ایران پرسمان

آخرين مطالب

هزارتوی بازار ارز تحلیل روز

هزارتوی بازار ارز
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
این روزها بازار ارز به یکی از معضلات اقتصاد کشور تبدیل شده است معضلی که دلایل و ریشه‌های بی‌شماری دارد هرچند که مدیریت صحیح می‌تواند از تبعات نوسانات ارز کم کرده و افزایش قیمت افسارگسیخته آن را مهار کند؛ همچنانکه وضعیت بازار ارز، هشدار و تذکر رهبرانقلاب را در پی داشت و ایشان بر مهار افزایش افسارگسیخته نرخ ارز تاکید کردند.
از آنجا که ذهنیت تاریخی جامعه ما ارز را به‌عنوان لنگر ثبات اقتصادی می‌شناسد، بنابراین با نوسانات پی‌در‌پی و نامنظم ارزی احساس می‌شود که لنگرگاه اقتصاد در حال نوسان و تلاطم‌های نامنظم است و موجب سرریز شدن این اثر روی سایر بازارهای اقتصادی می‌شود. تدابیر و سیاست‌گذاری‌ها در سال‌97 برای مدیریت نوسانات ارزی چندان مؤثر نبود، به‌نحوی که نوسانات خیلی بالایی را در تابستان سال‌97 پشت سر گذاشت که از نیمه دوم سال‌97 و سال‌98 با تغییر در مدیریت بانک مرکزی به یک ثبات نسبی رسید، اما متاسفانه مجدداً در سال‌99 برای دومین‌بار و در فاصله دو سال این نوسانات ارزی را شاهد هستیم که به تبع آن نوسان در سایر قسمت‌های کلیدی اقتصاد هم تاثیرگذار بوده است.
انتقاد رهبرانقلاب از وضعیت بازار ارز
برهمین اساس، رهبرمعظم انقلاب نیز در گفت‌وگویی با مردم به مناسبت عید قربان، با انتقاد از کاهش ارزش پول ملی بیان داشتند: «اینکه این ارز همینطور افسار پاره کند و قیمتش روزبه‌روز بالا برود، چیز بسیار بدی است، این جزو کارهای کوتاه‌مدّت است که باید [مسوولان] انجام بدهند. البتّه من اطّلاع دارم بانک مرکزی تلاش‌های زیادی دارد می‌کند و ان‌شاءالله موفق هم خواهد شد و این هم به بنده گزارش شده از جاهای مطمئن که این [موضوع] بیش از آنچه دلایل اقتصادی داشته باشد، دلایل 
امنیتی‌-سیاسی دارد -نه اینکه دلایل اقتصادی نداشته باشد امّا [عمده] دلایل امنیتی و سیاسی است- که خب اگر این [طور] باشد باید جدّاً مقابله بشود؛ کسانی هستند که به این آتش‌افروزی دامن می‌زنند.»
نقش دلالان و اخلال‌گران در نابسامانی بازار
همچنانکه، اخیراً نیز به‌دنبال نابسامانی بازار ارز و به‌تبع آن بروز نوسانات و افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر، فعالیت اخلال‌گران و دلالان ارزی به‌ویژه در برخی مناطق شهر تهران که با پوشش‌های مختلف به‌صورت غیرقانونی خرید و فروش ارز می‌کردند، شناسایی و در یک عملیات هماهنگ و منسجم با هماهنگی مرجع قضایی دستگیر شدند. و با دستگیری 30‌نفر از عناصر کلیدی و سرشبکه دلالان ارزی در اوایل مرداد‌ماه تأثیر مستقیم در کاهش قیمت دلار داشت. برخی فعالان حوزه اقتصادی در داخل برای کسب منفعت بیشتر با سفته‌بازی و برای سود بیشتر در بازار ارز اخلال ایجاد می‌کنند و بعضاً نیز برخی از این دلالان با سرویس‌های امنیتی بیگانه نیز ارتباط دارند. البته نفوذ در بخش ارزی بانک مرکزی و لو رفتن صرافی‌های واسط را نمی‌توان نادیده گرفت.
منابع ارز بلوکه شده در اثر فشار آمریکا
از سویی دیگر تحت فشار آمریکایی‌ها، دولت عراق مجبور شده صرفاً از طریق بانک TBI( بانک تجارت) که آمریکایی‌ترین بانک عراقی است با ایران تبادل تجاری نماید. تحت همین محدودیت‌های آمریکایی، همه اطلاعات تجاری ما در اختیار وزارت خزانه‌داری آمریکا( اتاق جنگ اقتصادی علیه ما) قرار گرفته و مطالبات ما بلوکه شده است البته مذاکرات زیادی میان مقامات ایران و عراق صورت گرفته که انتظار می‌رود در صورت تحقق این امر، حجم قابل توجهی از منابع ارزی که به چندین میلیارد دلار می‌رسد، وارد بازار شده و بخش زیادی از تقاضای ارز از این محل پوشش داده خواهد شد.
صادرکنندگان متخلف ارزی
یکی علاوه بر دلایل امنیتی از دلایل اقتصادی افزایش نرخ ارز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. بانک مرکزی اصلی‌ترین دلیل افزایش نرخ دلار را عدم بازگشت 26‌میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور توسط شرکت‌های صادرکننده می‌داند همچنانکه عبدالناصر همتی در این زمینه گفته بود: «متأسفانه در مقطع اخیر، در کنار تعلل برخی صادرکنندگان برای عرضه ارز خود، برخی از سودجویان درصدد فروش ارز به واردکنندگان به‌نرخ‌های نامتعارف بوده‌اند.به واردکنندگان محترم توصیه می‌کنم که چند روزی را تحمل کرده و از چند روز آینده، به‌تدریج نیاز خود را از سامانه نیما تأمین نمایند.از صادرکنندگان محترم نیز انتظار می‌رود در فرصت چندروز باقی‌مانده از فرصت ایفای تعهد، ارزهای خود را با نرخ‌های منطقی در بازار عرضه کنند تا خریدار لازم را داشته باشد». هرچند که آقای مدیرکل وعده کاهش قیمت ارز با پایان مهلت قانونی صادرکنندگان برای بازگشت تعهدات ارزی خود به داخل کشور داده بود اما امروز که یک دهه از مردادماه گذشته است، همچنان دلار بر کانال بالای 20‌هزار تومان مانده است. روز گذشته قیمت خرید و فروش دلار نسبت به روز کاری قبل‌ (پنج‌شنبه) 500‌تومان افزایش داشت و قیمت دلار در صرافی‌های بانکی برای فروش 21‌هزار و 300‌تومان بود.
