ایران پرسمان

آخرين مطالب

قره کلیسا، قدیمی‌ترین کلیسا در ایران دانش و فناوری

قره کلیسا، قدیمی‌ترین کلیسا در ایران
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - لست سکند / آذربایجان غربی از جمله استان‌های شمال غربی ایران است که دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری است. این استان هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. یکی از مکان‌هایی که هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند، قره کلیسا است. قره کلیسا به عنوان اولین کلیسای جامع جهان مسیحیت شناخته می‌شود. یکی از مراسم‌های مذهبی که هر ساله در این کلیسا برگزار می‌شود، مراسم بادراک است. در ادامه همراه ما باشید تا شما را علاوه بر قره کلیسا، با مراسم مذهبی بادراک آشنا کنیم
قره کلیسا که با نام کلیسای تادئوس مقدس هم شناخته می‌شود، در 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این کلیسا یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی ایران است، که همچنان استوار بر جای مانده است.
بنای اولیه این کلیسا به اوایل سده چهارم باز می‌گردد؛ به همین دلیل است که یکی از مهمترین زیارتگاه‌های ارامنه محسوب می‌شود. این کلیسای قدیمی که از جمله کلیساهای مورد احترام در میان ارامنه است، سالانه میزبان مراسم‌های مذهبی مختلفی نظیر مراسم بادراک است.
به قره کلیسا، کلیسای تادئوس هم گفته می‌شود. تادئوس، یکی از حواریون مسیح بود که برای تبلیغ آیین مسیحیت به کشورهای مختلف سفر می‌کرد. تادئوس سه هزار و 500 نفر را به آیین مسیحیت دعوت کرد. او در سفرش به ارمنستان، پادشاه ارمنستان، دخترش و هزاران نفر دیگر را به دین مسیحیت دعوت کرد. پادشاه در ابتدا پذیرفت؛ اما پس از مدتی دستور داد هر کسی که این دین را پذیرفته به قتل برسانند. در این میان تادئوس هم به شهادت رسید. امروزه مقبره تادئوس مقدس و یارانش در قره کلیسا قرار گرفته و مسیحیان برای ادای احترام به تادئوس، قره کلیسا را کلیسای تادئوس نامیده‌اند‌.
درروز 26 ژوئن که مصادف با 14 مرداد است، مراسم بزرگداشت تادئوس در قره کلیسا برگزار می‌شود. در این روز ارامنه به مدت سه روز در قره کلیسا سوگواری می‌کنند.
معماری بی‌نظیر قره کلیسا
قره کلیسا با معماری بازیلیک ساخته شده، که نوع خاصی از معماری کلیسایی است. بر خلاف سایر کلیساها که به شکل مربع هستند؛ قره کلیسا مستطیل شکل است.
این کلیسا دارای دو حیاط شرقی و غربی و 47 اتاق است. هر کدام از این اتاق‌ها به راهبان، طلبه‌ها، محققان و نویسندگان آن زمان و... تعلق داشته است. بخش‌های دیگر این کلیسا در زیر زمین بوده و شامل فضای کوچکی برای ناهارخوری، آشپزخانه، عصارخانه و دخمه‌ای برای نگهداری غذا می‌شده است.
در محوطه داخلی کلیسا چندین سنگ قبر، همچنین یک حوض سنگی وجود دارد. روی دیوارهای بیرونی کلیسا، نقش برجسته‌های فراوانی به چشم می‌خورد. سقف محراب کلیسا با سنگ‌های مرمر سیاه و سفید، به طرز زیبایی تزیین شده است. دیوارهای آجری و گچی، اوج سادگی و زیبایی را در نمای این کلیسا نشان می‌دهد. در محوله داخلی کلیسا بر روی دیوار، محلی برای روشن کردن شمع وجود دارد.
بازسازی قره کلیسا
قره کلیسا در سال 608 هجری خورشیدی، در اثر حمله مغولان تخریب شد. مدتی بعد با دستور خواجه نصیرالدین طوسی، این بنا بازسازی شد‌. اما وقوع زلزله در سال 697 منجر به تخریب کامل این کلیسا شد. 10 سال بعد این کلیسا مورد بازسازی مجدد قرار گرفت. این بازسازی باعث رونق دوباره این کلیسا شد و زائران بار دیگر به این کلیسا آمدند.
ثبت ملی و جهانی قره کلیسا
قره کلیسا دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است؛ به همین دلیل در سال 1334 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. همچنین به دلیل دارا بودن برجسته‌ترین و قدیمی‌ترین نماد‌های معماری، در سال 1387 به ثبت جهانی رسید.
مجموعه قره کلیسا، شامل سه کلیسای اصلی به نام‌های قره کلیسا (سنت تادئوس)، کلیسای سنت استپانوس و کلیسای زور زور، به عنوان نهمین اثر تاریخی ایران در سی و دومین کمیته میراث جهانی یونسکو در استان کبک کانادا به ثبت جهانی رسید.
بهترین زمان برای بازدید از قره کلیسا
برای بازدید از این کلیسا باید شرایط آب و هوایی استان آذربایجان غربی را در نظر بگیرید. به همین دلیل بهترین زمان برای بازدید قره کلیسا، بین ماه‌های اردیبهشت تا مهرماه است. توجه داشته باشید که در اوایل مرداد ماه برای بازدید به قره کلیسا نروید؛ چون به دلیل میزبانی از مراسم مذهبی به نام بادراک، ورود غیر مسیحیان به آنجا ممنوع است.
ارامنه اعیاد و مراسم مذهبی مختلفی دارند و بادراک یکی از مراسم‌های مذهبی است که هر ساله در قره کلیسا برگزار می‌شود. بادراک یکی از هفت آیین مقدسی است که در تمام فرقه‌های مسیحیت به انجام می‌رسد. ریشه این مراسم به آخرین شام مسیح (ع) در شب دستگیری خود با حواریون برمی­‌گردد.
 مراسم بادراک یا عشای ربانی، در فاصله بین نیمه دوم تیر ماه تا نیمه اول مرداد ماه در قره کلیسای چالدران برگزار می‌شود. در این مراسم، ارامنه از کشورهای مختلفی نظیر ارمنستان، اتریش، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، کانادا، آلمان و دیگر کشورها شرکت می‌کنند.
مدت زمان توقف خانواده‌ها در قره کلیسا متفاوت است. آنها باید طبق رسم، سه روز در این کلیسا بمانند؛ اما کسانی که از راه دور آمده‌اند، گاهی اوقات بیشتر از سه روز می‌مانند. خانواده‌هایی که مسیرشان نزدیک است هم گاهی در روز دوم مراسم، به قره کلیسا می‌روند. حضور گردشگران غیر مسیحی در این مکان، در مدت زمان سه روزه مراسم ممنوع است.
ارامنه ایران و جهان در طول مدت حضورشان در قره کلیسا، اعمال خاص این کلیسا نظیر روشن کردن شمع، راز و نیاز با خدا، غسل تعمید نوزادان و قربانی کردن گوسفندان را به جا می‌آورند و با انجام این اعمال، از خداوند طلب رحمت و مغفرت می‌کنند. ارامنه معتقدند که تعمید فرزندانشان در نخستین کلیسای مسیح با خیر و برکت همراه است. گروهی از آنها نیز فرزندان 15 تا 20 ساله خود را با نذر و نیت در آنجا غسل می‌دهند.
مراسم بادراک امسال در قره کلیسا برگزار نمی‌شود
ویروس کرونا که امروزه تمام کشورهای جهان را فراگرفته است، منجر به تعطیلی اماکن عمومی پرخطر و برخی جلسات و مراسم‌های مذهبی شده است. در این میان مراسم 65 ساله بادراک نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است. در پی شیوع نگران کننده ویروس کرونا و در راستای جلوگیری از گسترش این ویروس، بنا به در خواست اسقف اعظم، مراسم بادراک امسال در قره کلیسا برگزار نمی‌شود.
کلام آخر
قره کلیسا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان مسیحیت است. اعیاد و آیین‌های مذهبی مختلفی در این کلیسا برگزار می‌شود که یکی از این مراسم‌ها، آیین مذهبی بادراک است. این آیین هرساله به مناسبت شهادت تادئوس، یکی از حواریون مسیح، به مدت سه روز برگزار می‌شود. در این مراسم نه تنها ارامنه ایران، بلکه ارامنه از کشورهای مختلفی نظیر فرانسه، لبنان، سوریه، آلمان و ... شرکت می‌کنند. امیدواریم سال دیگر امکان برگزاری دوباره‌ی این مراسم فراهم شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/171026/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

سقوط قیمت بیت کوین

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید