ایران پرسمان

آخرين مطالب

پرتره ترسناک ترامپ تحلیل روز

پرتره ترسناک ترامپ
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - روزنامه سازندگی / متن پیش رو در سازندگی منتشر شده است و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
برادرزاده رئیس‌جمهوری در بخشی از این کتاب از اختلال شخصیتی عمویش می‌گوید که سابقه‌ای طولانی دارد، می‌نویسد او فردی است ضداجتماع و درگیر اختلال در خواب. او مدت‌ها است به‌واسطه این دردهای روانی نادیده گرفته شده و نیازمند روانکاو است، اما تظاهر می‌کند مشکلی ندارد.
ساناز نفیسی/ برادرزاده رئیس‌جمهوری آمریکا در کتابش که قرار است زودتر از موعد مقرر یعنی 14جولای منتشر شود، چهره‌ای تازه از خانواده مرموز ترامپ ترسیم کرده است. او نوشته ترامپ به‌سان کودکی است که صرفا در ظاهر بالغ شده؛ او همان پسرکی است که به واسطه رفتارهای خشن و بی‌رحمانه پدری غیرمتعادل در کودکی به لحاظ روحی آسیب جدی دید و از همان زمان برای مراقبت از خود در برابر هر آنچه تصور می‌کرد تهدیدش می‌کند، در برابر خشم دیگران و بی‌اعتمادی که گریبانش را گرفته به‌شکلی غریزی از خود دفاع می‌کند.
برادرزاده رئیس‌جمهوری در بخشی از این کتاب از اختلال شخصیتی عمویش می‌گوید که سابقه‌ای طولانی دارد، می‌نویسد او فردی است ضداجتماع و درگیر اختلال در خواب. او مدت‌ها است به‌واسطه این دردهای روانی نادیده گرفته شده و نیازمند روانکاو است، اما تظاهر می‌کند مشکلی ندارد. به باور مری، دونالد در عالم واقعیت زندگی نمی‌کند و درگیر توهمات و دنیای خیالی‌اش است و این اختلالی است که در او نهادینه شده است. به نوشته این برادرزاده سرکش خاندان ترامپ، همه اعضای این خاندان به‌لحاظ روانی درگیری‌هایی دارند، چرا که در خانواده‌ای پدرسالار و با حضور کم‌‌رنگ مادر بزرگ شده‌اند. با این حال به نوشته او دونالد در قیاس با خواهران و برادرانش سرکش‌تر بوده و متقلب‌تر. مری می‌نویسد از همان کودکی اسباب‌بازی‌های برادرش راب را می‌دزدید و او را می‌آزارد.
مری همچنین راوی زندگی پدرش است؛ بزرگ‌ترین پسر خانواده که بازی را با حاصل جمع صفر باخت. به‌نوشته مری او زمانی در کانون اصلی تجارت‌های خانواده ترامپ قرار داشت، اما دو مولفه ازدواج ناکارآمد و الکلیسم او را از پا انداخت، هرچند دونالد در مرگ او نقش بسزایی ایفا کرد. مری ترامپ در کتابش موسوم به «زیاد و ناکافی: چگونه خانواده من خطرناک‌ترین مرد دنیا را ایجاد کرد» تلاش دارد برای مخاطبان پرتره‌ای از رئیس‌جمهوری و خانواده‌اش ترسیم کند؛ خودشیفتگانی معامله‌گر و چهره‌هایی که به‌ناگاه و به‌شکلی تصادفی در دو عرصه تجارت و حالا سیاست عهده‌دار عنوان ریاست شده‌اند. مری ترامپ در همین کتاب ابتدا از پدر ترامپ یعنی پدربزرگش، فرد ترامپ روایت هولناکی ارائه می‌کند.
او می‌نویسد: «فرد از همان آغاز منافع و خواسته‌های شخصی‌اش را در اولویت قرار می‌داد. از همین رو رفتارش با فرزندانش نیز انعکاسی بود از آنچه می‌خواست و بدان نیاز داشت، نه آنچه آنها می‌خواستند و بدان نیاز داشتند. برای فرد عشق معنایی نداشت، از همین رو توجهی به گرفتاری‌ها و دغدغه‌های فرزندانش نداشت و صرفا از آنها یک چیز می‌خواست، اطاعت محض. این همه آنچه بود که می‌توانم درباره فرد بگویم». مری در بخش دیگری از این کتاب به رابطه پدربزرگ و پدرش فرد جونیور اشاره می‌کند و در این باره می‌نویسد: «فرد می‌خواست پسر ارشدش یعنی پدر من، مورد ستایس و تحسین دیگران باشد. این همان چیزی است که امروز عمویم دونالد از مردم آمریکا و نزدیکانش توقع دارد». برادرزاده رئیس‌جمهوری می‌نویسد: «زمانی به‌واسطه آن‌که آمار و مشخصات و عکس‌های فردی مانند امروز در یارانه‌ها ثبت نمی‌شد، انجام تقلب‌های مالی بسیار ساده بود، به‌خصوص برای عمویم که بودجه مالی هنگفتی در اختیار داشت و تعداد زیادی آدم که می‌خواستند سهمی از آن پول‌ها داشته باشند؛ پس گوش به فرمانش بودند».
مری در ادامه می‌نویسد: «هدف اصلی دونالد آن بود که بتواند در آزمون ورودی بازرگانی دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا پذیرفته شده و عنوان کارشناسی را به دست آورد». فرد (پدر ترامپ‌ها) هم در 42 سالگی درست در شرایطی که به یک الکلی تمام‌عیار تبدیل شده بود، درگذشت. مری درباب شکاف عمیقی که پدربزرگش در خاندان ترامپ ایجاد کرد، نوشته آن را به سان آبی می‌داند که دونالد در طول تمامی این سال‌ها در آن شنا کرد؛ این همان شکافی است که به باور مری در نهایت به نفع دونالد تمام شد نه هیچ کس دیگر. نیویورک تایمز بر اساس نسخه‌ای که از کتاب «زیاد اما ناکافی» که در اختیارش قرار گرفته، نوشته انتشارات سیمون‌اند‌شوستر قرار است نسخه‌های چاپ‌شده این کتاب را سه‌شنبه آینده در اختیار عموم قرار دهد، آن هم بعد از حکم قاضی دادگاه نیویورک که به آنها مجوز چاپ این کتاب را بدون در نظر گرفتن توافق محرمانه میان مری و خانواده‌اش در ارتباط با میراث پدری اعطا کرد. پیش از این برادر رئیس‌جمهوری رابرت شکایتی علیه مری در دادگاه تنظیم کرده بود و او را به نقض توافق‌نامه خانودگی متهم کرد. با این حال دادگاه این اتهام را رد کرد و با توجه به استقبال گسترده مردم از نسخ این کتاب، قرار بر این است که خاطرات مری ترامپ زودتر از موعد در بازار عرضه شود. یکی از دلایل استقبال زیاد مخاطبان آن است که این کتاب نوعی رازنامه در مورد خاندان ترامپ است که در گوشه‌گوشه آن ناگفته‌هایی را در مورد رئیس‌جمهوری این کشور افشا می‌کند.
مری اعتراف کرده که ترامپ در 9 سال بیش از 1.2 میلیارد دلار ضرر کرد و در دهه 1980 حساب‌های مالیاتی مشکوکی داشت. به‌باورش دونالد برای آدم‌ها به میزان سرمایه و پولشان ارزش قائل است. مری نوشته دونالد به‌سان دیگر اعضای خانواده متقلب است و چندین بار برای فرار از مالیات تقلب کرده و شرکت‌های صوری راه انداخته است. خواهرزاده رئیس‌جمهوری در کتابش نوشته که دونالد به شخصی باج داده تا به جای او در آزمون کالج شرکت کند! هنوز سوابق تحصیلی رئیس‌جمهوری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. فوریه 2019 مایکل کوهن، وکیل پیشین رئیس‌جمهوری شهادت داده بود که ترامپ هیئت مدیره دانشگاه را تهدید کرده تا جزئیاتی درباره سوابق تحصیلی‌اش در کاج و دانشگاه منتشر نکنند که در غیر این صورت تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت. مری از بی‌احساس بودن دونالد می‌نویسد. به گفته‌اش زمانی که فرد (پدربزرگ مری) به‌واسطه حمله قلبی در بیمارستان بستری شد، دونالد به سینما رفت با این که می‌دانست حال پدرش مساعد نیست. فرد زنده از بیمارستان بازنگشت. مری پدربزرگش را فردی بدنام و بی‌ارزش قلمداد می‌کند، این‌ها صفاتی است که این برادرزاده سنت‌شکن آنها را به عمویش دونالد و بانوی اول آمریکا ایوانکا هم نسبت می‌دهد و نوشته «آنها هیچگاه سخاوتمند نبودند».
مری به یاد می‌آورد که این دو (رئیس‌جمهور و بانوی اول) زمانی برای او هدیه آوردند؛ بسته‌ای زیرشلواری و چندتایی شیرینی کلوچه به همراه کنسرو خاوریاری که داخلش چیزی نبود. مری سال 2018 مدعی بود که منبع موثقی است که می‌تواند جزئیات بیشتری را در اختیار رسانه‌ها در ارتباط با فعالیت‌های مالی ترامپ ارائه دهد. وکیل خانوادگی ترامپ به ایمیلی که نشریه تایمز در این باره فرستاده بود، پاسخی نداد و سخنگوی کاخ سفید نیز امروز می‌گوید اطلاعات مری قابل استناد نیست، چرا که او به دنبال تحقق منافع شخصی‌اش است و بس. مری می‌گوید: «شاید با خودتان فکر می‌کنید چرا بعد از گذشت بیش از سه سال تصمیم گرفتم ناگفته‌ها را فاش کنم، در تمامی این سه سال ترامپ از رابطه صمیمانه‌ای که با پدرش داشت می‌گفت، او پدرش را چهره‌ای دوست‌داشتنی توصیف می‌کند. امروز به شما می‌گویم به عنوان عضوی از این خاندان این‌ها ادعایی دروغ، کذب و پوچ است».
مری نوشته، بزرگ خاندان ترامپ از پرداخت مالیات فرار می‌کرد و تلاش داشت تا واقعیت را برای فرزندانش به‌گونه‌ای دیگر به تصویر بکشد. واقعیت از منظر او همیشه مثبت بود و به نفع او. همسر فرد (مادر دونالد ترامپ و مادربزرگ مری) همیشه بیمار بود و غالبا در بیمارستان بستری. مری از عمویش خاطرات خوبی ندارد. مری ترامپ، عموی خود، دونالد ترامپ را به‌خاطر سهل‌انگاری در اعتیاد پدرش، در مرگ او مقصر می‌داند و علاوه بر این، او را متهم کرده پدربزرگش را واداشته تا در تنظیم وصیت‌نامه خانوادگی‌اش «فرد جونیور» را در نظر نگیرد و به‌همراه دیگر عموها و عمه‌هایش ارثیه پدرش را بالا کشیده‌اند. شکایت خانواده ترامپ از مری به‌خاطر انتشار این کتاب نیز به ماجراهای تقسیم ارث در خانواده پدری دونالد ترامپ برمی‌گردد. آنها می‌گویند مری ترامپ در زمان تقسیم ارث توافقنامه‌ای را امضا کرده بوده که بر مبنای آن باید اسرار خانوادگی را حفظ کند؛ توافقی که مری با انتشار کتاب آن را زیر پا گذاشته است. به باور مری، دونالد و باقی اعضای خانواده به درستی توانستند از فرصت پیش‌آمده به نفع خود استفاده کنند؛ پدری که دیگر بر کارهایش تمرکزی نداشت و حواس‌پرت شده بود و مادری دائما بیمار. مری می‌نویسد: «ترامپ همیشه محبت را گدایی می‌کرده اما می‌ترسید از پدرش توجه بخواهد و همین مسئله در طول زمان موجب شد تا او هرگونه علقه عاطفی‌اش را از دست بدهد. دونالد به‌واسطه همه این کمبودها به تدریج زورگو شد و بی‌احترامی و پرخاشگری تبدیل شد به یکی از ویژگی‌های بارز شخصیتی‌اش؛ ویژگی‌هایی که امروز او را به رئیس‌جمهوری دردسرساز تبدیل کرده است». ناظران می‌گویند در حالی که مری تلاش دارد تا درباره جوانب شخصی زندگی رئیس‌جمهوری افشاگری کند، اما حقیقت آن است که او بیش از آنچه نوشته از رازهای عموی خود می‌داند. به‌عنوان نمونه او در اظهاراتش تلاش دارد درباره همکاری‌های مخرب جان اف کلی، رئیس پیشین کارکنان کاخ سفید با ترامپ سخنی بر زبان نیاورده و سکوت اختیار کند، در صورتی که درباره آن بسیار می‌داند. ماجرای داستان مری از زمان ورودش به کاخ سفید در آوریل 2017 آغاز می‌شود؛ یعنی زمانی که او برای حضور در جشن تولد عمه‌هایش ماریانا، باری