همانطور که به درستی مورد تاکید رهبری قرار گرفت، در حوزه ارز افزایش‌ها در بازار، افزایش‌های افسار گسیخته‌ای بوده است و بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های مرتبط باید اقدامات سلبی و ایجابی را در زمان مناسب انجام دهند.
بانک مرکزی سیاست تنبیهی و تشویقی در پیش گیرد
در همین زمینه حسین دوردیان، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» بیان داشت: راهکار کلی این است که دولت خروج سرمایه از کشور را محدود کند که یکی از این اقدامات بازگشت ارز صادراتی است. امروز سرنوشت اقتصاد کشور و درآمدهای غیر نفتی به عملکرد صادرکنندگان گره خورده و باید سیاست‌های تنبیهی و تشویقی برای جدی برای صادرکنندگان درنظر گرفت.وی تاکید کرد:اکثر محصولات صادراتی ما مبتنی بر رانت و اموال طبیعی و عمومی است نه دانش و تکنولوژی خصوصی لذا به لحاظ ملی نیز اخلاقاً صادرکننده متعهد است که ارز را به کشور را برگرداند. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در مجموع دولت باید مکانیزم پاداش و تنبیه تدریجی و آرام را اجرا کند که کسانی که ارز خود را وارد نمی‌کنند ضررشان بیشتر از منفعت عدم وارد ارز به کشور باشد.
نقش دیپلماسی در تثبیت بازار ارز
عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی نیز در این زمینه به «صبح‌نو» گفت: بالاخره در افزایش نرخ ارز دلایل پررنگ اقتصادی دخیل است که یکی از اصلی‌ترین عامل تحریم‌ها و عدم صادرات نفت است. هر کالایی که با کمبود عرضه مواجه شود، قیمتش بالا می‌رود وقتی نفت صادر می‌کردیم آنقدر دلار در بازار تزریق می‌شد که قیمت ارز از ارزش واقعی‌اش هم پایین تر می‌آمد. از طرفی نیز ما حتی اجازه دسترسی به پول‌های خودمان را هم نداریم و نمی‌توانیم منابعی که حاصل از فروش منابع بوده را به داخل بیاوریم عدم امکان انتقال و عدم دسترسی به منابع ارزی خود بر اوضاع فعلی بازار تاثیرگذار بوده است.
آرگون با اشاره به نقش دیپلماسی در تثبیت بازار ارز، گفت: صادرات غیر نفتی در بهار امسال به‌دلیل کرونا نسبت به بهار گذشته 40‌درصد کاهش داشته است لذا باید بازارهای هدف و کالاهای صادراتی را تنوع بدهیم، کیفیت کالاها را بالا ببریم تا با افزایش صادرات کالای غیر‌نفتی ارز مورد نیاز کشور را تأمین کنیم. ما منابع قابل توجهی را در کشورهای دیگر داریم اما این کشورها با فشار آمریکا اجازه دسترسی ایران به منابع خودش را نمی‌دهند، باید از ابزارهای دیپلماسی تا دسترسی مشروع ما به این منابع فراهم شود. اگر این اتفاق بیفتد مقداری از فشارهایی که موجب افزایش قیمت ارز شده است کاهش می‌یابد. درواقع باید مجموعه‌ای از اقدامات صورت گیرد تا بازار ثبت پیدا کند.
بن‌بست ارزی نداریم
همچنین سید‌احسان خاندوزی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با فارس گفته است: دولت نتوانسته از ابزارهای خود برای تمکین صادرکنندگان نسبت به اوضاع ارزهای صادراتی استفاده و همچنین نتوانسته از دیپلماسی اقتصادی خود برای تمکین طرف‌های اقتصادی ما که بیش از 17‌میلیارد دلار ذخایر ارزی ما بود برای دسترسی ایران به ذخایر ارزی خارجی خود استفاده کند. البته خاندوزی این را هم تاکید کرده که «باید به این توجه داشته باشیم که در شرایط فعلی ما به لحاظ ارزی در شرایط بن‌بست قرار نداریم و اگر اراده قوه مجریه برای تغییر مناسبات و دیپلماسی اقتصادی وجود داشته باشد، حتماً امکان دسترسی ایران به بخش قابل توجهی از ارزهای موجود در کشورهای طرف تجاری ما که بلوکه شده است، وجود دارد و همچنین اگر مقررات‌گذاری بانک مرکزی در مورد بازگشت ارزهای صادراتی درست، دقیق و شفاف اعمال شود، حتماً امکان افزایش میزان بازگشت به ارز صادراتی هم در کشور وجود دارد.»

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/170266/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی