ایران پرسمان

آخرين مطالب

ماجرای تغییرات تازه در ساعات کار بورس تحلیل روز

ماجرای تغییرات تازه در ساعات کار بورس
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران از تغییرات جدید در زمان داد و ستد‌های بازار سهام خبر داد و گفت: این از هفته آینده و البته به صورت کاملا" موقتی، بدون آنکه زمان داد و ستد‌ها طولانی شود، سهام ترکیبی از صنایع مختلف در دو زمان 8:30 تا 11 و 11 تا 14 یا 15 هر روز کاری معامله خواهند شد. در این میان به زودی جزییات و چند و، چون این رویه، نهایی و منتشر می‌شود. صنایع که شرکت‌های بیشتری و بزرگتری را در خود جای داده‌اند، در تایم اول معامله خواهند شد.
مدیر عامل بورس تهران ادامه داد: همان طور که در سال 97 هسته معاملاتی فرابورس و بورس را جدا کردیم، برای بورس تهران هم دو سامانه معاملاتی جدا در نظر گرفته ایم و به‌زودی دو هسته معاملاتی برای معاملات شرکت‌های حاضر در بازار سهام فعال می‌شود.
همچنین روح‌الله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران از تغییر سیستم معاملاتی بورس تهران تا سه ماه آینده خبر داد و اظهار داشت: به دلیل فشار زیاد بر سامانه معاملاتی بورس تهران در حال پیاده سازی و اجرای راهکار فنی هستیم، از سویی به احتمال زیاد با پیاده سازی این راهکار جدید، معاملاتی بعدازظهر‌ها انجام نخواهد شد و ساعات معاملات به سیستم سابق باز می‌گردد. البته همه چیز بستگی به شرایط بازار خواهد داشت.
هسته معاملات جوابگوی نیاز امروز بورس نیست
همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه زیرساخت‌های امروز بازار سرمایه پاسخگوی خیل سرمایه‌گذارانی که در بازار حضور دارند، نیست، اظهارداشت: هسته معاملاتی فعلی بورس حدود 15 سال پیش از شرکت آتوس فرانسه خریداری شد، این پلتفرم در دهه 80 که به کار گرفته شد، نسبت به تعداد فعالان بازار و همچنین حجم و ارزش بازار کفایت می‌کرد، به عنوان مثال حتی در سال‌های بعد برای یک عرضه اولیه یک جمعیت 100 هزار نفری شرکت می‌کرد که هسته معاملات به خوبی این تقاضا‌ها را پشتیبانی می‌کرد.
وی افزود:، اما امروز برای یک عرضه اولیه بیش از 6 میلیون نفر سفارش می‌گذارند، با این افزایش شرکت کنندگان به تبع باید امکانات توسعه پیدا کند، در غیر این صورت مشکلات ادامه پیدا خواهد کرد. تا سال 97 حجم معاملات بورس و فرابورس به زحمت روی هم به 1500 میلیارد تومان در روز می‌رسید، اما امروز معاملات یک نماد به این حجم می‌رسد، در حال حاضر ارزش معاملات روزانه بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان است و با این هسته قدیمی نمی‌توان پاسخ این همه نیاز را داد. 
دارابی گفت: در حال حاضر به دلیل تحریم‌هایی که به صورت یکجانبه علیه کشورمان وضع شده، شرکت فرانسوی حتی جواب ایمیل‌ها و تماس‌های مسئولان بورس تهران را نمی‌دهد، حال ما با توجه به هنگی هسته و اختلال در معاملات دو راه در پیش رو داریم، اول اینکه به دنبال راهکار اورژانسی و کوتاه مدت باشیم، تا بتوانیم وضعیت امروز بازار را سروسامان دهیم، در این راستا انجام معاملات بورس در دو زمان مختلف برای کاهش فشار معاملات که قرار است اجرایی شود، تنها راهکاری است که در پیش رو قرار دارد و گریزی از آن وجود ندارد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه راهکار بلندمدت نیز جایگزینی هسته معاملاتی است، بیان داشت: برای این کار نیز دو راه وجود دارد، اول این است که با استفاده از دانش بومی کشورمان هسته معاملاتی داخلی را طراحی کنیم، در حال حاضر با توجه به امکاناتی که در کشور وجود دارد، توان این کار میسر خواهد بود، به عنوان مثال زیر ساخت‌هایی که در شبکه بانکی وجود دارد، به خوبی امروز به فعالیت مشغول است، بنابراین این توان نیز وجود دارد که زیرساخت‌های بازار سرمایه نیز در داخل تامین و تجهیز شود.
با این هسته هنگ، مردم ضرر زیادی می‌کنند
وی اضافه کرد: راه دوم نیز این است که با استفاده از ظرفیت کشور‌هایی که با ما الان روابط سیاسی و اقتصادی مناسبی دارند و تحت تاثیر تحریم‌ها نیستند، به همکاری بپردازیم، این مسئله نیز می‌تواند به صورت گرفتن مشاوره باشد و یا اینکه کار طراحی را نیز به آن‌ها واگذار کنیم، حال باید دید که در نهایت مسئولان امر چه تصمیماتی را اتخاذ خواهند کرد، از سویی می‌توان گفت، همه واقعا غافلگیر شدند از این همه استقبالی که از بورس به عمل آمد، به واقع کسی چنین اقبالی را انتظار نداشت و می‌توان گفت این موضوع برای همه غیر منتظره بود.
دارابی ادامه داد: این روز‌ها که هسته معاملاتی با کندی و اختلال روبرو است، این مسئله استراتژی‌های معاملاتی بسیاری از فعالان و سهام‌داران بازار را با مشکل مواجه کرده و به هم ریخته، به خصوص کسانیکه در صف‌های‌خرید و فروش قرار می‌گیرند، ممکن است سهمی را بفروشند، اما نتوانند نماد مورد نظر خود را خرید کنند، بنابراین چنین وضعیتی می‌تواند ضرر و زیان‌های هنگفتی را برای سهام‌داران و سرمایه گذاران بورس به بار آورد.
این فعال بازار سهام با بیان اینکه این روز‌ها بورس از بیشترین بازدهی در میان بازار‌های مختلف کشور برخوردار است، یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون بیش از 90 هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط سرمایه‌گذاران خرد به بورس وارد شده که رقمی، بسیار قابل توجه است، طبعا تا زمانیکه این ورود نقدنیگی هوشمند به بورس ادامه داشته باشد، روند کلی بورس نیز به صورت صعودی ادامه خواهد داشت.
وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که سهام‌داران خرد باید به آن توجه کنند، این است که نباید تحت تاثیر جو و هیجاناتی که در بازار وجود دارد، قرار بگیرند و به هر سهمی ورود کنند، بلکه باید برای خرید ابتدا به تحقیق و بررسی بپردازند و بعد از اینکه به قطعیت رسیدند، اقدام به خرید کنند، همچنین برای اینکه به سود منطقی و مناسب دست پیدا کنند، باید به دید میان مدت و بلند مدت سهام‌داری کنند؛ تا بتوانند به اهداف خود برسند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/171784/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو