ایران پرسمان

آخرين مطالب

کتابفروشی‌ها کانون‌های فرهنگی را زنده نگه می‌دارند خبر خوب

کتابفروشی‌ها کانون‌های فرهنگی را زنده نگه می‌دارند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان_آئین افتتاح مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه، رونمایی از سامانه نوین مجوز نشر کتاب و تجلیل از کتابفروشان پیشکسوت کشور بعدازظهر امروز دوشنبه (5 آذرماه) با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجواد مرادی‌نیا؛ مدیر اداره کتاب، مهرزاد دانش؛ مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب، همایون امیرزاده؛ رئیس مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین جمعی از مدیران از وزارتخانه در تالار همایش‌های دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.
 
صالحی ضمن تبریک اعیاد ماه ربیع‌الاول درباره سامانه جدید مجوز نشر کتاب گفت: زمان حضورم در معاونت فرهنگی طی سفرهای استانی یکی از دغدغه‌های اصلی ناشران مشکلات ناشی از رفت‌وآمد به اداره کتاب برای دریافت مجوز نشر بود که برای رفع این مشکل ابتدا توسعه توکن‌ها در دستور کار قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: گام دوم طراحی سامانه جدید مجوز نشر است. این سامانه شرایط بهتری را برای ناشران ایجاد می‌کند و از سوی دیگر وظایف معاونت فرهنگی نیز با سهولت بیشتری دنبال می‌شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یکی از مشکلات در جریان صدور مجوز نشر، نبود لینک‌های هم‌زمان است که موجب تلف شدن زمان متقاضیان می‌شود. با طراحی سامانه جدید ناشران می‌توانند همزمان با موسسه خانه‌کتاب و همچنین اداره کتاب در ارتباط باشند.
 
صالحی افزود: حذف توکن دسترسی متعددی را برای ناشران ایجاد می‌کند. طراحی سامانه جدید مجوز نشر قاچاق کتاب به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی و تهدید‌کننده فرهنگ را نیز تا حدودی برطرف خواهد کرد. علاوه بر این یکی دیگر از کارکردهای این سامانه این است که ارشاد می‌تواند وظایف حاکمیتی خود در حوزه تجمیع آمار را نیز بهتر دنبال کند. به‌عبارت دیگر با توجه به ظرفیت این سامانه تجمیع آمار روان‌تر خواهد شد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که حوزه نشر مسائل متعددی دارد بیان کرد: سامانه جدید صدور مجوز نشر گام مهم و موثری است تا ارایه تسهیلات به ناشران را با کیفیت بهتری جلو ببریم.
 
صالحی در ادامه با تاکید به نقش کتابفروشان در حوزه نشر گفت: توجه به کتابفروشی از رویکردهای جدی معاونت فرهنگی از دوره قبل تا زمان حاضر است. کتابفروشی تنها واسطه انتقال کتاب به دست مخاطب نیست بلکه پاتوق فرهنگی به حساب می‌آید.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کتابفروشی‌ها کانون‌های فرهنگی را زنده نگه می‌دارند. نباید اجازه دهیم کتابفروشی‌ها به‌عنوان پایگاه فرهنگ در شهرها خاموش شوند و کارکردشان ضعیف شود. با این نگاه ایده‌های جدید در زمینه تجهیز کتابفروشی و تاسیس کتابفروشی‌های جدید از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شود تا کتابفروشی‌ها کمتر تعطیل و در فضاهای شهری و غیرشهری تاسیس شود.
 
صالحی با تاکید بر اهمیت توجه به تقویت فرهنگ مراجعه به کتابفروشی بیان کرد: فرهنگ مراجعه به کتابفروشی را باید ارتقا دهیم به‌طوری که نسل جدید عادت کند و یا حداقل تشویق شود که به کتابفروشی برود. به‌عبارت دیگر کتابفروشی باید در جریان تربیت اجتماعی قرار گیرد. طرح‌های حمایتی از جمله عیدانه، پاییزه و تابستانه با همین هدف ایجاد شدند که عملا فرصت‌ها و عادت‌هایی را برای مراجعه به کتابفروشی ایجاد کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی که امروز به بیش از 14هزار باشگاه رسیدیم در اهداف خود مراجعه به کتابفروشی را تعریف کرده‌اند. طرح دوشنبه‌های کتابخوانی که در مسیر اجرایی شدن قرار دارد نیز خرید از کتابفروشی‌ها را اولویت خود قرار داده است. همه ایده‌های مرتبط با فرهنگ مراجعه به کتابفروشی طبیعتاً نیاز به ابتکارها و منابع جدید دارد.
 
صالحی با اشاره به تدوین آئین‌نامه مرتبط با بند «ج» ماده 92 برنامه ششم توسعه مرتبط با تقویت کتابفروشی‌ها گفت: این آئین‌نامه که نهایی شده در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته و مقرر شده تا در هیات‌ دولت طرح شود.
 
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اهمیت کتابفروشی‌ها بیان کرد: کتابفروشی دریچه تنفس معنوی و فرهنگی شهر است که باید توسعه و گسترش پیدا کند.
 
صالحی با اشاره به بازگشایی کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه ادامه داد: پیش از این، این کتابخانه دارای منابع کم‌نظیر و غنی بود. ارشاد به‌عنوان سکان‌دار فعالیت‌های فرهنگی در کشور به‌عنوان مرجع تلقی می‌شود و این کتابخانه بعد از مدتی تعطیلی مجدد بازگشایی می‌شود که این بازگشایی نقطه عطف جدیدی است.
 


گمان می‌کردند طراحی سامانه جدی مجوز نشر امکان‌پذیر نیست
جوادی با تبریک اعیاد ماه ربیع‌‌الاول ضمن ابراز خرسندی از افتتاح کتابخانه فرهنگ و رسانه  بیان کرد: با افتتاح مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه آرزوی دیرینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شد. ایده افتتاح این کتابخانه بعد از طرح در شورای معاونان از سوی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت شد.
 
وی با اشاره به رونمایی از سامانه جدید مجوز نشر کتاب ادامه داد: بسیاری گمان می‌کردند که سامانه جدید مجوز نشر امکان‌پذیر نیست بنابراین برای عملی شدن آن حرکت نکردند اما با زحمات شبانه‌روزی به سرانجام رسید.

باید به تاسیس کتاب‌فروشِی‌های شبکه‌ای توجه کنیم
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاکید بر نقش کتاب‌‌فروشی‌ها در حوزه نشر  افزود: کتاب‌فروشِی‌ها از‌ حلقه‌های اصلی رساندن کتاب به دست مصرف‌کننده هستند. شاید توجه به کتاب‌فروشی‌ها در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی مغفول مانده است و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد. ‌تاسیس کتاب‌فروشی‌‌های شبکه‌ای در مناطق مختلف کشور ضروری و از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. امیدواریم بتوانیم را نقیصه را جبران کنیم.
 
جوادی با بیان این مطلب که کتاب‌فروشی‌ها پاتوق فرهنگی هستند، بیان کرد: شاید دلخوشی بسیاری از جوانان و مخاطبان کتاب، ملاقات با نویسنده و اهل قلم باشد.
 

کاهش هزینه‌‌ها از مزیت‌های طراحی سامانه جدید مجوز نشر است
مرادی‌نیا نیز در ادامه این آئین در تشریح جریان طراحی سایت جدید مجوز نشر با بیان این مطلب که سامانه قدیمی عمری بیش از 10 سال داشت، گفت: برای پاسخگویی به نیاز‌های روز طبیعتا سامانه باید ویرایش می‌شد برای این کار ابتدا اصلاح و روز‌آمدی سامانه قدیمی در دستور کار قرار گرفت اما اجرایی نشد و برنامه طراحی و اجرای سامانه جدید در اولویت قرار گرفت.
 
وی درباره برخی مشکلات سامانه قدیم مجوز نشر کتاب افزود: قدیمی بودن سامانه، نخستین دلیل لزوم طراحی سامانه جدید بود، علاوه براین در جریان استفاده از این سامانه با مشکلاتی مواجه می‌شدیم که غیر‌قابل حل به نظر می‌رسید و مجری طرح از اعمال ویرایش‌های جدید ناتوان بود.
 
مرادی‌نیا افزود: پشتیبانی و مدیریت سامانه قدیم به مسئولی بیرون از وزارتخانه سپرده شده بود که مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. به‌عبارت دیگر گاه حضور و پیگیری مدام این مسئول ضروری بود حضور وی خارج از مجموعه وزارتخانه برای متقاضیان مشکلاتی را ایجاد می‌کرد.
 
رئیس اداره کتاب با اشاره به بار مالی خرید توکن برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خرید هر توکن  140 هزار تومان هزینه داشت که برای بیش از 14 هزار ناشر هزینه و نگهداری هر توکن سنین بود. علاوه براین با توجه به اینکه توکن‌ها از خارج وارد می‌شدند به دلیل افزایش قیمت ارز هزینه تهیه و نگهداری آن‌ها افزایبش پیدا کرده بود.


سامانه جدید از امنیت بیشتری برخوردار است
مراد‌ی‌‌نیا افزود: در سامانه جدید توکن حذف شد و بار مالی نیز از بین رفت. سامانه قدیمی به‌صورت جزیره‌ای اداره می‌شد و با موسسه خانه کتاب، کتابخانه ملی و همچنین با  10 اداره کل  مراکز استان‌هایی که جریان مجوز نشر به‌‌ آن‌ها واگذار شده ارتباط نداشت. همه این مشکلات زمینه بروز مشکلات زیادی می‌شد.
 
رئیس اداره کتاب درباره مزیت‌های سامانه جدید صدور مجوز نشر گفت: سامانه جدید از امنیت بیشتری برخوردار است. تعریف رمز یکبار مصرف برای ناشران که در  مراجعه‌های بعدی قابل استفاده نیست. سهولت مراجعه به سامانه به دنبال حذف توکن، از دیگر مزیت‌های سامانه جدید است به‌عبارت دیگر کاربر با دریافت یوزز و پسبورد از هر مکان و با هر دستگاهی از‌جمله تلفن همراه می‌توانند به سامانه مراجعه کنند.
 
