند. اما در ایران باتوجه به اینکه کل شهروندان فارغ از منطقه‌بندی جغرافیایی نمایندگان خود در پارلمان شهری را انتخاب می‌کنند و باتوجه به اینکه هر منطقه و ناحیه دارای ویژگی خاص خود است‌، لازم است یا انتخابات با تعداد افراد بیشتری برگزار شود یا اینکه بازوان مشورتی از مناطق و محلات مختلف شهر در کنار اعضا باشند، در غیراین‌صورت با تعداد فعلی اعضا، رسیدگی مناسب به امور شهر در عمل ممکن نیست.
او ادامه داد: برای مثال در منطقه 2 تفاوت فراوانی میان امکانات و نیازمندی‌ها و پتانسیل طرشت، سعادت‌آباد و شهرک غرب با یکدیگر وجود دارد. یا در منطقه 4 که بخشی از محله پاسداران تا تهرانپارس ادامه دارد، به‌جهت بافت جغرافیایی، تراکم جمعیتی مختلف و پراکندگی ترافیک و... نیازمندی‌های مختلفی دارند و نمی‌توان برای همه نواحی این منطقه در برنامه‌ریزی‌های شهری و بودجه‌ریزی نسخه واحدی پیچید.
امینی توضیح داد: در همین راستا بود که شورای اول مصوبه مربوط به تشکیل شورایاری‌ها را تصویب و نخستین دوره این انتخابات را برگزار کرد. ما هم معتقدیم که این تصمیم در راستای منافع شهر و شهروندان و مبتنی بر اصول مختلف قانون اساسی و هم‌راستا با قوانین موضوعه بالادستی بوده است و اعضای شورایاری‌ها به‌عنوان رابط محلات با شورا و مدیریت شهری می‌توانند نقش تأثیرگذاری در پیشبرد امور محلات و شناخت مشکلات آنان داشته باشند و امیدواریم با همکاری مجلس یازدهم، مانع فعلی برداشته شود و شاهد برگزاری ادوار آتی انتخابات شورایاری نیز باشیم.
او درباره حیات شوارایاری ها گفت: فعالیت شورایاران در شورایاری‌ها افتخاری و بدون حقوق و مزایا و صرفا در جهت اعتلای محلات شهری و نشأت گرفته از عشق شهروندان به محله خود است، از این‌رو طبیعتا این اعضا منافع شخصی خود را در خطر نمی‌بینند و امیدواریم کماکان تا پایان این دوره با همان پشتکار سابق به فعالیت مستمر خود ادامه دهند و بدون تردید نمایندگان مردم در پارلمان شهری نیز در یک سال باقیمانده از عمر شورای پنجم پیگیر رفع خلأهای قانونی برگزاری انتخابات آتی شورایاری خواهند بود.
او درباره حضورش در جلسه دیوان عدالت اداری گفت: روز سه‌شنبه 17 تیر، جلسه هیأت عمومی دیوان با حضور رئیس دیوان و بیش از دوسوم روسای حدود 80 شعبه دیوان برگزار شد و در این جلسه به شکایت سازمان بازرسی کل کشور با خواسته ابطال مصوبات هیأت وزیران و شورای اسلامی شهر تهران درخصوص برگزاری انتخابات شورایاری محلات شهر تهران رسیدگی شد. در این جلسه علاوه بر نمایندگان شورا، نمایندگانی از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، شورای‌عالی استان‌ها و سازمان بازرسی کل کشور نیز حضور داشتند و طرفین دفاعیات خود را درخصوص موضوع بحث بیان داشتند.
امنیی گفت: اینجانب نیز در کنار همکاران و دبیر کمیسیون نظارت و حقوقی به نمایندگی از شورا در جلسه حضور داشتم. در این جلسه ضمن برشمردن مستندات قانونی تشکیل شورایاری‌ها ازجمله اصول 6، 7 و 103 قانون اساسی، بندهای 5 و 7 ماده‌80 قانون شوراها و دیگر قوانین و مقررات مرتبط و همچنین مصوبه هیأت وزیران در تجویز انتخابات پنجمین دوره شورایاری محلات شهر تهران و رویه پیشین 4 دوره این انتخابات، عدم‌تشخیص مغایرت مصوبه شورا در مورد برگزاری انتخابات توسط هیأت تطبیق مصوبات شوراها که نهاد ناظر بر تطبیق مصوبات شوراها با قوانین بالادستی است، حضور نیم‌میلیونی مردم در پای صندوق‌های رأی و ضرورت اجتماعی حضور نمایندگان محلات به‌مثابه مشاوران اعضا و مدیریت شهری در برنامه‌ریزی امور پیچیده و گسترده شهر با وجود کم‌بودن تعداد اعضای شورا اهمیتی دوچندان می‌یابد را ازجمله دلایل لزوم رد شکایت سازمان بازرسی برشمردم.
او ادامه داد: از جمله مستندات قانون اساسی درخصوص تشکیل شورایاری‌ها، صراحت اصل ششم و هفتم قانون اساسی که بیان می‌دارد کشور باید به اتکای آرای عمومی از راه انتخابات اداره شود، هیچ‌گونه مغایرتی شوراهای محلی با قانون اساسی ندارند.
همچنین در اصل ششم و در بیان انواع انتخابات، پس از نام‌بردن از انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و روستا، عبارت «و نظایر اینها» به‌کار برده شده است. ما بر این باور هستیم که این عبارت مبین این است که موارد بیان‌شده در اصل جنبه حصری و احصائی ندارد و تمثیلی هستند. در اصل هفتم نیز تصریح شده که طبق دستور قرآن کریم و امرهم شورا بینهم و شاورهم فی‌الامر، شوراها مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شورای شهرستان، شورای شهر و شورای محلی تصریح دارد و بنابراین اعلام مغایرت این انتخابات با قانون اساسی جای تعجب دارد.
عضو شورای شهر گفت: ضمن اینکه در بند ٥ و ٧ ماده‌٨٠ قانون شورایاری‌ها تشکیل انجمن‌ها به‌منظور جلب مشارکت شهروندان در عرصه‌های مختلف از اختیارات شوراها شمرده شده است و انجمن شورایاری‌های محله، شورا بما هو شورا نیستند.
به گزارش همشهری، امینی بیان کرد: در این جلسه علاوه بر نمایندگان شورا، نمایندگان نهاد ریاست‌جمهوری نیز دفاعیات مناسبی نسبت به مصوبه شورا داشتند که متأسفانه در نهایت هیأت عمومی براساس رأی هیأت تخصصی رأی به منتفی‌شدن برگزاری انتخابات شورایاری در ادوار آتی داد. اگرچه خوشبختانه این رأی، دوره فعلی انتخابات را شامل نمی‌شود و صرفا به انتخابات آتی تسری می‌یابد و امیدواریم تا آن زمان مجلس شورای اسلامی انتخابات شورایاری‌ها را با وضع قانونی، تضمین کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/160797/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صدور 3.5 میلیون گواهینامه مهارت در 2 سال گذشته

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

دو نشانه ی انسان نادان

حضور پلنگ در کوهسرخِ خراسان رضوی

بز های غش کننده!

واکنش کودک چند ماهه هنگام بمباران غزه

ذوق زدگیِ لاک پشت برای غذایش

میز بیلیاردی که خودش را با امواج در کشتی تراز می کند

علم منتظر معجزه نمی ماند

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

رئیسی با این تصاویر به شایعات درباره عمل کردنش پایان داد

نماینده مجلس: اگر دولت قبول کند مشکل هست، مشکلات حل می‌شود

رسانه‌های اسرائیلی: حمله بالستیک ایران در جهان بی‌سابقه بود

پس لرزه‌های بازگشت گشت ارشاد؛ محبی: راهی جز خون دل خوردن نمانده...

پیمانکار پنتاگون متهم به شکنجه زندانیان ابوغریب شد

گروه 7: دارایی‌های روسیه تا زمان جبران خسارت اوکراین مسدود می‌ماند

طالبان: خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد

بمب‌افکن آمریکایی B-52 آمریکا در پرواز کم‌ارتفاع

ترسیدنِ گربه از یک جوجه

کمک به دیگران

40 مکان مقدس و تاریخی در بقیع تخریب شد

آخرالزمان در دبی

افتخاری از پدافند هوایی ایران که تاکنون نشنیده‌اید!

گوناگون/ چرا برخی نعمت‌ها بر بنی‌اسرائیل حرام شد؟

خداحافظ نبوغ!

زمین گرد است!

توضیحات اژه‌ای درخصوص استعفای معاون اول قوه قضائیه

همه چیز درباره پایگاه هوایی «نواتیم» که مورد اصابت موشک‌های ایران قرار گرفت

رییسی با این تصاویر به شایعات درباره عمل کردنش پایان داد

انهدام 21 پهپاد ارتش اوکراین در «بلگورود» روسیه

پنتاگون: نمی‌خواهیم تنش در منطقه تشدید شود

محمود عباس درخواست دولت بایدن در سازمان ملل را رد کرد

رئیس آنروا: اسرائیل غزه را به ویرانه تبدیل کرده است

تابلوی طلا و سکه یکدست سبز پوش شد؛ دلار در سودای رسیدن به کانال بالاتر

تلاش دیدنی یک لاکپشت برای همراهی با گربه

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار تراشیده شده است!

محافظت شجاعانه گورخر از فرزندش در برابر حمله شیر

تا به حال زبان مورچه خوار را دیده اید؟

وضعیت خیابان‌های دبی بعد از سیل

Astypalaia جزیره کوچکی در یونان

معاون اول دولت احمدی‌نژاد درگذشت

نیویورک‌تایمز: اسرائیل تصور نمی‌کرد پاسخ ایران تا این اندازه شدید باشد

رئیسی: برخی‌ها می‌گفتند روی موشک‌هایتان «مرگ بر اسرائیل» ننویسید اما امروز موشک‌های ما بر سر آنها فرود می‌آید

هوادار فلسطین سخنرانی رئیس کمیسیون اروپا را قطع کرد

بازنگری قطر در نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات آتش‌بس غزه

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

مبارزه نفس‌گیر دو زرافه

لحظه جذاب و تماشایی خارج شدن پروانه از پیله‌اش

تکنیک جالب یک شتر برای بالا رفتن از تپه شنی

گوناگون/ با عجایب هستی بیشتر آشنا شوید؛ جانوری آبی با بادبانی کوچک