و الیزابت ترامپ به مقر رئیس‌جمهوری رفته بود. مری تلاش کرده تصویری سورئال از دیدارش با دونالد آن هم در شرایطی که پشت میز در اتاق بیضی‌شکل نشسته و مایک پنس و پل رایان احاطه‌اش کرده‌اند، به تصویر بکشد. به نوشته او، دونالد هم به‌سان پدرش فرد با بازدیدکنندگانش رفتار می‌کرد و آنها را وامی‌داشت تا در شرایطی که او نشسته، آنها در برابرشان بایستند. در بخش‌های دیگر این کتاب مری از درگیری‌های وحشیانه‌اش با خانواده برای به دست آوردن سهم ارث گفته، املاکی که از پدربزرگ به یادگار مانده و خانواده ترامپ او را از داشتنش محروم کرده بودند. مری همچنین از مشاهداتش درباره ترامپ با فرزندانش نوشته و بخش‌هایی از آن را در کتابش روایت کرده است. مری به گفت‌وگوهایش با مسن‌ترین عمه‌اش اشاره می‌کند؛ همان قاضی بازنشسته دادگاه تجدیدنظر فدرال که دونالد در کارزار 2016 او را دلقک خطاب کرده بود. مری نوشته با عمه‌اش درباره رفتار فرد و وحشتی که رئیس این خاندان به تک‌تک اعضای این خانواده تحمیل کرده، بسیار صحبت کرده. مری همچنین از قول عمه‌اش ماریانا نوشته: «دونالد از حافظه پدرت برای رسیدن به اهداف سیاسی‌اش سوء‌استفاده کرد و این گناه بزرگی است، چرا که پدرت می‌توانست به‌سان ستاره در این خانواده بدرخشد».
مری اعتراف کرده که عمویش درگیر چالش‌های جدی ذهنی است؛ برای رسیدن به خواسته‌هایش محدودیت و ممنوعیتی نمی‌شناسد و هیچ تهدیدی را جدی نمی‌گیرد. او کودکی است که صرفا به دنبال جلب توجه است. درگیر ناامنی شدیدی است که او را درون چاهی عمیق انداخته، او در این چاه نیاز به نور دارد، با این حال بدبختانه اندکی نور هم موجب می‌شود او خود را کناری کشیده و ناپیدا شود. امروز راب ترامپ برادر کوچک‌تر دونالد که تلاش داشت مانع از انتشار کتاب برادرزاده‌اش شود، به کانون گفت‌وگوها تبدیل شده، آن هم در شرایطی که خصومت و کشمکش اصلی میان رئیس‌جمهوری و خواهرزاده‌ای است که می‌خواهد سنت‌شکنی کند. مری بر این باور است که اگر اجازه دهیم دونالد بار دوم انتخاب شود و به زندگی در دنیای خیالی‌اش ادامه دهد، چیزی از دموکراسی آمریکایی بر جای نخواهد ماند. شاید بتوان تمامی کتاب را در آنچه مری در پشت جلد نگاشته خلاصه کرد. این بانوی سنت‌شکن مدعی شده: «امروز دونالد خیلی زیاد شبیه به آن چیزی است که در سه‌سالگی‌اش بود: ناتوان در رشد و نمو کردن و آموختن، ناتوان در نظم دادن به احساساتش، ناتوان در تعدیل کردن پاسخ‌هایش یا دریافت و تلفیق کردن اطلاعات.»
تیم اوبراین، مقاله‌نویس بلومبرگ پیشتر در مصاحبه با «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» درباره مضمون کتاب مری ترامپ گفته بود: «فکر می‌کنم بخش زیادی از زدوبندهای این خانواده، کلاهبرداری‌های مالیاتی، جنگ با یکدیگر بر سر پول و مسائلی درباره دونالد ترامپ در این کتاب باشد. از همین رو تمام اعضای خانواده ترامپ برای جلوگیری از انتشار کتاب با هم همفکر هستند. در گذشته همواره اختلاف‌نظرهای جدی و حتی دشمنی‌های زیادی بین اعضای خانواده ترامپ بزرگ (پدر دونالد ترامپ) وجود داشت و دونالد و برادرش رابرت خیلی اوقات با یکدیگر کنار نمی‌آیند. اما در مورد این کتاب همه آنها با هم متحد شده‌اند تا از انتشار آن جلوگیری کنند. فکر می‌کنم دلیلش این است که مطالب این کتاب مایه شرم همه آنهاست، نه فقط رئیس‌جمهور.»

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/162930/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا «کاهش مصرف کالری» در ایران خطرناک است؟

از تاکید مجدد بر ساخت 4 میلیون مسکن تا رشد اقتصادی 6درصدی در گفتگوی زنده رئیسی با مردم

تصاویری جدید از احمدی نژاد در خارج از کشور درحال خوش و بش کردن

توافق بزرگ عربستان و امریکا؛ عربستان هسته‌ای می‌شود؟

راه‌حل معمای امنیت در خاورمیانه

مشرق: چرا آقازاده‌های خاص با فیلیمو همکاری تنگاتنگی دارند؟

زندگی بزرگان/ از رتبه اول کنکور پزشکی تا شهادت برای فتح خرمشهر

وای به حال روزی که ...

شرکت SpaceX از لباس فضانوردی جدید خود رونمایی کرد

شب ماند و او دیگر نیامد

گروسی: وزیر خارجه ایران به من گفت آماده تعامل درخصوص اقدامات بسیار ملموس است

رضوانی: برخی‌ها فیگور ریاست مجلس گرفته‌اند اما پاپس‌می‌کشند

گزارش مراسم تجلیل از قهرمانان ورزشی با حضور رئیس‌جمهور؛ 230 میلیارد تومان پاداش داده شد

اسرائیل زیر منگنه پذیرش آتش‌بس

یورش همه‌جانبه ارتش اسرائیل به رفح

فرجام دوئل داغ اصولگرایان

شوک دوم به شانا

سپرهسته‌ای؛ افسانه غرب یا نیاز داخلی؟

یک اقتصاددان: تعریف دولت از مردم آنهایی است که می‌توانند جت شخصی بخرند

الگوی چینی ترک برداشت

فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود

لیست هزینه اجاره‌نشینی در آپارتمان‌های لوکس تهران؛ پاسدارن 140متری، 3 میلیارد و 400 میلیون رهن کامل

فروردین خاموش مسکن تهران

کشیدن قطار توسط ورزشکار روس

تصاویری از سیل هولناک در مکه

نماهنگ «مثل ستاره‌» با نوای حاج عبدالرضا هلالی

دیگر نیازی به نمونه خون نیست/ ابداع فناوری سنجش اکسیژن در تنفس

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

بنشین! مرو!

عکسی متفاوت از عزاداری زینب سلیمانی در یک مراسم

خبرنگار به افق فلسطین: همه مسیرها به سمت غزه بسته است و اسرائیل اصرار بر سخت‌تر کردن شرایط دارد

روایت تکان‌دهنده نامزد انتخابات مجلس از مافیای قطعه‌ساز

اعتراف مقام آمریکایی درباره ایران به روایت جانشین فرمانده سپاه

ایروانی: هیچ‌یک از گروه‌های مقاومت در اقدام مشروع ایران علیه اسرائیل دخیل نبودند

نگرانی آمریکا از درآمدزایی ایران در جنوب شرق آسیا

رئیسی: موشک، جواب موشک است

گزارش اختصاصی «به افق فلسطین» از رفح؛ آوارگان فلسطینی: اسرائیل دروغ می‌گوید، هیچ جا امن نیست

حماس: نتانیاهو در «رفح» به دنبال پیروزی خیالی است

معترضان اسرائیلی به ادامه جنگ، یک بزرگراه را در تل‌آویو بستند

بمباران محله الجنیه در شرق رفح

چاقوکشی در چین 23 کشته و زخمی برجای گذاشت

اخراج سرباز اسرائیلی از دانشگاه جورج واشنگتن

اعتراضات دانشجویی ضد رژیم صهیونیستی در سراسر دنیا

رئیسی «قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» را ابلاغ کرد

بازدید از کیفیت خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن

با خرید 100 خودرو هم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوید!

وزیر صمت: تنوع نرخ ارز ام‌الفساد است

شیوه به آب انداختن کشتی‌های بزرگ‌

ترن هوایی عجیب، هیجان انگیز و ترسناک!

داستانک/ گاهی باید آهسته‌تر قدم برداریم...