وی مکانیزه شدن صدور پروانه نشر را یک  دیگر از مزیت‌های سامانه جدید تعریف کرد و ادامه داد: پیش از این ناشران برای دریافت پروانه نشر باید درخواست خود را به اصطلاح دستی به اداره کاب انتقال می دادند. متقاضیان پروانه نشر از ابتدا تا انتهای فرآیند دریاقت پروانه نشر را مکانیزه انجام می دهند و حضور فیزیکی به حداقل ممکن رسیده است.
 
مرادی‌نیا درباره جریان بررسی کتاب‌ها نیز بیان کرد: بررسی کتاب‌ها نیز آنلاین انجام می‌شود. بنابریان امید‌واریم زمان بررسی کتاب‌ها نیز به حداقل برسد. برای مجوز‌های صادره نیز کد qr برای ناشران و مراجعان قضایی و متقایان بررسی صحت مجوز‌ها طراحی شده است.
 
وی درباره افتتاح کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه گفت: پیش از وزارت فرهنگ و ارشااد اسلامی صاحب کتابخانه مرکزی با منابع متنوع بود اما بنا به دلایلی سال 95  فعالیت این کتابخانه متوقف و اسناد و منابع آن نیز در انباری خارج از تهران نگهداری شد. نیکنام حسینی‌پور مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب، نقش قابل توجهی در جفظ این منابع داشتند.
 
رئیس اداره کتاب افزود: از یکسال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاونت فرهنگی، به دنبال بازگشایی این کتابخانه بودند. وزارت ارشاد در مجموع با کمبود مکان مواجه است بنابراین بعد از بحث و بررسی و جستجو به این نتیجه رسیدیم که بخشی از ساختمان دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی تخلیه و به کتابخانه اختصاص پیدا کند.
 
فقط 30 درصد منابع کتابخانه مرکزی در کتابخانه فرهنگ و رسانه منتقل شده
مرادی‌نیا ادامه داد: فضای فعلی شاید 30 درصد فضای قبلی است بنابراین همه کتاب‌ها به این مکان منتقل نشده است و امید‌واریم بتوانیم این فضا را توسعه بدهیم.
 
وی با تاکید بر منابع غنی کتابخانه مرکزی وازرت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دوره صحافی شده روزنامه‌های قدیمی، کتاب‌های چاپ سنگی و منابع نفیس در کتابخنه مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگهداری می‌شد، با توجه به کمبود جا مجبور بودیم دست به گزینش بزنیم. پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاسیس کتابخانه فرهنگ هنر و رسانه بود اما امکان ارائه کتاب‌های این حوزه وجود نداشت بنابراین عنوان کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه انتخاب شد.
 
رئیس اداره کتاب افزود: کتاب‌های عمومی این کتابخانه مرکزی به کتابخانه‌های عمومی اهداء شد و کتاب‌های نفیس و کتاب‌های سنگی نیزبه‌عنوان اموال وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در این کتابخانه نگهداری می‌شود. اگر دستور و پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود تاسیس کتابخانه به سرانجام نمی‌رسید.
 
مرادی‌نیا با اشاره به تجلیل از کتاب‌فروش پیشکسوتان سراسر کشور ادامه داد: آئین تجلیل از کتاب‌فروش‌ها هر سال همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شد. در این دوره کتاب‌فروشی‌های شهرستانی مورد توجه قرار گرفتند. بعد از رایزنی با اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراکز استان کتاب‌فروشان پیشکسوت شناسایی و براساس معیار‌های داشتن حداقل 60 سال سن، حسن شهرت فرهنگی و خوشنامی، اثر‌گذاری در ارتفا فرهنگ  ترویج کتابخوانی، سابقه فعالیت، خلاقیت در فضا و جیدمان مناسب و دسترسی آسان مخاطب به منابعف رعایت اصول مشتری‌مداری و همچنین بهره‌گیری از رسانه‌های نوین در معرفی کتاب‌ها کتاب‌فروشان منتخب شدند.
 

در پایان این آئین از 7 کتابفروش برتر شهرستان‌ها تقدیر شد. این کتابفروشان عبارت‌اند از: منصور طبرسی، کتابفروشی بابک از مازندران، بهمن عبادالله وند، کتابفروشی ناصرخسرو از میاندواب، مهدی مژده، کتابفروشی مژده از رشت، شجاع الدین دستغیب، کتابفروشی پاپیروس از بوشهر، جعفر سامانی، کتابفروشی امیرکبیر از سنندج، محمدعلی بهران فر، کتابفروشی ناصرخسرو از همدان، اسرافیل یاوریان، کتابفروشی یاوریان از اردبیل

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/16152/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

تعظیم روز ارتش

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت