ایران پرسمان

آخرين مطالب

نادران تهدید به استعفا کرد تحلیل روز

نادران تهدید به استعفا کرد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«بذرپاش گیت» این عنوانی بود که الیاس نادران روی افشاگری‌هایش در ارتباط با مهرداد بذرپاش رئیس‌ پرحاشیه دیوان محاسبات گذاشته است. نادران در مجلس اگرچه خود یک نماینده اصولگراست اما در حال حاضر پیشتاز در مخالفت با انتخاب رئیس دیوان محاسبات سینه سپر کرده و هم روند انتخاب وی در مجلس را زیر سوال می‌برد و هم صلاحیت قانونی‌اش را . او نیز مانند بسیاری دیگر از چهره‌های سیاسی با اشاره به تبصره ماد‌‌‌ه 51 قانون آیین‌نامه د‌‌‌اخلی مجلس بیان می‌کند‌‌‌ که د‌‌‌اوطلب این پست باید‌‌‌ حد‌‌‌اقل بیست سال سابقه کار د‌‌‌اشته باشد‌‌‌. نادران سوابق کاری بذرپاش را مورد پرسش قرار داده است و قطع به یقین از این می‌گوید که او جوان‌تر و کم‌سابقه‌تر از این حرف‌هاست که این پست را بگیرد. نادران قبل‌تر در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس در ارتباط با نحوه انتخاب بذرپاش در مجلس نوشته بود: «هیچ مستند‌‌‌ی از سوابق شغلی نامزد‌‌‌ها (طبق تبصره(2) ماد‌‌‌ه(51) باید‌‌‌ حد‌‌‌اقل 20 سال باشد‌‌‌) د‌‌‌ر اختیار اعضا قرار نگرفت و د‌‌‌ر نتیجه بررسی صلاحیت را غیرممکن کرد‌‌‌. مشاهد‌‌‌ه می‌شود‌‌‌ برخلاف اد‌‌‌عای آقای رئیس مجلس فرایند‌‌‌های قانونی طی نشد‌‌‌ه است.» اما اتمام حجت نادران با مجلس و البته شخص بذرپاش در مجموعه توئیت‌های دو روز پیشش با عنوان بذرپاش گیت است که عنوان کرده: «چالش رئیس مجلس نیز این است که تکلیف خود‌‌‌ را با کلونی بذرپاش که بعضا به عنوان د‌‌‌ستیار و مشاور د‌‌‌وره‌اش کرد‌‌‌ه‌اند،‌‌‌ روشن کند‌‌‌ و بد‌‌‌ون هرگونه مسامحه و مصلحت‌اند‌‌‌یشی، حیثیت مجلس را اعاد‌‌‌ه نماید‌‌‌. حل این معضل چند‌‌‌ راهکار د‌‌‌ارد‌‌‌: استعفای بذرپاش، عزل وی بر اساس تبصره ماد‌‌‌ه 11 قانون محاسبات عمومی، استیضاح مطابق تبصره 4 ماد‌‌‌ه 24 آیین‌نامه د‌‌‌اخلی، رسید‌‌‌گی توسط کمیسیون اصل نود‌‌‌ قانون اساسی و تعیین هیات رسید‌‌‌گی مستقل توسط رئیس مجلس.»
اگر راه به جایی نبرد
نادران اگرچه این روزها از سردمداران اصولگرای مخالف بذرپاش است، اما نکته اینجاست که اگر مخالفت‌هایش با او راه به جایی نبرد و هیچ یک از راهکارهایی که در مورد رئیس جدید دیوان محاسبات بدان اشاره کرد با توجه به نزدیکی مجموعه پارلمان‌نشینان با بذرپاش، محقق نشد آن موقع واکنش نادران چه خواهد بود؟ قبول شکست سیاسی در این کشمکش و سکوت یا اقدامی غافلگیرانه و قهری؟ چیزی شبیه به آخرین برگی که او به عنوان اعتراض به انتخاب رئیس‌دیوان محاسبات رو خواهد کرد؟ و آن برگ چیزی نیست جز استعفای زودهنگام خود او از مجلس. چیزی که برخی از فعالان رسانه‌ای نیز به آن اشاره کرده و نوشته‌اند: «آقای ‎الیاس نادران مدتی است دنبال ‎استعفا از نمایندگی مجلس است؛ آن هنگام که در نایب‌رئیسی و ریاست کمیسیون بودجه جای نگرفت و مدت مدیدی قهر کرد و حتی توئیت هم نمی‌زد. با توئیت دیروزش فکر می‌کنم، اگر بذرپاش برکنار نشود، او استعفایش را اجرائی می‌کند. باز هم باید نشست و تماشا کرد...» از قرار معلوم شخصیتی چون نادران که تا پیش از این به عنوان یکی از مهره‌های کلیدی مجلس یازدهم به شمار می‌آمد تا جایی که سودای نایب‌رئیسی و یا ریاست یکی از کمیسیون‌ها را برای خود داشت اکنون با انتخاب ریاست جدید دیوان محاسبات، گزینه کناره‌گیری خود از مجلس را لااقل به عنوان یک عامل فشار و قدرتنمایی به این مجلس منتفی نمی‌داند و ممکن است به این نتیجه برسد که اکنون که استعفا یا استیضاح بذرپاش رقم نمی‌خورد، خود آماده استعفا شود.
البته غیر از ماجرای بذرپاش و دلخوری نادران از عدم ریاستش بر کمیسیون برنامه و بودجه یا کسب یکی از گزینه‌های نواب‌رئیسی عده‌ای موضوع پسر او و حواشی‌اش در این ارتباط را نیز پیش کشیده‌اند و آن را از سایر دلایل استعفایش می‌دانند. ماجرا عباس نادران است که به عنوان سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده برخی فیلم‌ها هم خود را وارد حاشیه کرد و هم پدر سیاسی‌اش را تا جایی که برخی چک‌هایی که در ارتباط با برخی فیلم‌ها کشیده پاس نشده و همین دردسرهای پدرش را بیشتر هم کرده است .
نارضایتی مفرط نادران
آنچه در این بین بیش از همیشه هویداست نارضایتی نادران از شرایط امروز مجلس و عملکرد آن است. نادران البته که ناراضی از حضور حاجی‌بابایی به عنوان نایب‌رئیس به نظر می‌آید و این نارضایتی را در همان نامه‌ای که خطاب به قالیباف در انتخاب بذرپاش نوشت، می‌شد دید جایی که گفته بود بعد از حاجی‌بابایی شما به‌عنوان رئیس مجلس مسئول این انتخاب بد هستید. اما او که تا به امروز نامروتی‌های نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم را نسبت به خود تحمل کرده از قرار معلوم انتصاب بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات را تاب نمی‌آورد، برای همین بعد از این انتصاب ابتدا اعتراضش را در نامه‌ای شدیداللحن به قالیباف نشان داد. سپس به کلید واژه بذرپاش‌گیت رسید، بعد وعده داد تا موضوع استعفا یا استیضاح رئیس دیوان محاسبات را تا آخر پیگیری خواهد کرد و احتمالا اکنون ممکن است به این نتیجه برسد که در صورت باقی ماندن بذرپاش بر سر قدرت، عطای مجلس را به لقایش ببخشد و به عنوان صریح‌ترین اعتراض از مجلس استعفا دهد. آن موقع چه بسا بتواند از این نوع رفتارش در قبال بذرپاش و مجلس یازدهم در جایگاه‌های بالاتر به عنوان یک افتخار و نمادی از ایستادگی در برابر بی‌قانونی یاد کرده و به جذب مخاطب یا طرفدارانش بپردازد. هیچ بعید نیست که نادران حتی با استعفای از مجلس گوشه چشمی به 1400 نیز داشته و آنجا خود را پیشروی بذرپاش‌گیت معرفی کند. هرچه هست اینکه ظاهرا باید خود را آماده چنین موضوعی کنیم که اگر نادران به هر دلیل موفق به عزل بذرپاش یا کناره‌گیری‌اش نشود خود از مجلس خداحافظی کند .

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/171593/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

پایان یکه تازی اردوغان؟

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی