ایران پرسمان

آخرين مطالب

سخنگوی دستگاه قضا: هیچ روزنامه‌ای از سمت قوه قضاییه توقیف نشده است سیاست روز

سخنگوی دستگاه قضا: هیچ روزنامه‌ای از سمت قوه قضاییه توقیف نشده است
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آخرین خبر / سخنگوی دستگاه قضا ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده‌های قضایی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
مهمترین بخش اظهارات غلامحسین اسماعیلی در سی و یکمین نشست خبری به شرح زیر است:
* رسانه ها باید قوانین را رعایت کنند و اگر تخلفی باشد در واحد صنفی مورد رسیدگی قرار گیرد.
* هیات نظارت بر مطبوعات و وزارت ارشاد به عنوان نهادهای متولی ماموریت های قانونی خود را به نحو شایسته انجام دهند تا نوبت به رسیدگی قضایی نرسد.
* هیچ روزنامه، رسانه و خبرگزاری از ناحیه قوه قضاییه توقیف نشده است.
* جمعی از خبرنگاران با توجه به عفو مقام معظم رهبری آزادی مشروط گرفتند.
* توصیه ما این است که جامعه مطبوعاتی خط قرمز‌ها را رعایت کنند.
* چاره‌ای نیست اگر جرمی انجام شد رسیدگی ماموریت اصلی ما است.
* با تلاش همکاران ما از آغاز سال 99 تاکنون 166 مورد از پرونده های قصاص با گذشت اولیای دم مواجه شدند و محکومان به قصاص زندگی مجدد پیدا کردند.
* سال گذشته‌ هیچ واحد تولیدی با حکم قضایی تعطیل نشده است.
* تعطیلی کارخانه ای را به هیچ عنوان بر نمی تابیم.
اقدامات دستگاه قضا در روزگار کرونا
* دادگاه های آنلاین در دوران کرونا برگزار شده است.
* زیر ساخت ها را برای جلوگیری از رفت و آمد اصحاب پرونده به مراکز قضایی انجام داده ایم.
* در استان خراسان جنوبی در سه ماه اول امسال 5898 مورد دادگاه الکترونیکی برگزار شده است.
* در این استان 4 مورد دادگاه با اصحاب پرونده خارج از کشور برگزار شده است.
* 90 درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجی از برگزاری دادگاه رضایت داشته اند ، 9 درصد رضایت نسبی داشته اند و تنها یک درصد ناراضی بوده اند.
گزارش سخنگوی دستگاه قضا درباره وصول مالیات بدهکاران
* وضعیت فعلی و اقتصادی کشور ایجاب میکند یقه بدهکاران بزرگ بانکی و مالیاتی را بگیریم.
* این کار با همکاری بانک مرکزی در مورد بدهکاران بانکی و سازمان امور مالیاتی در امور مالیاتی محقق میشود که از همکاری آنها تشکر میکنم.
* از اوایل سال 98 با پیگیری ها ی صورت گرفته بیش از 23 هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده وصول شده است.
* در سایر استان ها هم بیش از 6 هزار میلیارد تومان وصلی داشته ایم.
* هفته گذشته از یک بدهکار بانکی که گروه فرزان راد بودند 140 میلیارد بدهی آن ها به بانک مسکن تسویه شده، 230 میلیارد بدهی این گروه به بانک رفاه هم در حال تسویه است.
* بالغ بر هزار میلیارد تومان مالیات هم از ناحیه سازمان بازرسی وصول شده است.
پرونده ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی
* در مورد پرونده سرمربی سابق تیم ملی ورود پیدا کردیم.
* در ابتدا سازمان بازرسی اشکالات متعددی را در این قرارداد یافته است.
* این اشکالات شکلی، نحوه قرارداد و نحوه پرداخت بوده است.
متهمان فراری پرونده پتروشیمی
* این افراد خارج از کشور هستند؛ 3 نفر از آنها قبل از تشکیل پرونده خارج از کشور بودند.
* آقای «شریفی نیک نفس» زمانی که پرونده در دادسرا بود، خارج شده است؛ آن زمان وی ممنوع الخروج نبوده است.
* آقای «علی اشرف ریاحی» ممنوع الخروج بوده و با پاسپورت دیگری از کشور خارج شده است.
* اقدامات لازم با پلیس بین الملل انجام شده است.
* فعلا عدم حضور آنها در پرونده خللی وارد می‌کند و اگر حکمی صادر شد از اموال داخل کشور آنها استیفا می‌شود.
دادگاه طبری
* آخرین دفاع طبری گرفته شده است و متهمان باقی مانده آخرین دفاعیات خود را انجام می‌دهند.
* ختم رسیدگی امروز اعلام می‌شود و در اولین فرصت تا حدودا دو هفته آینده رای پرونده صادر می‌شود.
* آنچه در دادگاه رسیدگی شد همه عناوین اتهامی این فرد نبود و بخش های دیگری از پرونده در دادسرا مفتوح است و به زودی بخش دوم آن رسیدگی می‌شود و برای متهمان فراری این پرونده هم رای صادر می‌شود.
مشروح اظهارات سخنگوی دستگاه قضا را در ادامه بخوانید:
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه پیش از ظهر امروز در نشستی با حضور رسانه‌ها، اظهار کرد: ایام و اعیاد ماه ذی‌الحجه را تبریک می‌گویم؛ به ویژه عید سعید غدیر خم که عید امامت و ولایت است و روز خبرنگار را گرامی می‌دارم و این روز را به همه اصحاب رسانه و خبرنگاران محترم تبریک می‌گویم و یاد و خاطره تمام خبرنگاران شهید خصوصا شهید صارمی و شهید آوینی را گرامی می‌داریم.
وی ادامه داد: به نوبه خودم مجدد تشکر می‌کنم از خدمات و زحمات جامعه رسانه ای کشور به ویژه خبرنگاران حوزه حقوقی و قضایی که ما امروز در قوه قضائیه این جمع را همکاران خود می‌دانیم.
* خبرنگاران با رعایت صداقت و امید آفرینی، خنثی‌کننده تهاجم رسانه‌ای دشمن هستند
اسماعیلی اضافه کرد: امروز جامعه ما از سوی دشمنان با دوگانه تحریف و تحریم روبه رو است و همانطور که با جنگ اقتصادی مواجهه داریم، شاهد جنگ تمام عیار امپراطوری رسانه‌ای دشمن با استفاده از ابزار تحریف در مقابل نظام جمهوری اسلامی هستیم و در همین راستا اهمیت حرفه خبرنگاری در جامعه امروز و در مواجهه با جنگ رسانه‌ای از ناحیه دشمنان بیش از پیش آشکار می‌شود.
وی با بیان اینکه خبرنگاران با رعایت امانت، صداقت، شفافیت و امید آفرینی، خنثی‌کننده تهاجم رسانه‌ای دشمن هستند، گفت: در حوزه داخلی و به ویژه در قوه قضائیه، آن هم در دوران تحول، جلب مشارکت گروه‌های مختلف مردمی به ویژه گروه‌های نخبگانی و تأثیرگذار از برنامه‌های اولویت‌دار قوه قضائیه بوده است.
 سخنگوی قوه قضائیه افزود: در این برنامه تحولی، خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای کشور در حوزه تبلیغ و ترویج گفتمان عدالت و مبارزه با مظاهر فساد نقش مهمی دارند و ما در ماه‌های اخیر شاهد نمونه‌های بسیار خوبی از گزارشگری فساد توسط جامعه رسانه‌ای کشور بوده‌ایم؛ در این حوزه خبرنگاران ما را همکاران خود بدانند و ما آنها را همکار خود می‌دانیم.
وی با تأکید بر اینکه خبرنگاران را چشم و گوش دستگاه قضایی برای یافتن مشکلات می‌دانیم، ادامه داد: رویکرد قوه قضائیه در رسیدگی به تخلفات جامعه رسانه‌ای با این فرض است که می‌دانیم در هر جامعه‌ای احتمال وقوع جرم و فساد از ناحیه گروهی اندک وجود دارد و دشمن تلاش زیادی می‌کند تا در هر یک از این جوامع عامل نفوذی داشته باشد و در نتیجه گاهی اوقات تشکیل پرونده و رسیدگی قضایی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود اما آنچه مهم است، سیاست و رویکرد دستگاه قضایی در رسیدگی به جرایم و تخلفات حوزه رسانه است.
* در یک سال اخیر هیچ رسانه ای توبیخ نشده است
اسماعیلی افزود: در دوره تحول تلاش شده است به جای رویکرد سختگیرانه به رویکردی توأم با مدارا، اصلاحی و اقناعی حرکت کنیم و این رویکرد، سرلوحه کار ما باشد؛ این را باید اضافه کنم که سیاست اصلی ما این است که اولا رسانه‌ها و خبرنگاران محترم خودشان قانون و مقررات را رعایت کنند و ثانیا با اعمال نظارت‌های صنفی و انجمن های صنفی مربوطه اگر تخلفی رخ می‌دهد در واحد‌های صنفی مورد رسیدگی قرار گیرد و در نهایت هیأت نظارت بر مطبوعات و وزارت ارشاد به عنوان نهادهای متولی در این حوزه، قبل از ورود دستگاه قضایی، مأموریت‌های قانونی خودشان را به نحو شایسته انجام دهند تا نوبت به رسیدگی های قضایی نرسد.
وی تصریح کرد: در یک ساله اخیر اقدامات خاص و ویژه‌ای در در دستگاه قضایی رخ داده است که یکی از آنها فعال شدن شورای حل اختلاف ویژه اصحاب فرهنگ و رسانه و برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران رسانه‌ها بوده است؛ همچنین صدور بخشنامه رئیس قوه قضائیه در زمینه رسیدگی به جرایم سیاسی و ترویج این رویکرد هم یکی دیگر از اقدامات قوه قضائیه در حوزه مربوط به رسانه‌ها بوده است.
سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: در چند ماه اخیر در چندین پرونده کیفرخواست با توجه به جرایم سیاسی صادر شده است و دادگاه با حضور هیأت منصفه برگزار شده است و در یک سال اخیر هیچ رسانه‌ای توبیخ نشده است و حتی تعدادی از خبرنگاران از عفو رهبری برخوردار شده‌اند.
وی تصریح کرد: توصیه ما این است که جامعه رسانه‌ای حوزه مسائل امنیتی کشور و خط قرمز‌های نظام را رعایت کنند و از آن فراتر نرود؛ چاره ای نیست اگر جرمی رخ داده شود به خصوص در حوزه امنیت، باید رسیدگی کرده و به آن موضوع ورود کنیم.
* 166 محکوم به قصاص با گذشت اولیای دم، حیات جدیدی پیدا کردند
* در سال گذشته هیچ واحد تولیدی با حکم قضایی تعطیل نشده است
اسماعیلی گفت: از آغاز سال 1399 تا امروز 166 مورد از پرونده‌های محکومیت به قصاص با گذشت اولیای دم، اجرای قصاص منتفی شده است و محکومان به قصاص حیات جدیدی پیدا کردند.
وی ادامه داد: در یک سال اخیر تمام تلاشمان این بوده است که ضمن رسیدگی به پرونده‌های قضایی، هیچ کارگاه و کارخانه و واحد صنعتی و تولیدی تعطیل نشود و کارگری بیکار نشود و استیفای حقوق کارگران در اولویت قرار گیرد.
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در سال گذشته هیچ واحد تولیدی با حکم قضایی تعطیل نشده است و در جای دیگر حتی اگر افرادی هم قصد تعطیل کردن داشته‌اند از تعطیلی جلوگیری کرده‌ایم، چرا که تعطیلی کارخانه و واحد تولیدی را بر نمی‌تابیم.
* برگزاری دادگاه الکترونیکی در سال جاری
اسماعیلی به موضوع شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: همچنان این ویروس مشکل کل دنیاست اما در قوه قضائیه اقدامات خوبی اجرا شد برای مثال برگزاری دادگاه الکترونیک بوده است و برای اجرای درست آن، زیرساخت‌های لازم هم فراهم شده است؛ این امر در این راستا اجرا شد تا ترددهای کمتر شده و مشکلی برای سلامتی اصحاب پرونده ایجاد نشود.
وی ادامه داد: تنها در یکی از استان‌های کوچک کشور یعنی خراسان جنوبی که نسبتا کوچک محسوب می‌شود در سه ماهه اول امسال، 5 هزار و 898 مورد دادگاه الکترونیکی با استفاده از فناوری‌های نوین برگزار شده است؛ اصحاب پرونده در منازل و دفاتر کار خود بودند که دادگاه تشکیل شد آن هم به صورت الکترونیک؛ و جالب است در همین استان، چهار پرونده با طرفین حاضر در خارج از کشور به صورت الکترونیکی برگزار شد.
سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: 90 درصد از شرکت کنندگان در جلسات، وضعیت را خوب ارزیابی کرده و 9 درصد، آن را متوسط و تنها یک درصد این دادگاه ها را نامناسب ارزیابی کردند؛ بر این اساس، کرونا ضمن اینکه تهدید محسوب می‌شود یک فرصت هم هست و ما از این فرصت برای توسعه دادرسی‌های الکترونیک استفاده کردیم.
* بیش از 23 هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده اخذ شده است
سخنگوی دستگاه قضا در خصوص بدهکاران بانکی هم گفت: وضعیت کشور ایجاب می‌کند که یقه بدهکاران بزرگ بانکی و آنها که از دادن مالیات فراری هستند را بگیریم و استیفای حقوق شهروندان را کنیم البته در این مسیر باید از بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی هم کمک می‌گرفتیم که از همکاری این دو سازمان و نهاد هم تشکر می‌کنیم.
وی ادامه داد: از اوایل سال 98 تا امروز در تهران با پیگیری سازمان امور مالیاتی بیش از 23 هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده اخذ شده است؛ البته ما به سمت کسبه جزء نرفتیم بلکه بدهکاران بزرگ را به سراغشان رفته و از آنها بازخواست کردیم.
اسماعیلی تصریح کرد: حدود 6 هزار میلیارد تومان هم بدهی مالیات در استان‌ها اخذ شد که مجموعا حدود 29 هزار میلیارد تومان بدهی مالیاتی وصول شده است.
وی اضافه کرد: اخیرا در حوزه بدهی بانکی هم در حوزه گروه فرزانه راد 140 میلیارد تومان بدهی این گروه به بانک مسکن را تسویه کردیم و 230 میلیارد بدهی به بانک رفاه را هم در دست وصول داریم.
* پرونده جنگل‌های هیرکانی مجدد بررسی می‌شود
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص موضوع درخواست سازمان جنگل‌ها و موضوع جنگل‌های هیرکانی اظهار کرد: ما قبل از ورود سازمان جنگل‌ها به موضوع ورود کردیم و موضوع را بازدید میدانی کرده و اسناد و مدارک را بررسی کردیم.
وی افزود: گزارشی از سوی رئیس کل دادگستری استان مازندران ارائه شد که حکم اولیه را صحیح نمی‌دانستند و همین امر باعث شد با دستور رئیس قوه قضائیه، اعمال ماده 477 شد تا موضوع مجدد بررسی شود.
اسماعیل تصریح کرد: هر کجا که حقی از مردم ضایع شده باشد ما ورود می کنیم و حتی اگر حکمی هم قطعی شده باشد، آن را لغو کرده و مجدد بررسی می‌کنیم؛ البته این حکم براساس یک سری اظهار نظر کارشناسی صادر شده بود که مشخص شد این اظهار نظرها کارشناسی درستی نشده بود.
* قرارداد پرونده سرمربی سابق تیم فوتبال کشور اشتباهاتی داشته است
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص پرونده سرمربی سابق تیم فوتبال کشور هم گفت: این قرارداد از سوی سازمان بازرسی بررسی شد و مشخص شد که یک سری اشتباهاتی داشته است.
وی ادامه داد: برای حضور 63 روزه این مربی هزینه سنگینی به کشور وارد شد و ایرادات و اشکالات کار بررسی شده است و تصمیم مقتضی به سرعت اتخاذ خواهد شد.
*افرادی که تحت تعقیب دستگاه قضایی هستند از طریق اینترپل به کشور بازگردانده خواهند شد
اسماعیلی درخصوص بازگشت تعدادی از متهمان در خارج از کشور گفت: سه نفر از افراد پیش از تشکیل پرونده به خارج از کشور رفته بودند و تنها یک نفر که آن هم شریفی نیک نفس بوده است از کشور خارج شده بوده است. زیرا در آن زمان ممنوع الخروج نبوده است. آقای ریاحی هم ممنوع الخروج بوده است اما با اسناد جعلی از کشور خارج شده است.
وی تصریح کرد: بارها اعلام کرده‌ایم افرادی که تحت تعقیب دستگاه قضایی هستند از طریق اینترپل به کشور بازگردانده خواهند شد و این افراد هم در اسرع وقت به کشور بازگردانده خواهند شد.
در حال تکمیل...

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/173778/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی

ارائه کاتالیستی برای سنتز نانولوله‌کربنی که از آهن و کبالت بهتر عمل می‌کند

معرفی کتاب «سینمای آمریکا»

پدر قصه‌گویی عرفانی کیست؟

بلینکن: به دنبال تنش نیستیم

طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی در دستور کار مجلس

فریاد «مرگ بر اسرائیل» نمایندگان در صحن مجلس

بازتاب‌های رسانه‌ای در پی عملیات ترکیبی ایران در پاسخ به جنایت صهیونیست‌ها

شادی مردم عراق در مقابل کنسولگری ایران در کربلا

آمریکا به اسرائیل: قبل از پاسخ به ایران، به ما اطلاع بدهید

واکنش جالب پاکبان شهرداری پس از شنیدن خبر حمله ایران به اشغالگران صهیونیست